Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26
Ik heb het p8h67-i mini itx moederbord in een Array r2 nas kast. Ik ben niet tevreden over de koeling. De schijven worden te heet en de cpu koeler (stock intel) gaat te snel harder draaien. Het geheel staat in de woonkamer, dus ik wens stilte.

Na wat onderzoek ga ik toch over op de Lian li q08 kast. Een betere, stillere voeding, meer fanruimte en iets meer ruimte voor de cpu koeler zijn de argumenten. Het moet klein blijven en minimaal 6 schijven kunnen herbergen.

In eerste instantie had ik een Scythe Big Shuriken gekocht. Daar trad het eerste nadeel van dit mobo op. De Scythe hing boven het pci-e slot, waardoor ik mijn tv kaart niet meer kon gebruiken. De stock koeler er dus maar even in gedaan.

De ruimte in de Lian li is 100 mm aan de bovenkant. Daar zit dus een beperking.

De Scythe Samurai lijkt te gaan passen, maar ben ik niet zeker van.

De Dynatron k129 is een passief gekoeld blok van koper. De vraag is echter of mijn Core i3 2100t met een TDP van 35 watt er koel genoeg onder blijft. De Lian Li kast is geperforeerd aan de voor-, achter en onderkant en heeft voor een 14 cm en achetr een 12 cm fan. Heeft iemand ervaring met deze koeler, of weet iemand een goede stille koeler van niet meer dan 100 mm voor dit moederbord?

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

Een passief koelblok werkt alleen goed met goeie airflow.
gezien je tdp 35 watt is, kun je dat zat passief koelen, met niet teveel airflow.

maargoed, het is dus een koeler met fan of een passieve met goeie airflow :P

ik zou voor de scythe gaan. ik heb de samurai wel eerder gezien, en het leek niets te overlappen behalve de mobo koelblokjes, dat alleen maar goed is :) ik zou er wel een leuke slipstream op zetten.

edit: hier is nog een alternatief ;) pricewatch: Nexus LOW-7000 vind ik toch iets beter eruit zien dan de scythe, en lijkt me ook beter vanwege de koperen basis.

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 12-09-2011 20:15 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Dank voor het meedenken. De Scythe bezet een toppositie op het lijstje, maar volledig passief heeft bij mij toch de voorkeur. Ik ben echter wat nerveus voor de combi mini itx, 6 (green) schijven. Maar het kastje lijkt goed koelbaar met fans op low speed.

Edit: de Nexus viel af door de twee recenties hier op Tweak (-;

[ Voor 11% gewijzigd door Hans C op 12-09-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
De samuel 17 van prolimatech zou ook nog kunnen. Of waterkoeling à la h50 en dan het rad achter de intake of outflow fan plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Gizzy op 12-09-2011 20:25 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Prolimatech's Samuel-17 geen optie voor je? Passief is dat ding volgens mij nauwelijks 5cm hoog.

[ Voor 28% gewijzigd door Fid3lity op 12-09-2011 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hans C schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:20:
Dank voor het meedenken. De Scythe bezet een toppositie op het lijstje, maar volledig passief heeft bij mij toch de voorkeur. Ik ben echter wat nerveus voor de combi mini itx, 6 (green) schijven. Maar het kastje lijkt goed koelbaar met fans op low speed.

Edit: de Nexus viel af door de twee recenties hier op Tweak (-;
ik heb ze ook gelezen,
de eerste heeft hem gehaald bij de locale elktro boer die hem wss al een heletijd op de plank had liggen. vandaar de uitgedroogde koelpasta
de 2e review was niet zo slecht, hij zei dat het installeren van de backplate moeilijk was. maar dat heb je met elke koeler wel. als hij eenmaal zit, hoef je em toch nie meer los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Blue-Tiger schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:23:
Prolimatech's Samuel-17 geen optie voor je? Passief is dat ding volgens mij nauwelijks 5cm hoog.
is niet passief. bij de specs staan decibels aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Is wel passief, zonder fan is passief.

[ Voor 43% gewijzigd door -The_Mask- op 12-09-2011 20:33 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

-The_Mask- schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:33:
Is wel passief, zonder fan is passief.
When equipped with a 120mm, Samuel 17 will not only cool your CPU efficiently but also the PC components around it, keeping your computer running smooth and stable.

nee dus niet.
plaatje geeft alleen het blok zelf aan.
er word nergens gemeld dat ie passief is

zonder fan is idd passief, maar sommige koelblokken zijn er niet op berekend,

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 12-09-2011 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

-The_Mask- schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:37:
[...]

Lees dan nog maar eens het Engelse stukje wat je net zelf kopieerde.
het staat er lekker scheef ja, maar er word nog steeds nergens gemeld dat hij passief word gekoeld.
ik snap daarom ook niet waarom decibels worden aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Zonder fan is dat koelblok zelf passief? 8)7 Of denk je dat dat aluminium geluid maakt?

[ Voor 32% gewijzigd door Fid3lity op 12-09-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

zonder fan is idd passief, maar sommige koelblokken zijn er niet op berekend,
maar inderdaad, je kunt het altijd proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Ik vind een hoop reviews, maar geen die hem passief proberen. Dat zegt mij genoeg. De Dyna die ik in mijn fipo meldt, is volledig van koper. Ik zie er geen reviews van, maar aangezien er geen bevestiging voornfans is, is hij er niet voor gemaakt. Uiteraard wordt deze wel in 1u cases gebruikt waar een casefan meer of minder er doorgaans niet toe doet.

Edit: ik heb net de Dynatron k520 gekocht bij Conrad, op silentpcreview was iemand met dezelfde processor die hem niet hoger had gehad over een langere periode dan 44 graden! Met alleen de fan van zijn psu.

[ Voor 22% gewijzigd door Hans C op 12-09-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Beetje onzinnig prijzig ding als je het mij vraagt... Had dan gewoon een Big Shuriken van Scythe gehaald.

[ Voor 32% gewijzigd door Fid3lity op 12-09-2011 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Hmmm, ik had je nog geadviseerd de stock koeler op een lage snelheid vast te pinnen, daar zou je het probleem ook mee kunnen hebben aangepakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Blue-Tiger schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:08:
Beetje onzinnig prijzig ding als je het mij vraagt... Had dan gewoon een Big Shuriken van Scythe gehaald.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. In de startpost meld ik al dat deze koeler niet past. Hangt over het pci-e slot, die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Singular1ty schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:58:
Hmmm, ik had je nog geadviseerd de stock koeler op een lage snelheid vast te pinnen, daar zou je het probleem ook mee kunnen hebben aangepakt ;)
En hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Weerstandje plaatsen dat je voor 30ct bij een ijzerhandel koopt of eenvoudiger, de koeler aansluiten op een andere fan-header dan de CPU-fan out en daarvan de snelheid beperken in BIOS. Ik verwacht dat met de stock fan op 50% snelheid het lawaai en de temperaturen beiden binnen de perken blijven, provided dat je koeler een beetje fatsoenlijk gemount zit en je in de eerste plaats in je BIOS de snelheden van een aantal chassis fans aan kunt passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Een oude h50 nemen en dan achter je uittake fan monteren. In feite voeg je dan geen fan toe en je warmte is meteen de kast uit. Dus dan ben je nog enigzins passief bezig. Dingen zijn tweedehands al rond de 35 euries te krijgen.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Ik heb dezelfde kast als jij hebt, en ik heb gebruik gemaakt van een Scythe Samurai ZZ

pricewatch: Scythe Samurai ZZ

Zonder fan is ie nog lager, en je 35W kan ie prima aan met de 140mm ventilator aan de voorkant :)

Sorry, ik had niet gezien dat je de Scythe al had gevonden, maar ik kan bevestigen dat deze past.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vKA80HsC9n86Qokmao3sNckn/full.jpg

Dat is hem, zonder koeler. Met de voeding er voor geplaatst, en de ventilator de kant op richting de koeler dan zuigt ie mooi alle warmte de kast uit!

[ Voor 37% gewijzigd door YaaD op 13-09-2011 08:54 . Reden: heeft die koeler al gevonden ]

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Ziet er goed uit, net als je review van deze kast overigens. Mocht de Dynatron niets zijn, dan kijk ik nog eens naar de samurai. Zit de socket op dezelfde plek als bij mijn asus bordje?

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10
Dank je.

Je kunt de koeler draaien, waardoor ie iets kan overhellen richting de SATA poorten(bovenkant), over het geheugen of over het PCIe slot.

Ik verwacht in ieder geval geen problemen met de koeler. Mocht ie onverhoopt niet passen, dan wil ik de koeler voor dezelfde prijs wel van je overnemen. Mijn AM2+ CPU zoekt nog een nieuwe koeler.

bl44t

Pagina: 1