Vraagje watercooling temps

Pagina: 1
Acties:

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Nee ikhebgeenprobleem, maarwil graag snappen hoe het zit :-)

Systeem: 2500k met eenevgagtx580 (onderwater), maximus extremeiv-z mobo, 800D kast met een 480 rad. op ditradzitten 4 fans push (scyte 1850, waarvan er eenstuk is maar geen zinom de boel uit elkaar te halen) en 4 fans pull (4250 monsters).

3 1850 fansop standjelaag, monsters uit:
-omgevingstemp: 22/23
-core temps idle: (semi idle :D): 25 tot 27
-watertemp idle: 24
-core temps stressed (prime95): gemiddeld 46, max 49
-watertemp stressed (napaar uur) 28

alle fans op max:
-omgevingstemp 22/23
-core temps idle: 25 tot 27
-watertemp idle: 24
-core temps stressed: 43-47
-watertemp stressed: 26of 27

Wat mij opvalt, is dat de fans relatief weinig invloed meer hebben. Nu is dat geen probleem, maar ben even benieuwd hoe het werkt: betekent dit dat de heatdump van de loop overcapaciteit heeft? (met andere woorden, dat de core temps niet lager te krijgen zijn zonder te chillen of bijvoorbeeld te lappen?).

mixing a drink and music

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Het helpt als je even aangeeft welke radiator je hebt. Als dit een low FPI exemplaar is bestaat er goede kans dat het aanzetten van je 'monsters' nauwelijks tot geen winst meer oplevert. De enige rads die nog echt lekker doorschalen boven de 2000rpm zijn eigenlijk Black Ice GTXjes.

Je mag trouwens best wat vaker spaties gebruiken hoor, dit komt de leesbaarheid ten goede :X

Verwijderd

Het zijn best leuke temps hoor! Ik denk alleen dat je fans moet nemen die als een turbine draaien om verbetering te zien. Maar het zal niet veel lager kunnen zonder dat het contact met de CPU beter word en of het water koeler als nu? Word toch tijd om de defect fan te vervangen als je goed zicht wil hebben op de huidige kwaliteid van de setup. Waarom moet het eigelijk nog koeler?

ter vergelijking (fanless waterkoeling):
KT : 24 grad
vloeistof: 24/25 grad (gokje)
GPU: 47 grad
CPU: 35 grad
CPU kern gem.: 45

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 11:32 ]

• Boefmans
Dank jullie. Het hoeft niet koeler hoor :-)
ben gewoon nieuwschierig hoe het in elkaar zit. Als ik het goed begrijp, is de bottleneck momenteel de warmteoverdracht van het waterblok naar het water, niet zozeer van het water naar de rad of naar de lucht :-)
Water veel koeler dan 24 bij omgevingstemp van 22/23 lijkt me niet echt realistisch, zonder met chillers te werken enzo.

Het is inderdaad een low fpi exemplaar rad (van blackice). Was foutje in de bestelling maar ala... ik ga op termijn (volgend jaar denk ik) waarschijnlijk een caselab kast doen, dan kan ik veel rads kwijt en kan ik stoeien met wanneer welke rad actief wordt zeg maar, dan los ik dat dus wel op.

ik zal nog een keer testen wat er gebeurd als ik alle fans geheel uitzet :-) op zich welk leuk voor het overzichtje...

Ook benieuwd wat er met OCen gebeurd, dan zal de setup iets harder moeten werken.

mixing a drink and music

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ook benieuwd wat er met OCen gebeurd, dan zal de setup iets harder moeten werken.
Reken maar van yes, ik koel met 1x HW Labs GTX 560 en 1x GTX120 radiator, op de ene 2300rpm Yate Loon's en op de andere een 2600rpm San Ace. Als ik de boel maximaal open zet stijgt m'n kast nog net niet op, maar met een stevige overclock op de CPU (van 2,9 naar 4,5GHz) heb ik bij flink stressen watertemperaturen van 35 graden geregistreerd, zeker 13-14 graden boven ambient...

Als je een goeie investering wil doen met zulke dikke fans, zou ik een XSPC of HW Labs rad halen met hogere FPI en eventueel een beter waterblock (Watercool Heatkiller of Swiftech Apogee XT), in plaats van een moddervette (en prijzige) kast waar je meer rads in kan halen. Je temps zijn met de huidige setup namelijk al dik in orde, het enige wat dus te verbeteren valt is de efficientie van je rad icm je beestachtige fans, en de warmteoverdracht van je CPU block.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Dit is heel simpel jouw rad kan ergens rond de 1200 watt warmte afvoeren dus of je de fans nou op laag of op max hebt staan het gaat niet veel verschil meer maken.

Zou je nou dit hele setje op een 120 hangen en dan gaan testen tussen pull push of high low dan zal je verschillen gaan zien.

Trouwens in mijn tijd van watercooling had ik een thermochill 360 die ik passief gebruikte ;)

PS. 1200 watt is een fictief aantal maar zal redelijk in de buurt liggen.

Btw wie zegt dat je cpu temps kloppen :) die sensors zijn nog nooit zuiver geweest naar mijn idee ;D

[ Voor 10% gewijzigd door TRAXION op 13-09-2011 13:46 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

PS. 1200 watt is een fictief aantal maar zal redelijk in de buurt liggen.
Waar baseer je dat op eigenlijk? Ben nu wel benieuwd.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Singular1ty schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:45:
[...]

Waar baseer je dat op eigenlijk? Ben nu wel benieuwd.
Systeem: 2500k met eenevgagtx580 (onderwater)

Daar niet op in ieder geval :P

OT: Mijn temps gaan soms ( idle, net na opstarten ) onder de omgevingstemperatuur. Kan dat eigenlijk wel?

EDIT: Al moet ik er wel bijzeggen dat de omgevingstemperaturen worden gemeten door thermometers in wekkers, al geven ze beiden wel bijna dezelfde temps aan ( 1 bij het raam, air intake :P, en een bij me bed naast de deur, outtake :) )

[ Voor 23% gewijzigd door ingmaronline op 13-09-2011 13:52 ]

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• TRAXION
sorry zat een beetje te hoog :)

Alweer een tijdje geleden het aantal zal meer rond de 300 tot 400 watt zijn op low fanspeeds op 2000rpm stijgt dat al snel naar 600 watt.

Ik had toen de tijd een testje gedaan met warmte overdracht met een strijkbout op 1200 watt kwam mijn loop over ernstige waardes heen.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
lol! Begon het al te koken?

Kokend water in je rad is altijd lachen, vooral als je hem beetpakt ( Ik wilde hem schudden om rommel er uit te halen, voor eerste gebruik ) erg heet :P

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• TRAXION
ingmaronline schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 13:56:
[...]

lol! Begon het al te koken?

Kokend water in je rad is altijd lachen, vooral als je hem beetpakt ( Ik wilde hem schudden om rommel er uit te halen, voor eerste gebruik ) erg heet :P
Nee koken niet begon wel te stomen rad hing buiten met vorst ;)
En overal condens vorming :D

Toen deed hij trouwens met gemak 2kw

[ Voor 4% gewijzigd door TRAXION op 13-09-2011 14:02 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Tja, dit zijn natuurlijk extreme omstandigheden. Voor je materialen zou ik dit soort behandelingen niet aanraden en realistisch is zo'n experiment ook niet. Zo'n radiator gaat stukken efficienter werken naarmate je er heter water doorheen laat lopen, gezien een groter delta T met de omgevingstemperatuur warmteoverdracht vergemakkelijkt, maar in praktijk moet je wel enorm je best doen om je water al boven 40 graden te krijgen.

Je zit eigenlijk altijd met die delta T's in een bepaald evenwicht. Je water moet een bepaalde temperatuur bereiken om z'n warmte efficiënt aan de buitenlucht af te staan (via de radiator), maar moet ook koud genoeg blijven om de warmte van je componenten efficiënt af te voeren. De hoeveelheid warmte die word afgevoerd voor loop A in combinatie met hardware B komt altijd op een maximum uit dat ver onder de hoeveelheid warmte ligt die loop A kan afvoeren van strijkbout C :)

• Boefmans
ik heb nu de coolance cpu 370, zijn de bovengenoemde veel beter dan? (meer om te weten :D).
er zitten idd al vrij dikke fans op (push 1850 pull 4250rpm) maar dat maakt nauwelijks verschil :D blijkbaar kan of het rad niet meer aan, OF alle warmte die het blok eruit kan terekken wordt er al uit getrokken :)
krijg een 140mm radje erbij, eens zien wat dat doet (als experiment), verwacht geen verandering in temps. (meer een kwestie:L het kan en past, dus waarom niet, en handig voor toekomstige extra videokaarten)

Zijn die xspc rads zoveel verschillend van de black ice serie?

[ Voor 6% gewijzigd door Boefmans op 13-09-2011 19:54 ]

mixing a drink and music

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Heel verschillend, vooral als je het zo non-specifiek neerpent... XPSC rads komen in RS- en RX-varianten. De RXjes presteren het best (lekker dik) maar zijn meer allround radiators voor alle soorten fans. Hardware Labs Black Ice radiators komen ook in verschillende varianten met verschillende diktes en fpi-waardes. Let dus op wat je schrijft ;)

De GTX serie presteert het best, met een enorm hoge fpi count maar je moet er dus zware fans op zetten om het maximale eruit te halen.

• Boefmans
Mijn 480 rad is een lage fpi versie, moet later een keer gefixed worden. De 140mm rad is een gtx, met 2x 2000rpm fans.
Idle maakt het geen barst uit of ik fans aanzet, onder full load (furmark en prime) scheelt het een graad of 2 (beide stresstesten tegelijk): water 24-25, omgevingstemp 21, gpu 38, CPU 42-49.

Dus: overkill aan koelingscapaciteit, en de hoge rpm fans hebben geheel geen nut.
Gpu niet overklocked trouwens, CPU lichtjes (2500k at 4.6).

Nou kan dus Ff voorruit met de Setup:)

mixing a drink and music

Pagina: 1