• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 09:48
OK, een Lian li kast. Een MSI Uatx mobo( 880GM ultra durable ,militairy class LOL), AM3 socket, amd X6 1075.

8gb ocz platinum geheugen.

Een scythe big shurikan cpu koeler en een Sapphire VAPOR x radeon 5770.

Een zalman 460 watt psu tot slot

Wat gebeurde er: met handbrake een HD file aan het encoden ,6 cores in gebruik op 80% usage. Ik rook kort een schroei luchtje na 5 mins en toen ik het rook viel hij uit.

Power led bleef knipperen. Psu kabel los, even gewacht en weer geprobeerd te booten, zonder resultaat.

Kast open, cmos reset ,voeding switch aan en uit, geen resultaat...heel kort een led lampje op mijn videokaart wat aan en uit sprong bij psu switch.

Ik heb geen spare parts, maar wellicht is er met logisch denken wat uit te sluiten? Wat zou er kapot kunnen zn?

Vast niet het ddr, vast niet de grafische kaart...kan een amd cpu zomaar verbranden? Mobo natuurlijk wel...of de psu?

:(

Ik gok zelf mobo...zou zoiets onder garantie vallen? Was niet overgeklokt! Ookal adverteren ze er mee op de verpakking, dat het zou moeten kunnen..

[ Voor 7% gewijzigd door Ferdyvw op 12-09-2011 21:20 ]

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:52

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Denk dat je probleem bij de voeding ligt

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-02 18:24

Achilles

Koning van de Myrmidonen

cpu toch zeker niet, mobo waarschijnlijk niet, denk dat het de Psu is (daar kan ik me het luchtje ook het beste voorstellen.)

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• Ferdyvw
Crazymonkey schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:59:
Denk dat je probleem bij de voeding ligt
Mjah ,kan ook natuurlijk. Was ook al een paar jaar oud ,rest van het systeem nog geen jaar.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:06

Quad

Doof

Sowieso even een andere psu oppikken en die proberen.
Doet hij het, probleem solved en een goede aanschaffen.
Doet hij het niet, dan is er mogelijk meer aan de hand!

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En als je nou eens letterlijk op je neus afgaat ? dat wil ook wel eens helpen

Iperf

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

IDD zoals Fish zegt probeer de bron van de rook te vinden door er naar te ruiken. (Kinda fishy eh :+ )

Grote kans dat het je PSU is though, als er op het Mobo iets doorbrand zie je dit vaak direct.
Andere dingen om te doen:
- GPU/HDD/DVD/RAM en eventueel CPU in een andere PC testen.

Echter zou ik eerst een andere (100% zeker werkende) voeding in je PC stoppen om deze te testen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-02 21:41
Geen multimeter in huis om te kijken of er uberhaupt nog iets van spanning uit de PSU komt, als je niets meet weet je het zeker, meet je wel iets kan hij alsnog kapot zijn.

geheelonthouder met geheugenverlies

• Ferdyvw
Hmm, wanneer ik nu psu uit/aan switch, en dan op de power knop druk, begint 1 seconde mijn videokaartkoeler te draaien en de led daarin te branden, waarna hij gelijk stopt. ( te vroeg voor aspi piep).

Probeer ik dit dan gelijk weer, doet hij niets.

• Ferdyvw
TallManNL schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:11:
Geen multimeter in huis om te kijken of er uberhaupt nog iets van spanning uit de PSU komt, als je niets meet weet je het zeker, meet je wel iets kan hij alsnog kapot zijn.
Heb ik niet nee ,maar is een psu niet kort te sluiten om hem te testen?

Anders moet ik tot volgende week wachten en bij een vriend zijn voeding proberen, is helaas iintel systeem dus meer dan dat is niet echt te testen

• Ferdyvw
fish schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:04:
En als je nou eens letterlijk op je neus afgaat ? dat wil ook wel eens helpen
Niets meer te ruiken!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ferdyvw schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:57:
Vast niet het ddr, vast niet de grafische kaart...kan een amd cpu zomaar verbranden? Mobo natuurlijk wel...of de psu?
Alles kan doorbranden. Alles in een PC gebruikt namelijk stroom.
Ik gok zelf mobo...zou zoiets onder garantie vallen? Was niet overgeklokt! Ookal adverteren ze er mee op de verpakking, dat het zou moeten kunnen..
We weten het pas zeker als je dingen hebt kunnen testen in bijvoorbeeld een andere PC.

Probeer ook eens zo licht mogelijk op te starten. Als mobo ook onboard VGA heeft, kun je ook die even gebruiken ipv de videokaart (scheelt stroomverbruik). Ga zo alle misbare onderdelen langs, dan weet je dat je PC het doet en waar je probleem zit.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 16:18
Welk moederbord is het eigenlijk precies? Het lijkt er op dat alle 880G bordjes van MSI je X6 1075 niet ondersteunen vanwege een max TDP van 95W ( die van jouw is125W TDP).... Wat er stuk is laat zich raden.
Of het onder garantie valt hangt af of je de winkel hebt laten samenstellen.

[ Voor 16% gewijzigd door biomass op 12-09-2011 21:43 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Weet niet precies welke MSI 880GM je hebt (moet nog een nummertje achter staan) maar als ik er een paar bekijk supporten ze CPU's t/m 95W. Tik ik snel een AMD X6 1075 staat er 125W.
Zit er dus dik in dat je de VRM's (of hoe heten die dingen precies, die de spanning naar je CPU leveren) heb laten doorbranden.

Althans, dat is mijn eerste gedachte, redelijke load van CPU en vervolgens brandlucht.
(dit komt helaas wel vaker voor, bij CPU support staat Phenom II X6 maar maximaal een 95W variant, en als je dan een 125W gebruikt werkt het of niet, of er brand iets door).

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:59

jgj82

Ja, maar = nee

Zou het dan niet zo zijn dat het systeem door power-shortage uitvalt en niet doorbrand?
Per slot van rekening levert het mobo, niet de CPU.....

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:59

Imprezzion

E92 320i & 307CC

De meeste borden hebben idd een OCP alleen die werkt niet altijd op tijd.
Borden kunnen zeker doorbranden bij gebruik van 125w CPU's op een 95w bord.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Ferdyvw
De msi 880GM E41

:/

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-02 22:43
Je kan de voeding testen door er een fan of een ander 12 volt item op aan te sluiten.
Als hij dan na een tijdje uitvalt weetje dat het aan de PSU ligt. Een fan is wel erg licht dus ik weet niet zeker of dat je hier echt zekerheid mee krijgt.
Je kan een PSU zonder moederbord laten draaien door van de moederbord stekker de groene aansluiting te verbinden met de zwarte ernaast. (dan denk hij dat hij aan staat)
Ik heb zelf mijn voeding ook bijna doorgebrand alleen ik heb hem net op tijd kunnen redden. Ik rook iets en 5 seconde later heb ik de stekker eruit gehaald. mijn pc draait er nu nog prima op.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-02 16:18
Het bord probeert de stroom gewoon te leveren tot het mis gaat. Je zou de fabrikanten kunnen verwijten dat je kunt POSTen met een niet gesupporte CPU, de fabrikanten op hun beurt wijzen gewoon naar de CPU support list. Jammer, maar helaas.

Oververhitting van een voeding kan lang aan, dat begint echt wel goed te stinken als een voeding doorbrand. Doordat je zo kort rook en stank gehad hebt kun je er van uit gaan (gezien de processor en mobo specs) dat de VRMs van het mobo doorgebrand zijn. De andere onderdelen moet je testen op een nieuw moederbord om te weten of ze nog werken.

[ Voor 42% gewijzigd door biomass op 12-09-2011 21:56 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:01
Zoals al werd aangegeven, inderdaad geen Phenom II X6 1075T op de cpu support list en geen zwaardere dan 95W cpu's.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 12-09-2011 21:59 ]

• Ferdyvw
Nielson schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:56:
[...]
Zoals al werd aangegeven, inderdaad geen Phenom II X6 1075T op de cpu support list en geen zwaardere dan 95W cpu's.
Whoopz, dat is echt onwijs dom geweest dan. Dus ik gebruik al die tijd al een te zware cpu op mijn mobo!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

jgj82 schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:46:
Zou het dan niet zo zijn dat het systeem door power-shortage uitvalt en niet doorbrand?
Per slot van rekening levert het mobo, niet de CPU.....
Zoals ik al aangaf komt dit helaas vaker voor. Metname bij micro-atx moederborden zie je dit vaak, die hebben vaak minder van die VRM of PWM (iig die chips die de cpu van power voorzien) en kunnen dan de last niet aan.
Was zelfs een keer een nieuws item op Tweakers over hoe m-atx bordjes doorbranden bij het plaatsen van een quadcore Phenom (tijdje terug inmiddels, toen was quad-core nog net nieuw geloof ik).

Af en toe zit er een beveiliging op die wél werkt, ook niet lang geleden hier op Tweakers iemand waar een X6 niet sneller dan 800Mhz wilde draaien (ipv 3Ghz), bleek het moederbord ook maximaal 95W te supporten en de beveiliging zorgde (gelukkig voor die persoon) dat de boel niet doorbrande.

@Ferdyvw:
Als je de PC zelf gebouwt hebt is het waarschijnlijk eigen schuld dikke...eh...kapot mobo.
Als je de PC kant en klaar van een shop hebt kun je misschien aanspraak doen op garantie.

• Ferdyvw
Nemesizz schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:14:
[...]

Zoals ik al aangaf komt dit helaas vaker voor. Metname bij micro-atx moederborden zie je dit vaak, die hebben vaak minder van die VRM of PWM (iig die chips die de cpu van power voorzien) en kunnen dan de last niet aan.
Was zelfs een keer een nieuws item op Tweakers over hoe m-atx bordjes doorbranden bij het plaatsen van een quadcore Phenom (tijdje terug inmiddels, toen was quad-core nog net nieuw geloof ik).

Af en toe zit er een beveiliging op die wél werkt, ook niet lang geleden hier op Tweakers iemand waar een X6 niet sneller dan 800Mhz wilde draaien (ipv 3Ghz), bleek het moederbord ook maximaal 95W te supporten en de beveiliging zorgde (gelukkig voor die persoon) dat de boel niet doorbrande.

@Ferdyvw:
Als je de PC zelf gebouwt hebt is het waarschijnlijk eigen schuld dikke...eh...kapot mobo.
Als je de PC kant en klaar van een shop hebt kun je misschien aanspraak doen op garantie.
Nog even ter leering en vermaak, en om het topic 'af' te maken.

Aan de hand van bovenstaande tip richting doorgebrande VRM's bij het volgende gekomen;

http://www.overclock.net/...herboard-safety-125w.html

Een ontzettend uitgebreide post over dit veel voorkomende fenomeen van doorgebrande VRM's, en hoe dit probleem ontstaat.

Het hele verhaal leek van toepassing op mij en ze sloten af met de volgende checks:

- Run standard troubleshooting procedures to make sure it's not anything else (i.e. check the power supply)
Try testing the motherboard with the 24-pin plugged in but without the 4-pin/8-pin CPU power plug. This is the ultimate dealbreaker; if the motherboard only boots when CPU power plug is unplugged (though it obviously won't POST), you sir have a VRM failure on your hands.

Dit geprobeerd en zonder de 4 pins CPU connector, begint het systeem wel te draaien, wat e.e.a. bevestigd.

Tot slot linken ze naar een lijst met mobo's en bekende defects en kwaliteit van de VRM's, alwaar mijn moederbord genoemd wordt als een exemplaar wat geregeld dit probleem heeft.

http://www.overclock.net/...vrm-information-list.html

Dus vandaag maar een Asus bordje besteld, waarvan in de lijst staat dat hij degelijk gebouwd is, surge protection heeft, en gewoon zeer goed bekend staat :)

Asus M5a78L -M/USB 3

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ferdyvw schreef op woensdag 14 september 2011 @ 09:55:
[...]

Nog even ter leering en vermaak, en om het topic 'af' te maken.

..........

Dus vandaag maar een Asus bordje besteld, waarvan in de lijst staat dat hij degelijk gebouwd is, surge protection heeft, en gewoon zeer goed bekend staat :)

Asus M5a78 L USB 3
Dus voor "militairy class" en meer van dat soort onzinnige kreten, daar val je niet meer voor?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik weet vrij zeker dat je moederbord is doorgefikt. Ik heb ook eens een 1090T op een MSI 770 G45 gezet, die overgeklokt naar 4GHz en ben vervolgens Prime95 gaan draaien. Boem :')

• Ferdyvw
Reepje schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:05:
[...]

Dus voor "militairy class" en meer van dat soort onzinnige kreten, daar val je niet meer voor?
Echt schandalig inderdaad. Het werkt sterk de suggestie, dat ze bij zo'n mobo inderdaad componenten gebruiken, die juist niet gevoelig zijn voor doorfikken etc. Sterker nog, ik had in het verleden gewoon ATX borden van Gigabyte, die de term ' ultra durable components' gebruiken. Daar had ik goede ervaring mee.

Er was geen Uatx bord van Gigabyte, maar wel deze van MSI. Ik zag allerlei marketing termen over militairy class, high quality components, etc etc en ging er voor!

Voortaan kijk ik verder en bovendien geen MSI meer. Ik lees nu overal dat van alle doorgefikte moederborden 70% of meer, van MSI is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ferdyvw op 14-09-2011 11:34 ]

• Ferdyvw
Singular1ty schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:14:
Ik weet vrij zeker dat je moederbord is doorgefikt. Ik heb ook eens een 1090T op een MSI 770 G45 gezet, die overgeklokt naar 4GHz en ben vervolgens Prime95 gaan draaien. Boem :')
Mjah, Prime95 liep hij prima doorheen altijd, zelfs met een 125 TDP cpu op een 95TDP mobo.

Met handbrake een X264 film encoden op setting 'realtime', was echter na paar mins al teveel.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Singular1ty schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:14:
Ja en niet 1 keer maar 2 keer je moederbord opgerookt :')
Of was het er nu eentje ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1