schakelaar 10A - 250V te gebruiken als 6A - 250V?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik weet niet zeker of deze vraag in stuffis generalis thuis hoort, of in deze sectie van het forum, dus allereerst excuses als het het verkeerde gedeelte is :o

Ik heb totaal geen verstand van schakelingen, maar de ouders van mijn vriendin hebben mij verzocht een nieuwe schakelaar te regelen voor hun wastafel meubel. Nu is een nieuwe schakelaar nergens te vinden in de maten zoals bestaand. Wel heb ik een schakelaar gevonden die, in plaats van met 6A - 250V schakelt, met 10A - 250V schakelt. Vraag 1: kan dit? Kan ik de 10A schakelaar, die precies de inbouwmaten heeft die ik zoek, gebruiken als 6A schakelaar?

Dit is de schakelaar die ik ervoor wilde gaan gebruiken.

Verder nog een vraag. Op de schakelaar zou ik een 2xbruine en 2x een blauwe draad moeten aansluiten; bestaande de schakelaar is ook voorzien van 4 voetjes. betekend dit dan 2-polig of is het toch gewoon een 1-polige schakelaar?

Zie mijn galerij galerij voor 2 fotootjes van het bestaande schakelaartje.

[ Voor 3% gewijzigd door Hammer op 13-09-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 15:15

MrDry

Desperados!

Je kan met een 10A schakelaar gewoon 6A schakelen. De 10A geeft de maximale belasting aan. Hoger is dus nooit verkeerd.

4 pinnetjes lijkt mij een 2-polige schakelaar...alleen kan ik dat van een foto nooit met zekerheid zeggen. Meten is weten :-)

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

10 Ampere is het maximum van die schakelaar, dus simpel gezegd: Ja.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Een schakelaar met een hogere hoevelheid ampere is geen probleem.

De 4 pootjes en draadkleuren lijken te duiden op een 2 polig aan/uit schakelaar, ook wel DPST genoemd.

Het is overigens geen probleem om een DPDT ofwel een schakelaar met 6 poten te pakken, alleen blijven er dan 2 open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reakties! :) Nog 1 laatste vraag: bij de schakelaar op conrad staat "2x aan-uit", ik zie echter maar 1 knop. wat bedoelen ze hiermee? Zie deze link

Ik heb ook maar 1 knop nodig hoor, maar ik snap het 2xaan-uit gedeelte niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:18
Sorry hoor, maar als je dit soort basic dingetjes niet weer, zou ik je willen adviseren tegen de ouders van je vriendin te zeggen dat ze een monteur moeten inschakelen. Of wil jij het risico lopen dat de ouders van je vriendin in de badkamer geelectrocuteerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
simsi000 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:58:
Sorry hoor, maar als je dit soort basic dingetjes niet weer, zou ik je willen adviseren tegen de ouders van je vriendin te zeggen dat ze een monteur moeten inschakelen. Of wil jij het risico lopen dat de ouders van je vriendin in de badkamer geelectrocuteerd worden?
Sorry hoor, maar als je geen zin hebt een normale, behulpzame reaktie te posten, zou je dan gewoon verder willen lopen? Als ik zo dacht zoals jij nu, was ik waarschijnlijk nooit verder gekomen dan het verwisselen van een gloeilamp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10A @ 250V is toch iets wat gevaarlijker als een gloeilampje! Ook is een gloeilamp een kwestie van indraaien en klaar.... hier werk je wel met dodelijke spanningen. Gezien je niet weet wat een Ampere is en hoe die werkt adviceer ik je presies het zelfde als simsi (Of je moet je vriendin een einsteinkapsel willen aanmeten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
Ok, let op: Ik heb alle stroom in mijn woning uit 1903 zelf aangelegd, ik heb zelf gestucadoort, ik heb zelf de tegels gezet... Ik ben niet dom, en ik weet best iets ervanaf, echter ik heb nog nooit een onderdeel van een bestaande schakelaar vervangen. Hier kan niets mis gaan, als je de juiste informatie van te voren inwint- Dat is dus het doel van dit topic en mijn vraag, dus als je niets toe te voegen hebt- Move On, bedankt.

Verder betreft het 6A - 250V; dat is te lezen in het topic, weet je. Je reactie impliceert dat je niet eens de moeite genomen hebt het te lezen; in forumtaal heet dit Trollen.

Nu dus nogmaals mijn laatste vraagje, aan de wél behulpzame mensen:

Nog 1 laatste vraag: bij de schakelaar op conrad staat "2x aan-uit", ik zie echter maar 1 knop. wat bedoelen ze hiermee? Zie deze link
Ik heb ook maar 1 knop nodig hoor, maar ik snap het 2xaan-uit gedeelte niet..

[ Voor 40% gewijzigd door Hammer op 13-09-2011 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ze bedoelen gewoon dat het een dubbelpolige schakelaar is. Vandaar ook de 4 aansluitingen: het zijn 2 contacten die je maakt of verbreekt.

Of dit is wat je nodig hebt kun je alleen achter komen door de originele schakelaar te meten, maar het lijkt er wel op.

En verder niet te beledigd zijn als andere mensen je gezond willen houden. Het gaat hier nou eenmaal om potentieel gevaarlijke situaties. Achteraf kun je moeilijk zeggen "ja maar op internet zeiden ze dat het zo kon!" Heel veel mensen prutsen nou eenmaal wat aan. Alleen het verschil met elektra is dat dat gevaarlijk is, en het gevaar is ook nog eens onzichtbaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
Duidelijk; goedbedoeld advies kan ik ook waarderen, echter ik schat mezelf slim genoeg in om potentieel gevaar in de juiste verhoudingen te zetten, en hierop te anticiperen. Maw. Groep uit, kabeltjes erop en eens kijken wat het brengt. Het betreft een lichtschakelaar, die van plastic is. het enige dat zou kunnen gebeuren, is dat het lampje niet werkt wanneer je het middels de nieuwe schakelaar probeert aan te maken. Men moet het niet spannender maken dan het is.

In ieder geval bedankt voor je reaktie; ik ga deze schakelaar eens bestellen, en dan zullen we er snel genoeg achter komen! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hammer op 13-09-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Je conradlink is overigens stuk, je kan zo niet direct linken.

Je moet eerst op directe productlink klikken en die kopieren.

Dan kom je hier:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700092

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:41:
Je conradlink is overigens stuk, je kan zo niet direct linken.

Je moet eerst op directe productlink klikken en die kopieren.

Dan kom je hier:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700092
Ah ja, inderdaad! Dat had ik nog niet gezien. Mijn link heeft wel een tijdje gewerkt, maar is nu inderdaad niet meer te gebruiken.. Maar jij linkt inderdaad naar de schakelaar waarvan ik denk dat deze het zou moeten doen. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je de schakelaar dwars voor je houdt, worden de 2 contacten links en rechts van elkaar gescheiden.
Dus de bruine draden moet je op de connectors verbinden die met elkaar in lijn staan ( - - )! Dus niet de connectors die langs elkaar staan ( | | )
Dat die schakelaars 6A schakelt boeit niet. Waarschijnlijk is het geen 1500W wat je moet schakelen maar gewoon een paar halogeenlampjes...
Pagina: 1