Bootable floppy om bios te (re)flashen

Pagina: 1
Acties:

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
Ik ben laatst bezig geweest om de bios van een oude pc van m'n schoonvader te flashen. Dit was nodig omdat ik er mijn hele oude AMD XP 2800+ in had gedaan, en pas met een nieuwe bios versie zou deze processor ook daadwerkelijk als 2800+ herkent moeten worden (staat in supported cpu list van nieuwere bios).

Het enige nadeel was dat we geen beschikking hadden over een floppy disk om met Award flashing de bios te updaten. Na veel gerommel, was het me gelukt om dit vanaf een bootable cd te doen. Het flashen leek prima te gaan. Geen foutmeldingen o.i.d. Nadat gevraagd werd de pc te rebooten, kreeg ik de fantastische melding :

Bios rom checksum error
System Halt
Drive A error

Nu begrijp ik dat hij probeert iets te starten vanaf een floppy om te proberen de bios te reflashen. Nu wil ik vanavond gaan proberen er toch een floppy disk aan te hangen. Hier heb ik volgens mij een bootable floppy voor nodig. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik een bootable floppy moet maken (heb geen xp). Welke zou ik moeten hebben van bijvoorbeeld: www.allbootdisks.com?

Het plan is om een autoexec.bat op deze floppy te zetten die awdflash.exe aanroept met wat parameters, aangezien toetsenbord waarschijnlijk ook niet doet.

Moederbord: Asus A7V400-MX

stp - PSN ID: stp_4

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Maakt niet zoveel uit, een Windows 98 diskette is wel een veilige keus. Gewoon alles verwijderen behalve io.sys, msdos.sys en command.com en vervolgens je bios bestanden en evt autoexec.bat erop zetten.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is overigens ook best mogelijk dat alleen de BIOS file op de diskette voldoende is. Waarschijnlijk moet de filename wel specifiek zijn. Wellicht handig de manual van het moederbord even op te zoeken.

Tesla Model Y RWD (2024)

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
--MeAngry-- schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:17:
Het is overigens ook best mogelijk dat alleen de BIOS file op de diskette voldoende is. Waarschijnlijk moet de filename wel specifiek zijn. Wellicht handig de manual van het moederbord even op te zoeken.
Daar wordt enkel de reguliere methode vermeld (boot floppy maken en tijdens opstarten ALT + F2 drukken om AwardBios Flash Utility te starten).

Ik vermoed dat ik er in ieder geval awdflash.exe en bios.bin file op moet zetten.

stp - PSN ID: stp_4

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Sommige asus moederborden zoeken na een foutieve BIOS flash naar een CD/diskette met alleen de BIOS file erop. Probeer dat eerst eens voordat je met Award flash bezig gaat.

Wat ik me herinner van m'n asus p4s800 was je alleen de biosfile nodig bij de alt+f2 functie te gebruiken, bios file moest wel een specifieke naam hebben *effe spieken, heb die oude files nog wel op m'n hd staan*.
Hmmm ja, moest de filename renamen naar p4s800.rom (normaal heette die dan p4s800_06.AWD).
Uiteraard zul je dan jou filename moeten veranderen voor dat moederbord (dit stond volgens mij niet in de handleiding, maar op de pagina waar ik de bios gedownload heb op de site van asus zelf).