Coax kabel voor home cinema set aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378504

Topicstarter
Goedeavond mede-tweakers,

Vandaag ben ik eens gaan nadenken hoe ik mijn tv kan aansluiten op mijn home cinema set.
Ik heb namelijk een Pioneer 5.1 set, maar alle aansluitingen zitten op de subwoofer en heeft helaas geen HDMI.

De TV is een Philips 46PFL8685H/12 en heeft geen optische ingang/uitgang. Dit zit wel op de versterker in de subwoofer.

Nu ben ik eens aan het kijken geweest en zit er op mijn philips tv wel een "Digital Audio Out" uitgang op.
Deze zit ook op de subwoofer/versterker.

Nu is mijn vraag, kan ik gewoon een tulp kabel waar L+R+Video opzit en deze alleen de witte of iets te gebruiken aangezien die normaal gesproken zwart moet zijn?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:20

FeaR

In GoT we trust

Philips is één van de weinige merken die geen optische toslink gebruiken als S/PDIF Out, maar een digitale coax. Je zal dus een digitale coaxkabel moeten kopen om de Philips met de set te verbinden. Dit staat overigens voor 100% in de Philips handleiding en grote kans dat de diverse inputs ook staan uitgelegd in de handleiding van de Pioneer.

Het zou overigens helpen als je ook het type van de Pioneer had gepost. Want hoe je het nu omschreven hebt hebben zowel de Philips TV als de Pioneer een "Digital Audio Out", deze twee op elkaar aansluiten gaat niet werken aangezien je dan van een uitgang naar een uitgang gaat. Als de Pioneer een ingang heeft gaat het wel werken.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 11-09-2011 19:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja achterop de subwoofer staat bij diezelfde aansluiting (DVD1/DVR1 Coaxiaal)
Dit wil zeggen dan dan dit de ingang waarschijnlijk is.

Maar is een coaxkabel niet hetzelfde als die kabels van met dat wit/rood en geel (L+R geluid + Video)?
Anders zou ik zeggen dat ik gewoon deze kabel kan proberen of alles werkt, want die heb ik nog wel liggen.

Tevens had ik de handleiding al geraadpleegd, maar ging er mee om of deze kabels hetzelfde waren, dan hoef ik er geen te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

(jarig!)
Je kunt wel een normale tulip kabel gebruiken om het te testen.

Ik raad wel aan om als alles naar behoren werkt een coax kabeltje te halen, voor test doeleindes kan het wel, je zult er verder niets mee slopen oid.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar wat is dan het verschil tussen een tulip kabel en een coaxkabel?

Zal dit het geluid ook verbeteren tegenover een tulip kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

(jarig!)
De impendantie is anders en natuurlijk de opbouw van de kabel zelf.

Geluidstechnisch zal er geen verschil in zitten digitaal is immers digitaal wel kunnen er meer storingen van buitenaf optreden waardoor de ontvanger het signaal kan afkeuren en dus niets zal laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heren, bedankt voor de hulp.
Heb eens in de kabeldoos gezocht en vond nog een coaxkabel, deze aangesloten en het werkt perfect.

Ik was al bang dat ik een mooie reciever moest gaan kopen net hdmi etc. maar het budget laat het even niet toe dus dat is voor de toekomst.

Het werkt nu en dat is even het belangrijkste, ik wens jullie nog een fijne avond toe. Ik ga even genieten in de woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio

bestaudio

Gnoeeeeeee

(jarig!)
Geniet ervan ;) en geen dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Loopt je geluid nog nog wel synchroon met je beeld en heb je stereo of 5.1? Vaak stuurt een tv "digital out" geen surround uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
Anoniem: 378504 schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:40:
maar wat is dan het verschil tussen een tulip kabel en een coaxkabel?

Zal dit het geluid ook verbeteren tegenover een tulip kabel?
In de volksmond: nee, dat is niet hetzelfde. Tulip is zo'n rood-wit ding en wordt gebruikt voor analoog geluid, terwijl een digtale coaxkabel wordt gebruikt voor digitaal geluid.

Technisch gezien: ja, een 'tulip'-kabel is een coaxkabel. In de A/V-wereld is bijna alles coaxiaal, behalve toslink (optisch) en hdmi (twisted pair). De naam 'tulip' impliceert slechts dat er meerdere connectoren aan zitten. Als je twee 'digitale' coaxkabels aan elkaar zou plakken met wat tape heb je feitelijk ook een 'tulip'.

Met een 'digitale' coaxkabel wordt niet bedoeld dat desbetreffende kabel digitaal is (hij werkt gewoon met electriciteit, dus analaoog), maar dat hij een impedantie van 75Ω heeft, wat betekent dat hij geschikt is voor digitaal gecodeerd geluid als LPCM, AC3 of DTS. Kijk maar naar de coaxkabel voor je TV. Deze kabel kan zowel analoog als digitaal (gecodeerd) signaal versturen.

Echter is het zowel in de volksmond als in technische zin aan te raden een 75Ω coaxkabel te kopen (die dus vaak wordt verkocht als zijnde 'digitaal'). Dus in dit geval zorgt de (over)simplificatie er niet voor dat je met een verkeerd product wordt opgezadeld. Overigens kun je met een 'tulip'-kabel wel gewoon testen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
tulip/tulp is gewoon de naam van de plug aan het eind van de kabel. Dat staat los van het aantal connectoren.
Andere namen voor dat type connector zijn RCA en Cinch

De kabels voor analoog audio zijn ook gewoon 75ohm coax.

Heb je een tulp stekker voor twee kanalen dan is het onhandig als er zo'n los kabeltje bungelt. Daarom gebruik ik dan vaak een "video" kabel. (de gele tulp stekkers)

SPDIF stelt zo weinig eisen aan een kabel dat je met een el-cheapo kabel met gemakt 10 meter kan overbruggen.
Pagina: 1