Ubuntu begint ziek te worden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Om maar met de deur in huis te vallen: Ubuntu heeft koorts. Een ziekte. Een ziekte, die in de programmeurswereld ook wel als "creepy futuritis" wordt aangeduid.

Ik vind dat Ubuntu steeds meer bloatware bevat. Als ik de 11.10 versie, waar überhaupt al de Unity bagger in zit die ik niet eens wil, draai op mijn laptop met compatibele Linux hardware (AMD Proc en GPU), is het gewoon niet vooruit te branden. 10.04 en 10.10 gingen echter nog als een speer.

Ubuntu is op de tour om met alle grafische franje digibeten naar Linux te krijgen, ze willen aantonen dat Linux niet zo moeilijk is als doorgaans wordt gedacht. Een feit dat ik toejuich, alleen ik vind dat Ubuntu teveel de Microsoft kant opgaat.

Voor mij is de keus duidelijk, ik ga switchen naar een andere distro. Voor mensen die de stap direct te groot vinden, is er een mooie tussenstap, Lubuntu. Het is gewoon een kale Ubuntu versie, met drivers, een Desktop Environment (LXDE), en een browser. Basic.

Googlen op "Ubuntu bloated" of "Ubuntu gets bloated" spreekt boekdelen. En na de introductie van Unity gaat het, naar mijn mening veel te hard de, naar mijn mening, verkeerde kant op. Ik ben toch nog nieuwsgierig wat 12.04 ons gaat brengen, maar als die doorgaat met de Unity interface, ben ik weg. Voor nu zit ik nog op 10.04, omdat ik geen behoefte om up te graden.

Even een poll:

Poll: Stelling: Ubuntu raakt besmet met teveel bloatware.
Eens
Oneens
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=374816&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Als je oneens antwoord, plaats dan even waarom! :)

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt het Ubuntu niet kwalijk nemen dat ze een heel complete distro willen leveren , waarin alles zit en alles werkt, dat is namelijk precies wat de bedoeling is, laagdrempelig.
Dat het niet meer voldoet voor jouw situatie ligt misschien niet aan Ubuntu, maar aan het feit dat jij andere eisen stelt dan de gemiddelde gebruiker (bestaat die uberhaupt wel ?).
Gelukkig is het niet echt moeilijk om zelf pakketten te verwijderen en het aan je eisen aan te passen, en anders zijn er (inderdaad) nog zat andere distro's. Dat de Unity-interface nu de standaard gaat worden zie ik zelf ook niet als een verbetering (nog niet iig), maar dat is een ander issue IMHO, ik zou zelfs zeggen dat daarmee de hoeveelheid bloat zelfs afneemt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Hmmm, nee oneens. Ik zou het geen bloatware willen noemen. Ik heb op m'n eigen machine Ubuntu weer vervangen door Slackware. Ik heb daar veel meer controle over, het is echt sneller. Het probleem met Ubuntu vind ik altijd dingen die niet gelijk gewoon werken, dat verwacht ik van een OS als Ubuntu dat alles out-of-the-box werkt, maar dat is gewoon te vaak niet het geval. Ik heb het onlangs nog wel geinstalleerd op de Dell C840. Dat is al een oudere, en hoewel de hardware op zich prima werkt gaat het toch gewoon mis op punten waarvan je dat niet verwacht. Zo werkt de standaard-CD niet, die boot niet. Ik moet 'm installeren met de alternatieve CD, in tekstmodus dus. (Dat heeft wel mijn voorkeur trouwens maar niet van de meeste andere mensen.)
Daarna werkt de meeste hardware out-of-the-box wel, dat is netjes, maar de zwakke schakel is nog steeds de videodrivers. Er zit een GeForce 4 GO in, die heeft dedicated geheugen, maar het is onmogelijk om het display van de laptop (1600x1200) en een externe monitor (1680*1050 geloof ik), hij klaagt over te weinig geheugen. Ok, fair enough, maar waarom kan ik de eerste keer het laptopscherm uitschakelen, en alleen de externe monitor gebruiken, maar is die instelling na een reboot gewoon onmogelijk geworden? Gnome 2 (Unity werkt niet) gedraagt zich ook buggy; panels die maar half getekend worden, het reageert ook wat traag allemaal... het is teleurstellend, de voortgang is niet zo fantastisch wat mij betreft.

Waar ik jaren terug Ubuntu echt geweldig vond, vind ik dat tegenwoordig niet meer. Ze focussen zich naar mijn mening niet genoeg op datgene dat ik belangrijk vind, maar meer op herimplementaties van vanalles. Dat is sowieso een beetje opensource-projecten eigen, alles maar opnieuw implementeren. Denk aan Wayland; ik vind degene die eraan is begonnen knettergek. Straks heb je een nieuwe grafische engine die minder kan, als het echt ECHT meezit ietsje vlotter is, maar wat we vooral niet doen is het bestaande ding, Xorg, verbeteren. En Canonical wil over niet al teveel tijd overstappen daarheen. :X
Ik ga het niet meer meemaken met Ubuntu.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 13-09-2011 12:33 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De een noemt het bloatware, de ander gebruiksvriendelijkheid. Als je een linux purist wilt zijn, dan gebruik je toch geen Gnome of KDE met alle bijkomende software? Dan neem je geen of een lichte window manager. Je kan zelf precies aangeven wat je wel en wat je niet geïnstalleerd wil hebben, oftewel, je kan het zo 'bloated' (om jouw term te gebruiken) maken als je zelf wil. Ik vind je stelling dan ook pure onzin.

Zelfs je rant over unity is niet valide: als je geen unity wil, dan zet je het er toch niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
als je geen unity wil, dan zet je het er toch niet op?
Dat is een flauwe dooddoener. Joseph wil een discussie starten, het is onzinnig om op dat die manier te proberen om zeep te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou een flauwe dooddoener zijn als ubuntu niet eenvoudig zonder unity zou kunnen draaien. Ik blijf bij mijn mening dat Ubuntu (gelukkig!) linux steeds dichter bij de gewone gebruiker blijft brengen. Wil je een minder zwaar systeem, kies je de variant die bij je wensen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:48:
Het zou een flauwe dooddoener zijn als ubuntu niet eenvoudig zonder unity zou kunnen draaien. Ik blijf bij mijn mening dat Ubuntu (gelukkig!) linux steeds dichter bij de gewone gebruiker blijft brengen. Wil je een minder zwaar systeem, kies je de variant die bij je wensen past.
Dat doen ze onder meer door Unity te pushen (eigenlijk gewoon als standaardomgeving instellen), vandaar dat er juist ruimte is om te discussieren over de richting waarin Ubuntu zich beweegt. Als het niet de standaardomgeving zou zijn, dan zou ik ook zeggen dat een discussie erover niet zoveel zin heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ik ben overgestapt naar Fedora. Vind dat Unity helemaal niks en echt stabiel is versie 11.04 ook niet. Gebruik nu Fedora 15 met Gnome 3 en dat is top. Heb heel lang 10.10 gedraait op mijn pc echt super alles werkte nooit problemen maar 11.04 is echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 10:07
Maar snap je het niet? als jij lekker stabiel onder linux wilt werken pak je die zonder interface, en alleen lettertjes en een zwart achtergrond ( de kernel? ) dat er nu bedrijven komen wat ook de gebruikers onder linux willen laten werken heb je oa ubuntu.. puur omdat je niet elke persoon in je organisatie op een linux cursus voor een jaar gaat sturen voordat ze terug kunnen komen na werk heb je voor hun een ubuntu of redhead :D of noem het maar op met een interface wat logische is dat het minder zal werken...
je moet linux niet met windows vergelijke, programmeurs zien en weten hoe slecht de bron van windows is hoeveel foute en troep erin zit verwerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Nu online
Jij werkt dus nog alleen in een cli? Vind het een beetje onzin daar gaat deze discussie helemaal niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
Ik gebruik sinds de release 11.04 zonder klachten, heb alleen wel direct de Unity-interface uitgeschakeld en wat onnodige software weggedonderd, maar verder werkte het hier out-of-the-box en nog altijd lekker snel. Ik heb ook ervaring met andere distros (openSuse, Debian, Lubuntu, Xubuntu) maar ik vond de ondersteuning bij Ubuntu tot nog toe altijd het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Unity is niet zo maar de default geworden. De trend naar (ultra)laagbeeld schermen maakt dat de klassiek interfaces met boven/onder een panel, menubalken en toolbars bovenaan niet meer werken. Unity lost dat op, net als gnome3. Uiteraard levert dat niet meteen een systeem op met alle features die we in de gnome2 interface hadden. Dat is waarschijnlijk over een jaar al veel beter. Verder is het aan het werk zetten van de GPU voor weergave van de user interface ook gewoon een goede ontwikkeling.
Dat neemt niet weg dat ik ook minder blij ben met Ubuntu dan 5 jaar geleden. Toen was het (eindelijk) een Debian voor de desktop. Geweldig. Tegenwoordig zitten er gewoon te veel scherpe randjes aan, dingen die gewoon net niet werken. De release cycle van een half jaar is gewoon te ambitieus. Een aantal jaar terug ging de ontwikkeling van met name gnome2 zo snel dat je echt iedere laatste versie wilde hebben. Nu is dat wat mij betreft al lang niet meer zo. Wat mij betreft komt er ieder jaar een op Debian stable gebaseerde release met een halfjaarlijkse update van een aantal onderdelen, zoals unity.
Voorlopig werk ik nog op Ubuntu, maar misschien ga ik terug naar Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn omgeving hoor ik, sinds unity, al van de grootste digibeten dat er een bepaalde interesse aan het ontstaan is. Je krijgt vragen over Ubuntu. Dus naar mijn mening is het weliswaar "ziek" aan het worden, maar begint het wel bij "jan met de pet" bekend te raken. Dat zal de gemeenschap goed doen (hoop ik) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Voor mij persoonlijk is Ubuntu inderdaad "bloated" te noemen. Als ik het nu voor mezelf zou installeren, zou ik een groot deel ook direct weer weg kunnen halen, omdat het in mijn situatie niet werkt.

Voor de beginnende Linux user is het echter niet bloated. Een Windows installatie komt ook met diverse programma's die de basistaken uit moeten kunnen voeren. Veel beginnende Ubuntu users komen uit een Windows omgeving en zullen het dus eerder als vertrouwd ervaren. Dat is het doel van Canonical. Het moet vertrouwd zijn en het moet werken.

Gelukkig is een van de pijlers in de Linuxwereld keuze. Je hebt de keuze om een andere distro te nemen, of Ubuntu te strippen, ga zo maar door. Ik begon ooit met Windows, die begon ik te strippen tot het minimum, dat voldeed niet meer, toen over naar Ubuntu, die ook weer strippen en nu al tijden een tevreden Gentoo gebruiker. Je hebt die keuze om het te doen.

Als jij Ubuntu ervaart als bloated, wat let je om een andere distro te proberen? Iedere distro probeert namelijk een bepaald idee uit te dragen mijn insziens. Ubuntu wil de startersdistro zijn. Een Linux-omgeving voor iedereen. Debian voor ultieme stabiliteit, Arch en Slackware voor snelheid/responsiveness enz.

Dus, uiteindelijk, nee, Ubuntu is niet bloated. Het is alleen voor een bepaalde doelgroep en ik ben geen onderdeel van die doelgroep.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09
Een persoon die altijd gewerkt heeft met Windows kan prima omgaan met Ubuntu, zonder uitleg.
Iemand met een heel klein beetje technische kennis kan het zelfs installeren zonder het missen van een berg drivers.
Unity werkt efficient voor de gemiddelde gebruiker, en ze vinden het nog mooi ook.
Ik merk zelf dat er veel meer interesse is naar m'n laptop met Unity de afgelopen maanden, vanuit de meest verbazende hoeken.

Overigens, als je Unity niet uit kan zetten ben je imho niet geschikt om hierover een discussie te starten.

Vanuit eigen oogpunt snap ik wel wat je bedoelt, maar wat je nu doet is klagen over het speeltje die je bij je Happymeal krijgt.
Je kan de troep die je niet wilt prima ditchen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 22:16
Puntje dat ook wel genoemd mag worden is dat heel veel mensen niet zo blij zijn met de kant die Gnome al een tijdje op gaat, waar Unity ook een reactie op was. De uitval die Linus Torvalds himself recent maakte t.a.v. Gnome 3 was niet uniek en zeker niet de eerste.

Hetzelfde geldt voor X.org, wat een vrij stagnant project is. Niet hun schuld maar omdat ze het X11 protocol willen blijven ondersteunen. Het is heus niet alleen bij Ubuntu dat X.org op de schopstoel zit, Fedora bijvoorbeeld heeft ook uitgesproken om op termijn over te gaan op Wayland.

Je kunt ook het argument heel valide omkeren en beargumenteren dat deze twee projecten alleen een hoop schade hebben aangericht aan de validiteit voor linux op de desktop door de jaren heen. Vooral X.org wat een lelijk nakomelingetje van een antieke mastondont met ongelofelijk veel legacy ballast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
Poll: Stelling: Ubuntu raakt besmet met teveel bloatware.
Oneens
Poll: Stelling: Ubuntu standaard install raakt besmet met teveel bloatware.
Eens

Unity en bagger kon je zo eraf knikkeren. Teveel bloatware kan ook door slecht onderhoud zijn (hoop proberen, niets wegknikkeren)

Gelukkig laten package purges weinig rotzooi achter op je systeem, dus in dat opzicht vind ik ubuntu (debian based) systemen nog lekker vlot en goed in onderhoud.

Probleem is dat Ubuntu wel het instapmodel bij uitstek is voor mensen die nooit linux hebben aangeraakt. Om die status te behouden, moeten ze wel 'integrated' en 'out of the box' oplossingen bieden tot en met. Gevolg is Unity, banshee, hoop smartphone ondersteuning libraries, cloud onzin etc etc etc.
Dat moet je dan maar op de koop toenemen, of zelf een debian install draaien en overstappen naar Ubuntu repo's daarna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55

MsG

Forumzwerver

Los van de Unity balk zelf vind ik de kant die ze opgaan niet verkeerd. Ze willen volgens mij wat meer een totaalervaring geven, ipv "gewoon" een linux-distributie te zijn. Bovendien hebben ze veel schermen in dingen opgepoetst en meer gebruikersvriendelijk gemaakt.

het enige puntje is bij mij dat de Unity-balk inherent meer klikken kost bij mij. En dingen verplicht inschuift terwijl ik op 1920 bij 1200 gewoon overzicht wil ipv compactheid. De koers is nu bij heel veel systemen om tablet én compacte scherm-interfaces óók te gebruiken op de PC. Zoals OS X met die iPad overzicht. Zo ook bij Ubuntu. Ik ben er van overtuigd dat 2 compleet verschillende apparaten met bijbehorende schermgroottes niet middels 1 brakke compromis kunnen worden bediend.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is imho niet zo zeer teveel software, het is gewoon allemaal veel te traag en cpu-intensief.

Persoonlijk ben ik een fervent KDE gebruiker, maar ik merk wel dat je echt een _nieuwe_ pc nodig hebt om dat nog een beetje snel te houden. Het cpu gebruik van Kontact is belachelijk maar sowieso is de hele interface gewoon traag. Ook de rendering van Konsole is om te huilen, simpelweg kijken naar een scherm waar veel tekst langskomt zorgt ervoor dat m'n cpu load enorm hard stijgt (heeft met de font rendering van Konsole te maken).

Bij KDE 3.x was dit allemaal nog goed draaibaar, nu is het alsof ik op een Pentium 2 zit te werken...
Mijn oude werkstation (dual Opteron 246 met 4GB ram) draaide KDE 3.x altijd zonder problemen, KDE 4.x is gewoon traag... maar ook bij nieuwere machines merk ik dat het allemaal veel trager is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zolang je GPU-rendering hebt en dat werkt merk ik die traagheid niet zo. Zodra ie dat niet heeft merk ik het wel, en merk ik ook dat er amper aandacht besteed wordt aan de 2D fallback. Hele notifications die bij een hover onzichtbaar worden doordat er geen alfatransparantie kan worden gemaakt. Niet over na gedacht oid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Van mij mag Ubuntu toch wat meer support gaan geven voor AMD. (5650m)
Standaard install van 11.10, gaat ie over zijn nek. Kan alleen maar 10.04 lopen, want anders werken de wireless drivers extreem langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Crazymonkey schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 15:54:
Van mij mag Ubuntu toch wat meer support gaan geven voor AMD. (5650m)
Standaard install van 11.10, gaat ie over zijn nek. Kan alleen maar 10.04 lopen, want anders werken de wireless drivers extreem langzaam
Dat is niet in de handen van Canonical. Dat ligt bij de devvers van AMD en de community.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
Ik denk dat de vraag eigenlijk een beetje irrelevant is. Installeer Debian Wheezy en installeer alleen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Theimon schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:05:
[...]

Dat is niet in de handen van Canonical. Dat ligt bij de devvers van AMD en de community.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens... dat het met een AMD kaart niet fantastisch zal werken is begrijpelijk. Maar je mag toch verwachten dat een generiek distro in ieder geval gewoon werkt...

Zeker als er (blijkbaar) sprake van regressie is zou zoiets een release moeten tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik kan me hier heel goed in vinden. Het is niet zo dat ik Ubuntu niet naar mijn hand kan zetten, maar ik heb de indruk daar met elke update meer moeite voor moet gaan doen. Onlangs nog een herinstallatie gedaan (origineel was het enkel de bedoeling dat de partitie resized zou worden maar gparted dacht daar blijkbaar anders over) en mijn laptopje is nog uren bezig geweest met het uitvoeren van configuratiescripts die er vooral voor zorgden dat alles wat er standaard in Ubuntu zit vervangen werd door iets compleet anders. :P

Misschien ben ik Ubuntu gewoon ontgroeid...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Nu online
Ik draai nu al een tijdje Linux en dat vind ik 1 van de grootste min punten de hardware support voor grafische kaarten. Ik heb in mij PC een Nvidia 7600GT zitten die werkt met Ubuntu 10.10 / 11.04 maar ook met Fedora 15 out of the box. Alle grafische effecten lopen zonder moeite :).
Als ik nu een nieuwe pc koop zou het een AMD A-3850 worden omdat je daarmee een cheap en snel pctje kunt maken. Alleen ik denk niet dat het lekker gaat werken als je daar bijvoorbeeld een Ubuntu opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Vervelender vind ik dat Ubuntu veel zinloze dingen fixt maar de essentie (goede hardware support) laat zitten.

Wie bijvoorbeeld ooit gedacht heeft dat het een goed idee is om iemand z'n hosts bestand bij het krijgen van een dhcp lease te overschrijven zou ontslagen moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Laatst online: 07:09
Wolfboy schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:30:
Vervelender vind ik dat Ubuntu veel zinloze dingen fixt maar de essentie (goede hardware support) laat zitten.

Wie bijvoorbeeld ooit gedacht heeft dat het een goed idee is om iemand z'n hosts bestand bij het krijgen van een dhcp lease te overschrijven zou ontslagen moeten worden...
Tja, dan zouden ze meer moeten bijdragen aan de kernel, en dat doen ze niet/weinig.
Vind ik geen probleem overigens, daar zijn andere bedriven drukken mee (AMD/Intel/Red Hat).

Ubuntu probeert een fijne gebruikerservaring te creëren zodat je niet teveel extra software nodig hebt, en het er gelikt uitziet. Ik vind het allemaal prima. Ik start toch altijd Gnome 2 op omdat ik niet aan Unity kan wennen.
Dat er veel extra software opstaat die ik niet gebruik maakt me geen bal uit, wordt mijn systeem niet trager van.

Ik gebruik trouwens bij nieuwe installaties tegenwoordig altijd Linux Mint: voor de echte luie gebruiker: al standaard Gnome 2, en alle codecs en non-free crap geinstalleerd. Maar in essentie gewoon Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Het mooie is dat er keuze is, je kunt ubuntu gebruiken en zaken volkomen naar je hand zetten en je kunt een andere distro gebruiken.
Ubuntu heeft bepaalde keuzes gemaakt mbt ondersteuning en is vooral gericht op mensen die geen kennis of tijd hebben om al teveel zaken zelf in te stellen, persoonlijk vind ik de bloat wel meevallen al vind ik de meeste release niet echt 100% stable te noemen, wat dat betreft zou men net zo goed een rolling release kunnen doen en de LTS voor conservatieve gebruikers laten bestaan.

Met grafisch gebruiksgemak komt nu eenmaal bloat mee in de vorm van extra modules en niet geoptimaliseerde kernels en software: kwestie van keuzes maken, ik ben van gentoo overgegaan naar ubuntu vanwege tijdsgebrek en neem de nadelen voor lief (en unity: dat gebruik ik niet, ik "kies" gewoon voor een andere DE).

Wat betreft hardware ondersteuning: de windows only blik is van hw-boeren is natuurlijk treurig maar ook daar valt nog wel wat te kiezen en zo slecht is de situatie nu ook weer niet (ondanks mn ati kaart voelt ubuntu nog steeds een stuk snappier dan windows 7).

[ Voor 13% gewijzigd door blouweKip op 13-09-2011 18:04 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 10-09 14:20

Sinds wanneer gebeurd dit dan en met welk doel :?

/me LinuX-TUX gaat aandachtig z'n hosts bestandje monitoren. Heeft er tot op heden geen last van gehad met alle customized entries *klopt ondertussen af*
Net nog even nagekeken. Last Accessed idd ten tijde van het verkrijgen van mijn IP adres, MAAR, Last Modified "Wed 08 Jun 2011 03:02:36 PM CEST". Volgens mij heb jij iets vreemds, redelijk default install hier iig (up-to-date as can be)

[ Voor 16% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-09-2011 23:57 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Joseph schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 11:49:
Om maar met de deur in huis te vallen: Ubuntu heeft koorts. Een ziekte. Een ziekte, die in de programmeurswereld ook wel als "creepy futuritis" wordt aangeduid.
Gelukkig is daar een medicijn voor ;)

Maar even serieus: het bedient natuurlijk wel een markt. Jij past misschien niet (meer) in die markt, maar dat wil niet per se zeggen dat dat een probleem in Ubuntu is. Ik ben het wel (deels) met je sentiment eens, maargoed, ik ben dan ook niet echt een doorsnee gebruiker.

Los daarvan is bloat niet iets dat zich beperkt tot Ubuntu. Zo kan ik me ook storen aan het feit dat Totem hier 30MB geheugen (RES, op i386) gebruikt. Hallo, je speelt een handvol mp3s af! Waarom kost dat zoveel geheugen? Of Chromium, dat na een paar dagen surfen gewoon rustig 400-600MB is. Niet heel fijn op mijn netbook met 1GB. Nog zo eentje, 65MB voor een Mailman mailinglist (op amd64). Bedankt, dat was meer dan 10% van het geheugen van mijn VPS.

Ook qua CPU is het soms een beetje belachelijk. Sommige apps nemen (vanuit een warme cache) gewoon meer dan een seconde om op te starten op een 2.4GHz Core 2 duo. Dat zijn miljarden instructies, alleen om het programma te openen, en dan heb je nog niks nuttigs gedaan. Inkscape is daar een aardig voorbeeld van.

Maar dat zijn dingen die helemaal niet Ubuntu-specifiek zijn. Computers worden krachtiger, programmeurs zijn lui (voor een groot deel terecht) en gebruiken liever een abstractielaag of vijf extra als dat makkelijker is.

Waar ik me bij Ubuntu wel stevig aan erger is het gebrek aan dingen af maken. Als (standaard) Debian boot zie je gewoon tekstmeldingen langsscrollen, dan krijg je GDM, en als je halt vanuit Gnome dan krijg je weer wat tekst en dan is je computer uit. Ik heb hier toevallig net weer wat geprutst met Ubuntu 11.04, en daar krijg je met de live CD eerst een "loading" animatie zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSaoBoGiCPqNJ5aH9Z4t2Qtl0em3UDnVMaYWzreVkAGk-1m9bOA4XZN_Qj9
gevolgd door een keuzescherm voor proberen of installeren. Als je daar "proberen" kiest, dan switcht hij even naar de console (en zie je dus tekst), en daarna weer terug naar de desktop. Halten is nog erger, dan krijg je dezelfde animatie als van het booten, maar dan met shutdown messages erdoorheen, zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQjz3ZTf23aI4qM3MCst7MZeknZ84S9pvzaRunFbtpRCUp5gZ6pXkOwFSUdNQ

Dat is dus gewoon slordig. Bij Debian zie je dan wel altijd tekst, maar het ziet er tenminste niet raar en onjuist uit, alleen een beetje technisch. En zo zijn er wel meer dingetjes (pulse-audio en unity zijn twee bekenden natuurlijk).

Voor mijzelf heb ik de meerwaarde van Ubuntu nooit gezien. Voor mijn gevoel is het altijd "Debian, maar dan met wat dingen verneukt" geweest. Maargoed, ik pas natuurlijk een stuk beter in Debians doelgroep dan in die van Ubuntu. Ik snap Debian. Om maar wat te noemen: ik installeer software liever met aptitude dan met het software center, en een statische netwerkconfig (dus niet DHCP) stel ik liever in door /etc/network/interfaces aan te passen dan door het via n-m te regelen. Ik begrijp hoe dat werkt en wat de gevolgen zijn, Debian gaat daar niet tegenin, en dan werkt het gewoon.
Cyphax schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:30:
[...] Denk aan Wayland; ik vind degene die eraan is begonnen knettergek. Straks heb je een nieuwe grafische engine die minder kan, als het echt ECHT meezit ietsje vlotter is, maar wat we vooral niet doen is het bestaande ding, Xorg, verbeteren. En Canonical wil over niet al teveel tijd overstappen daarheen. :X
Wayland vind ik dan juist wel redelijk interessant. X is toch best wel crufty, en de verbeteringen aan die infrastructuur bestaan voor een belangrijk deel uit 1) worstelen met de mogelijkheden van het X protocol, en 2) worstelen met de XFree/Xorg codebase. Ik denk dat daar op termijn best wel wat voordeel valt te behalen.

Dat Canonical er dan weer naar over zou stappen voordat het ver genoeg gevorderd is, is een andere kwestie (en daar zie ik ze idd ook wel voor aan ;)).
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:38:
De een noemt het bloatware, de ander gebruiksvriendelijkheid. Als je een linux purist wilt zijn, dan gebruik je toch geen Gnome of KDE met alle bijkomende software?
Waarom niet? Wat maakt iemand een Linux purist volgens jou?
Doet Ubuntu dat dan? Of ben je in de war met resolv.conf?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

LinuX-TUX schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 23:52:
[...]
Sinds wanneer gebeurd dit dan en met welk doel :?

/me LinuX-TUX gaat aandachtig z'n hosts bestandje monitoren. Heeft er tot op heden geen last van gehad met alle customized entries *klopt ondertussen af*
Net nog even nagekeken. Last Accessed idd ten tijde van het verkrijgen van mijn IP adres, MAAR, Last Modified "Wed 08 Jun 2011 03:02:36 PM CEST". Volgens mij heb jij iets vreemds, redelijk default install hier iig (up-to-date as can be)
Volgens mij is het sinds 10.04, waarom... not a clue

Om te bevestigen:
https://bugs.launchpad.ne...twork-manager/+bug/659872
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1596603
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1685033
http://www.unix.com/unix-...u-behaving-strangely.html
En meer info: http://www.google.com/sea...ntu+etc+hosts+overwritten
deadinspace schreef op woensdag 14 september 2011 @ 01:24:
Doet Ubuntu dat dan? Of ben je in de war met resolv.conf?
Dat doet Ubuntu ja... zie ook de links hierboven

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48

Nog zoeen: voor de mensen met multitouch touchpad. Wie heeft in hemelsnaam ooit bedacht dat het een goed idee was om standaard tapbutton 2 te mappen naar muisklik 3, en tapbutton 3 naar muisklik 2?
Het staat er al anderhalf jaar letterlijk zo in. Fixen kan onmogelijk meer moeite zijn dan het omwisselen van 2 cijfertjes. Maar ondertussen loopt heel de wereld zich kapot te ergeren aan verkeerd werkende touchpads, en extra PPA's toe te voegen om dat weer te fixen.

Verwijderd

En een behoorlijk wlan script voor een asus 1000H [of andere NetBook's] kunnen ze ook al niet schrijven. Alleen versie 8 werkt Wi-Fi. En idd, de grafische interface gaat steeds meer de MS kant op, in de Gnoom versie dan.

Ik ga toch maar is hard nadenken over een Afbeeldingslocatie: http://admintell.napco.com/ee/images/uploads/gadgetell/samsung-series-5-chromebook-640.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2011 04:14 . Reden: Bedenkelijke aanvulling ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik vind het niet "de verkeerde kant op gaan". Naar mijn mening heeft dit altijd bij Ubuntu gehoord. Ubuntu is een alles-in-een distributie die met name geschikt is voor beginners. Het is een mooie manier om Linux te leren kennen maar niet de juiste keuze als je continuiteit wil. Het richt zich meer op de mensen die hun systeem toch iedere zes maanden herinstalleren. Vandaar dat ze ook vrij makkelijk ingrijpende keuzes maken, veel van hun gebruikers doen toch wel een herinstallatie. Verder zijn er bij Ubuntu relatief veel nieuwe gebruikers die niet beter weten. Als je dan een idee hebt om de interface beter/makkelijker te maken kun je het maar beter direct doorvoeren.

Tegen de tijd dat je tegen de gaten en gebreken aanloopt heb je hopelijk genoeg van het landschap gezien om zelf te beslissen welke kant je op wil en met welke applicaties.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik kan mij ook wel vinden in wat CAPSLOCK2000 aangeeft.

Ubuntu is niet "ziek" aan het worden, Ubuntu is gewoon Ubuntu. Ik denk dat je het "probleem" meer bij jezelf moet zoeken: jij bent anders gaan kijken naar wat je systeem en hoe dingen zouden moeten gaan. Of je hebt nooit jezelf geidentificeert met de missie of het motto van Ubuntu.
En als het motto van Ubuntu is om nieuwe gebruikers kennis te laten maken met Linux dan slagen ze daar volgens mij aardig goed in. Jij bent er ook min of meer mee begonnen als ik je goed begrijp?

Er zijn ontzettend veel distributies met elk een eigen identiteit, en vaak ook bijbehorend motto, gedachtengoed en/of missie. Ubuntu en jij zijn mogelijk gewoon niet zo'n goede match. Dus doe wat veel anderen voor je hebben gedaan: ga distro hoppen. Dan kom je vanzelf iets tegen wat je bevalt.
Toen ik net met Linux begon ben ik begonnen met "het Ubuntu van toen": Mandrake. Dat was een distributie die ook zo out-of-the-box met vanalles kwam. Daar heb ik van genoten tot ik steeds tegen dingen aanliep en toen ben ik verder gaan kijken. Ik heb Debian gebruikt, Fedora, Vector, van Slackware genoten, insert wat meer obscure distrii, en daarna heb ik een aardige tijd bij Gentoo gehangen, waarna ik uiteindelijk op Arch Linux ben overgestapt. En dat gebruik ik nu alweer een jaar of drie volgens mij.

Dus ik zou je adviseren: leg Ubuntu eens even naast je neer en probeer wat anders. Leef je uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 14-09-2011 14:45 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
mcDavid schreef op woensdag 14 september 2011 @ 02:11:
[...]

Nog zoeen: voor de mensen met multitouch touchpad. Wie heeft in hemelsnaam ooit bedacht dat het een goed idee was om standaard tapbutton 2 te mappen naar muisklik 3, en tapbutton 3 naar muisklik 2?
Het staat er al anderhalf jaar letterlijk zo in. Fixen kan onmogelijk meer moeite zijn dan het omwisselen van 2 cijfertjes. Maar ondertussen loopt heel de wereld zich kapot te ergeren aan verkeerd werkende touchpads, en extra PPA's toe te voegen om dat weer te fixen.
Bedankt om dit aan te dragen, die ppa en nog een dkms voor mijn touchpad en hij werkt ! _/-\o_

And this !! Is to go even further beyond!!!

• EMP
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik herken het ook wel hoor. Ik ben een luie gebruiker, maar zeker geen beginner.

Toen ik rond 2006 met linux op mijn desktop begon (servertje was al langer linux, maar dat was CLI-only), was na wat geklooi met redhat, mandrake en debian, Ubuntu een verademing.

Nu ik het echter een tijd heb gebruikt, en elke keer netjes geupdate heb, hem ik gemerkt dat ik geen behoefte heb aan alle 'vernieuwing'. Voorbeeldjes zijn Unity, steeds een andere mp3-player (terwijl ik iets simpels wil als WinAMP 2.9, of zoals ik nu gebruik: Decibel), maar ook heel veel kleine dingen. Allemaal dingen die 'te fixen' zijn, maar waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

Binnenkort komt er weer een nieuw systeem (BF3 *O* ), ik denk dat ik dan ook mijn linux installatie opnieuw doe. Waarmee weet ik nog niet... Debian, Ubuntu 10.04 (imho nog steeds één van de fijnste), Ubuntu 11.10 (als ze meer de richting op gaan die ik graag zie, wat ik niet verwacht eigenlijk), of een hele andere distro.

Hoe dan ook, DE linux voor luie doch gevorderde gebruikers is Ubuntu niet (meer)...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Al dat gepruts met social media integration en usability heruitvinden bij Ubuntu begin ik inderdaad ook een beetje zat van te worden,..
GNOME3 kan er trouwens ook wat van :/

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik mis alleen bij andere distro's een beetje van die vernieuwingen en verbeteringen die andere OS'en al jaren hebben. Terwijl je bij Ubuntu soms binnen 2 releases ineens allemaal van die dingen er in heeft.

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Ik zou Ubuntu niet direct verwijzen dat het bloathed is, maar meer dat ze de typische linux-vrijheid van de gebruikers afnemen. Ze breiden daarmee niet hun doelgroep uit naar vooral de nieuwe gebruiker, maar verschuiven het wel in die richting. Een recent voorbeeld is dus het 'pushen' van Unity maar ook alle 'radicale' plannen, e.g. de overstap naar Wayland en andere default apps, vallen daar onder.
Één van de speerpunten is ook de integratie van verscheidene apps tot één gebruiksvriendelijk geheel, vaak door middel van distro-specifieke patches. Het nadeel wat ik hier ondervond, was dat het aanpassen door de gebruiker vaak in Ubuntu gewoon niet mogelijk is doordat de app zo "hardwired" in het systeem is. Daarnaast werken howto's en manuals gewoonweg niet meer.
Ik ben om deze redenen dan ook sinds 9.x overgestapt. Ubuntu is prachtig voor de nieuweling en diegenen die niet meer dan het geleverde eisen. De voordrager van hoe linux moet zijn, is het echter al lang niet meer.

• blouweKip
Hoe dan ook, DE linux voor luie doch gevorderde gebruikers is Ubuntu niet (meer)..
Onder de moterkap is het gewoon linux, juist een gevorderde gebruiker maakt het weinig uit wat de distro is, die past het geheel wel aan: maw, juist voor de gevorderde gebruiker is het een relatieve non-issue.

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
blouweKip schreef op woensdag 14 september 2011 @ 23:02:
[...]
Onder de moterkap is het gewoon linux, juist een gevorderde gebruiker maakt het weinig uit wat de distro is, die past het geheel wel aan: maw, juist voor de gevorderde gebruiker is het een relatieve non-issue.
Je vergeet het woord "luie" ;)
Voor alles is of komt er vast wel een oplossing. Leuk als je wat wilt spelen en leren.
Maar uiteindelijk wil je gewoon een stabiel OS en niet (te) vaak bezig zijn met het opsporen en toepassen van allerlei dirty hacks.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Juist om de luiigheid koos ik Ubuntu alles werkte eigenlijk standaard wel en ik hoefde niet veel aan te passen. Misschien maar eens op Mint overstappen kan ik mooi nog van de brede ondersteuning van het Ubuntu publiek genieten.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Vind wel leuk dat hier een topic over is gestart. Ben namelijk zelf driftig op zoek naar alternatieven. Ik ben Ubuntu gebruiker sinds 7.10 en altijd enthiousiast geweest over nieuwe versies. Ik was eerst wat huiverig voor 10.04 maar eigenlijk bevalt Unity me wel. Het idee erachter dan, de uitwerking wat minder. Wat al veel gezegd is in dit topic: het is allemaal wat on-af.

Vooral wat deadinspace noemt bij het opstarten en afsluiten komt me heel erg bekend voor. Dat messaging menu bovenin bijvoorbeeld. Ook leuk bedacht, maar in praktijk crasht het vaak en lijkt het alsof ik berichten van mezelf krijg, terwijl ik deze in werkelijkheid naar iemand anders heb gestuurd. Ook is er bovenin een optie om snel even een twitter berichtje te sturen, maar dit is ook weer slecht uitgewerkt. Het vakje is zo ongelooflijk klein, dat typ je gewoon niet met veel plezier in. Ook krijg je geen confirmatie of wat dan ook als je op enter hebt gedrukt. Nee, aan afwerking mag nog wel het een en ander gebeuren. Vroeger deed ik ook altijd custom themes en icons en alles, maakte ik het mezelf naar het zin. Maar nu met Unity vind ik het een stuk lastiger. En laten we eerlijk zijn: Ubuntu heeft nou niet de meeste flitsende uitstraling uit de doos.

Zoals ik zei: het idee is er wel. De global toolbar vind ik een succes en ook de applicatiebalk links vind ik geslaagd. Dat AERO-snap gebruik ik ook met veel plezier. Ik heb onlangs bijvoorbeeld XFCE geprobeerd en dan merk ik dat ik het mis.

Ik wil binnenkort overstappen op een E-350 fusionprocessor van AMD en dan ben ik bang dat het dan allemaal zo vlot niet meer loopt. Juist omdat de performance van Ubuntu ook wat achteruit is gegaan afgelopen versies.
Ik heb niet veel hoop dat 11.10 veel beter gaat worden. Wat ik lees op Phoronix en OMGUbuntu is de afwerking dramatisch en bovendien behoorlijk buggy en traag. Zonde, want ik geloof toch wel dat ze de visie goed hebben bij Canonical.

Ik ga denk ik of weer terug naar een Debian met gnome2 of eens kijken of bijvoorbeeld Lubuntu wat is.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
Hier een Arch gebruiker na in 2006 met ubuntu begonnen te zijn. Ik kan me het meest vinden in de stelling dat het eigenlijk niet uitmaakt welke distro er draait. Alles is aan te passen, hoewel je er bij ubuntu wat minder toe wordt uitgenodigd dan bij Arch en de andere meer "blokkendoos-distro's"..
Ik prefereer rolling-release, dus daarom geen ubuntu meer voor mij hoewel hij er nu tijdelijk even opstaat op een nieuwe dell xps15. Ben ff aan het spelen met optimus/bumblebee/acpi_call toestanden en wil ff vergelijken tussen arch en ubuntu en de verschillende implementaties.
Ik waardeer de insteek van canonical >> linux voor iedereen, da's toch alleen maar toe te juichen?
En uiteindelijk denk ik dat je aan linux moet denken als alleen maar de kernel. Alles daar bovenop is tweakbaar, te veranderen, te verwijderen, enz...uiteindelijk kan je zelfs je eigen distro bouwen :)
Kritiek op ubuntu is derhalve een beetje loos. Pak gewoon een andere distro...

Verwijderd

Nee da's niet loos. Want kritiek is niet alleen om je ongenoegen te uiten, maar ook om iets beter te maken!

• xehbit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-08 22:19

xehbit

Ik ben het deels wel met de TS eens. Ik ben ook overgestapt naar debian :P Heb alleen het een en ander sitten vernaggelen in mn grub loader. en nu moet ik mn pc steeds opstarten met cd, no cd? no pc :P Heb op het moment ook niet echt zin om grub weer te gaan fixen telkens wanneer ik mn laptop aanzet start grun i rescue mode op :( Marja, cd'tje van iBoot er in en windows laden (iBoot ooit geprobeerd hackintosh te installeren, maar kon de install steeds niet voortzetten. Geen idee hoe dat kan)

• blouweKip
Je vergeet het woord "luie"
Voor alles is of komt er vast wel een oplossing. Leuk als je wat wilt spelen en leren.
Maar uiteindelijk wil je gewoon een stabiel OS en niet (te) vaak bezig zijn met het opsporen en toepassen van allerlei dirty hacks.
Ik ben ook lui/heb geen tijd maar eigenlijk loopt ik tegen weinig problemen aan, eigenlijk alleen ati's povere videokaart support maar dat is iets van iedere distro omdat het een extern probleem betreft.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Firestone schreef op woensdag 14 september 2011 @ 19:22:
Ik zou Ubuntu niet direct verwijzen dat het bloathed is, maar meer dat ze de typische linux-vrijheid van de gebruikers afnemen.
Hoog tijd om naar een andere distro over te stappen. Alle Linux-distro's hebben strenge regels en gekke ideeen. Debian kiest radicaal voor vrije software, Fedora kiest er voor om experimenteel te zijn, dat verandert nog harder dan Ubuntu. RHEL kiest dan weer voor extreme stabiliteit en verandert nog minder dan Debian. Suse wordt zwaar beinvloed door Novells andere projecten. Gentoo biedt geen enkele garantie dat het morgen nog op dezelfde manier werkt als vandaag. En zo heeft iedere distro wel wat.

De vrijheid zit er in dat _jij_ je er niks van aan hoeft te trekken. Je kan zelf kiezen welke distro je gebruikt en hoe je die verbouwd. Verschillende distributies maken verschillende keuzes en zo blijft er ook voor ons iets te kiezen, in plaats van dat het allemaal dezelfde eenheidsworst wordt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 12:07:
[...]

Hoog tijd om naar een andere distro over te stappen. Alle Linux-distro's hebben strenge regels en gekke ideeen. Debian kiest radicaal voor vrije software, Fedora kiest er voor om experimenteel te zijn, dat verandert nog harder dan Ubuntu. RHEL kiest dan weer voor extreme stabiliteit en verandert nog minder dan Debian. Suse wordt zwaar beinvloed door Novells andere projecten. Gentoo biedt geen enkele garantie dat het morgen nog op dezelfde manier werkt als vandaag. En zo heeft iedere distro wel wat.

De vrijheid zit er in dat _jij_ je er niks van aan hoeft te trekken. Je kan zelf kiezen welke distro je gebruikt en hoe je die verbouwd. Verschillende distributies maken verschillende keuzes en zo blijft er ook voor ons iets te kiezen, in plaats van dat het allemaal dezelfde eenheidsworst wordt.
Klopt, maar ik dacht Ubuntu in de titel te zien staan. Anders kan je het topic wel gelijk sluiten. Daarnaast schreef ik ook iets verder in mijn post dat ik al een geruime tijd geen Ubuntu meer draai.
Je kan het wel relativeren door andere distributies er bij te halen, maar het blijft een feit dat je bij Ubuntu erg veel top-down gestuurd wordt. Daarbij doel ik niet op het aanbod van de pakketten of de release cycle, maar dat met bijna iedere nieuwe versie redelijk grote veranderingen komen en dat het handmatig aanpassen, i.e. de lokale vrijheid van de gebruiker, minder mogelijk is. Probeer het bvb maar eens zonder PulseAudio te willen doen.
Dat het wisselen van distributie een mogelijkheid is, i.e. de globale 'linux-vrijheid', staat daar buiten.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
ik vond ubuntu echt gewoon altijd al fijn om mee te werken/spelen. okee, er was veel software die ik gewoon nooit gebruikte die standaard ook geinstalleerd werd maar deze pakketten waren gemakkelijk weg te halen. dus ik ben het niet echt eens met het idee dat ubuntu bloated is.

ik denk dat mijn probleem niet ligt bij ubuntu zelf maar bij de interfaces unity & gnome-shell. ik ben tevreden met gnome 2, een simpele opbouw met panels. maar unity is gewoon ronduit lelijk en onhandig. gnome-shell kan er mooi uit zien maar vind ik functioneel ook nog steeds troep. en het jammere is dat je geen gnome 2 meer kan installeren in bijv. ubuntu oneiric.
eigenlijk is dat mijn probleem tegenwoordig, het lukt me ook niet om xfce zo te krijgen dat het in de buurt komt van gnome 2.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Ik ben het er wel mee eens. Ubuntu begint een kinderspeeltuin te worden ipv een serieus OS. Ik ben sinds kort over op Linux Mint 11.

De voordelen van ubuntu (softwarebeheer, support) maar zonder de nadelen, ofwel: gewoon een cleane strak en snel werkende deskop.

Ik draai echt een dikke drol op al die grafische troep. Investeer al die programmeer uren eens in het supergoed laten werken van je OS. Ik heb nog altijd een slechtere wifi ontvangst met een hoop wifi adapters, pulseaudio kan nog echt stukken beter, het detecteren van beeldschermen gaat niet altijd goed, 3D is nog altijd niet goed voor elkaar en zo kan ik nog een complete roman schrijven aan bugs die maar niet opgelost worden maar intussen krijg ik wel elke nieuwe release allemaal grafische bagger voorgeschoteld waar ik niet op zit te wachten.

Een soort stronthoop met een mooie glimmende strik eromheen.

Ook de bedrijfspolicy gaat me steeds meer tegenstaan.

Nee ik ben klaar met ubuntu.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gnome 2 was een redelijk goed systeem. Gnome 3 is voor zover ik weet nog niet af en Unity werkt gewoon een stuk minder handig voor mij.

Je kunt met een druk op de knop wisselen van interface met 11.04, maar tegenwoordig gebruik ik weer Debian, omdat het geen commerciële belangen heeft en daardoor ook geen "social media" integratie heeft.

Een belangrijke reden dat ik nog Linux gebruik is overigens de beschikbaarheid van 3D drivers. Als die nu eens echt cross-platform zouden worden, zou ik heel makkelijk overstappen naar een ander systeem. Ik denk overigens dat je gewoon geen releases die geen LTS support hebben moet draaien bij Ubuntu; je bent gewoon een proefkonijn als je dat wel doet en er werkt dan wel degelijk een hele hoop niet. Hetzelfde geldt ook voor Fedora. Een hele hoop dingen werken gewoon niet of erg langzaam. Zo is Yum gewoon een erg langzame tool vergeleken met apt (en apt is ook een langzaam systeem (met een SSD merk je dit alleen niet zo)).

PulseAudio is bijv. nog steeds een heel slecht systeem.

Ik neig er bijna na om Windows te gaan draaien, omdat daar tenminste wel drivers voor bestaan en dan Linux in een virtuele machine te draaien.

Als Canonical iets nuttigs zou willen doen, zouden ze gewoon bug voor bug de problemen moeten oplossen en het niet zomaar laten oplopen. Honderdduizenden bugs? Dat lijkt me goede reden voor zorg. Tegen de tijd dat iets redelijk werkt (Gnome2), dumpen ze het systeem wat weer niet werkt (Unity in het geval van Ubunty en Gnome 3 in het geval van Fedora).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ik neig er bijna na om Windows te gaan draaien, omdat daar tenminste wel drivers voor bestaan en dan Linux in een virtuele machine te draaien.
Dat is echter iets wat buiten de scope van dit topic valt, beste wat je kunt doen is je hardware leverancier mailen met het verzoek betere drivers te leveren.

Uiteindelijk levert ubuntu wat veel mensen willen: een afgebakende omgeving met een op het oog een keuzevrijheid die, hoewel groter dan in windows, inderdaad schril lijkt af te steken bij andere distro's, MITS je de default keuzes van ubuntu gebruikt: dit is iets waar microsoft en apple groot mee zijn geworden en het lijkt me een prima keuze voor het grote publek, voor wie keuze juist iets engs is en helemaal niet als voordeel wordt gezien.

Overigens blijft het linux dus je kunt wel dergelijk alles zo instellen als je zelf wilt: dat je die weg niet bewandeld is je eigen keuze,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de mening dat Ubuntu ziek begint te worden meer aan jezelf ligt dan aan Canonical.
Bij mezelf merk ik hetzelfde. Ruim een jaar geleden heb ik de stap gemaakt van Windows naar Ubuntu. Daarvoor had ik geen enkele ervaring met Linux. Het was allemaal mooi, nieuw en vooral snel. Geweldig.
Vrienden stonden ook verbaasd over hoe mooi snel mijn laptop op kon starten. Ietsje meer dan een minuut, en dan helemaal werkend! Dat kom je met Windows niet vaak tegen. ;)
Maar naar verloop van tijd ga je toch weer anders kijken naar alles. Die mail-integratie is toch niet zo heel soepel, een paar andere kleine dingen.... Ik ging verder kijken dan software centre en ontdekte dat je ook anders programma's installeren kan. Nou, toen dat ontdekt was ging het snel verder.
Het gemak van Ubuntu is de (redelijk) grote groep gebruikers. Voor elk probleem kan je op internet bijna wel een oplossing vinden.

Dat gemak wilde ik houden, maar verder wilde ik af van de toch wel zware desktop. Ik zit nu alweer een tijdje met Lubuntu te werken.
Diezelfde vrienden heb ik wéér versteld doen staan. Opstarten in een hálve minuut!

Wie weet ontdek ik binnenkort een distro die er 15 seconden over doet. I hope so... ;)

Anyway: Ubuntu is misschien 'bloated', maar ze is wel compleet. Het kostte mij geen grote moeite om de overstap te maken. Ik kan het daarom ook iedereen aanraden.
Als mensen dan vragen wat ik zelf draai, zeg ik altijd gewoon dat het Lubuntu is. En dat het sneller is, en VOOR MIJ fijner. Omdat ik ervaring heb. Omdat voor mij snelheid belangrijk is.
VOOR ANDEREN zijn andere dingen belangrijk.

Voor een Linux-starter is een goed werken systeem belangrijk.
Voor een Socioaholic is perfecte integratie met sociale netwerken belangrijk.
Voor een ...

... vul maar in.

Is Ubuntu te vol? Voor mij wel. Voor anderen niet.
Is Lubuntu te mager? Voor mij net. Voor anderen wel.
Zo kan je doorgaan. Het is niet voor niets dat er zoveel distributies zijn. Iedere maker bedenkt weer iets anders moois. En dat ís ook mooi. In zijn ogen tenminste. Een ander ziet misschien niets in de filosofie. En die kiest dan weer een andere distro, of maakt er zelf een.

Mooi toch, die vrijheid om te kiezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie wisten zeker al wel dat ubuntu om de 2jr een upgrade doet met lts lange termijn ondersteuning die stabiel is.
De laatste was lucid lynx 10.04 lts.
Die upgrades ertussendoor zijn gewoon mijlpalen net als elke distro gebruikt.
Op mn mooie laptop komen staat 10.04.
Op mn andere archlinux en linuxmint/vista.
Volgend jaar April komt er een zoals altijd om de 2 jr een stabiele upgrade die stavast genoeg is voor lange termijn ondersteuning die komt uit in April 12.04.
Een upgrade is dus niets iets wat altijd perse moet, updates wel(ligt er ook weer aan hoe je die instelt natuurlijk)
Voor mensen die van iets nieuws houden zelf stuitte laatst op systeemsbesturingssoftware van de distro haikuhttp://haiku-os.org/ of google het maar het eens op Yahoo:P
Het heet Haiku Project.
Zelf vind ik het wel weer iets apart kijken hoe krakers deze distro vallen te kraken met hun digi surfplankie , in hun hand.
Want daar gaat het mij voornamelijk om veilig doen begint bij jezelf.
Maar zonder risico is geen leven te leven.
groat`n oet grunnegse lappadop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Wat een gebash op Unity. Traag ok, maar je moet toch op een bepaald punt iets in de markt gaan zetten en kijken hoe het bevalt. Mensen wennen toch niet in 1 dag aan zo een grote wijziging. Maar wat me wel opvalt is dat Unity eruit ziet zoals veel mensen het na installatie maakten met behulp van Docky. Google maar eens op linux screenshots op Deviant Art, allemaal Docky's.

Dus ik denk dat ze met Unity wel degelijk hebben gekeken naar wat de meeste mensen esthetisch aantrekt op desktops. En Unity heeft momenteel zijn gebreken, maar ik neem gewoon aan dat met 13.04 Unity gewoon snappy werkt en dat de 'meeste, zo niet alle' gebreken er gewoon uit zijn.

Als het Ubuntu iets goed lukt is het wel mensen 'converten'. Je hoort in 90% van de gevallen dat mensen die vanaf Windows een distro gaan testen beginnen met Ubuntu. De klassieke taakbalk van Ubuntu is achterhaald t.o.v. die van Windows 7, dus daar was zeker vernieuwing nodig, en nu straks met de Metro-interface misschien nog wel meer.

Gnome 3 doet overigens hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/wp-content/uploads/2011/04/overview.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus voordat iedereen zonder zich met wat het tot zichzelf wil doen moet eerst maar eens leren telegram in te tikken bij yahoo,google,ilse en als je dan dingen goed leest op bijv de site van ubuntu. dan ga je eens begrijpend lezen en dan zie jullie dat jullie eigenlijks azijn zitten te pissen.
Informeer eerst jezelf goed voordat je zomaar iets op denk ik toch op je kostbare desktop of laptop zet of gaat upgraden omdat het mogelijk is.
Net een struisvogel die kop in de grond steekt en dag erna klaagt dat ie gewalst is door een horde neushoorns.
Maar bij deze de site waar je terecht kan met al je vragen, want daar staat ubuntu ook bekent om.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php#6
Alstublieft

Klagen is makkelijk voor ieder, tot se beseffen dat als je niets probeert op te lossen,Gewoon klaagt over jezelf.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je klaagt over Ubuntu is het voor jou tijd voor een nieuwe distributie denk ik zo.

Als je vindt dat er teveel standaard geïnstalleerd wordt kan je altijd het tegenovergestelde es proberen. Of terug naar Windows?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xirt
  • Laatst online: 29-06 23:00
In grote lijnen ben ik het niet helemaal eens met de stelling: juist het feit dat sommige programma's (misschien) niet eens meegeleverd worden vind ik jammer. Dat heeft natuurlijk te maken met de limitaties die een CD-grootte geven ten opzichte van DVD's. Eén wijziging doet mij overigens wel twijfelen aan de kant die ik kies: Unity is in mijn ogen namelijk het slechtste wat Ubuntu is overkomen in de afgelopen releases. Gelukkig is er nog wel de keuze voor de oude gnome-interface (10.x versies) of voor Gnome 3 (11.x versies), maar als ook die optie verwijderd wordt houdt het Ubuntu-tijdperk voor mij op. Bovendien hoop ik dat de ondersteuning voor Gnome 3 goed blijft, want als alles ontwikkeld gaat worden voor de Unity-interface dan heeft het gebruiken van Gnome3 natuurlijk ook weinig zin (er zijn distro's die dan een veel betere koppeling hebben tussen Gnome3 en de rest van de software).

Verwijderd

Om de 2jr heeft ubuntu een goede veilige upgrade de volgende is pas 12.04 de tussen upgrades zijn meer van mijlpalen.
Zelf draait mijn lappie op 10.04 die ook lts heeft.
Linuxmint en archlinux zijn ook een aanraders

• Firestone

Firestone

$ su - vuursteen

Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2011 @ 15:34:
Om de 2jr heeft ubuntu een goede veilige upgrade de volgende is pas 12.04 de tussen upgrades zijn meer van mijlpalen.
Zelf draait mijn lappie op 10.04 die ook lts heeft.
Linuxmint en archlinux zijn ook een aanraders
Mint en Arch zijn dan wel weer de twee uiterste voorbeelden qua opbouw. De eerste is dusdanig volledig en 'af' dat je in sommige landen licentiebreuk pleegt, waar de laatste meer een bouwpakket is.
Het is eigenlijk wel opmerkelijk dat Mint steeds meer geprezen wordt terwijl Ubuntu steeds meer gekritiseerd wordt, waar Mint op Ubuntu 'gebouwd' is. Je zou verwachten dat de mate, of het gevoel, van bloath bij beide ongeveer gelijk zou zijn. Ligt de bron van onvrede bij Ubuntu dan toch misschien ergens anders? De organisatie misschien? Of wellicht toch de 'radicale' keuzes?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
mint heeft gewoon een nog noge instapgehalte dan ubuntu. Dat bloat vind ik dikke onzin trouwens. De meeste programma's zijn passief. Je kan op linux 1000 programmas installen zonder te bloaten. Als ubuntu gnome draait is dat vergelijkbaar zwaar als arch gnome draait. In linux start altijd al bijzonder weinig programma's mee op en bij een basis thuisgebruik pakket zal er vergelijkbaar veel in het geheugen draaien @ start. Desktopmanagers en compositers zullen daar ht meerendeel van bepalen. Maar gnome is gnome, ook al zal de ene distro meer programmas als de andere erbij zetten voor het geheugengebruik maakt dat niet heel veel uit.

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Firestone schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:29:
[...]
Ligt de bron van onvrede bij Ubuntu dan toch misschien ergens anders? De organisatie misschien? Of wellicht toch de 'radicale' keuzes?
Sprekend voor mijzelf: mijn onvrede met Ubuntu - en zo verschrikkelijk is het zeker niet, 'k vind het nog steeds een mooi OS - is eigenlijk helemaal terug te leiden naar 1 ding: Ubuntu is bedoeld als OS dat kant-en-klaar komt, gebruiksvriendelijk is en gewoon werkt. In tegenstelling tot de distros als Debian of Slackware of Gentoo, die je zelf helemaal opbouwt. Waar het minder vanzelfsprekend is dat je wifi-adapter automatisch wordt herkend, of die je USB-sticks of CD's automatisch mount. Maar als het dan vervolgens niet werkt terwijl daar eigenlijk geen goede reden is en/of terwijl het in de vorige versie nog wel werkte, zelfs ondanks dat je het op wat oudere hardware installeert, dan krijg ik van het OS een slechte indruk en het is ook reden voor ergernis. Ik moet me dan ineens niet meer als domme user gedragen terwijl ik dat eigenlijk juist wel wil. Anders had ik wel Debian of Slackware of Gentoo ofzoiets geinstalleerd. Van de do-it-yourself-distro heb ik andere verwachtingen. Daarvan verwacht ik dat ze schoon zijn na installatie met vanilla configuraties van de software, die ik zelf vervolgens ga bewerken zoals ik het hebben wil.

Wat ik van Canonical altijd wel waardeer is dat ze durven. Ze durven keuzes te maken en die te onderbouwen. Zo heb ik eigenlijk altijd achter de keuze om de vensterknopjes naar links te plaatsen gestaan. Ik vind het ook te gek dat ze willen proberen om nieuwe technieken te adopteren in plaats van heel erg conservatief te zijn, maar Ubuntu werkt te vaak niet goed omdat ze te snel zijn. Dat hebben al een paar keer gedaan en het heeft nu voor mij die reputatie gewoon. Ik durf er niet op te vertrouwen dat na een upgrade alles nog wel werkt. Misschien zit ik dan weer met niet-werkend geluid, of videodrivers of wat dan ook zodat ik geen beeld heb. Of gaat de multi-monitor-setup ineens niet meer. Er is bijna elke keer wel iets.

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Vond het vreemd dat Unity bedoeld was voor netbooks en tablets, maar eigenlijk te zwaar is voor veel van dergelijke apparaten.

De ideapad (s10e) van mijn vriendin trekt unity in elk geval niet. Gelukkig bestaat er sinds kort ook unity 2d (qt gebaseerd) en dat draait erg snel. Om sommige dingen te configureren moest ik al vrij snel de gconf-editor in, maar ik neem aan dat dit makkelijker wordt in toekomstige versies.

http://www.webupd8.org/20...available-in-ppa-for.html

Unity 2d is in elk geval snel of unity prettig is om te gebruiken is een ander verhaal. Ik begin er wel aan te wennen, maar mis vooral het onderste panel toch nogal vaak. Alt-tab of win-w kosten me toch meer tijd. Net als dat doorklikken naar programma's die ik niet zo vaak gebruik meer tijd kost, dan in gnome2. Misschien dat ik daarom op mijn Desktop uiteindelijk toch naar xubuntu ga switchen.

[ Voor 28% gewijzigd door jrs77 op 29-09-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik neig ook steeds meer naar Debian. Ubuntu doet in de basis nog steeds waar het voor bedoeld is: een gratis alternatief naar de linux-wereld die heel toegankelijk is voor nieuwelingen.

Ook ik vind Unity but en sloom, het is bijna zover dat ik misschien toch liever KDE heb maar ook die is veel te resource-intensief.

Eigenlijk zou ik al op Debian zijn overgestapt voor mijn desktop, ware het niet dat ik bepaalde zaken die Ubuntu out-of-the box regelt nog niet zelf voor elkaar krijg (denk aan wireless etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:15:
Ook ik vind Unity but en sloom, het is bijna zover dat ik misschien toch liever KDE heb maar ook die is veel te resource-intensief.
Heb je KDE eens geprobeerd? Want dat kon nog weleens meevallen. :)
Ik heb KDE op mijn Dell C610 geprobeerd. Die heeft een P3 op 1GHz en slechts 768MB RAM, maar het is stiekem nog best werkbaar ook. Het is niet retesnel, maar wel vrij solide. Omdat Xfce een stuk vlotter is, is dat m'n primaire DE, maar KDE viel enorm mee voor wat betreft snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Cyphax schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 16:17:
[...]

Heb je KDE eens geprobeerd? Want dat kon nog weleens meevallen. :)
Ik heb KDE op mijn Dell C610 geprobeerd. Die heeft een P3 op 1GHz en slechts 768MB RAM, maar het is stiekem nog best werkbaar ook. Het is niet retesnel, maar wel vrij solide. Omdat Xfce een stuk vlotter is, is dat m'n primaire DE, maar KDE viel enorm mee voor wat betreft snelheid.
Ik heb een relatief recente laptop (Core i3 / 4gb / Nvidia GT330m) dus de performance an sich is het probleem niet - het gaat me meer om hoeveel performance het me kost ten overstaan van de eyecandy die ik krijg. Ik vind het niet efficient genoeg als het ware.

Omdat ik nu poog een zelf samengesteld Debian systeem te maken zal ik voor de eenvoud beginnen met de standaard Gnome omgeving, maar misschien kom ik uiteindelijk wel op een Openbox o.i.d. terecht vanwege de snelheid.
Pagina: 1