Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

best user friendly os

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel je eens voor:
Je bent een late babyboomer.
Je hele leven ben je een totale noob, techniek is iets waar jij geen belang bij hebt.
Het klokje van je magnetron verzetten is al een hele opgave.

Tijdens je dagelijkse werkzaamheden heb je geen computer nodig, tot aan vandaag.
Je krijgt de kans een os te kiezen zolang je met ’n soort van office kunt werken en kunt e-mailen.

Gezien je skills is een os met een user friendly interface en een lage learning curve raadzaam.

Welke os zou jij kiezen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welke heb je zelf al bekeken? Pak een tablet en je bent klaar.

[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 11-09-2011 20:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 15:51

M_V

Tablet-achtige > Mac > Linux > Windows.

Windows heeft echt de lastigste leercurve, maar wordt wel erg veel gebruikt.
Met een tablet werkt het allemaal heel erg intuïtief (wim kok, de man die niet wist hoe een muis werkt, heeft ook alleen een tablet :D) maar je bent wel beperkt....

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

M_V schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:18:
Windows heeft echt de lastigste leercurve
:+ :+ 8)7 8)7 :+ :+
(de oorspronkelijke) Linux heeft de lastigste leercurve. Linux is een goed OS voor mensen die veel van computers afweten, geen bloat willen maar gewoon pure performance en graag ingewikkelde dingen doen en alles naar je eigen hand zetten. Windows is makkelijker dan linux. Ik zou eerder voor een tablet/netbook-achtig OS gaan (meestal een versimpelde linux).

Android developer & dürüm-liefhebber

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:03
OSX op een Mac, en als je het geld daarvoor niet uit wilt geven een Windows PC.
Hoef je niet compatible te zijn met de rest van de wereld dan ga je lekker voor een Linux (mint oid).

[ Voor 5% gewijzigd door bas-r op 11-09-2011 20:26 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 16:23
bas-r schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:22:
OSX, en als je het geld daarvoor niet uit wilt geven Windows.
Hoef je niet compatible te zijn met de rest van de wereld dan ga je lekker voor een Linux (mint oid).
OS X is goedkoper dan Windows. Een Mac is alleen veel duurder dan een pc.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• bas-r
Mavamaarten schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:21:
[...]

(de oorspronkelijke) Linux heeft de lastigste leercurve. Linux is een goed OS voor mensen die veel van computers afweten, geen bloat willen maar gewoon pure performance en graag ingewikkelde dingen doen en alles naar je eigen hand zetten. Windows is makkelijker dan linux. Ik zou eerder voor een tablet/netbook-achtig OS gaan (meestal een versimpelde linux).
Ja en nee.
En je spreekt jezelf tegen. Windows is makkelijker dan linux, maar wel een linux kiezen.
Het ligt er maar net aan wat voor schil er over de linnux heen ligt, en wat de precieze doelen van het ding zijn.

(Mijn ouders (64 & 71) werken al jaren prima met Ubuntu. Met twee knoppen kunnen zij de wereld aan: "Internet" en "Word" (=openoffice). Mailen doen zij via Gmail.)

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 19:31

Grvy

Bot

Siempie schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:24:
[...]

En wat heb je nodig om OS X legaal te draaien? Juist ja.

Dit is een account.

• bas-r
Siempie schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:24:
[...]

Bijdehandje. Een OS staat natuurlijk op een stuk hardware wat geld kost. En een Mac is dan duurder dan een PS ja..

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als je nog niks weet van computers, werkt OS X makkelijker. Een iPad of Android Tablet is ook extreem makkelijk.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bas-r schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:25:
[...]

Ja en nee.
En je spreekt jezelf tegen. Windows is makkelijker dan linux, maar wel een linux kiezen.
Het ligt er maar net aan wat voor schil er over de linnux heen ligt, en wat de precieze doelen van het ding zijn.

(Mijn ouders (64 & 71) werken al jaren prima met Ubuntu. Met twee knoppen kunnen zij de wereld aan: "Internet" en "Word" (=openoffice). Mailen doen zij via Gmail.)
Met name de "je moet voorzichtig zijn met wat je doet", de virusscanner, de spyware-scanner, de firewall, en al die andere ongein wat je eigenlijk helemaal niet op je computer wilt hebben maken het verdomd lastig voor een beginner. Zeker iemand die nog niet "vastzit" in een bepaald OS, en daar door gewenning mee om kan gaan.
Oftewel laat zo iemand iets leren wennen wat niet "kapot gaat" als-ie wat uitvreet.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

bas-r schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:25:
[...]
Ja en nee.

Je hebt gelijk wat dat betreft, maar je hebt linux en linux he ;)
Bij "linux" denk ik in eerste instantie dat het ingewikkelder is, dingen installeren en tweaken met de terminal enzo. Dat lijkt me niet ideaal bij een PC-leek. Met een simpele schil erover enzovoorts is het natuurlijk wel in orde...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-11 18:44
Ik zou ook zeggen een Tablet. iOS of Android maakt volgens mij qua simpelheid elkaar niet zoveel (heb weinig ervaring met Andriod). Alleen staat iOS meer bekend om zijn gebruikersvriendelijkheid. Daarom zou ik zeggen; iPad of anders een Galaxy Tab :).

[ Voor 7% gewijzigd door Bloemstukje op 11-09-2011 20:38 ]

gewoon nee.

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 00:35
Gohja, dit is zoals vragen welk bier je het lekkerste vind.
Iedereen zal zijn standpunt verdedigen, elke OS heeft zo z'n voor en tegen kanten.

Het verhaal i.v.m. linux distro's klopt, tot je aan het punt komt dat je verder wilt gaan. Daar gaat je gebruiksvriendelijkheid boeltje de vuilbak in. En dat kan vanaf iets banaals als een printer installeren of iets niet meer werkt..

Ook tabletten vind ik een rare keuze. Gemakkelijk ja, maar zie je jezelf al een tekstdocument bewerken op een tablet? Handig is anders.. Als dit zelden gebeurd en je vooral mails en documenten moet lezen. JA. Voorzie maar een docking station dan ook en vaak herladen.

OSX vs Windows is een keuze. Ikzelf walg van OSX en begrijp absoluut niet wat mensen hier iets intuïtief, mooi of gemakkelijk aan vinden. Misschien komt dit omdat ik 80% van mijn IT tijd achter WinX machines bevind en niet achter appeltjes, zo zie je maar.

Een proper geïnstalleerd en opgezette Windows 7 blijft mijn voorkeur behouden. Dat betekent zo kaal mogelijk met een degelijke AV.

• phosporus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-08 20:15
Mavamaarten schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:21:
[...]

Kijk ik naar je ervaring met besturingsystemen denk ik dat we maar niet moeten spreken over ¨spreekt uit ervaring 8)
Ik denk dat Ubuntu voor veel mensen een zeer simpel besturingssysteem is. Er is gewoon een groep tweakers die denken dat ze verstand hebben van computers(??) eigenlijk alleen maar weten hoe ze de nieuwe GTA kunnen installeren en dan in de knel raken met iets wat niet op Windows lijkt.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
- Windows 7, wel zorgen dat je gelijk een antivirus erop zet zoals bv Security Essentials van Microsoft.
- Ubuntu (laatste versie is nogal slecht imo)
- Mint
- Jolicloud (als je echt simpel wil)

Of je nu Linux of Windows neemt, je zal toch een leercurve hebben, hoe save ik iets, waar sla ik het op, welke software gebruik je etc etc.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Tja dit is allemaal een kwestie van mening (en deels ervaring) maar here goes:
Sinds ik voor m'n moeder een iMac heb geregeld is ze tegenwoordig -velen- malen actiever op de computer dan vroeger. Voorheen was het domweg een spelletje spelen en daar hield het echt mee op. Nu doet ze vanalles met iPhoto e.d.

Zeker de nieuwe Mac Lion is aanteraden, je hoeft zolang je de Apple software gebruikt -niet- iemand vertellen dat je een bestand moet opslaan etc.
Automatisch backups maken (externe HDD, hoppa time machine!) en Versions voor het geval je een foutje maakte in een bestand.

Het idee van een Tablet is ook niet slecht alleen of Android goed is heb ik geen ervaring mee.
Vanuitgaand dat het -echt- een leek is en -geen- interesse heeft in onzin gaat die ook heus geen boekwerken schrijven dus is een Tablet voldoende.

Windows zou ik (persoonlijk) niet aan beginnen simpelweg omdat die toch geen voorkennis heeft en dus niet kan roepen: maar ik deed het vroeger *zo*. Lekkere schone lei, begin dan met iets dat niet al 30jaar legacy meesleurt. En met z'n Mac kan die lekker met z'n extended warranty gewoon Apple opbellen en vragen: hoe doe ik *dit* en ze het gewoon uitleggen.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

Of... toch maar Windows. Vrijwel iedereen die je kent kan je helpen als er een probleem is...;)

• teh_twisted
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 22:09:
Of... toch maar Windows. Vrijwel iedereen die je kent kan je helpen als er een probleem is...;)
of je dat wilt is een 2e... meeste malware wordt geinstalleerd door een slim 'neefje' of 'buurmannetje' ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

teh_twisted schreef op maandag 12 september 2011 @ 02:07:
of je dat wilt is een 2e... meeste malware wordt geinstalleerd door een slim 'neefje' of 'buurmannetje' ;)
Allemaal zinloze vooroordelen en generalisaties. Zullen we die (meestal op persoonlijke voorkeuren voor bepaalde systemen) buiten de discussie houden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 12:01

painkill

Pain(k)(ill)

Apple brengt het allemaal wat grafischer en duidelijker..
Windows kan iedereen ze mee helpen, maar is wat lastig..

Linux moeten ze niet aan beginnen, zelfs voor mij blijft dat soms nog lastig werken als ik weer eens drivers of iets zoek..

Dus, is geld geen probleem apple, is geld wel een probleem dan windows..
Zeker Windows 7 vind ik erg goed werken, windows vista is een gedrocht, en windows xp is niet grafisch genoeg..

[ Voor 15% gewijzigd door painkill op 12-09-2011 02:26 ]

Mijn SNES verzameling!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik snap persoonlijk niet waarom mensen een tablet aanraden in dit geval. Qua OS/gebruiksvriendelijkheid snap ik het wel, maar voor dat waar het voor gebruikt moet gaan worden (office en email) zou ik dus nooit een tablet aanraden. Voornamelijk omdat ik het zelf nog altijd vele malen prettiger vind om een normaal toetsenbord te gebruiken. Ik heb op dit moment een iPad en ik heb een Samsung Galaxy Tab gehad, maar als ik echt een stuk moet gaan typen pak ik echt wel de laptop.

Ik kreeg een soortgelijke vraag laatst ook: iemand zonder enige computer ervaring wil een tablet. Los van het OS, is het dat makkelijker te leren dan een normale pc? Is het bijvoorbeeld een voordeel of een nadeel dat je geen muis hebt met verschillende knoppen bijvoorbeeld? Gezien de moeite die sommige mensen hebben met het verschil tussen de linker en rechtermuisknop en wanneer je nou wel of niet moet dubbelklikken zou ik haast denken dat een tablet makkelijker is. Maar als de enige die in de buurt is om eventueel te helpen zelf ook hele beperkte pc ervaring heeft?

Niet zozeer een discussie over het OS natuurlijk, maar wel iets wat een aantal besturingssystemen uit kan sluiten voor de TS.

@TS: gaat het op een tablet, laptop of desktop? Of staat het soort systeem helemaal nog niet vast? En wat verwacht je van deze gebruiker (ik ga er even vanuit dat je het niet zelf bent gezien je andere reacties op GoT ;)) voor de toekomst? Is het iemand die meer met het systeem zou kunnen gaan doen als hij/zij de smaak te pakken krijgt? Is dit een gebruiker die zelf software wil gaan installeren bijvoorbeeld?

Desktop | Server | Laptop

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:28

SkyStreaker

Move on up!

Windows, die volgt een welhaast natuurlijk intuïtief manier van werken. Het is ook hetgeen wat ze het vaakst zijn tegengekomen. Hetzij door T.V., kijken in de winkel, bij de buren of familie waar ze iemand Windows zien gebruiken. Er is de meeste "feel" mee.

Wat je niet moet vergeten is dat een digibeet heel, heel erg bang kan zijn iets verkeerd te doen. Sommige raken daar gefrustreerd van of vergeten alles wat je zegt (100x uitleggen) en willen dan niet meer verder. Kost te veel tijd, kost te veel frustratie. Vooral als ze zelf eindelijk iets durven te installeren en het gaat compleet verkeerd... Ga dan maar vrije uurtjes in je agenda plannen.

Wat ik probeer te zeggen is dat je toch voor een OS moet gaan kiezen waarin de kans voor het meeste inzicht (door veel te hebben gezien) bestaat. Dat is door de algemene bekendheid toch echt Windows.

Even tussen neus en lippen door: ik heb professionele ervaring in het gebruik van Windows, OSX en Linux.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Opa (86) gebruikt al vijf jaar Ubuntu Linux naar volle tevredenheid voor e-mailen en boodschappen bestellen via Albert.nl. Ik hoef hem zelden ergens mee te helpen en het systeem werkt al die tijd al stabiel (alhoewel ik Firefox 2 wel een keer moet gaan vervangend door iets nieuwers denk ik :)). (Klein)kinderen die langskomen weten gelijk hoe het werkt, dus dat is ook geen probleem Ik ben echt eindeloos blij dat ik hem geen Windows PC heb gegeven. Een Mac was ook goed geweest, maar dat was buiten budget :)

Hier een topic uit 2005 waarin ik de keuze overweeg: Opa aan het internet: Linux of toch maar Windows? (ik zie dat er enige discrepantie is in de leeftijd van mijn opa, maar hij is nu echt 86 geloof ik :) )

[ Voor 19% gewijzigd door Bigs op 12-09-2011 08:46 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SkyStreaker schreef op maandag 12 september 2011 @ 08:16:
Windows, die volgt een welhaast natuurlijk intuïtief manier van werken.
Hoe kom je hierbij...? Heb je ooit iemand zonder ervaring achter Windows gezien? Na jaren Ubuntu wilde m'n moeder over op Windows ("omdat iedereen dat heeft"), en demonstreerde ze op zich heel logische acties die ze compleet niet voor elkaar kreeg omdat het op een andere manier moest.
Ikzelf werd voor m'n werk noodgedwongen achter Windows gezet, en liep ook tegen de meest onlogische dingen aan, ronduit irritante dingetjes die net anders moeten dan logisch zou zijn. De meeste Windows-gebruikers zijn daar aan gewend, en weten precies hoe ze alle problemen moeten omzeilen.
Herinner ook dit artikel even: nieuws: 'Consument verwart kwaliteit met gewenning'
Als je iemand hebt zonder deze gewenning, en zonder de ingeprogrammeerde "backwards compatibiliteit", is Windows helemaal niet zo intuitief als jij denkt.
Het is ook hetgeen wat ze het vaakst zijn tegengekomen. Hetzij door T.V., kijken in de winkel, bij de buren of familie waar ze iemand Windows zien gebruiken. Er is de meeste "feel" mee.
Ik ga uit dat TS het heeft over iemand als mijn vader: geen enkele ervaring, geen enkele "feeling". Gewoon een blanco sheet als computergebruiker. Eigenlijk de ideale proefpersoon voor een grootschalige proef wel OS nou daadwerkelijk het meest geschikt is voor een onbevooroordeelde consument.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Hij moet het toch nog leren. En afhankelijk van zijn denk-curve zal er wel 1 zijn die sneller aanleert dan een andere.

Waarom maak je niet een dual-boot laptop met Windows en Linux klaar, zet 'm daar even achter om 'm daarna mee te nemen naar de mac winkel. Kies daarna 3x hardware uit en leg het hem voor met de kosten ernaast.

Aka, kauw het niet voor maar adviseer hem.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Je moet ook niet vergeten, de meeste "hulp-boeken" etc zijn voor WIndows geschreven, ik zou zeggen ga gewoon voor simpele Windows XP...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jij doet anders precies hetzelfde met je voorbeelden van mensen die van linux naar Windows overstappen. ;)

Voor mij gold het andersom. Na een eeuwigheid op Windows besloot ik een aantal maal Ubuntu eens een kans te geven, maar dat heb ik gewoon de deur uit gemikt omdat ik geen zin had om nieuwe handelingen aan te leren. So be it, dan maar geen Ubuntu.

• teh_twisted
Edmin schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:22:
[...]

Jij doet anders precies hetzelfde met je voorbeelden van mensen die van linux naar Windows overstappen. ;)

Voor mij gold het andersom. Na een eeuwigheid op Windows besloot ik een aantal maal Ubuntu eens een kans te geven, maar dat heb ik gewoon de deur uit gemikt omdat ik geen zin had om nieuwe handelingen aan te leren. So be it, dan maar geen Ubuntu.
Precies en zo is het met -iedereen- die iets gewend is.

De reden waarom ik persoonlijk zeg ga lekker voor een Mac is niet omdat ik 't zo prachtig logisch vind werken (zijn zat dingen waar ik me aan erger) en vind het niet logischer in Windows of Linux hoor ;) Ligt er gewoon aan dat ik niet snel tevreden ben ;)
Waarom ik -wel- zeg ga voor een Mac is dat je gewoon domweg een Apple Store inkanlopen voor hun 'cursus' die ze daar wekelijks (dagelijks?) geven aan n00bs en je hebt echt 1000x liever dat ze het elke keer gewoon in een winkel vragen (of de Apple Support lijn) waar die jongens voor betaald worden dan dat jij weer is daar ff 4-5uur mag gaan zitten om uitteleggen hoe YYY werkt :p

Maar de antwoorden die je hier hebt voorbij zien komen heb je ook wel verwacht hoor vermoed ik zo ;) Er is nou eenmaal het idee (heb ik tenminste) hier op GoT dat Windows heilig is en alles dat anders is maar 'raar en anders is' ;) Komt domweg omdat de meeste gewoon gamen en ja dat doe je op Windows :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

teh_twisted schreef op zaterdag 17 september 2011 @ 10:09:
Maar de antwoorden die je hier hebt voorbij zien komen heb je ook wel verwacht hoor vermoed ik zo ;) Er is nou eenmaal het idee (heb ik tenminste) hier op GoT dat Windows heilig is en alles dat anders is maar 'raar en anders is' ;) Komt domweg omdat de meeste gewoon gamen en ja dat doe je op Windows :)
Je kijkt wel heel verwrongen naar de zaak. Juist Apple is heilig, en heeft een apart forumdeel gekregen omdat de users vonden dat het echt iets anders was. Er is notabene een heel Apple Talk forum, daar waar het gewoon onder operating systems zou kunnen vallen. Apple is niets speciaals maar krijgt van mensen wel die naam.

Gamen is een subforum en is niet relevant voor de meeste gebruikers, en moet je al helemaal niet meenemen in een topic als dit.

Wij hebben de discussie toen over mijn moeder gehad, die wilde computeren. Mijn Apple-fundamentalistische broertje vond dat het een Apple moest zijn, ik vond dat het een computer moest zijn waarbij ze de beste assistentie kon krijgen als ze vast kwam te zitten, of iets moest leren, onafhankelijk van het specifieke OS. Ze heeft toen een oude Apple gekregen, heeft ze op kunnen leren (al is mijn broertje niet de beste leraar, en hij had zichzelf verplicht het onderwijs te doen door zijn mening door te drukken), maar ze is naar Windows overgegaan en heeft daar nooit spijt van gehad. Zowel voor cursussen en voor uitleg (dat kan ik weer een stuk beter :+ ).

Pagina: 1