Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ubuntu VPN server opzetten met een beperkte toegang

Pagina: 1
Acties:

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-11 09:02
Hallo,

Ik wil graag op mijn ubuntu installatie een vpn server installeren. Op zich is daar zowel op Google als op GOT erg veel over te vinden.

Maar ikwil het in dit geval net wat anders.

Het doel is namelijk dat ik zelf thuis over het wifi en andere via vpn op de server kunnen inloggen waarna we enkele multiplayer games kunnen spelen. De gameservers staan overigens zelf niet op deze server.

Dit wil ik wel bewust achter VPN plaatsen zodat alleen de mensen van wie ik het wil op het netwerk kunnen komen. Niet alle spellen hebben namelijk een dedicated server waardoor vaak gewoon een speler in het lokale lan of die per vpn is ingelogd de host is.

Op zich is dat niet zo spectaculair en redelijk waar vpn voor gemaakt is, alleen wil ik in dit geval graag de controle hebben over wat via vpn wel te benaderen is via vpn, en wat niet. Kortom, alleen de "gamers-pc's" mogen te benaderen zijn via VPN en de andere systemen moeten geblokkeerd zijn.

Welk pakket is hiervoor geschikt en is tevens redelijk goed te beheren via een gebruiksvriendelijke interface?

De clients zijn of op Windows of op Mac OSX vanaf Snow Leopard gebaseerd. Maar als aan de client kant een extra installatie nodig is is dat geen ramp.

Ik heb hier zelf ook al naar gezocht, maar aangezien ik niet zoveel ervaring en kennis over vpn heb heb ik helaas niet kunnen vinden wat i zocht of er wellicht overheen gelezen tijdens het bekijken van de zoekresultaten.

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14

martjah

Appel

je kan voor iedere gebruiker een aparte gebruikersnaam aanmaken met wachtwoord en die doorgeven.

• mac-er
martjah schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:20:
je kan voor iedere gebruiker een aparte gebruikersnaam aanmaken met wachtwoord en die doorgeven.
Dat snap ik, en was ik sowieso ook van plan. Maar ik heb eerlijk gezegd niet de behoefte om alles van mijn hele netwerk te delen met de VPN clients. Ik heb bv een servertje met een open share met wat backups, films, documenten etc. er op, en zo heb ik nog wel wat voorbeelden. Ik heb namelijk geen zin om straks mijn hele netwerk af te grendelen en na te lopen omdat ik vpn "gasten" heb. Het pakket wat mij dat kan bieden, daar ben ik naar op zoek.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is Hamachi dan geen optie? Daarmee zijn zaken zoals filesharing te blokkeren waardoor mensen niet zomaar toegang hebben. Tevens kan je je firewall zo instellen dat vanaf de VPN kant enkel de gametoepassingen verbinding mogen waarden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 13:44

Spockz

Live and Let Live

Naast Hamachi waarvan ik niet weet hoe goed tegenwoordig de ondersteuning is voor Linux heb je ook OpenVPN. Het is misschien iets meer werk met opzetten aan de serverkant als je met certificaten wil werken, maar het werkt wel goed in mijn beleving. Bijkomend voordeel is dat je er heel makkelijk voor kunt zorgen dat de VPN clients alleen bij andere VPN clients kunnen komen, en daarmee heb je dus eigenlijk je hele probleem al opgelost.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• mac-er
Ik heb dat Hamachi verhaal bekeken, maar eerlijk gezegd vindt ik dat best duur, en daarnaast wil ik het ook liever zelf hosten en beheren zodat ik er ook wat van kan leren.

Die OpenVPN lijkt me overigens wel een mooie applicatie, maar is er ergens een goede handleidng voor een recente versie over hoe ik hem moet installeren en hoe ik hem vervolgens ook nog zo kan instellen dat dus inderdaad de vpn clients alleen maar elkaar zien?

Daarnaast heb ik nog de vraag of ik dan wel ook vanuit het lokale netwerk een vpn verbinding kan opzetten. Anders kan ik zelf niet meespelen in dat geval wat natuurlijk ook niet de bedoeling is.

Tot slot nog de vraag of ingelogde vpn clients wel de vpn server kunnen zien en benaderen. In dat geval kan ik er namelijk een share op plaatsen met bv. Wat documenten als tutorials voor de games.

--- Latere toevoeging ---
Ik ben wel al wat verder gekomen nu met de zoekresultaten, en heb op de onderstaande link een duidelijke tutorial gevonden.
https://help.ubuntu.com/11.04/serverguide/C/openvpn.html

Enige probleem is dat die gebruikt maakt van een bridge waardoor de clients alsnog in mijn lokale. Etwerk komen. Wat moet ik uit deze tutorial dan anders doen waardoor dat niet nodig is?

Daarnaast blijven natuurlijk nog even de bovenstaande vragen openstaan hoe het zit als ik in het lokale netwerk zit en in het vpn netwerk wil komen om mee te gamen, en of de vpn server wel gewoon te benaderen is voor bv. een file share.

[ Voor 27% gewijzigd door mac-er op 13-09-2011 01:06 . Reden: Extra info gevonden ]

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 13:44

Spockz

Live and Let Live

Als je zelf ook gewoon verbinding maakt met het VPN dan heb je het hele bridge gebeuren niet nodig. Dus zowel je server als jij de client gaan ook het VPN op, net zoals de spelers die mee willen doen.
Daarnaast blijven natuurlijk nog even de bovenstaande vragen openstaan hoe het zit als ik in het lokale netwerk zit en in het vpn netwerk wil komen om mee te gamen
Dan verbind je gewoon met je vpn server.
en of de vpn server wel gewoon te benaderen is voor bv. een file share.
Als je dat zo wilt kan je dat gewoon zo inrichten.

Bovendien, de VPN tool van hamachi is gewoon gratis hoor.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14

martjah

Appel

en voor shares op je eigen netwerk, volgens mij kan je een aantal poorten dicht gooien op de vpn server zodat deze niet erdoor komen.

Internet firewalls can prevent browsing and file sharing
Pagina: 1