Problemen bij eerste opstart per dag ?

Pagina: 1
Acties:

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:35

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Beste tweakers

sinds Zaterdag heb ik een probleem met mijn systeem en mijn vermoede gaan naar de HDD (Vraag me niet welke type)

Als ik mijn PC opstart (nadat die heel de nacht heeft uitgestaan) dan krijg ik na 1 tot 5 minuten een Reboot of een Freeze. Ik heb dan wel beeld maar verder gebeurd er helemaal niks (zelfs mijn muis kan ik niet meer bewegen een FREEZE dus)

Als ik dan naar het lampje kijk van mijn HDD zie ik deze ook niet meer knipperen. (dit zou die anders wel regelmatig doen)

Na het herstarten van mijn systeem lijkt alles weer normaal te werken.
Nou zijn er tools die de snelheid kunnen controlleren. maar ik zou eens willen weten of het misschien met BAD Sectors te maken heeft.

ik heb mijn HDD zaterdag middag gefragmenteerd.
Energiebeheer staat mijn HDD uitschakelen ingesteld op Nooit (hierdoor zal me schijf meer stroom verbruiken maar ook sneller moeten reageren)

Het zou kunnen zijn dat me HDD stuk aan het gaan is. of misschien me CPU ?
Maar dan had ik er wel vaker last van moeten hebben op stressmode. Want ik kan gewoon alle games en heel veel applicaties draaien zonder problemen, het is dus alleen bij het opstarten 1ste keer op 1 dag.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:48

D4NG3R

kiwi

:)

Cold boot problemen? Welke temperatuur heeft de ruimte waarin je PC staat, zeker als je aangeeft dat het 's morgens gebeurt.. Het is nog niet zo bijzonder koud maar er zijn componenten (Met name oudere componenten) die het bij een graad of 15 al niet leuk vinden om te booten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan moet je gaan testen. Het kan ook je voeding zijn die niet helemaal jofel is, om maar een voorbeeld te geven. Gaat het wel goed als je je PC in slaapstand zet ipv afsluiten? Gebruik je een stekkerblok om hem aan te zetten? Etc etc.

Gebeurt het ook met een live CD?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:15
Kan echt een temperatuur probleem zijn, een kaart, hdd of een onderdeel op het mobo wat niet initialiseert bij een koude start, of een stekkertje wat niet helemaal jofel zit bv

aanvulling: leeftijd van het systeem?

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 12-09-2011 19:39 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Tempratuur is gewoon me slaapkamer , klein kamertje dus ja dat zit tussen de 15 en 22 graden.
Als het een voeding probleem is? dan moet ik het toch ook merken tijdens het gebruik zelf ?
ik merk helemaal niks verder alleen bij "Cold boot"

EDIT: speedfan laat zien HD0 (ik heb maar 1 schijf gedeeld in 2 partities) en die staat op 34 Graden.

[ Voor 18% gewijzigd door Pykow op 12-09-2011 19:42 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pykow schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:39:
Tempratuur is gewoon me slaapkamer , klein kamertje dus ja dat zit tussen de 15 en 22 graden.
Als het een voeding probleem is? dan moet ik het toch ook merken tijdens het gebruik zelf ?
ik merk helemaal niks verder alleen bij "Cold boot"
Geen aannames doen: testen. Bij een cold boot kan er een grotere spanningspiek zijn, wie weet. Maar zonder testen ga je er niet achter komen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
"PC in slaapstand zet ipv afsluiten"

ik heb 1x gehad dat mijn pc opeens weer aanging door een update midden in de nacht.
ik kan het vannacht weer eens proberen om te zien of hij dan wel weer keurig start.

EDIT: 1,5 jaar oud (video kaart 8 maanden)

EDIT2:

Bij een voeding probleem moet ik het toch ook krijgen als ik ga Gamen of wanneer ik me pc stress ?
volgens mij moet hij het dan op een duur ook opgeven lijkt mij.

[ Voor 34% gewijzigd door Pykow op 12-09-2011 19:55 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pykow schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:46:
Bij een voeding probleem moet ik het toch ook krijgen als ik ga Gamen of wanneer ik me pc stress ?
volgens mij moet hij het dan op een duur ook opgeven lijkt mij.
Is niet te zeggen. Maak nou geen aannames en ga testen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

IDD ga testen, ik zou IIG hdtune een keertje zijn werk laten doen.. Als die al errors geeft is je schijf gewoon brak.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:12:
IDD ga testen, ik zou IIG hdtune een keertje zijn werk laten doen.. Als die al errors geeft is je schijf gewoon brak.
Ik ben nu aan het testen met error-scan

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
ik had een langzame test gedaan tot 150GB test en alles was gewoon groen.

Toen zette ik Speed map aan die ook laat zien waar er veel data verlies mogelijk is (zover ik begrepen heb)
en toen had ik heel veel donker oranje, gele blokjes. dus die sectors zijn al wat beschadigd ofzo lijkt mij.
Morgen als ik aan het werk ben maar een volledige test runnen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zou ik wel doen ja, let er ook op dat S.M.A.R.T. aanstaat in je BIOS als je hem laat scannen!

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 12-09-2011 21:00 ]

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
Waar zet je S.m.a.r.t aan dan bij het scannen ?

BTW ik heb hem gisteren avond op sleepmode gezet en daarna aangezet en nog geen hanger,reboot gehad op dit moment. ik laat de scan vandaag aanstaan, zodat wanneer ik terug kom van mijn werk dat ik zie wat er aan de hand is

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SMART zet je aan in de BIOS. SMART is een systeem wat fouten ect detecteerd voordat het compleet fataal word en je geen backup meer kan maken van je gegevens. HDtune weergeeft O.A de SMART waarden bij de health pagina.

[ Voor 77% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 08:53 ]

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

Topicstarter
me error scan is helemaal ok ( hij heeft er 5 uur en 31 minuten overgedaan) Alles groen
met Speed map aan gaat die van groen naar geel oranje. (vooral de laatste rijen dus dat is meestal ook de buitenste cirkel)

Ik heb nog niks aan de BIOS veranderd maar bij Info staat het vinkje aan bij S.M.A.R.T
Verder lijkt me schijf dus goed.
Bedankt voor de hulp.
Gelukkig is het maar een game pc en heb ik er nooit iets bijzonders op staan en kan ik nog vooruit.
Kan helaas de voeding niet zelf testen.(heb er geen spullen voor, als ik er veel meer last van krijg dan ga ik wel naar een computer zaak)

Pagina: 1