Ik heb me ingelezen op verschillende fora en Wiki's en daar heb ik veel aan, maar ik kan het een en ander maar niet duidelijk beantwoord krijgen. Ik wil een grote foto collectie veilig opslaan middels een zo simpel mogelijke RAID met het oog op redundancy en bruikbaarheid na b.v. crash. Bestaat er een RAID waarbij de data op één schijf normaal benaderbaar is als de andere schijf kaduk gaat door hem simpelweg op een PC aan te sluiten? Ik zie RAID 1 (mirroring) wel als een oplossing, maar ik vraag mij af of ik een schijf die b.v. "gered" is uit een gecrashde RAID 1 config gewoon kan lezen/gebruiken?
Ik doe dit b.v. nu door twee externe USB drives te mirroren, maar dat vraagt weer om activiteit van een gebruiker of een scheduler die moet draaien, beide niet 100% betrouwbaar. Ik wil dit dus via RAID geheel vanzelf laten gebeuren; twee drives die elkaars kopie zijn, maar die in geval van nood afzonderlijk van elkaar bruikbaar zijn.
Ik doe dit b.v. nu door twee externe USB drives te mirroren, maar dat vraagt weer om activiteit van een gebruiker of een scheduler die moet draaien, beide niet 100% betrouwbaar. Ik wil dit dus via RAID geheel vanzelf laten gebeuren; twee drives die elkaars kopie zijn, maar die in geval van nood afzonderlijk van elkaar bruikbaar zijn.