IK zat naar aanleiding van de topicstart ook na te denken dat het misbruikt kan worden.
Feitelijk boeit het niet. Het systeem is nu ook al vrij lek. Het kan gewoon gigantisch misbruikt worden, als mensen kwaad willen. Ze kunnen een aantal gebruikers aanmaken. Deze vullen een beoordeling in, zodat het oorspronkelijke account een goede score krijgt.
Daarna zullen kopers deze gebruiker vertrouwen en zullen ze dus spullen kopen.
In theorie kan iemand bijv een videokaart verkopen, tegen een realistische prijs. Dat doet hij alleen niet aan 1 persoon, maar aan 10 personen. Na een week blijkt dat er natuurlijk niet geleverd te worden.
Stel een verkoopsprijs van 100 euro voor de 2e hands kaart. maal 10 = 1000 euro.
Daar willen mensen wel een paar nepaccounts voor aanmaken.
Ze betalen een zwerver voor het gebruik van hun bankrekening en ze hebben dus dikke winst en zijn niet te achterhalen.
Hopelijk blijft dit altijd theorie, maar het kan echt gebeuren.
Hoe kan je dit risico beperken?
Dat kan door verkoop via de website te laten lopen. Hierdoor wordt een advertentie bij het sluiten van een overeenkomst automatisch gesloten. Een product kan dan maar door 1 koper verkocht worden.
Het nadeel is dat iemand niet meerdere producten in 1x kan verkopen (stel dat je 2 videokaarten hebt die in crossfire draaide: die kan je best tegelijk te koop zetten; en aan twee verschillende mensen verkopen).
Het voordeel is dat je ook beoordelingen meteen alleen mogelijk kan maken voor de echte kopers, immers weet je die dan echt.
Natuurlijk is het voor mensen een koud kunstje om telkens weer een nieuwe advertentie te openen, maar hoe realistisch is het als iemand keer op keer interessante spullen blijft verkopen? Daarnaast gaat het er dan op lijken dat je een soort van webshop bent begonnen (=verboden zover ik weet)
Een tweede verbetering zou zijn om iemand karma mee te laten tellen in de beoordeling. Dus krijg je 1 beoordeling van iemand met een hoog karma, dan telt dit veel zwaarder als 2 beoordelingen van nieuwe gebruikers.
Hoe precies, daar heb ik ook nog niet goed over nagedacht. Het moet alleen mogelijk zijn.
Je kan bijv ook het karmatotaal van de beoordelers optellen en dit bij de beoordelingen tonen. Dat zegt ook al iets.
Dit soort maatregelen voorkomt niet alles, maar het beperkt het risico wel een beetje. Dat lijkt mij een goede zaak.
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit