Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN/Planet] Fair Use Policy

Pagina: 1
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Ons gezin heeft momenteel een Internet+Bellen abonnement van KPN met een internetsnelheid van 8Mbit down en 1Mbit up, waarvan we effectief zo'n 7Mbit halen (850-880KB/s). Nou zijn mijn ouders en ik een behoorlijke media fanaten en ben ik momenteel bezig onze gehele DVD/BR/CD ect collectie te downloaden in de hoogst vindbare kwaliteit zodat we deze netjes op de NAS/HTPC hebben staan en er eigenlijk niet meer naar om hoeven te kijken qua schijfjes/ondertitels ect.

Hierbij trek ik onze internetverbinding ongeveer 16u per dag naar haar limiet, dit komt uit op zo'n 45-47GB aan downloadverkeer. Upload zal op zo'n 2-3GB uitkomen dus laat ik even zeggen dat ik momenteel 50GB per dag aan dataverkeer door de kabel heen jaag. Nou vind ik dit persoonlijk geen heel hoog getal, maar bedenkend dat ik dit nu al zo'n 2/3 weken doe op een 8Mbit lijntje kom ik alweer ruim aan de 1TB aan dataverkeer te zitten..

Nou rest mij dus de vraag: Kan dit problematisch gaan worden vanaf KPN? In principe halen wij normaliter zo'n 300GB aan dataverkeer per maand (En dat al zeker 2 jaar lang). Hierover heb ik KPN nog nooit horen zeuren, echter vraag ik mij af of dit ook zo gaat blijven als ik dit tempo voortzet. Aangezien ik nu iets meer als de helft van al het materiaal binnen heb zal ik er eind deze maand zo'n 1.5TB aan data doorheen hebben gejaagd :+ . Volgens onze router hebben we er in ~3 dagen tijd ~140GB aan dataverkeer gehad (Down+Up). Dus mijn schatting is vrij accuraat.

Heeft er hier dus iemand ervaring met KPN en haar FUP's rondom vast internet? Eventueel ervaringen hoe KPN reageert op klanten met een (plots) buitengewoon groot bandbreedte gebruik? Aangezien ik wat angstvallig ben om zelf naar KPN te bellen met het idee dat ze er dan misschien op gaan controleren :') .

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 00:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 09:56

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Bij twijfel kun je natuurlijk ook de DVD's rippen ;)

Ik weet eigenlijk ook niet of ze hier op controleren. Mij lijkt het wel dat als het al zo een lange tijd gebeurd dat ze hier niet opeens moeilijk over gaan doen. Ik denk ook niet dat je zo een snelheid snel controles krijgt, lijkt mij meer als je echt een groot abbo hebt, dan is de link ook sneller gelegd denk ik zo.
Zelf heb ik geen vaste aansluiting voor internet van KPN wel voor mijn telefoon. Hier hoor ik ze nooit klagen als ik een piek heb op mobiele data, betaal me wel scheel dan dus wellicht dat ze daarom niet klagen :+ .
Misschien kan ik eens voor je bellen naar KPN om het te vragen :*)

[ Voor 5% gewijzigd door KingTenteehje op 13-09-2011 00:43 ]

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• D4NG3R
KingTenteehje schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:43:
Bij twijfel kun je natuurlijk ook de DVD's rippen ;)
Dit was eerst ook het plan, maar het is veels te tijdrovend om meer als 200 DVD's constant te gaan swappen. Daarnaast hebben wij geen BR schijfstation dus zullen de BR's ook niet geripped kunnen worden..
Edit: En het is legaal om de content in hogere kwaliteit te downloaden.. Zolang je het origineel maar in bezit hebt. Maar dit staat nogal buiten mijn vraag :+ .
. Ik denk ook niet dat je zo een snelheid snel controles krijgt, lijkt mij meer als je echt een groot abbo hebt, dan is de link ook sneller gelegd denk ik zo.
Tjah wij nemen al sinds 2005/2006 internet af via KPN (Vroeger dus Planet) we zijn so far vrij loyale klanten (Al komt hier binnenkort verandering in IVM de matige router van KPN welke niet vervangen kan worden*)

* KPN weigert de wachtwoorden van de SIP server vrij te geven, hierdoor is het onmogelijk om een alternatieve router er tussen te zetten. Omdat we dan zonder vaste telefoon zitten :F .

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 00:53 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het geen idee die SIP credentials eens te gaan sniffen?

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
KPN kijkt niet zo zeer naar je dataverkeer maar word het echt te veel en zwaar boven het gemiddelde van de overige KPN klanten dan krijg je een abuse vangpagina.

Verder de SIP gegevens worden om een reden niet vrijgegeven.

• D4NG3R
maar word het echt te veel en zwaar boven het gemiddelde van de overige KPN klanten
Hier zit ik dus ook met het probleem, KPN gaat klagen als je meer als 5x boven het "Gemiddelde" zit.. Leuk, maar wat is het gemiddelde? Dit weigeren ze op te geven :') .
dan krijg je een abuse vangpagina.
En dat houd precies in?

• Uthog
Dat je internet geblokkeerd word totdat de afdeling abuse vind dat je er weer op mag danwel dat je het oplost, wat je dan verder moet doen komt dan op de vangpagina te staan.

Als je al sinds 2005 bij KPN zit en je gebruikt nu sinds 3 weken een hoop data dan zit je wel goed, als je het niet vertrouwt stop een week met downloaden en ga daarna weer een week verder.

• D4NG3R
Uthog schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 09:00:
Dat je internet geblokkeerd word totdat de afdeling abuse vind dat je er weer op mag danwel dat je het oplost, wat je dan verder moet doen komt dan op de vangpagina te staan.
Weer wat geleerd, nog nooit gezien. Ik hoorde wel verhalen van dat KPN je snelheid verlaagde als het consequent blijft gebeuren, gevolgd door afsluiting als het binnen een korte tijd weer gebeurt.
Als je al sinds 2005 bij KPN zit en je gebruikt nu sinds 3 weken een hoop data dan zit je wel goed, als je het niet vertrouwt stop een week met downloaden en ga daarna weer een week verder.
De laatste paar maanden fluctueert het al behoorlijk, mijn "gemiddelde" per maand in de afgelopen 2 jaar zal zo'n 300GB zijn geweest, echter heb ik ook maanden van 500-600GB gemaakt en natuurlijk ook weer maanden van maar 50GB.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 09:07 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat je rustig je gang kan gaan. Je zal het misschien horen maar volgens mij zullen ze altijd nog eerst waarschuwen en dan pas ingrijpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Uthog
Je krijgt een waarschuwing via het email adres dat in de contact gegevens van KPN staat, hou die in de gaten gebeurd er niks dan kan je doorgaan.

• D4NG3R
Dat lucht op, ik zal mijn ouders doorgeven eventuele waarschuwingsmails van KPN direct door te sturen / te vermelden naar mij. Indien nodig limiteer ik de downloads dan wat in snelheid om KPN tevreden te houden over het datagebruik :) .

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 09:21 ]

Verwijderd

Voor zover ik weet hanteert KPN geen fair use policy meer. Abuse grijpt alleen maar in wanneer er misbruik vermoed wordt, zoals spammen: http://kpn-customer.custh...answers/detail/a_id/13873

• D4NG3R
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 10:34:
Voor zover ik weet hanteert KPN geen fair use policy meer. Abuse grijpt alleen maar in wanneer er misbruik vermoed wordt, zoals spammen: http://kpn-customer.custh...answers/detail/a_id/13873
Dit staat er in de algemene voorwaarden voor internet:
De Klant zal de Dienst aanwenden voor normaal consumentengebruik, ook indien sprake is van
een vast tarief. Indien sprake is van excessief gebruik door de Klant (meer dan 5 maal het gemiddeld
gebruik door andere gebruikers van dezelfde Dienst), is KPN gerechtigd de Klant er op te attenderen
dat bij voortzetting van dit excessief gebruik, KPN gerechtigd is vanaf het moment van attendering het
gebruik dat boven de normen ligt alsnog aan de Klant in rekening te brengen.
http://www.kpn.com/web/fi...c2-4ca0-bbc6-feb131001cde

Hierom ging ik dus ook twijfelen aangezien ik geen vaste indicatie heb van "Gemiddeld gebruik"

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En daar staat ook in dat je geattendeerd wordt en pas na voortzetting extra kosten kan krijgen. Dus zolang je niks hoort kan je lekker doorgaan :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R
Ik weet genoeg, bedankt voor alle replies!

Verwijderd

Je linkt naar een verkeerd document. Algemene voorwaarden:
http://www.kpn.com/web/fi...80-46e4-9a4a-a3db5a5dcac3

En het geeft het alleen aan dat ze gerechtigd zijn om je er op te wijzen, het werkelijk hanteren van data limieten is wat anders. ;)

In ieder geval niet direct iets om je zorgen om te maken lijkt mij. Sowieso meen ik mij te herinneren dat niet de 'downloaders' de grootverbruikers zijn, maar juist de meer casual gebruikers die de hele dag op de YouTubes rondhangen, flash games spelen, etc.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Grappig, ik heb eenzelfde topic hier ergens slingeren. Qua dataverbruik zit ik eigenlijk precies hetzelfde als jij, ik heb een keer met de technische dienst contact gehad hierover. Kwam erop neer dat exacte limiet gaven ze niet vrij, maar t/m 25 GB was het geen probleem. Dit was ongeveer jaar geleden. Mijn ervaring is dat zelfs met meerdere maanden boven de 800 GB er niets gebeurd, maar wel lijkt het alsof je internetverbinding een lagere prio krijgt. Zelfs nadat de download uit is blijft je verbinding nog een dag een beetje traag reageren, denk toch dat er een stukje intelligente software achterzit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1