[OSX] NAS toevoegen aan network places op WAN

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb mijn Synology NAS (DS211J) lokaal (thuis) netjes toegevoegd als server aan de network places. Helaas krijg ik het niet voor elkaar buiten mijn thuis netwerk. Dus ik moet telkens inloggen op de webinterface en das niet handig. Ik wil graag de NAS als map in Finder ook wanneer ik niet op mijn lokale netwerk zit.

Ik ben zover dat ik mijn externe IP moet gebruiken om de NAS fileserver toe te voegen. Maar er zit natuurlijk een router achter dus ik moet ook de juiste poort selecteren. Voor de webinterface gebruik ik poort 5000 of 7000 maar die werken allebei niet in Finder. Op de Synology Wiki staat het netjes uitgelegd maar ze zeggen niets over poorten. Wel gaan ze in op het SMB en AFP protocol. Voor AFP heb ik Appletalk aangezet, maar het werkt nog steeds niet. Ik weet nu niet welke protocol het beste is.

Hoe krijg ik dit nu aan de praat over het Internet? Welke poort moet ik kiezen, en welke opties moeten aanstaan op de NAS?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Voor je eigen veiligheid zou ik de NAS alleen via FTP benaderen vanaf het Internet. Je moet daarvoor poort 21 in je router laten doorverwijzen naar het IP van je Nas (portvorwarding). Je kan wellicht ook een eigen poort toekennen als je dat zou willen (zowel in router, nas en ftp client aanpassen). Vervolgens FTP account evt. aanmaken op de NAS en de gewenste shares toekennen.
Je kan bijvoorbeeld Cyberduck gebruiken als FTP client.

[ Voor 1% gewijzigd door Merijn70 op 13-09-2011 13:08 . Reden: Edit: kleine toevoeging ]

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je kunt via AFP en SMB, maar dan moet je wel een VPN verbinding opzetten (VPN package gebruiken van synology)

Tijdmachine | Nieuws trends

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
Zoek in de handleiding van Synology even naar WebDAV met HTTPS en lees mee:

Hoofdstuk 8, pagina 69:

Control panel -> Webservices -> WebDAV
Zet het vinkje bij WebDAV met HTTPS aan, laat de poort (standaard 5006) staan en forward deze poort in je router.

Open Finder, klik op 'Verbind met server...' (cmd + K)
vul in 'https://[extern-ip-van-je-synology]:5006/'

Belangrijk is dat het certificaat van je Synology wordt vertrouwd.
Voor het gemak kun je ook DDNS aanzetten om niet steeds je IP adres te hoeven onthouden.

while (! ( succeed = try ()));

• hans_lenze
Merijn70 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:07:
Voor je eigen veiligheid zou ik de NAS alleen via FTP benaderen vanaf het Internet. Je moet daarvoor poort 21 in je router laten doorverwijzen naar het IP van je Nas (portvorwarding). Je kan wellicht ook een eigen poort toekennen als je dat zou willen (zowel in router, nas en ftp client aanpassen). Vervolgens FTP account evt. aanmaken op de NAS en de gewenste shares toekennen.
Je kan bijvoorbeeld Cyberduck gebruiken als FTP client.
Als je voor veiligheid gaat, hoort FTP niet in het rijtje met keuzes thuis... Je gebruikersnaam/wachtwoord gaat leesbaar over het internet. Zelfs alle bestanden die je ophaalt en verstuurt zijn leesbaar voor anderen.

SFTP en FTPS zijn wel veilig.
Voor het gebruik van SFTP moet een wijziging in de SSHD_config worden toegepast.
Voor FTPS moet het certificaat weer vertrouwt worden door je eigen pc.

Edit: Voor SFTP en FTP moet poort 22 open. Als deze open gezet wordt naar internet in combinatie met SSH toegang (nodig voor SFTP) is het BELANGRIJK dat de auto block service ook aan gaat!

Ik heb poort 22 open staan met de SSH service en ik krijg ongeveer vijf hackpogingen per uur.

[ Voor 12% gewijzigd door hans_lenze op 13-09-2011 15:09 ]

• koekeeghan
En een VPN verbinding om NAS te mounten over het internet? Is dat een goede veilige oplossing? Ik ben op zoek naar een oplossing die mij eenvoudig (zonder inloggen) toegang geeft tot de NAS.

[ Voor 42% gewijzigd door koekeeghan op 19-09-2011 10:24 ]

• hans_lenze
Door gebruik te maken van een VPN verbinding moet je twee keer inloggen. Eén keer voor de VPN verbinding en één keer voor de mount naar je Synology toe.

Ik maak nog één maal reclame voor WebDAV. Het protocol dat ontwikkeld is om bestanden te openen over het internet.

Je Synology ondersteunt het, Mac OS en Windows ondersteunen het zonder extra programma's.

Het enige dat je hoeft te doen is een vinkje zetten in DSM en een poortje forwarden in je router.
Ik raad het vinkje bij 'Enable WebDAV HTTPS connection' aan omdat je inloggegevens en data hiermee versleuteld over het internet gaan.

• koekeeghan
Toevallig was ik met een collega ook op WebDAV gekomen. Dat is inderdaad de oplossing. En Het kan draaien over HTTPS waardoor het veilig is. Helemaal goed! Bedankt allen!

• koekeeghan
Het werkt nu, maar VLC mediaplayer en/of Finder hangt nu regelmatig. Op de Apple fora blijkt dit een bekend probleem. Ik heb nu ook Cyberduck geprobeerd om de WebDAV verbinding te openen, alleen die gaat elke keer alles downloaden naar mijn lokale schijf terwijl ik juist wil streamen vanaf huis. Zijn er anderen die dit probleem hebben gehad? Of beter nog, wie weet een oplossing?

Pagina: 1