Normalisen MP3's dubbele grote?

Pagina: 1
Acties:

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik heb een ENORME berg mp3's van iemand kunnen krijgen die geript zijn op 320 kbs. Toch is het niet om aan te horen omdat er enorm veel verschil zit in de volumes tussen de tracks. Kortom..de tracks hunkerde om een normaliseer batchju.

Toen ik enkele tracks probeerde schrok ik behoorlijk toen ik zag hoe groot ze werden. De meeste tracks zijn nu zo'n 8 a 9 mb per stuk (320kbs) maar na het normaliseren worden ze zo'n 18 MB.

Het is niet dat ik ruimte te kort kom maar soms moeten bepaalde tracks over internet worden verstuurd en dan beginnen de mb's toch wel te tellen.

Maar goed, natuurlijk begrijp ik dat ie iets groter wordt maar het dubbele had ik niet verwacht....is het normaal en logisch?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

320kbps is het maximum voor MP3, dus daar is iets anders aan de hand.

Gebruik je wel gewoon replaygain?

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 12-09-2011 14:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Met welk programma doe je dit ? Een 320kbps mp3 blijft gewoon 320 kbps, dus precies even groot.
Misschien een paar bytes meer of minder in de header, maar dat is verwaarloosbaar.
Een makkelijke programma is mp3gain, wel wat verouderd, maar het werkt nog.

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Zijn de oude niet VBR (variabele bitrate) en de nieuwe continu 320kbps?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mp3gain inderdaad. Heb nog nooit een relevant verschil in bestandsgrootte gemerkt. Is het niet wat diamondback zegt, want dat zou het wel kunnen verklaren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
gambieter schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:23:
Mp3gain inderdaad. Heb nog nooit een relevant verschil in bestandsgrootte gemerkt. Is het niet wat diamondback zegt, want dat zou het wel kunnen verklaren :)
nouuweee..ik heb net even mp3 gain even geinstalleerd en die doet inderdaad wat anders. In de helpfile gaan ze hier op in. Waar mp3gain op " hoorniveau" analyseert en aanpast doen veel andere programma het op een andere manier wat eigenlijk meer maximaliseren is.

Iets meer info..

De muziek gaat later door een stukje soundprocessing heen die natuurlijk vanzelf wel de tracks onder handen neemt. Toch, de tracks klinken nu echt soms te triest voor worden en missen veel power. Als ik een track edit in bijvoorbeeld audition is het echt een zielig hoopje data visueel.

Overigens met die andere programma's zoals Mp3 Doktor worden de tracks vergroot wat dan waarschijnlijk inderdaad het opvullen (maximaliseren) van de tracks zijn. Het is hetzelfde principe (alle tracks gelijk laten klinken) maar een andere manier.

EDIT:

Even een voorbeeldje...pieken zitten in de -6 DB voor de meeste tracks. Ik vind dit zelf erg laag maar kan ook een gevoel zijn.

Audition klik

[ Voor 9% gewijzigd door xon op 12-09-2011 15:49 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
xon schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:39:
[...]. Als ik een track edit in bijvoorbeeld audition is het echt een zielig hoopje data visueel.
In dat geval kun je beter in Photoshop een verticale stretch doen, dan ziet het er wat beter uit.
I rest my case 8)7

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

xon schreef op maandag 12 september 2011 @ 15:39:
Toch, de tracks klinken nu echt soms te triest voor worden en missen veel power.
Dan wil je niet (volume) normaliseren, maar kwaliteit verhogen. En dat is nu eenmaal iets anders.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1