Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 20:51
Hoi,

Ik probeer al eventjes nfs / autofs aan de praat te krijgen.
Op mijn thuisserver (ubuntu 10.04) heb ik 2 directories die ik wil mounten op mijn htpc met autofs:

/data/multimedia
/data/personal

Ik heb het nfs-kernel server package geïnstalleerd.

/etc/exports
/data/multimedia 192.168.0.0/24(ro)
/data/personal 192.168.0.0/24(ro)
Op de htpc heb ik al even gezien of de nfs werkt op de server:

mount -t nfs 192.168.0.106:/data/multimedia /mnt/test --> dit werkt.

Ik heb het autofs package geïnstalleerd:

/etc/auto.master
/data /etc/auto.movies
/etc/auto.movies
multimedia -fstype=nfs4 192.168.0.106:/data/multimedia
In de nsswitch heb ik overal 'files' toegevoegd:
/etc/nsswitch
passwd: files compat
group: files compat
shadow: files compat

hosts: files dns
networks: files

protocols: files db
services: files db
ethers: files db
rpc: files db

netgroup: files nis
automount: files
Ik heb de /data directory aangemaakt.

in /var/log/syslog of /var/log/messages vind ik nergens informatie over een eventuele fout... maar de directories wordt niet gemount. Iemand een idee wat ik vergeet of fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een server staat in principe 24/7 aan, dus waarom werk je met autofs ipv fstab? Is er iets specifieks aan autofs wat niet met fstab kan? Het enige wat ik zie in de omschrijving is dat het na een bepaalde idle tijd de mount unmount en als 't weer aangeroepen wordt gaat mounten. Lijkt mij niet zo handig, gezien het een vertraging oplevert in het bereiken van de bestanden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
Hero Of Time schreef op maandag 12 september 2011 @ 21:23:
Een server staat in principe 24/7 aan, dus waarom werk je met autofs ipv fstab? Is er iets specifieks aan autofs wat niet met fstab kan? Het enige wat ik zie in de omschrijving is dat het na een bepaalde idle tijd de mount unmount en als 't weer aangeroepen wordt gaat mounten. Lijkt mij niet zo handig, gezien het een vertraging oplevert in het bereiken van de bestanden.
Omdat mijn server niet 24/7 opstaat :-) In het geval mijn htpc toch eerder opstaat, zal die automount de directories mounten, zonder dat ik hiervoor naar een toetsenbord moet grijpen om het manueel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:01
/data moet je zelf niet aanmaken.

Verander:
multimedia -fstype=nfs4 192.168.0.106:/data/multimedia

eens in:
multimedia -ro,soft 192.168.0.106:/data/multimedia

nadat je het master file aanpast altijd de daemon herstarten: /etc/init.d/autofs restart

dus een voorbeeld in het kort:
echo "/hoi /etc/tjakka" >> /etc/auto.master
/etc/init.d/autofs restart
echo "zak_hooi -ro,soft 192.168.1.198:/srv/share" > /etc/tjakka
ls /hoi/zak_hooi/

btw: de file /etc/nsswitch hoef je hiervoor niet aan te passen

[ Voor 52% gewijzigd door MisterE op 13-09-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 04-09 12:42
MisterE schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 00:20:
/data moet je zelf niet aanmaken.
De "/data/" moet je wel degelijk aanmaken, de "/data/multimedia" niet, dit regelt autofs zelf maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat ook bedoelde :)

@ TS
Wat doe je om te controleren dat autofs zijn werk doet? Een "restart autofs" en vervolgens een "cd /data/multimedia" zou je mount namelijk gewoon tot stand moeten brengen. Ik krijg het idee dat je verwacht dat de mount helemaal automatisch tot stand wordt gebracht waar dit enkel gebeurt wanneer je de locale mount aanspreekt...

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZodiacQ
sPENKMAN schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 08:23:
[...]

De "/data/" moet je wel degelijk aanmaken, de "/data/multimedia" niet, dit regelt autofs zelf maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat ook bedoelde :)

@ TS
Wat doe je om te controleren dat autofs zijn werk doet? Een "restart autofs" en vervolgens een "cd /data/multimedia" zou je mount namelijk gewoon tot stand moeten brengen. Ik krijg het idee dat je verwacht dat de mount helemaal automatisch tot stand wordt gebracht waar dit enkel gebeurt wanneer je de locale mount aanspreekt...
Ik doe wel degelijk een /etc/init.d/autofs restart en dan een ls /data om te zien of de mount werkt.
En er gebeurt wel degelijk iets met /data, want ik kan namelijk geen directory meer aanmaken in /data met de naam multimedia (een andere dir heb ik nog niet geprobeerd).

Ik heb ook al gewisseld met /mnt , en als ik dan de autofs restart, kan ik daar geen directory meer aanmaken met de naam multimedia. Dus iets houdt mij tegen om er nog veranderingen in te maken.

Ik zal straks als ik thuis ben, eens proberen wat jij voorstelt.

Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 04-09 12:42
ZodiacQ schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 08:48:
[...]

Ik doe wel degelijk een /etc/init.d/autofs restart en dan een ls /data om te zien of de mount werkt.
En er gebeurt wel degelijk iets met /data, want ik kan namelijk geen directory meer aanmaken in /data met de naam multimedia (een andere dir heb ik nog niet geprobeerd).

Ik heb ook al gewisseld met /mnt , en als ik dan de autofs restart, kan ik daar geen directory meer aanmaken met de naam multimedia. Dus iets houdt mij tegen om er nog veranderingen in te maken.

Ik zal straks als ik thuis ben, eens proberen wat jij voorstelt.

Tnx.
Check, dan zal het met een "cd /data/multimedia" helemaal goed moeten gaan komen.

Allicht ten overvloede:
In je auto.master geef je in principe op wat je basis is voor de autofs mounts (/data) en in welke config file de overige opties gevonden kunnen worden (/etc/auto.movies). In de auto.movies geef je dan de mappen op welke onder je basis komen te vallen (multimedia).

Deze mappen blijven onzichtbaar (ls -la /data zal niets tonen zoals je hebt gemerkt) totdat je de map zelf aanspreekt (/data/multimedia of een andere), deze zal dan een bepaalde periode gemount blijven totdat de timeout is verstreken. Deze timeout kan je in de /etc/auto.master instellen met bijvoorbeeld:
code:
1
/data /etc/auto.movies --timeout=300

Dit zou ervoor zorgen dat autofs het volume unmount zodra deze 5 minuten lang niet is gebruikt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een film pauzeert en de mount wegvalt, maar zodra je deze probeert te benaderen zal deze weer tot stand worden gebracht.

@ MisterE
Grappig, dan heb ik dat altijd onnodig gedaan dus? :+ Volgens mij werd in de RHCE altijd uitgegaan dat de hoogste dir wel bestond op het bestandssysteem maar je brengt me nu wel aan het twijfelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door sPENKMAN op 13-09-2011 10:36 ]

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
sPENKMAN schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 08:23:
[...]

Zonder aanmaken werkt bij mij prima, net even getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Is het trouwens een nfs4 export die je probeert te mounten?

Zo ja, moet je nog de sec=sys mount optie meegeven (of je moet een kerberos omgeving opzetten. Ligt ook een beetje aan wat de default in jouw distro is).

Verder zou je ook nog kunnen gebruiken:
code:
1
cd /net/server/sharenaam

dan automount ie ook vanzelf :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rainmaker op 13-09-2011 22:59 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• ZodiacQ
Hoi,

Ok, het bleek dus al van in het begin te werken :(

Ik had niet goed genoeg nagedacht, het was niet in mij opgekomen dat ik mij in de directory moest begeven. Ik dacht dat als ik een ls deed, hij wel tevoorschijn zou komen....

En ja het was nfs4. Bedankt voor alle raad.

• MisterE
ZodiacQ schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:23:
Hoi,

Ok, het bleek dus al van in het begin te werken :(

Ik had niet goed genoeg nagedacht, het was niet in mij opgekomen dat ik mij in de directory moest begeven. Ik dacht dat als ik een ls deed, hij wel tevoorschijn zou komen....

En ja het was nfs4. Bedankt voor alle raad.
Euh , ja een "ls" van de bestemming moet voldoende zijn.

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:11
Kleine correctie:
Een "ls /data" is niet voldoende om de mount te activeren, maar "ls /data/multimedia" wel.

Computers follow your orders, not your intentions.

Pagina: 1