Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 10:44
Hallo,

ik ben een nieuw systeem aan het samen stellen. En vroeg me het volgende af:

In mijn oude PC heb ik nog een Maxtor 7200 RPM 250 gig schijf zitten.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen een Spinpoint F3 1TB 7200 RPM, of een samsung F4 5400 RPM EcoGreen 2TB.

Mijn idee was om Windows van mijn oude schijf te draaien, en dan de rest op de Ecogreen schijf te zetten...
1) Is dit uberhuapt een goed idee:P
2) De maxtor schijf is 4 jaar oud...Risico dat die sneller stuk gaat (en dingen kwijt ben)?
3) Zal de ecogreen schijf niet alsnog het geheel vertragen..

4) Kan ik niet beter gewoon een Spinpoint F3 kopen, en voorlopig alleen die schijf houden. Als die vol is gewoon nog een andere erbij kopen..

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Zoek eens wat benchmarks/reviews op van beide schijven en vergelijk deze (of benchmark die oude schijf zelf). Waarschijnlijk is die spinpoint 5600rpm sneller dan de oude maxtor 7200rpm.

Hoeveel geluid maakt die Maxtor? Wellicht een stuk meer dan de nieuwe schijf.

Verder is het ook wel fijn om geen flat cable meer te hoeven gebruiken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 22:17

ride277

Cooled by Noctua

Die oude maxtor als backup/downloadschijf houden, dat ding is in vergelijking met de Samsung niet vooruit te branden. Het verschil in snelheid tussen het 1TB en 2TB model is verwaarloosbaar. (ondanks het verschil in RPM) Ik gok dat je maxtor niet verder komt dan 70-90 MB/sec (als ze dit al halen) en die Samsungs doen beide rond de 130MB/sec.

[ Voor 7% gewijzigd door ride277 op 13-09-2011 12:53 ]

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 14:29
1) Nee.
2) Ja. De kans dat een harddisk stuk gaat, is helemaal in het begin relatief groot, daarna een aantal jaren een heel stuk kleiner, en gaat daarna weer substantieel de hoogte in. Bron ben ik even kwijt, maar google heeft een aantal mooie studies gepubliceerd over levensduur van harddisks.
3) Niet of nauwelijks; althans, ten opzichte van de 1 TB F3. Ten opzichte van die oude 250GB ben je sowieso veel sneller.
4) voor de 15 euro extra gewoon de 2 TB halen. Snelheidsverschil is er nauwelijks, energieconsumptie ligt dacht ik iets lager. Ook als is het maar 1-2 euro per jaar, dan nog verdien je die 15 extra bijna geheel terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Dat was nog eens nuttinge info, super!
bedankt voor alle antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Is toch wel flink verschil tussen F3 en F4...

http://nl.hardware.info/r...w-pcmark-vantage-hdd-test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 22:17

ride277

Cooled by Noctua

Ik heb het net getest en het scheelt in crystaldiskmark alleen met schrijven een mb of 20-30, voor de rest zijn ze praktisch vergelijkbaar (512K, 4K, 4K QD32)

| system specs |

Pagina: 1