Overdraagbaarheid garantie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 19:50
Wanneer persoon A een aankoop doet bij bedrijf C gaat deze een overeenkomst aan met bedrijf C en bedrijf C gaat in deze overeenkomst akkoord met het verlenen van garantie op het gekochte product.

Vervolgens verkoopt persoon A het product (via marktplaats) aan persoon B. Is bedrijf C in dit geval ook verplicht om persoon B de garantie op het product te bieden. Ik begrijp dat het gewenst is en dat ik als bedrijf C niet heel moeilijk zou doen met betrekking tot het verlenen van garantie aan persoon B ook al heb ik hier geen koopovereenkomst mee gesloten.

Wat ik dus wil weten is hoe dit bij wet geregeld is. Is er in dit geval niet een overeenkomst tussen persoon A en B en vervallen hiermee de verplichtingen die C naar A heeft of heeft C de verplichting nu naar B? Ik ben dus niet op zoek naar meningen of ideeen mbt hoe dit geregeld zou moeten zijn maar echt hoe dit wettelijk is geregeld.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 18:53

Koppensneller

winterrrrrr

Als ik dit lees, is garantie gewoon overdraagbaar, tenzij anders vermeld in de koopovereenkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Koppensneller op 12-09-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat dhr. KoppenSneller zegt klopt, de (standaard) garantie is gewoon overdraagbaar.
Natuurlijk geldt vaak wel dat de originele aankoopbon/factuur nog aanwezig moet zijn.

Iets anders ligt het voor aanvullende/bijgekochte garantie, die is niet altijd overdraagbaar, dat hangt van de voorwaarden van die extra garantie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

KoppenSneller schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:29:
Als ik dit lees, is garantie gewoon overdraagbaar, tenzij anders vermeld in de koopovereenkomst.
M.a.w., als in de voorwaarden van de winkel niet terug te vinden is dat de garantie niet overdraagbaar is dan heeft B ook recht op garantie voor de overeengekomen garantieduur.

Overdragen garantie
De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders. Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.

Waaraan ik nog even wil toevoegen dat er door de winkel ook verwezen kan worden naar de algemene garantie-bepalingen van de fabrikant. Sommige fabrikanten geven geen garantie meer bij verkoop aan derden. HP als voorbeeld heeft dit bij diverse producten in de voorwaarden staan.

[ Voor 14% gewijzigd door hardware-lover op 12-09-2011 12:37 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Sommige bedrijven sluiten garantie bij doorverkoop uit, weet niet of dit in NL juridisch terecht is.

Normaal gesproken is aankoopbon recht op garantie via de leverancier.
Zonder aankoopbon moet je direct naar de producent, dan wordt vaak de garantie periode gerekend vanaf de productiedatum.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:34:
[...]

Waaraan ik nog even wil toevoegen dat er door de winkel ook verwezen kan worden naar de algemene garantie-bepalingen van de fabrikant. Sommige fabrikanten geven geen garantie meer bij verkoop aan derden. HP als voorbeeld heeft dit bij diverse producten in de voorwaarden staan.
En met HP heb je als consument niets te maken in dat geval: je hebt het product gekocht bij de winkel, en die is je aanspreekpunt en gehouden aan nederlandse wetgeving.
Oftewel, garantie is overdraagbaar, de nwe. koper moet dan een evt. garantie-claim bij de winkel neerleggen.

Zoals ik eerder opmerkte, het kan anders zijn in het geval van bijgekochte garantie, die staat wel vaak op naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Iva_Bigone schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:44:
[...]

En met HP heb je als consument niets te maken in dat geval: je hebt het product gekocht bij de winkel, en die is je aanspreekpunt en gehouden aan nederlandse wetgeving.
Oftewel, garantie is overdraagbaar, de nwe. koper moet dan een evt. garantie-claim bij de winkel neerleggen.

Zoals ik eerder opmerkte, het kan anders zijn in het geval van bijgekochte garantie, die staat wel vaak op naam.
Bovenstaande opmerking is zeker niet volledig correct, er zijn diverse winkels die een claim op garantie BINNEN de fabrieksgarantie periode direct met de fabrikant af laten handelen omdat dit eenvoudigweg sneller en efficiënter gaat. Bij een z.g. pick_up and return garantie is het zelfs vanzelfsprekend dat deze door de fabrikant zelf afgehandeld wordt. Bij dat soort garantie-afhandelingen zijn de voorwaarden van de fabrikant wel degelijk van toepassing.

Als voorbeeld de Databyteshop informatie;

Garantie:
Alle door DataByte geleverde producten worden geleverd met een garantietermijn van minimaal één jaar, uitgezonderd verbruiksartikelen zoals o.a. accu's.
De exacte garantietermijn wordt bij de producten op onze website weegegeven. Veel producten hebben zelfs een garantietermijn van 2 jaar of meer.

Garantie op producten
Al onze producten hebben de standaard fabrieksgarantie tenzij anders is aangegeven. Fabrieksgarantie verschilt per merk en soms zelf per type. U kunt uw garantie claimen op de volgende manieren:

Via onze service centre. DataByte heeft technische experts in dienst die vaak het probleem kunnen verhelpen, indien dit niet mogelijk is zal gekeken worden of het product omgeruild kan worden (binnen 8 dagen na aankoop) mits het product voorradig is. In overleg kan er ook naar een alternatief gekeken worden. Na 8 dagen zal het product door ons ter reparatie aangeboden worden bij de fabrikant. Zodra het product omgeruild of gerepareerd is zullen wij u hiervan op de hoogte brengen.

Via directe service.Steeds meer fabrikanten bieden een directe service aan de eindgebruiker. Deze service zorgt ervoor dat de afhandeling in veel gevallen sneller verloopt. Voor uw gemak hebben wij de telefoonnummers van de verschillende fabrikanten die deze service verlenen hieronder vermeld. Kies uit de lijst het merk dat u aangekocht heeft.

In het lijstje is o.a. HP ook opgenomen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 14:03
Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat ik een product van een tweaker heb overgenomen dat online via een webshop was gekocht. Doordat de factuur op naam stand kon ik geen garantie claimen. Het RMA proces werd ook gestart vanuit de inlogmodule in de webshop (en dat product stond niet in mijn historie).
Ik heb dus de andere tweaker in moeten schakelen voor de garantie afhandeling.

Of dit wettelijk ook zo mag is mij niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 21:33

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

hardware-lover schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:16:
[...]

Bovenstaande opmerking is zeker niet volledig correct, er zijn diverse winkels die een claim op garantie BINNEN de fabrieksgarantie periode direct met de fabrikant af laten handelen omdat dit eenvoudigweg sneller en efficiënter gaat. Bij een z.g. pick_up and return garantie is het zelfs vanzelfsprekend dat deze door de fabrikant zelf afgehandeld wordt. Bij dat soort garantie-afhandelingen zijn de voorwaarden van de fabrikant wel degelijk van toepassing.
En Iva_Bigone heeft wel gelijk in tegenstelling tot wat jij schrijft.
Jij hebt namelijk een overeenkomst met de winkel, niet met de fabrikant. Bij wet is het zo geregeld dat jij dan bij de winkel moet zijn voor een garantieclaim.

Dat de winkel uit kader van efficiency zegt dat je direct naar de fabrikant moet, en dat dat voor de gemiddelde consument niet uitmaakt, omdat die hun laptop alleen maar gerepareerd willen hebben, en het maakt hun niet uit door wie, zegt nog niks over het jurisch correct zijn van deze afspraak

Zelf als de winkel in hun algemene voorwaarden heeft opgenomen dat je direct naar de fabrikant moet, is dat niet rechtsgeldig, aangezien de wet boven de algemene voorwaarden van welke winkel ook staat.

Uiteraard kan het wel zo zijn dat de fabrikant langer/uitgebreider garantie geeft dan een winkel, en dat je dus alsnog bij hen terecht kan maar dat is coulance i.p.v. dat je er recht op hebt.

i.a.n.a.l

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Sparhawk, kun je ter verduidelijking misschien even een link plaatsen naar de door jou bedoelde wetgeving zodat dit voor iedereen ook duidelijk is?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

hardware-lover schreef op maandag 12 september 2011 @ 13:16:
De winkelier mag die claim dan zelf in eerste instantie afhandelen. De consument doet, zoals hierboven ook gezegd is, zaken met de winkelier. Al het contact over het product (o.a. garantie) gaat via diezelfde winkelier. Ongeacht wat de algemene voorwaarden zeggen. Dat het sneller kan zijn via de pickup&return-garantie van de fabrikant is inderdaad zo, maar dan nog is het de keuze van de consument via welke weg het gaat. Dit alles overigens binnen de garantieperiode.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 22:28
hardware-lover schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 14:32:
@Sparhawk, kun je ter verduidelijking misschien even een link plaatsen naar de door jou bedoelde wetgeving zodat dit voor iedereen ook duidelijk is?
http://blog.iusmentis.com/tag/garantie en dan de 2de:

Bron: Arnoud Engelfriet is ICT-jurist (volgens mij zo te zien)

[ Voor 9% gewijzigd door fragcompany op 13-09-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Arnoud Engelfriet is inderdaad jurist en was ook betrokken bij het FTD verhaal als ik me goed herinner?
Helaas daar minder succesvol zoals we allemaal weten, maar ik dwaal af.

Ik heb dat artikel een tijdje geleden ook al voorbij zien komen en nauwkeurig doorgelezen, dit i.v.m. fabrieksgarantie van 1 jaar, gegeven op een HP laptop, en de redelijke verwachte levenstermijn voor dat product. Binnen 1 jaar ging het backlight stuk, werd kosteloos gerepareerd, en net buiten de garantie opnieuw maar toen kon er geen beroep meer gedaan worden op garantie. De winkel kijkt nu wat er nog geregeld kan worden maar HP geeft naar de consument geen garantie of tegemoetkoming.
Dus hoewel het e.e.a. door (een nog tamelijk vage) wetgeving "geregeld" lijkt te zijn heeft het in de praktijk nog veel haken en ogen. Men wordt, indien een fabrikant bij een ondeugdelijk product (fabricage fout o.i.d.) na de fabrieksgarantie toch niet thuis wil geven, min of meer gedwongen om naar de rechter te stappen om zijn gelijk te halen. Helaas is er volgens mij geen eenvoudiger weg die men als consument in kan slaan.

Kun je als consument je z.g. gelijk enkel via de rechtbank gaan halen of kan dat eenvoudiger als zowel de winkel alsook de fabrikant zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
De "rechter" is nu eenmaal in Nederland de aangewezen persoon om te beslissen in juridisch conflicten. Als de overheid een "froebus" persoon had aangewezen, dan had je naar de "froebus" moeten stappen in plaats van de rechter. Kortom, waarom is het een probleem dat je naar "de rechter" moet stappen als je er niet met z'n tweeen uitkomt?

En heel erg ingewikkeld is de procedure bij de rechter ook niet, aangezien het om een laag bedrag gaat. Daarvoor heb je geen advocaat nodig. Papierwerk bij kantonrechter ophalen, invullen, insturen. Dat zou niet simpeler worden met een "froebus".

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:15:
De winkel kijkt nu wat er nog geregeld kan worden maar HP geeft naar de consument geen garantie of tegemoetkoming.
Dus hoewel het e.e.a. door (een nog tamelijk vage) wetgeving "geregeld" lijkt te zijn heeft het in de praktijk nog veel haken en ogen. Men wordt, indien een fabrikant bij een ondeugdelijk product (fabricage fout o.i.d.) na de fabrieksgarantie toch niet thuis wil geven, min of meer gedwongen om naar de rechter te stappen om zijn gelijk te halen. Helaas is er volgens mij geen eenvoudiger weg die men als consument in kan slaan.

Kun je als consument je z.g. gelijk enkel via de rechtbank gaan halen of kan dat eenvoudiger als zowel de winkel alsook de fabrikant zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen?
Nogmaals, jij hebt als eindgebruiker bij de aanspraak op de wettelijke garantie (a.k.a. conformiteit: product doet niet meer wat je er redelijkerwijs van mag verwachten) geen fluit te maken met de nukken & onwilligheid van HP, de winkel is en blijft jouw aanspreekpunt.

Dat zij geen 'hulp' van HP krijgen, tough luck voor ze, hadden ze maar geen zaken met HP moeten doen, danwel geen winkel moeten beginnen: dat heet nou ondernemersrisico.

Dus vergeet de fabrikant (HP), en focus je op de verkoper (winkel).
Als ze aangesloten zijn bij een geschillencommissie, dan kun je daar je klacht over ze deponeren.
Zo niet, evt. kijken of je rechtsbijstandverzekering kan helpen.

Van een nieuwe computer mag je wel verwachten dat 'ie min. 2 jaar meegaat, zie o.a.:
http://www.consuwijzer.nl..._Heeft_de_verkoper_gelijk

http://www.consuwijzer.nl...niet_goed_ondeugdelijk_is
Pagina: 1