Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:38
Na het lezen van het o zo bekend refund topic, waar alle "ervaringen" gepost worden met betrekking tot het weigeren van software (bijv. windows 7). Ik weet dus van het bestaan van dit topic, maar omdat daar alleen ervaring gepost worden dacht ik dat een apart topic beter zal zijn, want anders "vervuil" ik dat topic alleen.

Oké. Ik heb een Sony Vaio besteld en eigenlijk om het verhaal van dat ik de laptop zometeen moet gaan terug sturen te voorkomen heb ik besloten om nu alvast een mailtje te sturen. Uiteraard is dit niet helemaal gelukt en daarom eigenlijk dit topic. Ik zal al mijn mailtjes inclusief de terug komende posten om ook andere mensen te helpen en om mezelf te helpen met sterke argumenten die jullie mij eventueel vertellen.
Beste Sony,

Ik stuur deze E-mail omdat ik graag informatie wil over de gang van zaken met betrekking op het weigeren van software (bijv. Windows 7 Home Premium, welke standaard bij de laptop wordt geleverd). Ik heb een aantal dagen geleden de Sony Vaio SB serie gekocht en graag informatie die relevant is voor dit type. Zoals u waarschijnlijk wel weet is op basis van de Microsoft End User License Agreement is het mogelijk het Operating System en andere software (Works bijv.) te weigeren.

Ik ontvang graag een email terug met de procedure en de terugbetaling van de licentiekosten.

Met vriendelijke groet,
.........
Reactie:
Geachte Mijnheer .............,

Graag reageren wij op uw verzoek over terugbetaling van Windows licentie. Helaas is dat niet mogelijk aangezien wij onze producten voorzien van een OEM Windows licentie.

Heeft u nog vragen dan kunt u ons bereiken op onderstaande gegevens.

Met vriendelijke groeten,
..............
Uiteraard is dit een onnozel antwoord, omdat ik juist voor de OEM versie bij hun moet zijn. Mijn vraag is of jullie goede argumenten (inclusief bron) hebben om deze "jongen" even duidelijk te vertellen dat hij het mis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 19:55
Hm, heb zelf het refund-topic niet gezien maar:

Sony mag toch zelf bepalen wat ze leveren (laptops met windows). Staat duidelijk ik alle folders etc.

Als ik een nieuwe auto koop kan ik achteraf toch niet zeggen doe maar zonder motor ik zet er zelf wel eentje in?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Waarom wil je W7 weigeren als ik vragen mag? Toch niet zodat je nog even 80 eu refund krijgt en erna ff met de 'retestrak editie' aan de gang kunt gaan he?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Eigenlijk heb ik het topic niet gestart om dit soort vragen te beantwoorden, maar ik zet er linux op (i.v.m. met mijn studie elektrotechniek). Graag weer ontopic en anders graag via DM.

EDIT: even een linkje naar het topic wat ik bedoel: [Ervaringen] Nieuwe PC, OS/Software weigeren voor refund

[ Voor 27% gewijzigd door conara op 12-09-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
2boris schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:33:
Eigenlijk heb ik het topic niet gestart om dit soort vragen te beantwoorden, maar ik zet er linux op (i.v.m. met mijn studie elektrotechniek). Graag weer ontopic en anders graag via DM.
Tsja, dan moet je dus een laptop kopen zonder besturingssysteem.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:35:
[...]

Een bedrijf die Windows koppelt aan een systeem (OEM Licenties) is volgende de Microsoft voorwaarden verplicht de klant de mogelijkheid te geven om dit te weigeren (Windows,Office,Works etc).

[ Voor 8% gewijzigd door RedHat op 12-09-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
*zucht*, graag even eerst dat topic lezen en dan reageren, want dan zitten we namelijk op het zelfde niveau. Nu doe je uitspraken zonder er verstand van te hebben en ik raad je aan als je wilt reageren (wat geen probleem is) je wel in te lezen. Ik zal het even kort samenvatten:

Op basis van de Microsoft End User License Agreement is het mogelijk het Operating System en andere software (Works bijv.) te weigeren en een refund te krijgen. Echter zijn veel bedrijven hier nogal moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

2boris schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:15:
Mijn vraag is of jullie goede argumenten (inclusief bron) hebben om deze "jongen" even duidelijk te vertellen dat hij het mis heeft.
Wat heb je zelf al opgezocht? Zoals het er nu staat wil je dat anderen het werk voor je doen (zeker het verwachten van een bron suggereert dat sterk). In het topic dat je aanhaalt staat deze post: xpc in "[Ervaringen] Nieuwe PC, OS/Software weigeren voor refund". Die heeft het via de leverancier aangevraagd.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Citeer de EULA van MS en stuur ze nogmaals een e-mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:35:
[...]

Nee. Sony is verplicht je de mogelijkheid te bieden een laptop te bestellen zonder windows. Er is echter geen enkele grote fabrikant die dat makkelijk maakt behalve dell vorig jaar, ik kreeg na een mailtje €112 terug, omdat ik via mijn opleiding veel goedkoper aan windows kon komen.
Beatboxx schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:41:
Citeer de EULA van MS en stuur ze nogmaals een e-mail
Dit. En start anders een rechtzaak, je hebt echt 0 kans om te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:44:
[...]

Nee. Sony is verplicht je de mogelijkheid te bieden een laptop te bestellen zonder windows. Er is echter geen enkele grote fabrikant die dat makkelijk maakt behalve dell vorig jaar, ik kreeg na een mailtje €112 terug, omdat ik via mijn opleiding veel goedkoper aan windows kon komen.

[...]

Dit. En start anders een rechtzaak, je hebt echt 0 kans om te verliezen.
Waarom zijn ze verplicht dan ? Je koopt toch immers het gehele product met software ?

Vooraf zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om hem zonder Windows te krijgen, maar achteraf is volgens mij geen verplichte. De maker kan dan namelijk bij een versie zonder Windows de prijs omlaag of omhoog doen.

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zoek eens op http://blog.iusmentis.com of vraag het aan Arnoud Engelfriets. Misschien maakt hij er wel een blogpost over :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ipazza schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:47:
[...]

Waarom zijn ze verplicht dan ? Je koopt toch immers het gehele product met software ?
Dat staat in de licence agreement. Als je de overeenkomst van windows niet accepteert moet je je wenden tot de fabrikant van het product om de aanschafwaarde (oid) retour te krijgen. Het kan gewoon niet zo zijn dat sony (of elk ander merk, for that matter) laptops kan verkopen zonder de licentie van de software erop na te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Het probleem is dat Sony het verplicht is vanwege iets wat MS zegt (staat vast wel in hun partnerovereenkomst daar niet van)
Gecombineerd met het feit dat MS zelf een tijd terug pleitte om geen PC's meer te verkopen zonder OS, wordt de leverancier wel in een positie geplaatst waar hij niet in wil zitten.

Maar 112 euro lijkt mij extreem veel (of het moet iets van een ultimate of server editie zijn). Je krijgt echt niet meer terug dan het minimale bedrag wat een leverancier betaalt aan MS met alle staffel kortingen etc eraf getrokken...
ipazza schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:47:
[...]
Standaard windows license agreement moet je accepteren anders kan je je geld terugvragen. Normaal gesproken (retail versie) zou je dit bij MS moeten doen.
Maar bij oem-versie loopt alles via de leverancier van de oem-versie, die krijgt daar korting voor op windows maar ook voorwaarden waar hij zich aan te houden heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Gomez12 op 12-09-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Bedankt voor de (nuttige) reacties. Ik kan de EULA van windows 7 echter niet vinden, alleen die van windows vista. Heeft iemand een link?

[ Voor 18% gewijzigd door conara op 12-09-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eerste hit bij Google op "windows 7 eula": http://www.microsoft.com/...rty/UseTerms/Default.aspx en klikken op de juiste opties.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 12:13
2boris schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:52:
Bedankt voor de (nuttige) reacties. Ik kan de EULA van windows 7 echter niet vinden, alleen die van windows vista. Heeft iemand een link?
http://www.microsoft.com/...rty/UseTerms/Default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
2boris schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:52:
Door de software te gebruiken gaat u akkoord met deze voorwaarden. Indien u niet akkoord gaat met de voorwaarden, mag u de software niet gebruiken. U dient in dat geval contact op te nemen met de fabrikant of installateur om te informeren naar het gehanteerde retourenbeleid. U dient zich te houden aan het beleid. Dit kan uw rechten beperken of vereisen dat u het volledige systeem waarop de software is geïnstalleerd retourneert.

Aanvulling: Als ik dit goed lees is volgens de eula is een refund niet meer verplicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 12-09-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Bedankt! Ik ga me mailtje typen en zodra ik weer een reactie heb zal ik het posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:50:
[...]

Dat staat in de licence agreement. Als je de overeenkomst van windows niet accepteert moet je je wenden tot de fabrikant van het product om de aanschafwaarde (oid) retour te krijgen. Het kan gewoon niet zo zijn dat sony (of elk ander merk, for that matter) laptops kan verkopen zonder de licentie van de software erop na te leven.
Oke weer wat geleerd, maar hoe word de waarde dan bepaald ? Want kan een Sony dan niet vrolijk zeggen: De licenties kopen wij in voor 15 euro per stuk, jij krijgt van ons na administratieve kosten 5 euro? De bedragen verschillen namelijk per laptop per keer (zie topic van Dell).

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>SF trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In die voorwaarden staat dus dat je Windows kan weigeren maar wanneer de fabrikant stelt dat dit enkel kan door het apparaat terug te sturen jij dit dus ook moet doen en hier niet omheen kan.
Wellicht dat jou machine nog met oudere voorwaarden geleverd wordt, dan zou ik daar naar kijken. Met deze voorwaarden op de Microsoft site kan je niks beginnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Hoezo kan ik met de voorwaarde op de microsoft website niks beginnen? Staan die er voor jan lul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
ipazza schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:00:
[...]

Oke weer wat geleerd, maar hoe word de waarde dan bepaald ? Want kan een Sony dan niet vrolijk zeggen: De licenties kopen wij in voor 15 euro per stuk, jij krijgt van ons na administratieve kosten 5 euro? De bedragen verschillen namelijk per laptop per keer (zie topic van Dell).
Als ik het goed lees kan dat, het is natuurlijk ook vreemd om iets te kopen, waarvan je weet dat je het niet wilt hebben, en achteraf over korting te gaan onderhandelen.

zie mijn eerder genoemde voorbeeld: eerst een auto kopen en achteraf korting willen hebben omdat je er zelf een ander merk motor in gaat bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Houd er rekening mee dat het bedrag normaal rond de 20-30 euro is (heb ik volgens mij in het verleden in een t.net nieuwsbericht gelezen), ik weet niet of je daar zoveel moeite in wilt steken...

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:57:
[...]

Door de software te gebruiken gaat u akkoord met deze voorwaarden. Indien u niet akkoord gaat met de voorwaarden, mag u de software niet gebruiken. U dient in dat geval contact op te nemen met de fabrikant of installateur om te informeren naar het gehanteerde retourenbeleid. U dient zich te houden aan het beleid. Dit kan uw rechten beperken of vereisen dat u het volledige systeem waarop de software is geïnstalleerd retourneert.

Aanvulling: Als ik dit goed lees is volgens de eula is een refund niet meer verplicht.
Ik zou zelfs eerder zeggen dat als het beleid van Sony is dat indien jij de eula weigert je kan kiezen tussen het alsnog accepteren, de software zelf deïnstalleren, of de koop ontbinden. Maar dat Sony alleen de producten aanbied zoals ze aangeboden worden in de winkel/webshop en verder geen retourbeleid heeft voor wat betreft deelretourneringen.
En dat dat volgens het hier boven gequotte stuk volledig in lijn is met de eula van MS.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
kfaessen schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:09:
Houd er rekening mee dat het bedrag normaal rond de 20-30 euro is (heb ik volgens mij in het verleden in een t.net nieuwsbericht gelezen), ik weet niet of je daar zoveel moeite in wilt steken...
en de goedkoopste legale windows via slim.nl oid is zo'n € 50,= dacht ik, tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:06:
zie mijn eerder genoemde voorbeeld: eerst een auto kopen en achteraf korting willen hebben omdat je er zelf een ander merk motor in gaat bouwen
Zoals zoveel analogieën houdt ook de jouwe geen steek. Een auto zonder motor is niet functioneel; een computersysteem zonder besturingssysteem wel. Elke idioot kan een OS erop mikken. Niet elke idioot kan een motor installeren.

Sony verplicht je om Windows erbij te nemen (uiteindelijk doet Microsoft dat, maar goed; dat is nu eenmaal de verplichting die Microsoft de OEMs oplegt), en als jij een Sony wil kopen kan je daar niet onderuit. Er is geen enkele autoproducent die jou verplicht om alleen bij Shell te tanken. Of bij Esso. Net zoals elke grotere computerproducent raadt automerk X brandstof Y wel aan.

Ik denk dat het de TS meer om het principe dan om wat anders te doen is; als het om de centen gaat dan is het sowieso heel erg veel moeite voor erg weinig resultaat, in verhouding :).

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 12-09-2011 19:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Borromini schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:12:
[...]

Zoals zoveel analogieën houdt ook de jouwe geen steek. Een auto zonder motor is niet functioneel; een computersysteem zonder besturingssysteem wel. Elke idioot kan een OS erop mikken.
ROFL
een computer zonder besturingssysteem functioneel? Als verwarmingelement misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:14:
[...]
ROFL
een computer zonder besturingssysteem functioneel? Als verwarmingelement misschien
In de zin dat er zat opensource OSen zijn ja. Ben nog geen opensource processors of hardeschijven tegen gekomen, laat staan een motor van een auto die je gratis kan verkrijgen.

Dat is het mooie van software; het is infeite gewoon echt lucht en dus geheel gratis.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mvt schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:10:
[...]

Ik zou zelfs eerder zeggen dat als het beleid van Sony is dat indien jij de eula weigert je kan kiezen tussen het alsnog accepteren, de software zelf deïnstalleren, of de koop ontbinden. Maar dat Sony alleen de producten aanbied zoals ze aangeboden worden in de winkel/webshop en verder geen retourbeleid heeft voor wat betreft deelretourneringen.
En dat dat volgens het hier boven gequotte stuk volledig in lijn is met de eula van MS.
Dat is incorrent. Kroes heeft het erdoorheen gedrukt dat je altijd de mogelijkheid hebt om windows te weigeren en daarvoor geld terug te krijgen. Het hele verhaal van 'de hele pc retouneren is de enige optie' houd geen stand. Dat is alleen een verhaaltje wat fabrikant X houd om te voorkomen dat mensen dit gaan doen. Ookal sta je volledig in je recht.

Zoals ik al zei, als je een rechtzaak begint is er geen rechter die je geen gelijk geeft.
[...]
ROFL
Een computer zonder windows is functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
2boris schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:06:
Hoezo kan ik met de voorwaarde op de microsoft website niks beginnen? Staan die er voor jan lul?
Nee, maar die houden de mogelijkheid open dat de fabrikant kan stellen dat het enkel als totaalpakket (dus inclusief laptop) retour mag...

Ik gok ook dat Sony zich hier op gaat beroepen : Retourneer laptop of accepteer windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik zou zeggen alleen mee door gaan als het een principe kwestie is voor je (wat uiteraard gewoon mag en ik ook steun). Maar voor 3tientjes max een complete versie van Windows7 (wat toch het meest populaire besturingen systeem is op dit moment) "weg gooien" is gewoon zonde (van je tijd).

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:16:
[...]

Dat is incorrent. Kroes heeft het erdoorheen gedrukt dat je altijd de mogelijkheid hebt om windows te weigeren en daarvoor geld terug te krijgen. Het hele verhaal van 'de hele pc retouneren is de enige optie' houd geen stand. Dat is alleen een verhaaltje wat fabrikant X houd om te voorkomen dat mensen dit gaan doen. Ookal sta je volledig in je recht.
Dan moet hij dat er ook bij zeggen. Als hij alleen maar het stuk stuurt wat ik quotte, dan doen ze het af met "ons beleid is dat je pech hebt"

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Gomez12 schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:17:
[...]

Nee, maar die houden de mogelijkheid open dat de fabrikant kan stellen dat het enkel als totaalpakket (dus inclusief laptop) retour mag...

Ik gok ook dat Sony zich hier op gaat beroepen : Retourneer laptop of accepteer windows...
Laten we het hopen, hij zal best in zijn recht staan maar het gaat echt nergens meer over tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]
ROFL
Ik wil jou wel es een wagen zien starten zonder motor. Ik kon nog altijd netjes mijn laptop opstarten nadat ik Windows 7 erafgeflikkerd had...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
We kunnen het misschien wel een principe kwestie noemen, maar ik ga er geen gebruik van maken en dus wil ik dat geld graag terug zien (ook al moet ik 's avonds even een mailtje terug sturen). Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel ik (als het lukt) terug ga krijgen. Als het maar een tientje is hou ik de licentie misschien wel voor dualboot ofzo, maar anders zal ik het graag terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Flappiewappie schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:18:
Ik zou zeggen alleen mee door gaan als het een principe kwestie is voor je (wat uiteraard gewoon mag en ik ook steun). Maar voor 3tientjes max een complete versie van Windows7 (wat toch het meest populaire besturingen systeem is op dit moment) "weg gooien" is gewoon zonde (van je tijd).
Ach, dacht ik ook maar toen las ik Darkstone die 112 terug kreeg...

@Darkstone : Het is momenteel in ieder geval niet meer zo verwoord in de EULA dat je geld terug moet krijgen, volgens EULA mag een fabrikant bij win7 extra eisen stellen... Misschien dat je met de uitspraak van Kroes nog iets kan, maar qua EULA sta je tegenwoordig redelijk buiten spel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt

mvt

ja ik ja

Borromini schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:19:
[...]

Ik wil jou wel es een wagen zien starten zonder motor. Ik kon nog altijd netjes mijn laptop opstarten nadat ik Windows 7 erafgeflikkerd had...
Hangt er vanaf wat je starten noemt. Als er geen motor in mijn auto zou zitten kom ik net zo ver als met mijn laptop zonder windows. De lampjes gaan aan, komt een geluid uit (radio) en de auto komt tot leven. En dan wacht ie netjes totdat ik de motor aan zet en door wil gaan met waar ik de auto/laptop voor wil gebruiken. Maar hij staat wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Borromini schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:19:
[...]

:) met een knipperende cursor, met het verzoek om een besturingssysteem. Precies hetzelfde als je probeert een auto te starten zonder motor; een rood lampje op je dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:16:
[...]

--- knip

Ook al sta je volledig in je recht.

Zoals ik al zei, als je een rechtzaak begint is er geen rechter die je geen gelijk geeft.
Maar het is ook zo, in de rechtspraak, dat gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen. Je kunt gelijk hebben en toch een zaak verliezen omdat er andere zwaarder wegende gronden zijn.
Bovendien moet een rechtszaak rendabel zijn om te voeren. Ik vrees dat geen enkele rechter een zaak van max. 50 euro uitgebreid zal gaan behandelen maar beide partijen zal wegsturen om het vooral eerst zelf uit te vechten voordat hij vonnis spreekt die voor beide partijen weleens nadelig zou kunnen uitpakken. Als het al niet verder dan de griffier komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:22:
[...]

:) met een knipperende cursor, met het verzoek om een besturingssysteem. Precies hetzelfde als je probeert een auto te starten zonder motor; een rood lampje op je dashboard.
mvt schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:22:
[...]

Hangt er vanaf wat je starten noemt. Als er geen motor in mijn auto zou zitten kom ik net zo ver als met mijn laptop zonder windows. De lampjes gaan aan, komt een geluid uit (radio) en de auto komt tot leven. En dan wacht ie netjes totdat ik de motor aan zet en door wil gaan met waar ik de auto/laptop voor wil gebruiken. Maar hij staat wel aan.
Er worden al decennia computersystemen verkocht zonder besturingssysteem. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dat niet om een afgewerkt product ging.

@ topicstarter: excuses voor het offtopic geblaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Borromini schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:42:
[...]

[...]

Er worden al decennia computersystemen verkocht zonder besturingssysteem. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat dat niet om een afgewerkt product ging.
nee, ik ook niet, maar dat was niet het onderwerp..

@ topicstarter: excuses voor het offtopic geblaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
regmaster schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:29:
[...]
Maar het is ook zo, in de rechtspraak, dat gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen. Je kunt gelijk hebben en toch een zaak verliezen omdat er andere zwaarder wegende gronden zijn.
Bovendien moet een rechtszaak rendabel zijn om te voeren. Ik vrees dat geen enkele rechter een zaak van max. 50 euro uitgebreid zal gaan behandelen maar beide partijen zal wegsturen om het vooral eerst zelf uit te vechten voordat hij vonnis spreekt die voor beide partijen weleens nadelig zou kunnen uitpakken. Als het al niet verder dan de griffier komt.
Bron?

Ja, het klopt dat de rechter een "de minimis" principe hanteert. Maar dan moet je denken aan een geschil over 50 euro op een miljoenencontract tussen twee grote bedrijven. Onder jouw logica zouden verreweg de meeste winkeldiefstallen onbestraft blijven omdat ze om minder dan 50 euro gaan 8)7

Hier gaat het om een substantieel deel van de aanschafprijs, significant hoger dan de marges. Het is daarom in het publiek belang dat de (grootschalig handelende) verkoper zijn plichten niet ontduikt, en anderzijds is 50 euro voor de (consument) koper een groot bedrag, in de orde-grootte van de prijsverschillen tussen concurrende producten en dus van belang in de aankoopbeslissing.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Vandaag bericht terug gehad, echter en helaas was dit via de telefoon en toen was ik nog niet thuis i.v.m. studie. Dus die man vertelde me dat het echt niet mogelijk was. Hij vertelde ook dat dit in sommige landen wel werd gedaan maar hier echt niet. Nu wil ik het eigenlijk het hier niet bij laten zitten en dus vraag ik advies wat ik het beste kan doen. Er is gevraagd om op te bellen, maar dan wil ik wel een beetje voorbereid te werk gaan. Dus even kort heb ik een poot om op te staan in dat telefoon gesprek? waar moet ik hem echt op wijze? Uiteraard de EULA, maar die kan misschien nog wel onderuit worden gehaalt... Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
2boris schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 19:31:
Vandaag bericht terug gehad, echter en helaas was dit via de telefoon en toen was ik nog niet thuis i.v.m. studie. Dus die man vertelde me dat het echt niet mogelijk was. Hij vertelde ook dat dit in sommige landen wel werd gedaan maar hier echt niet. Nu wil ik het eigenlijk het hier niet bij laten zitten en dus vraag ik advies wat ik het beste kan doen. Er is gevraagd om op te bellen, maar dan wil ik wel een beetje voorbereid te werk gaan. Dus even kort heb ik een poot om op te staan in dat telefoon gesprek? waar moet ik hem echt op wijze? Uiteraard de EULA, maar die kan misschien nog wel onderuit worden gehaalt... Iemand tips?
Wat is je doel nu precies? In de EULA zelf staat al dat de fabrikant de mogelijkheid heeft om te eisen dat het apparaat mee retour gaat...

Verwijzen naar de EULA heeft dus enkel zin als je ook akkoord gaat met hele laptop retour...
Wil je laptop houden en enkel windows retour doen, dan pertinent niet verwijzen naar EULA...

Je kan nog even zoeken naar die europese uitspraak waar darkstone naar wees, maar daar heb ik zo snel geen linkje van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Meld anders ook eventjes dat je het anders wel even aan de consumentenbond, radar of de hcc gaat melden.

De HCC heeft zich hier enkele jaren geleden ook al mee bezig gehouden.

Zulke dingen helpen ook wel eens. Negatieve publiciteit zit sony ook niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
kfaessen schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 19:58:
Meld anders ook eventjes dat je het anders wel even aan de consumentenbond, radar of de hcc gaat melden.

De HCC heeft zich hier enkele jaren geleden ook al mee bezig gehouden.

Zulke dingen helpen ook wel eens. Negatieve publiciteit zit sony ook niet op te wachten.
Waarom denken mensen nog steeds dat het noemen van namen angst zou inboezemen bij grote bedrijven...

Een bedrijf als Sony weet donders goed hoe een consumentenbond/kassa/hcc etc werken, dat die er ook gewoon niets aan doen als het om 1 melding gaat.

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wellicht kan Darkstone nog 'n linkje geven naar die Europese uitspraak?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Ik had al gezocht, maar ik kon niets vinden. Toch weet ik zeker dat er ooit een uitspraak over gedaan is.
Voor inspiratie: Wikipedia: Windows refund.

Verwijderd

Tens schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:06:
Als ik het goed lees kan dat, het is natuurlijk ook vreemd om iets te kopen, waarvan je weet dat je het niet wilt hebben, en achteraf over korting te gaan onderhandelen.

Het is vreemd dat je verplicht wordt iets te kopen dat je gewoon mag weigeren. Nu moet je de situatie niet omdraaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
mvt schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:22:
[...]

Ik vind de vergelijking erg scheef, je moet het eerder zo zien:
auto - laptop
motor - processor
auto onderdelen - laptop onderdelen
benzine - besturingssysteem

Het besturingssysteem laat de laptop namelijk "werken", maar het maakt niets uit of je de benzine haalt bij shell of bij tango, de motor loopt ermee. Een laptop loopt zo ook met ms windows, ubuntu, redhat linux enz.

Maar je krijgt bij de laptop wel wat verplichtte v-power benzine en dat wil je niet, je tankt liever bij de tango omdat het sowieso goedkoper is en je krijgt er misschien korting, de reden maakt niet uit. Maar de fabrikant wil de benzine die erin zit niet terug betalen ook al gebruik je het niet...

Ik denk dat deze vergelijking wat beter klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:22
2boris schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:20:
We kunnen het misschien wel een principe kwestie noemen, maar ik ga er geen gebruik van maken en dus wil ik dat geld graag terug zien (ook al moet ik 's avonds even een mailtje terug sturen). Daarnaast ben ik benieuwd hoeveel ik (als het lukt) terug ga krijgen. Als het maar een tientje is hou ik de licentie misschien wel voor dualboot ofzo, maar anders zal ik het graag terug willen.
Ipv aannames te maken gebaseerd op ervaringen van anderen op een forum, was het verstandig geweest dit voor de daadwerkelijke aanschaf met de verkoper of sony te overleggen ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 12:05

Arnoud Engelfriet

ICT-jurist / Specialist internetrecht
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:47:
Ik had al gezocht, maar ik kon niets vinden. Toch weet ik zeker dat er ooit een uitspraak over gedaan is.
Een Europese uitspraak is er niet, maar een Italiaanse rechter heeft ooit HP gehouden aan de EULA van Windows XP, waarin dus stond dat de klant recht had over een refund.
http://blog.iusmentis.com...l-bij-mijn-nieuwe-laptop/

De Windows 7 EULA heeft geen recht op een refund maar slechts zegt "dat moet u vriendelijk gaan vragen aan de winkelier".

Dit is lastig om aan te pakken tenzij er bewijs is dat MS bedrijven verplicht om computers alleen met Windows te verkopen. Als een bedrijf er zelf voor kiest geen Windowsloze computers te verkopen, dan handelt ze niet strafbaar. De meeste computerboeren hebben geen dominante positie (machtspositie) in de markt en plegen dus geen verboden koppelverkoop. Dat ze allemaal hetzelfde handelen is - behoudens bewijs van een samenzwering - ook niet illegaal.

Je gaat je afvragen waarom niemand in het marktgat springt dat Windowsloze computer heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Clevo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Dell heeft een poging gedaan (in 2007 ofzo), laptops met linux verkopen en daar zelfs support op gegeven. Maar daar kwamen ze al snel op terug toen bleek dat bijna niemand erop zat te wachten en daardoor de support behoorlijk duur werd.

Ik denk dat andere fabrikanten daar ook naar hebben gekeken, dell is er niet voor niets mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk eigenlijk dat het verlenen van support op linux een redelijk hopeloze zaak is... Als je die support nodig hebt moet je gewoon geen linux nemen. Maar windows of OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2011 @ 21:52:
[...]

Het is vreemd dat je verplicht wordt iets te kopen dat je gewoon mag weigeren. Nu moet je de situatie niet omdraaien ;)
Je bent niet verplicht te kopen, dan koop je het toch niet?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Joh!...bedankt voor de tip,weet ik het nu ook want was tot nu toe niet op de hoogte dat je dit kon weigeren.
Scheelt toch weer geld zo te zien. :)

• Gomez12
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:00:
[...]

Joh!...bedankt voor de tip,weet ik het nu ook want was tot nu toe niet op de hoogte dat je dit kon weigeren.
Let er wel even op dat er tot nu toe in dit topic afaik geen enkele directe quote te vinden is waaruit dat blijkt met windows 7.

Windows XP had het in de eula staan, maar windows 7 heeft dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:57
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 15:00:
[...]

Je kan bij Sony best weigeren, maar dan wordt geeist dat je je laptop opstuurt naar het servicecentrum alwaar zij er zorg voordragen dat alles wat met Windows te maken heeft(de licentiesticker en een format C: gok ik) verwijdert wordt. Geen idee waarom dit zo geregeld wordt maar wellicht dat Sony de sticker als bewijs wil zien dat de betreffende licentie op jou laptop aanwezig was en deze zal naar ik aanneem ook ongeldig verklaard worden door Microsoft.

Anders kun je natuurlijk zeggen "Ik wil geen Windows, geef me mijn geld maar terug" en vervolgens toch lekker met de recovery cd's of de code van de licentie aan de slag...

Geen idee hoeveel dit uiteindelijk op zou leveren, maar ik ben wel enigszins van mening dat als je bewust een laptop koopt met Windows 7 dat je eigenlijk niet echt achteraf mag gaan klagen over het feit dat je het eigenlijk helemaal niet wilt. Sowieso is het weigeren van de EULA een rare logica, als je vervolgens alsnog een andere Windows erop zet.

Om maar terug te komen op de auto vergelijking, als je een auto koopt krijg je er ook velgen bij welke meestal merkloos/van het automerk zelf zijn. Stel je hebt nog oude liggen, je wilt iets totaal anders(een merk wat de dealer/fabrikant niet levert), je kunt ze bij een vriend goedkoper krijgen of je wilt überhaupt geen licht metalen velgen dan gaat de autofabrikant ook niet zeggen "ah wat ben jij zielig, hier heb je 500 euro terug". Dat je zodra de showroom uit rijdt gelijk kunt laten vervangen staat buiten kijf, maar dat mag je zelf betalen ;)

Fabrikanten leveren nou eenmaal een totaal product, en alleen op dat totaal product wensen zij ondersteuning te geven. Een laptop/computer zonder OS is een niet werkende laptop, net zoals een auto zonder velgen een niet werkende auto is, zo wil een fabrikant niks afleveren... Dat je geen keuze hebt tussen Linux/Windows is een ander verhaal maar daarvoor moeten we bij Microsoft zijn en niet bij de fabrikanten.

[ Voor 42% gewijzigd door Rctworld op 18-09-2011 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Arnoud Engelfriet schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 21:35:
Je gaat je afvragen waarom niemand in het marktgat springt dat Windowsloze computer heet.
Ik denk om dezelfde reden dat er niemand meer springt in het gat dat: "auto zonder elektrische ramen" heet; het is te duur om twee productielijnen naast elkaar te houden en er is amper prijsverschil.

Het is ook een beetje naar jezelf toe redeneren: "ik wil het dus is er een markt voor!". Er is ook een markt voor 50" LCD televisies van 100 euro maar daar willen leveranciers ook niet aan.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1