3.5' schijf niet snel crashed

Pagina: 1
Acties:

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-01 15:05
Hallo mensen,

Vandaag is mijn harde schijf overleden die ik al een paar jaar in een soort van behuizing van huis mee naar school neem. Nu wil ik een nieuwe kopen nu zoek ik een harde schijf die niet al te snel crashed.
Bij de meeste reviews worden niet gekeken naar dit soort dingen weet iemand waar ik op moet letten of nog beter een serie harde schijven die gemaakt zijn om verhuist te worden?

het moet gewoon een kale 3.5" schijf zijn dus zonder behuizing zelf.

TheVoxyn

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 00:38
Tja, hdd's zijn niet echt gemaakt om mee te nemen.
Volgens mij maakt het niet veel uit welke hdd je neemt.

Alleen 3,5" zegt niet alles, is het SATA of IDE? (ga uit van SATA, maar toch...)

Verwijderd

Gewoon een Samsung F4EG 2TB. Enige waar je op kunt selecteren is lage energieproductie en dus warmteontwikkeling. Echter elke hardeschijf kan op elk moment kapot gaan; het blijft een mechanisch apparaat.

Je moet dus rekening mee houden dat op elk moment elke willekeurige hardeschijf spontaan uit kan vallen. Dat doe je met RAID, backups of een combinatie hiervan. In jouw geval zou ik zeggen koop nog een extra behuizing erbij zodat je twee schijven hebt en dus ook gelijk een backup. Het beste zou zijn de ene schijf op een andere computer op je lokale netwerk aan te sluiten, dan heb je een redelijk veilige setup.

Een heel betrouwbare hardeschijf bestaat simpelweg niet. Je moet rekening houden met het overlijden van de schijf, welke je ook neemt.

• Voxyn
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:49:
Gewoon een Samsung F4EG 2TB. Enige waar je op kunt selecteren is lage energieproductie en dus warmteontwikkeling. Echter elke hardeschijf kan op elk moment kapot gaan; het blijft een mechanisch apparaat.

Je moet dus rekening mee houden dat op elk moment elke willekeurige hardeschijf spontaan uit kan vallen. Dat doe je met RAID, backups of een combinatie hiervan. In jouw geval zou ik zeggen koop nog een extra behuizing erbij zodat je twee schijven hebt en dus ook gelijk een backup. Het beste zou zijn de ene schijf op een andere computer op je lokale netwerk aan te sluiten, dan heb je een redelijk veilige setup.

Een heel betrouwbare hardeschijf bestaat simpelweg niet. Je moet rekening houden met het overlijden van de schijf, welke je ook neemt.
Dat snap ik alleen ik had gehoopt dat er iets van harde schijven waren die gemaakt waren om iets beter schokken te kunnen, dan ben ik beste wel berijdt om veel minder opslagruimte te nemen 250GB is toch genoeg...

In ieder geval bedankt voor het meedenken ga denk ik dan een leuk 2TB schijfje halen.

TheVoxy

• Ellos
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-10-2025
Het beste kun je dan een 2,5inch laptop harde schijf kopen, die zijn juist omdat ze in laptops zitten wat
robuuster.
Er zijn er volgens mij zelfs hier en daar nog een paar met een g-sensor erin, dat als hij valt hij meteen in parkeer stand schiet.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:46

SpamLame

niks

Voxyn schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:53:
[...]

Dat snap ik alleen ik had gehoopt dat er iets van harde schijven waren die gemaakt waren om iets beter schokken te kunnen, dan ben ik beste wel berijdt om veel minder opslagruimte te nemen 250GB is toch genoeg...

In ieder geval bedankt voor het meedenken ga denk ik dan een leuk 2TB schijfje halen.

TheVoxy
Tja dan zit je meer riching de laptop hd's te kijken. Althans die worden geadverteerd als schokbestendiger dan

• o_Omgwtf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-01 19:48
Je zou ook kunnen kiezen voor een SSD, die zijn in ieder geval minder gevoelig voor vallen, stoten e.d.

Verwijderd

Je titel komt niet in de buurt van een complete zin en is dus zeer onduidelijk.: Ik denk dat je bedoeld: (ik zoek)Een 3.5' schijf DIE niet snel crashed / geschikt voor transport?
Nou mijn ervaring is dat ook peperdure server schijven crashen waneer ze er zin in hebben of ook als DOA kunnen arriveren of slappe Sata connectoren hebben die snel breken bv. dus die kan je net zo goed links laten liggen. Een leuke feature is wat oa. de IBM notebook schijven hebben is de "brace for impact" optie die de schijf parkeerd tijdens een val en zou schade zou voorkomen verder sluit ik me aan bij wat CiPHER zegt.

http://www.pc.ibm.com/us/think/thinkvantagetech/aps.html

• Voxyn
Ellos schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:57:
Het beste kun je dan een 2,5inch laptop harde schijf kopen, die zijn juist omdat ze in laptops zitten wat
robuuster.
Er zijn er volgens mij zelfs hier en daar nog een paar met een g-sensor erin, dat als hij valt hij meteen in parkeer stand schiet.
probleem dat die niet in de behuizing passen, zou zo'n ding waar je een 2.5" ssd in kan monteren zodat je die in een 3.5" slot passen ook op een gewone harde schijf kunnen gebruiken of trilt hij dan alles lost?

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Ellos schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:57:
robuuster.
Precies, daar zat ik ook al aan te denken. Dat TS al een behuizing heeft (tenminste dat begrijp ik uit zijn verhaal) is niet echt een argument, aangezien de meerprijs van de behuizing verwaarloosbaar is. Dan moet je natuurlijk wel gelijk een externe (2.5") schijf kopen en niet een losse HDD en behuizing. Soms is er zelfs geen prijsverschil tussen een losse HDD en een HDD mét behuizing.

Stukje uit een paper waar de shock response wordt vergeleken:
It is evident [..] that higher modes of vibration of the arm–suspension assembly occur in the 2.5 in. HDD than in the 3.5 in. HDD. The implications of these results in terms of shock response are that the 2.5 in. HDD is capable of withstanding higher shock loads than the 3.5 in. HDD. This is desirable since the smaller form factor drive is used in a mobile environment and has high likelihood experiencing impact loads than the 3.5 in. HDD.

• Voxyn
Bee.nl schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:11:
[...]

Precies, daar zat ik ook al aan te denken. Dat TS al een behuizing heeft (tenminste dat begrijp ik uit zijn verhaal) is niet echt een argument

Stukje uit een paper waar de shock response wordt vergeleken:

[...]
Het probleem is dat alleen het type behuizing dat ik nu heb in de bracket past anders had ik gewoon een andere gepakt ;)

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:25
Heb je al gedacht aan een SSD? Geen bewegende delen ten opzichte van een normale harde schijf, die nog wel draaiende koppen heeft.

Kost wat meer, maar zou als het goed gaat langer mee moeten gaan. Ze kunnen ook wel kapot natuurlijk, maar dat zal niet zijn vanwege de draaiende onderdelen.

Aangezien ik je geen grootte heb horen noemen, heb je misschien al genoeg aan 16GiB bijvoorbeeld

bl44t

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Afhankelijk van hoeveel opslagruimte je echt nodig hebt, is een USBstick waarschijnlijk de betrouwbaarste en goedkoopste optie. Daarnaast sleep je een usbstick ook een stuk makkelijker mee dan een hardeschijf.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Voxyn
YaaD schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:15:
Heb je al gedacht aan een SSD? Geen bewegende delen ten opzichte van een normale harde schijf, die nog wel draaiende koppen heeft.

Kost wat meer, maar zou als het goed gaat langer mee moeten gaan. Ze kunnen ook wel kapot natuurlijk, maar dat zal niet zijn vanwege de draaiende onderdelen.

Aangezien ik je geen grootte heb horen noemen, heb je misschien al genoeg aan 16GiB bijvoorbeeld
Heb genoeg aan 250 Gig, maar vind het eigenlijk zonde om een ssd voor school te kopen als ik zon ding thuis nog niet eens heb :P

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Voxyn schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:12:
[...]

Het probleem is dat alleen het type behuizing dat ik nu heb in de bracket past anders had ik gewoon een andere gepakt ;)
Er zijn 2.5" to 3.5" kits te koop voor 5 à 10 euro.
Waarom wil je niet van je bracket afstappen dan? Als de snelheid niet uitmaakt, dan is een via USB2/3 aangesloten schijf snel zat. Eventueel kun je nog een verlengkabeltje leggen naar je bureau, zodat je niet moeilijk moet doen met aansluiten.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Heb onlangs bij de mediamarkt voor 2 tientjes een 2.5 inch harddisk "kastje" gekocht. Daar kan gewoon een 2.5 inch disk in. Dus ik denk dat je het voor de kosten niet hoeft te laten om op 2.5 inch over te stappen..

http://specs.tweak.to/16495

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025

Swedish Clown

Erlang <3

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Voxyn
Bee.nl schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:22:
[...]

Er zijn 2.5" to 3.5" kits te koop voor 5 à 10 euro.
Waarom wil je niet van je bracket afstappen dan? Als de snelheid niet uitmaakt, dan is een via USB2/3 aangesloten schijf snel zat. Eventueel kun je nog een verlengkabeltje leggen naar je bureau, zodat je niet moeilijk moet doen met aansluiten.
Omdat er ook een besturingssysteem op staat, verder moet hij wel een klein beetje snel zijn ;).
Pagina: 1