Toon posts:

Maximaal werkgeheugen Atlhon 64 FX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb vrij weinig verstand van processors, moederborden en geheugen vandaar dat ik om jullie hulp vraag. Ik heb het 'hoe stel ik een systeem samen' topic gelezen maar ik kan er niet uit komen.

Ik kan een pc overnemen van een vriend van mij, de pc heeft een Amd Athlon 64 fx processor en Asus A8N-SLI moederbord. Nu wil ik graag weten wat het maximale werkgeheugen is voor deze combinatie en welk type werkgeheugen ik dan moet kopen. In het howto topic staat een rekensom die ik maar niet begrijp en Google heeft mij nog niet echt kunnen helpen aangezien ik niet weet op wat ik moet zoeken etc.

Alvast bedankt O+

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kijk in het boekje van het moederbord, staat er in. Heeft die vriend dat niet, zoek het bord op bij asus.com en check de manual online.

Ey!! Macarena \o/

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
http://www.asus.nl/Mother...I_Premium/#specifications

Max 4GB DDR geheugen

Verder wel aardig verouderd PCtje dus. Je zou naar een lokale PC boer kunnen gaan en dan DDR1 geheugen op 400MHz kunnen halen. is wel duur :X

Verwijderd

Topicstarter
Had al die manual bekeken maar ik kon het niet vinden, ik ben namelijk wel zo iemand die eerst zelf zoekt en dan vraagt. Is inderdaad al best een oude, maar ik ga er ook geen games op spelen, alleen een audio programma op draaien. Ik heb een externe geluidskaart en wil XP erop zetten.

4GB werkgeheugen lijkt mij genoeg, of is dit zo'n verouderd systeem dat ik beter een wat nieuwere kan zoeken? Of zal dit prima werken met XP en 1 programma (Cubase) Wil namelijk niet veel geld eraan kwijt (omdat ik dat simpelweg niet heb).

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
In handleiding staat 2GB max...
Zal bios update geweest zijn, dus zorg wel dat je laatste bios er op staat voordat je 4gb er in stopt.

Maar wordt heel duur als je er 4gb in wilt.
Met 4x pricewatch: Kingston ValueRAM KVR400X64C3A/1G zit je al snel op €160

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:42
Tweehands moet dat nog wel te vinden zijn voor een habbekrats...

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Verwijderd

Topicstarter
Hmm voor 160 euro kan ik op Marktplaats wel een beter systeem vinden.

Edit:
Ik weet genoeg, bedankt voor jullie snelle reacties!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 19:28 ]

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:45
Zou je aan 2GB niet genoeg hebben?

XP neemt, goed geconfigureerd, maar een 200-250MB in beslag, moet wel een redelijke zware audio applicatie zijn wil je niet aan 1750MB genoeg hebben..

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
Klopt inderdaad, je kunt beter geen nieuwe ddr1 geheugen hoeven te kopen.
Als je 4 GB wilt met ddr2 is dat nog maar €40, met ddr3 maar €20.
Dus of 2e hands geheugen, of andere pc.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:45
http://tweakers.net/aanbod/cat/626/ddr-sdram.html daar kun je vast nog wel wat 2e hands 1GB kunnen krijgen..

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:42
http://tweakers.net/aanbod/cat/626/ddr-sdram.html

Leef je uit

-edit- Net te laat dus dubbel, oops.

[ Voor 23% gewijzigd door EvaluationCopy op 11-09-2011 19:34 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Verwijderd

Topicstarter
Als audioprogramma gebruik ik Cubase 5 en daar wordt 2GB voor aanbevolen. Het liefst heb ik dan meer voor het geval ik Cubase 6 krijg. Daarnaast gebruikt ik VST's als Kontakt 4, die kunnen erg zwaar zijn. Vandaar dat ik toch wel meer dan 2GB wil en nu zit er (volgens mij) 1GB in die pc.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2011 19:38 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
Houd er ook rekening mee dat Windows XP niets met 4GB kan doen, effectief gebruikt hij maar maximaal 2,8 tot 3,2GB (dit is afhankelijk van de overige hardware zoals de videokaart) omdat deze 32-bits is.

Je kunt er overigens wel Windows XP/Vista/7 64-bits op zetten maar of dat nog loont...

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik had begrepen dat het XP maximaal 4GB pakte, maar anders ga ik wel met vista of 7 werken. Die PC wordt toch alleen voor Cubase.

In de PC die ik kan overnemen van een vriend, hoeveel van slots voor het DDR werkgeheugen zit er daar in? (Wederom, ik kan die datasheets wel vinden, maar heb geen idee waar ik naar moet kijken)

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
4. Staat bij het linkje dat ik gaf. op het plaatje kun je het zien en in de tekst

• DutchKel
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:42:
Oke, ik had begrepen dat het XP maximaal 4GB pakte, maar anders ga ik wel met vista of 7 werken. Die PC wordt toch alleen voor Cubase.

In de PC die ik kan overnemen van een vriend, hoeveel van slots voor het DDR werkgeheugen zit er daar in? (Wederom, ik kan die datasheets wel vinden, maar heb geen idee waar ik naar moet kijken)
Dat heb je inderdaad correct, XP kan maximaal 4GB adresseren (om het even de technische naam te geven), echter is er in een pc ook andere hardware wat geheugen heeft en gebruikt (o.a. videokaart), alles bij elkaar is dus 4GB. Van het systeemgeheugen blijft daardoor maar 2,8 tot 3,2GB over, de rest wordt door de overige hardware gebruikt.

Zie hier voor een voorbeeld: http://vincentpang.ws/blo...2-bit-Windows-XP2003.aspx

Of /PAE ervoor zorgt dat windows xp werkelijk 4GB geheugen kan gebruiken of het alleen laat zien weet ik niet (ik kan me voorstellen dat het alleen zichtbaar is maar dat hij dan nog steeds niet alles kan gebruiken).

Verwijderd

Topicstarter
Oke het wordt mij nu wel stuk duidelijker. Als ik die pc van mijn vriend overneem en 4GB wil dan moet ik 4x 1GB DDR1 kopen. Is die 400MHz van belang of maakt dat niet echt uit?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Da's wel de snelheid waarop je CPU het het liefste heeft, maar met een divider kun je ook trager spul gebruiken (instellen in BIOS). Desnogwelteplus denk ik dat geheugen niet je grootste probleem gaat worden...
(je CPU is ook lichtelijk verouderd, dus de snelheid zal te wensen overlaten)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is dus iets waar ik nu aan twijfel. Ik denk dat ik voor 100 eu op marktplaats of hier op tweakers wel een betere pc kan vinden en dan hoef ik niet te kloten.

• GerardReintke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-02 16:13
kfaessen schreef op zondag 11 september 2011 @ 19:40:
Houd er ook rekening mee dat Windows XP niets met 4GB kan doen, effectief gebruikt hij maar maximaal 2,8 tot 3,2GB (dit is afhankelijk van de overige hardware zoals de videokaart) omdat deze 32-bits is.

Je kunt er overigens wel Windows XP/Vista/7 64-bits op zetten maar of dat nog loont...
ONZIN.
Win xp 64 bit pakt meer dan 4 gig aan geheugen.
Wil je bij XP blijven ga dan op zoek naar een win xp 64 bit

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:22:
Ja dat is dus iets waar ik nu aan twijfel. Ik denk dat ik voor 100 eu op marktplaats of hier op tweakers wel een betere pc kan vinden en dan hoef ik niet te kloten.
Je kan voor ~100 euro al een Core 2 Duo systeem kopen dat een héél stuk sneller zal zijn.

• DutchKel
GerardReintke schreef op zondag 11 september 2011 @ 20:27:
[...]

ONZIN.
Win xp 64 bit pakt meer dan 4 gig aan geheugen.
Wil je bij XP blijven ga dan op zoek naar een win xp 64 bit
Dat is wel een slecht advies wat je geeft, er zijn voor windows xp 64 bits heel weinig drivers te krijgen dus de kans is groot dat niet alle hardware ondersteund wordt (denk aan de geluidskaart die dan niet werkt). Verder mag je me wel uitleggen wat er onzin is wat ik schreef.

Ik had het over een gangbare/bruikbare windows xp (en die is 32-bits). Windows xp 64-bits is gigantisch geflopt en zal ik daarom al helemaal niet aanraden. De hardware en software support is er veel te mager voor. Wat wel leuk is om te weten dat is dat windows xp 64-bits (als die helemaal ondersteund wordt door je hardware) ongeveer 10% sneller is dan de 32-bits versie.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:59

jgj82

Ja, maar = nee

Nou nou! niet overdrijven over die drivers....
Dat was misschien het eerste jaar zo, maar daarna heb ik vrijwel alles aan de praat gekregen!
Alleen een heel oud Dymo-printertje niet...

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 15:22

Chris_NL

Miauw

Even weer Ontopic :Y) mensen misschien handig om te vragen wat voor drivers TS allemaal nodig heeft?
Ik bedoel heb je ook MIDI instrumenten die je gebruikt bij Cubase? Als dat zo is zou ik naar W7 gaan. Cubase 6 heeft dat waarschijnlijk toch nodig. Verder zou ik ook vooral gaan kijken naar een stevige processor. Bij audio edditing erg belangrijk. Vooral stevige VST plugins gebruiken veel CPU kracht.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Voor cubase 6 wordt een Core 2 Duo al als een ondergrens gezien die ze (Steinberg) feitelijk afraden. Mijn advies zou zijn om het FX systeem, waarschijnlijk vergelijkbaar met een atom oid, maar te laten voor wat het is en te gaan voor een moderner systeem. Zelfs van een budgetsysteem uit de BBG zul je veel meer plezier hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu Cubase 5, een upgrade naar 6 lijkt me niet noodzakelijk. Ik kan nu een Core 2 Duo kopen met een GA-945GM-S moederbord (max 4GB werkgeheugen). Dit lijkt mij een geschikte set.

Ik gebruik een midi keyboard en een novation nocturn. Momenteel werkt alles prima op mijn Toshiba Satellite a305, met een Core 2 Duo processor. Maar ik wil dus alles wat ik voor geluid nodig heb op een PC zetten zodat ik mijn laptop voor Photoshop enz kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2011 12:52 ]

Pagina: 1