Media over internet naar Samsung TV streamen

Pagina: 1
Acties:

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-02 19:49

Het probleem

Ik heb een thuisserver met daarop video welke ik graag over het internet wil kunnen streamen naar de Samsung UE40C6800 TV bij mijn ouders.[list][/list]

Huidige situatie

Voor de duidelijkheid heb ik de huidige situatie geschetst:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/sbpilf.png(Kik voor een vergroting)

Momenteel gebruik ik Samsung AllShare (software van Samsung dat onder Windows draait) waarmee ik media vanaf de Windows XP PC bij mijn ouders naar de TV bij mijn ouders share. Dat werkt goed alleen heb ik zo geen toegang tot de media op de server bij mij thuis.[list][/list]

Ondernomen pogingen

Ik heb al geprobeerd om met programma's als Webdrive te werken, deze mappen een FTP server naar een network drive. Hoewel dat wel werkte zet Webdrive het hele bestand over bij dubbelklikken en kan je deze pas openen zodra het bestand in zijn totaliteit gedownload is.

Daarom kwam ik met het idee om een VPN tunnel op te zetten tussen het netwerk bij mij thuis en bij mijn ouders thuis. Hiervoor heb ik Comodo Unite (ik meen voorheen Comodo EasyVPN) op de media server en de Windows XP PC bij mijn ouders geïnstalleerd. Op de Windows XP PC bij mijn ouders kon ik vervolgens de gedeelde mappen van de media server openen (gewoon via de Windows Explorer) en deze zelfs mappen als network drive. Ook het afspelen (= streamen) van media ging perfect vanaf de PC.

Hierop probeerde ik de aangemaakte network drive (die dus alle media van de server bevat) toe te voegen aan de Samsung AllShare software. Helaas werkte dat niet, AllShare ondersteund geen netwerk shares als bron om te delen. Het mooiste zou het daarom zijn als de TV de media server direct kan zien, alsof de media server zich gewoon in het thuisnetwerk van mijn ouders bevind.

Ik denk dat dit wel mogelijk is met een VPN verbinding maar ik heb alleen geen idee hoe ik dit zo moet opzetten, immers is de media server via een Comodo Unite VPN (en vergelijkbaren zoals Hamachi) natuurlijk alleen zichtbaar op de PC waarop de software draait en niet op andere apparaten in het netwerk.[list][/list]

De oplossing?

Het is geloof ik mogelijk om een OpenVPN server op te zetten via de DD-WRT firmware van mijn router, echter moet de overdrachtsnelheid dan nog wel snel genoeg zijn (waar ik mijn twijfels over heb bij zo'n 200 Mhz routertje die alle SSL versleutelde data moet decrypten) en moet ik dan een andere versie DD-WRT firmware flashen en dat vermijd ik het liefste. Ik heb daarom het liefst VPN software (zoals Comodo Unite) die ik op mijn media server en op de Windows XP PC bij mijn ouders installeer en op die manier de media server wel zichtbaar kan maken op de Samsung TV bij mijn ouders, is zoiets mogelijk?[list][/list]

Wat nu?

Kunnen jullie mij misschien de goede richting op sturen? Is een VPN inderdaad de beste oplossing of weten jullie een andere manier waarop het even goed mogelijk is media vanaf mijn server naar de TV bij mijn ouders te streamen? Met de nadruk op TV, aangezien je daar niks op kunt installeren zoals dat op een PC natuurlijk wel kan. En als een VPN de beste oplossing is hoe zou ik deze dan op kunnen zetten?

Alvast bedankt!

P.S. mocht er een geschikter forum zijn voor deze vraag zou een mod dit topic dan willen verplaatsen?

• onlinegangster
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-02 22:23
Dat kan prima met openvpn, hiervoor moet je echter gebruik maken van layer 2 routing (google tun vs tap openvpn), want de dlna packets worden gebroadcast op je eigen LAN-segment. Ik weet dat je bij openwrt gewoon de openvpn package kan installleren, dd-wrt heb ik geen ervaring mee maar zal denk ik niet veel anders zijn. Je hebt echter behalve een nette router ook zeker een stevige upload nodig van jou kant. Ben dan ook zeer benieuwd hoe dit gaat presteren. Er is ook nog een andere manier (meer een hack eigenlijk) maar die is iets lastiger. Suc6!

Those penguins, they sure ain't normal

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07
Ik heb het wel is geprobeerd met de vpn server die dd-wrt heeft, echter was bij mij de upload snelheid het probleem. Muziek enzo ging wel redelijk echter had het even nodig om te bufferen. 1080p films was sowieso niet te doen vanwege mijn upload snelheid thuis. Films in lagere kwaliteit ging wel weer goed, maar dat was ook echt lelijk om te kijken.

Mijn setup was als volgt: thuis mediaserver -> netgear WNR3500 met dd-wrt software en vpn server ingesteld -> internet -> laptop verbonden met internet en thuisnetwerk(vpntunnel). Mits je de vpn met routing goed hebt ingesteld moet de samsung je mediaserver gewoon kunnen zien in het netwerk denk ik.

Wat misschien eerst handig is om te weten: wat is je upload snelheid en wat voor kwaliteit media ga je bekijken op de samsung tv. Als je upload te traag is heeft het sowieso weinig zin.

• XhaiKhaL
Een gemiddelde 720p film (2 uur, 4,5GB) heeft aan zo'n 5,5 Mbit wel genoeg, dus mits de TV voldoende buffert zou een 6 Mbit upload al genoeg zijn om ook vlekkeloos door scenes met een hoge bitrate heen te kijken. Ik maak me dan ook geen zorgen om mijn 10 Mbit uploadverbinding. Bovendien heb ik genoeg SD materiaal op de server staan.

Ik vraag me dan af of ik het goed begrijp dat ik
  • een OpenVPN server op de media server (Windows 7) moet zetten (waarbij ik gebruik moet maken van tap)
  • vervolgens op de Windows XP machine bij mijn ouders een OpenVPN client kan draaien
  • dat ik vervolgens de media server in het netwerk van mijn ouders zichtbaar kan maken zodat de TV er regelrecht van kan streamen (door de verbindingen te bridgen o.i.d.?)
  • En ik in dat geval dus niet met de router hoef te klooien?

• onlinegangster
Nee dat gaat helaas niet werken, was toch iets te snel. Je PC zou de server in dit geval wel zien je zou dan ook geen tap device (bridge) hoeven te gebruiken, voor de XP pc. Alle andere apparatuur in het huis van je ouders zit dan echter nog steeds in een ander LAN segment. Dit zou dus alleen werken als je de openvpn verbinding opzet naar de TV zelf toe. Maar ik zal maar even aannemen dat deze niet de mogelijkheid heeft om als openvpn client te werken.

Je zult dus toch de "hack" moeten gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, in "theorie" zou het echter moeten werken.

Hier kan je meer info vinden:
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=66156

Het idee is dat je de VPN opzet, met idd je XP pc als client. Vervolgens laat je deze PC met behulp van dat python script de multicasts van de server "vertalen" naar multicasts voor het netwerk van je ouders, zodat de server zichtbaar is voor de SAMSUNG TV.

Je hoeft dus geen gebruik te maken van een tap device, maar je kan gewoon de standaard tun device gebruiken.

[ Voor 79% gewijzigd door onlinegangster op 12-09-2011 23:42 . Reden: niet goed gelezen ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:17
Maar dit is toch het zelfde als wat hij in de openingspost heeft geprobeerd met Comodo Unite? Door een VPN tunnel tussen de 2 computers op te zetten ziet de TV de server nog niet. De XP machine kan de server drive-mappen maar daar kan AllShare dus niet mee omgaan.

• onlinegangster
Klopt ongeveer, zag het al heb daarom de post aangepast

• XhaiKhaL
Bij het zoeken naar een andere DLNA server kwam ik TVersity tegen (een programma dat ik in het verleden ook al gebruikt heb en daarom nog eens een kans besloot te geven). Daar kreeg ik bij het toevoegen van een network drive de melding dat deze niet toegankelijk was en ik de TVersity service als een gebruiker moest laten starten i.p.v. als een "Local service" (hier kwam ik achter met behulp van de TVersity FAQ). Na dit gedaan te hebben kon ik inderdaad probleemloos een network drive sharen. Ik hoopte dat ditzelfde truukje ook met Samsung AllShare zou werken maar helaas was dat niet het geval.

Anyways, ik ga nu proberen de media server als network drive te mappen op de XP machine bij mijn ouders en vervolgens deze network drive aan TVersity toevoegen, als het goed is werkt TVersity ook gewoon met Samsung TV's (ik hoop alleen dat dingen als losse srt subs en de sub-streams in MKV's goed werken, iets wat met AllShare wel het geval was). Om de media server als netwerk drive te mappen zal ik gewoon Comodo Unite gebruiken omdat dat zo makkelijk werkt en ik dan niet moeilijk hoef te doen met het configgen van een OpenVPN server en ook van de router af kan blijven.

Ik heb TVersity alleen lokaal getest met mijn Xbox 360 en kan de verzonnen oplossing op dit moment helaas niet in de praktijk testen, maar ik ben er vrij zeker van dat dit gaat werken en ga het de eerste de beste dag dat ik weer bij mijn ouders langs ga testen!

[Edit]
Ik ga het toch met Serviio (een andere DLNA server) proberen, voornamelijk omdat deze expliciet aangeeft dat externe (srt) subs werken in combinatie met Samsung TV's.

[ Voor 8% gewijzigd door XhaiKhaL op 13-09-2011 10:48 ]

Pagina: 1