Autospeakers herbruiken

Pagina: 1
Acties:

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
M'n broer heeft heeft een setje autospeakers liggen (Pioneer TS-E2096) waar hij nu niets meer mee doet. Nou leek het hem wel wat om deze te gebruiken in een schuur waar hij met auto's bezig is.

Maar waar moet hij van uitgaan bij het maken van de kasten, omdat dit autospeakers zijn?
Kan het gewoon een 'doosje' maken of moeten deze wel degelijk een bepaald volume hebben zoals bij 'normale' hifi speakers?
Want als er berekeningen aan te pas komen lijkt het me wel lastig, omdat het met autospeakers nog een heel ander verhaal wordt dan met losse tweeter/mid/low...

Het Ohm verhaal is mij trouwens bekend. Maar dat moet toch wel opgelost kunnen worden (parallel/serie)? Versterker zal niet de nieuwste zijn; de combinatie wordt een receiver/versterker met twee 4 ohm zuilen en dan deze 2.

[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 11-09-2011 19:30 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik kan de T/S-parameters er niet van vinden. Het makkelijkst is om gewoon een stevige gesloten kast te maken van minimaal 20L. Bij gesloten kasten is het niet zo erg als de kast te groot of te klein is. Er geldt wel: hoe groter de kast, hoe dieper de bas is (al lijkt een kast van > 50L per speaker me gewoon ruimteverspilling). De kast kan je vullen met fiberfill / glaswol of iets vergelijkbaars, hierdoor klinkt hij niet 'hol' en lijkt de kast nog wat groter te zijn voor de luidspreker.

Als niet op maximaal volume speelt maakt de impedantie (aantal ohm) weinig uit. Je kan trouwens niet verschillende speakers in serie met elkaar zetten, want een luidspreker heeft geen vlak impedantieverloop. De luidsprekers zullen dan 'vreemd' klinken. :P

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 11-09-2011 19:46 ]

• Piet91
  • Niet online
TBTL schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:39:
Ik kan de T/S-parameters er niet van vinden. Het makkelijkst is om gewoon een stevige gesloten kast te maken van minimaal 20L. Bij gesloten kasten is het niet zo erg als de kast te groot of te klein is. Er geldt wel: hoe groter de kast, hoe dieper de bas is. De kast kan je vullen met fiberfill / glaswol of iets vergelijkbaars, hierdoor klinkt hij niet 'hol' en lijkt de kast nog wat groter te zijn voor de luidspreker.
Dat lijkt mij inderdaad het beste. Een kast met wat restjes glaswol o.i.d. vullen.
Als niet op maximaal volume speelt maakt de impedantie (aantal ohm) weinig uit. Je kan trouwens niet verschillende speakers in serie met elkaar zetten, want een luidspreker heeft geen vlak impedantieverloop. De luidsprekers zullen dan 'vreemd' klinken. :P
Da's wel klote, het plan was namelijk om de speakers wat te verspreiden over de schuur. Dat kan dus echt niet?

• TBTL
  • Niet online
Je kan ze wel parallel zetten, maar de versterker ziet dan 2 ohm. Als het ook wel eens hard gezet wordt is het dus beter om twee versterkers te nemen. Of heb je een 5.1 receiver, dan kan je de zuilen op de kanalen van de fronts zetten en de autospeakers op die van de rears.

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 11-09-2011 19:51 ]

• Piet91
  • Niet online
TBTL schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:48:
Je kan ze wel parallel zetten, maar de versterker ziet dan 2 ohm. Als het ook wel eens hard gezet wordt is het dus beter om twee versterkers te nemen. Of heb je een 5.1 receiver, dan kan je de zuilen op de kanalen van de fronts zetten en de autospeakers op die van de rears.
Da's wel ronduit klote, want om nou via twee receivers/versterkers naar hetzelfde te luisteren/volume te regelen :/ ...

• Piet91
  • Niet online
TBTL schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:48:
En 2 ohm versterkers zijn er eigenlijk niet, of in de PA apparatuur.

Trouwens, de (waarschijnlijk te gebruiken) versterker (oude Akai AA-R20 heeft A+B stand (althans beide knoppen kunnen gelijk ingedrukt worden)) heeft, helaas kan ik de achterkant nu niet bekijken, op internet vond ik wel dit:

Afbeeldingslocatie: http://imagehost.vendio.com/bin/imageserver.x/00000000/gggone1/Aiwa_0328_edited-1.JPG

[ Voor 26% gewijzigd door Piet91 op 12-09-2011 17:12 ]

• TBTL
  • Niet online
A en B zitten helaas parallel, dus daar schiet je niks mee op.

Maar als je niet op maximaal volume luistert is de kans niet zo groot dat de versterker kapot gaat. Hij gaat kapot als hij een grotere stroomsterkte moet leveren dan hij kan, dat gebeurt alleen op (vrijwel) maximaal volume.

Een andere optie is twee versterkers nemen, maar als je niet gehecht bent aan de versterker zou ik het (kleine) risico nemen en de luidsprekers gewoon parallel aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 12-09-2011 20:00 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor in een garage zou ik vooral niet te moeilijk doen en desnoods plankje met een gat erin.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4088/4964377901_7612b2f260.jpg

tuurlijk kan dat

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Piet91
  • Niet online
TBTL schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:54:
A en B zitten helaas parallel, dus daar schiet je niks mee op.

Maar als je niet op maximaal volume luistert is de kans niet zo groot dat de versterker kapot gaat. Hij gaat kapot als hij een grotere stroomsterkte moet leveren dan hij kan, dat gebeurt alleen op (vrijwel) maximaal volume.

Een andere optie is twee versterkers nemen, maar als je niet gehecht bent aan de versterker zou ik het (kleine) risico nemen en de luidsprekers gewoon parallel aansluiten.
Dus wat jij zou doen is gewoon parallel aansluiten, en dan het volume niet meer dan de helft opendraaien?
:P

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Precies. Het is voor in een schuur, dus: Gewoon aan elkaar knopen en je oren gebruiken. Je hoort vanzelf wanneer de versterker het zwaar krijgt; tikje terug en dan is het goed. :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1