Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij afwikkeling domeinnaam verhuizing

Pagina: 1
Acties:

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Beste tweakers.

Ik heb een aanbod ontvangen om een domeinnaam van me over te nemen. Qua prijs zijn we er uit. De tegenpartij heeft me een voorstel gedaan voor de afwikkeling. Is dit een redelijk/gebruikelijk voorstel? Alvast bedankt voor jullie adviezen.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Geachte heer X,

Onze cliënt X heeft ons verzocht de aankoop te verzorgen van het domein X.nl tegen de overeengekomen prijs van X.

We stellen hierbij het volgende scenario voor:

Stap 1 - Factuur / Nota
Gaarne ontvangen wij van u een factuur / nota waarin kort beschreven is dat u het domein wilt verkopen tegen de overeengekomen prijs van ? X. Deze nota kan worden verzonden aan:

XXXXXX

o.v.v.: XXXXX

Stap 2 - Verhuizing domein (let op: nog geen wijziging tenaamstelling eigendom!)
Wij sturen u een SIDN verhuisformulier toe dat u dient in te vullen en te ondertekenen. Daarnaast dient u bij uw huidige provider (XXXX) de RRP code / token voor verhuizing aan te vragen. Na ontvangst van formulier en token kunnen wij de verhuizing naar onze nameservers bij SIDN in gang zetten. Nadat de verhuizing is afgerond wordt 50% van het factuurbedrag overgemaakt op uw rekening. Voor de duidelijkheid: op dat moment bent u nog steeds eigenaar van het domein.

Stap 3 - Wijziging tenaamstelling (eigendom) van het domein.
Nadat de verhuizing heeft plaatsgevonden sturen wij u het SIDN formulier wijziging domeinnaamhouder NL toe. Nadat u dit formulier heeft ondertekend en aan ons heeft geretourneerd kunnen wij de wijziging tenaamstelling domeinnaamhouder bij SIDN in gang zetten. Nadat deze wijziging door SIDN is geaccepteerd maken wij het resterende factuurbedrag aan u over.

Graag vernemen wij van u of u zich kunt vinden in bovenstaand scenario.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

https://www.sidn.nl/nieuw...rocedures-nl-domeinnamen/
Nieuwe situatie
Vanaf 17 maart registreert SIDN bij iedere domeinnaam een token
. Dit token is een authorisatiecode en bestaat uit een willekeurige tekenreeks die is vastgelegd bij een domeinnaam en wordt gebruikt om een verhuizing van een .nl-domeinnaam te valideren. De verhuisprocedure doorloopt dan de volgende stappen:

U vraagt bij uw huidige registrar het token op en geeft dit door aan de door u gekozen nieuwe registrar met het verzoek de domeinnaam te verhuizen. De nieuwe registrar geeft de verhuizing door aan SIDN en valideert deze met uw token. SIDN bevestigt de ontvangst van de verhuisaanvraag per e-mail aan u en de betrokken registrars. De verhuizing wordt na maximaal vijf dagen doorgevoerd.
Ik vind het een redelijk voorstel hoor risico mooi in het midden, tenzij je het niet vertrouwd dan moet je gewoon de hele som vooruit vragen. zij willen hem kopen, en zullen dan toch wel een beetje aan jouw voorwaarden tegemoet komen.

[ Voor 92% gewijzigd door Fish op 12-09-2011 22:33 ]

Iperf

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44
Hm, deze stappen lijken opgezet te zijn voor het oude systeem. Tegenwoordig is het zo dat het domein direct verhuisd als het correcte Token wordt mee gegeven door de registrar (die 5 dagen is dus ook niet meer van toepassing). Die heeft dan niet alleen de mogelijkheid om de nameservers aan te passen maar kan ook gewoon de houder gegevens etc wijzigen.

Als de domeinnaam verhuisd wordt zonder toestemming is dit voor zover ik weet wel terug te draaien, eerste eis voor een verhuizing namelijk dat er toestemming is van de houder (jij dus) van het domein. Zie ook de sidn site. Ik weet alleen niet zeker of je de domeinnaam terug krijgt als de tegenpartij niet betaald. Je hebt immers wel toestemming gegeven voor de verhuizing en de tegenpartij kan dat bewijzen en ik denk niet dat de SIDN tussen het geschil over de betaling in gaat staan. Je zult dan dus achter je geld aan moeten gaan.

Ik zou niet met dit voorstel akkoord gaan en gewoon het volledige bedrag willen ontvangen voordat ik het Token verstrek. De tegenpartij wil immers graag iets van jou (ik neem aan dat je door hun benaderd bent?) en met deze constructie die op het eerste gezicht schappelijk lijkt hebben ze de mogelijkheid om de domeinnaam in handen te krijgen zonder 1 cent te betalen.

[ Voor 43% gewijzigd door IceM op 13-09-2011 12:22 ]

...

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Ik zou het volledige bedrag vooraf betaald willen hebben, zonder voorwaarden. Zo gaat in de zakenwereld.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:46

Brons

Fail!

pennywiser schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:26:
Ik zou het volledige bedrag vooraf betaald willen hebben, zonder voorwaarden. Zo gaat in de zakenwereld.
Ik weet niet over welke zakenwereld je het hebt maar ik ken weinig bedrijven die hun leveranciers vrijwillig vooruit betalen.

@OP, als je geen vertrouwen hebt in je tegenpartij zou ik voorstellen dat ze het vooruit betalen.

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kunt ook gebruik maken van een betrouwbare domein escrow service. (bijv. Sedo: http://sedo.nl/uk/service...ed=&partnerid=&language=e)
Kost je een paar procent aan provisie, maar dan hebben beide partijen zekerheid.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
IceM schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:10:
Hm, deze stappen lijken opgezet te zijn voor het oude systeem. Tegenwoordig is het zo dat het domein direct verhuisd als het correcte Token wordt mee gegeven door de registrar (die 5 dagen is dus ook niet meer van toepassing). Die heeft dan niet alleen de mogelijkheid om de nameservers aan te passen maar kan ook gewoon de houder gegevens etc wijzigen.
Zeg je nou dat een provider zonder toestemming van de eigenaar de domeinnaam houder kan wijzigen? Als dat waar is dan zou dat betekenen dat in de huidige constructie zij inderdaad het domein over kunnen nemen zonder een euro te betalen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:44
Kasj schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:38:
[...]

Zeg je nou dat een provider zonder toestemming van de eigenaar de domeinnaam houder kan wijzigen? Als dat waar is dan zou dat betekenen dat in de huidige constructie zij inderdaad het domein over kunnen nemen zonder een euro te betalen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Een SIDN deelnemer kan dat inderdaad zo wijzigen, heb het voor de zekerheid nog even getest in de testomgeving van SIDN en dat wordt gewoon direct aangepast.

Het kan zijn dat de overnemende partij zelf geen SIDN deelnemer is en zijn domeinnamen onderbrengt bij een andere partij. Die partij zal dan wel een procedure hebben waarbij ze een ingevuld formulier verlangen van de huidige houder waarbij de overnemende partij nu in de veronderstelling is dat zijn voorstel gewoon voor beide kanten goed is en alles is afgeschermd, wat dus niet zo is.

Edit: dit betekend overigens niet dat het niet teruggedraaid kan worden. Een registrar moet toestemming hebben om dit te doen. Als er na een wijziging een klacht komt omdat er dus geen toestemming is verleend zal SIDN dit wel terugdraaien. Echter als jij toestemming geeft om dat domein te verhuizen etc maar er wordt vervolgens niet betaald dan is dat niet het probleem van de SIDN, dan heb je gewoon een wanbetaler.

[ Voor 18% gewijzigd door IceM op 13-09-2011 15:00 ]

...

Pagina: 1