Veilge opslag foto's. Welke RAID?

Pagina: 1
Acties:

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb me ingelezen op verschillende fora en Wiki's en daar heb ik veel aan, maar ik kan het een en ander maar niet duidelijk beantwoord krijgen. Ik wil een grote foto collectie veilig opslaan middels een zo simpel mogelijke RAID met het oog op redundancy en bruikbaarheid na b.v. crash. Bestaat er een RAID waarbij de data op één schijf normaal benaderbaar is als de andere schijf kaduk gaat door hem simpelweg op een PC aan te sluiten? Ik zie RAID 1 (mirroring) wel als een oplossing, maar ik vraag mij af of ik een schijf die b.v. "gered" is uit een gecrashde RAID 1 config gewoon kan lezen/gebruiken?

Ik doe dit b.v. nu door twee externe USB drives te mirroren, maar dat vraagt weer om activiteit van een gebruiker of een scheduler die moet draaien, beide niet 100% betrouwbaar. Ik wil dit dus via RAID geheel vanzelf laten gebeuren; twee drives die elkaars kopie zijn, maar die in geval van nood afzonderlijk van elkaar bruikbaar zijn.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En nu vliegt je huis in de fik, weg hele RAID constructie. Het is dus veel veiliger om 2 losse (liefst verschillende merken) USB HD's te kopen. Zorgen dat op beide hetzelfde staat en er eentje veilig buiten de deur bewaren. Gewoon periodiek even weer gelijktrekken. Of daar een mooie technische constructie voor bedenken.

This footer is intentionally left blank

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 22:23
RAID 1 is wat jij zoekt, 1 schijf kun je loskoppelen en aan een andere pc hangen en is dan gewoon als single disk te gebruiken.

Wat je echter niet moet vergeten is dat RAID 1 eigenlijk geen backup is. Door een domme actie of een virus kunnen alle foto's worden gewist en dit wordt dan netjes op beide schijven gewist.

Zelf sla ik mijn foto's en video's lokaal op mijn pc op, ik sync ze met mijn eigen server en ik sync ze naar een externe harde schijf elke maand. Dezelfde foto's op 3 plekken opgeslagen, alleen fysiek wel in dezelfde slaapkamer :P

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Roko
  • Niet online
Ja daar heb je helemaal gelijk in, offsite mirroring is natuurlijk het allerbeste. Dit wil ik eind dit jaar in de iCloud gaan doen. Maar ook die kan uitfikken :F

Ik lees nu net dit : Raid 1 data terug halen

RAID kan dus ook apeballen zuigen :/

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daarom: Backup!

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Roko
  • Niet online
Zeker, ik zie de RAID opstelling niet als backup, maar als een manier om data veilig op te slaan.

Ik denk aan een RAID 1 opstelling die ik periodiek offsite backup. Ik vroeg me alleen af of de RAID 1 schijven individueel bruikbaar zijn. Het aangehaalde topic doet mij al klamme handjes krijgen

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:26
RAID set is leuk voor als er wat gebeurt dat je gewoon door kan werken, maar het is geen backup.

Ik zou persoonlijk eerst investeren in een goede backup, bijvoorbeeld 2 USB disken die je om en om gebruikt om je backups naartoe te maken en dan extern bewaren.

Ik heb het zelf opgelost door een NAS (Synology) met 2 USB disken waar ik om en om naartoe backup.
Voordeel hiervan is ook nog dat als ik zelf wat fout doe en de hele zooi weg gooi ik altijd nog een backup extern heb liggen.

• Roko
  • Niet online
Hee, dus je hoeft een NAS helemaal niet als RAID te configureren? Ik krijg het gevoel dat ik mij blindstaar op RAID terwijl dat niet nodig is

[ Voor 36% gewijzigd door Roko op 12-09-2011 08:08 ]

Verwijderd

Je moet je blindstaren op een goede backup. RAID zonder backup is en blijft een groot risico. Als je - ongeacht een backup - de meest veilige manier van opslag wilt, moet je kijken naar ZFS.

• Roko
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:57:
Je moet je blindstaren op een goede backup. RAID zonder backup is en blijft een groot risico. Als je - ongeacht een backup - de meest veilige manier van opslag wilt, moet je kijken naar ZFS.
Ja dat realiseer ik mij nu steeds meer, aan RAID zonder backup heb je geen raid uh reet.

Ik ga weer even in mijn grot diep nadenken :/

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Raid is niet direct nodig, kan ingewikkeld zijn om problemen op te lossen.
Zorg dat je belangrijke data 3x hebt, dus 1x op je pc, en 2x op hd's.
Bij het formateren van je pc heb je nog steeds 2 kopieen.

Je kan nog cloud backup doen, denk hier aan dat iedereen dit kan inzien(door fouten van geheerder), dus doe er eigen encryptie op.

Je kan ook nog een nas die zuinig om gaat met stroom bij familie of vrienden aansluiten en dan als backup gebruiken, hier dus ook encryptie op zetten.

Verwijderd

Zeker als het om foto s gaat is zoveel mogelijk backups het beste , anders als muziekies en filmpjes tenzij zelfgemaakt zijn ze meestal onvervangbaar . Denk maar even aan oude foto albums die soms wel 80 tot 100 jaar terug kunnen gaan . Dat is onvervangbaar , geluk is dat schijven zo groot zijn en groter worden dat al je data vermoedelijk op een nieuwe schijf kan. Nu is er twee TB wat al erg groot is , volgend generatie is 4 TB voor een schijf :9

Enigste oude ide schijven die ik niet kan lezen komen notabene uit een raid setup , om die te lezen moet je een ide raid controller hebben .Terwijl gewone schijven opzich makkelijk benaderbaar blijven , tenzij kapot :)

Zelf drie maal data , een maal in de pc en twee maal op hd via hotswap ,wel handmatig maar prachtig backupen is dat :)

• Roko
  • Niet online
Dank voor jullie bijdrage, ik houdt het voorlopig maar bij backups ;)

1x op Mac (werkset)
1x op externe Timemachine (autobackup)
1x op externe drive onsite (periodieke actie)
1x in iCloud zodra deze online is

Mischien nog een extra copy op een externe drive voor offsite opslag

...maar dan wordt het wel een tikkie paranoia 8)7
Pagina: 1