Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fiat Punto 1.2l slaat af bij stationair lopen

Pagina: 1
Acties:

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Ik zal mijn vraag even in dit Punto topic stellen, omdat het Fiat topic blijkbaar dood is ;)

Ik heb een Fiat Punto uit 99, 1.2l. Nu wil de punto wel eens afslaan bij het stationair draaien voor een stoplicht , dit is alleen als de auto (bijna)stil staat. Niet als ik gewoon aan het rijden ben. Iemand die bekend is met het probleem? Het lijkt wel of de motor te weinig toeren draait als hij warm stationair loopt.

Nu weet ik niet of het luchtfilter een issue kan zijn, maar deze wil ik ook even bekijken. Moet ik bij de 1.2liter die hele luchtpijp loshalen en dan pas een kap eraf halen of kan dat ook zonder dat te doen?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Verwijderd

Afgezien van dat de meesten in het topic volgens mij aan de gebruikerskant zitten en niet aan de monteurskant, is het natuurlijk een totaal andere auto waar je het over hebt ;) Het enige advies wat ik je kan geven als de auto steeds afslaat, is om van het stuur af te blijven...
Wellicht dat de TS een opfrisbeurtje kan gebruiken? Staat alleen nog de Dynamic uitvoering in, terwijl ik uit Mylife, Racing, e.d. kon kiezen.
Een opfrisbeurt is zeker mogelijk, maar het zou welkom zijn als iemand de update informatie zou kunnen opsnorren. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2011 21:39 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Klinkt als: vuile of defecte stationair regelklep, of verkeerd afgesteld. Maar bij die laatste zou het altijd gebeuren als hij stationair gaat.

edit:
Als je je luchtfilter al niet durft los te halen, durf ik ook wel te zeggen dat je beter een monteur kan zoeken. :) (nofi)

[ Voor 31% gewijzigd door flashin op 11-09-2011 23:17 ]

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
flashin schreef op zondag 11 september 2011 @ 23:16:
Klinkt als: vuile of defecte stationair regelklep, of verkeerd afgesteld. Maar bij die laatste zou het altijd gebeuren als hij stationair gaat.

edit:
Als je je luchtfilter al niet durft los te halen, durf ik ook wel te zeggen dat je beter een monteur kan zoeken. :) (nofi)
Luchtfilter wel los gehad , dat zag er wel netjes uit.

Heb even wat rondgeneusd op internet en het zou de stappenmotor/gasklephuis kunnen zijn. Heb wel wat tutorials gevonden maar het komt niet echt overeen met mijn bakkie.

Nou heb ik eens gekeken, maar weet kan/niet de stappenmotor/gassenklephuis vinden.

Heb even foto'tje gemaakt, weet ook niet precies wat ik moet loshalen. Heb wel wat gevonden op internet maar het lijkt er niet op.

Afbeeldingslocatie: http://imageupload.org/thumb/thumb_109496.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageupload.org/thumb/thumb_109493.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Christiano007 op 22-09-2011 12:24 ]

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 20-11 15:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb geen verstand auto's in het algemeen maar bij mijn oude panda kon ik het stationair toerental gewoon instellen met een schroefje ergens bij de carburateur in de buurt. Die moest ik wel eens bijstellen anders sloeg ie ook af bij stoplichten. Super irritant :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:30:
Ik heb geen verstand auto's in het algemeen maar bij mijn oude panda kon ik het stationair toerental gewoon instellen met een schroefje ergens bij de carburateur in de buurt. Die moest ik wel eens bijstellen anders sloeg ie ook af bij stoplichten. Super irritant :)
Bij een koude start dan bonkt de motor, ben ik 2 straten verder dan loopt hij netjes stationair bij het stil staan. Is de motor warm, dan zie je dat hij net onder de 1000 toeren komt en dan (vermoed ik) valt hij uit, of als ik bijna stil sta en de koppeling heb ingetrapt.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 21:56

vleesjus

echte vleesjus!

Als ik jou was zou ik eens naar de bougiekabels kijken. De eerste ziet er niet heel vrolijk meer uit namelijk. Bonken bij de start zou gevolg kunnen zijn omdat de motor op 3 cilinders loopt.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
vleesjus schreef op donderdag 22 september 2011 @ 12:42:
Als ik jou was zou ik eens naar de bougiekabels kijken. De eerste ziet er niet heel vrolijk meer uit namelijk. Bonken bij de start zou gevolg kunnen zijn omdat de motor op 3 cilinders loopt.
Heb net even gekeken, en die kabel die je bedoelt ziet er van binnen verder normaal uit. Alleen dat plastic is een beetje fucked up idd. Nu weet ik niet of dat verder nog kwaad kan, want nogmaals, van binnen ziet dat er wel normaal uit, niets versmolten o.i.d.

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 21:56

vleesjus

echte vleesjus!

Mijn zusje heeft namelijk ook een fiat punto, met 1.1 motor. Zelfde problemen als jij omschrijft, soms uitvallen en een zo nu en dan heel slecht stationair/bonken. De monteur heeft toen de hele auto een grote beurt gegeven, olie(filter), luchtfilter, boegies ed. Maar de problemen bleven. Toen zelf de kap open getrokken en 1 voor 1 de bougiekabels los getrokken, de eerste viel de motor uit, daarna weer gestart met allemaal en de 2de losgetrokken, toen bleef die hetzelfde lopen. Oorzaak gevonden :) Na vervangen(alle 4) geen problemen meer gehoord van haar.

Er zat zeer waarschijnlijk gewoon een breukje in de kern van de kabel. Misschien kun je ze ook wel doormeten met een multimeter, dan merk je snel genoeg als er eentje problemen geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door vleesjus op 22-09-2011 14:15 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Ik zal er eens na kijken.

Maar jij geeft aan dat alle bougies zijn vervangen, dan zou het probleem toch opgelost moeten zijn na de grote beurt? Of waren de kabels dan weer níet vervangen?

Wat me ook op valt, is dat als hij afslaat, je hem zelden gelijk weer aankrijgt. Duurt altijd wel 5 min. voordattie weer aangaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Christiano007 op 22-09-2011 15:13 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb een Cinquecento met een 1.1L motor, dat is precies hetzelfde FIRE type als jij, dus als ik thuis ben kan ik wel even de vraagbaak voor je doornemen.

Hoe is verder de motor? Heb je het idee dat hij ook minder vermogen levert?
Is je toerental mogelijk ook wat onregelmatig stationair?

Bougies en/of bobine is een goed startpunt hier, maar op zich hoeven die het niet te zijn.
Hoe is je verbruik eigenlijk? Of houd je dat niet bij?
Want dit zou ook wel eens een defecte MAP sensor kunnen zijn, dat is een kwaaltje waar ik last van heb gehad en was ook wat lastig te plaatsen omdat hij over het algemeen wel goed werkte op afentoe een onregelmatig toerental na.
Dus je zou ook eens die sensor los kunnen trekken en kijken of de loop van de motor veranderd.
Die zit bij mij nabij de ECU, bij jou heb ik het idee dat hij daar onder dat zwarte kapje zit links van de remvloeistofreservoir.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Ultraman schreef op donderdag 22 september 2011 @ 15:31:
Ik heb een Cinquecento met een 1.1L motor, dat is precies hetzelfde FIRE type als jij, dus als ik thuis ben kan ik wel even de vraagbaak voor je doornemen.

Hoe is verder de motor? Heb je het idee dat hij ook minder vermogen levert?
Is je toerental mogelijk ook wat onregelmatig stationair?
Hij loopt verder gewoon goed, geeft verder geen problemen zolang ik maar niet de boel laat uitrollen in de 1 en bijna stil sta of stil sta.

Het toerental is wel stabiel, alleen als de motor dus warm is wil hij wel eens net onder de 1000 toeren komen.
Bougies en/of bobine is een goed startpunt hier, maar op zich hoeven die het niet te zijn.
Hoe is je verbruik eigenlijk? Of houd je dat niet bij?
Verbruik vind ik juist vooral op de lange afstand erg meevallen, niets raars aan te merken.
Want dit zou ook wel eens een defecte MAP sensor kunnen zijn, dat is een kwaaltje waar ik last van heb gehad en was ook wat lastig te plaatsen omdat hij over het algemeen wel goed werkte op afentoe een onregelmatig toerental na.
Dus je zou ook eens die sensor los kunnen trekken en kijken of de loop van de motor veranderd.
Die zit bij mij nabij de ECU, bij jou heb ik het idee dat hij daar onder dat zwarte kapje zit links van de remvloeistofreservoir.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Graag :P ;)

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 20:34

Spotter

Lichtnicht

Ik heb hetzelfde gehad in een Peugot 106 1.1L, daar kwam het doordat er valse lucht werd aangezogen (aldus 'mijn' monteur).

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 18:30
Christiano007 schreef op donderdag 22 september 2011 @ 15:37:
[...]

Het toerental is wel stabiel, alleen als de motor dus warm is wil hij wel eens net onder de 1000 toeren komen.

[...]
Dit lijkt me redelijk normaal, ik heb ook een Punto 1.2 8v uit 2001, deze draait stationair 800 rpm warm.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Johpie schreef op zaterdag 24 september 2011 @ 19:17:
[...]

Dit lijkt me redelijk normaal, ik heb ook een Punto 1.2 8v uit 2001, deze draait stationair 800 rpm warm.
Ja maar hij zakt te ver weg naar mijn gevoel. Morgen zal ik eens proberen de bougiekabel te vervangen en dat dat misschien het "bokken" oplost.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Ik heb met mijn fiat dit probleem wel eens gehad. Bleek aan het motormanagement te liggen. Je kan eens proberen het motormanagement een paar minuten los te halen. Omdat de spanning er dan af is geweest gaat het ding opnieuw inleren. In mijn geval was het na een tijd dan weer stress.. en heb ik het motormanagement laten repareren.

Als het na het resetten over is en na een tijdje weer begint kan het natuurlijk ook een sensor zijn die verkeerde waardes doorgeeft aan het motormanagement.

Maar probeer het eens.. het zou zomaar kunnen helpen.

UNOX: The worst operating system

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Nou experiment 1 : Bougiekabel die er niet meer zo geweldig uitziet

Auto gestart, geprobeerd om de bougiekabel eraf te halen en ik krijg gelijk een schok. Auto uit gedaan, kabel eraf getrokken en de auto start, maar nu merk je echt dat er een cilinder niet meedraait. Auto gaat dus wel aan zonder die kabel. Ik weet niet of dat ok is?

Experiment 2: Accu
Accu polen losgehaald, over een half uur maak ik het weer vast en gaan we kijken of er iets veranderd.

• Korvaag
Tuurlijk gaat de auto aan op 3 pitten. Hij schudt alleen bij het leven omdat hij volkomen uit balans is.
Een schok van de bougiekabel is btw wel grappig ja :) Beste mep :)

Het lijkt er echter op dat hij stationair niet goed 'opvangt'. Ik verwacht dan ook niet direct een probleem met bougies maar dat is puur vanuit mijn eigen ervaring. Je trapt de koppeling in, de auto moet dan stationair gaan draaien maar komt er te laat achter dat hij dat moet en slaat af.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die vraagbaak ligt bij mijn ouders thuis vrees ik, dus kan nu even niet voor je kijken.

Luchtfilter was dus schoon en je kunt ook niets van valse lucht daar ontdekken? Controleer slangetjes en dat soort geintjes goed.
Heb je het vacuumslangetje naar de MAP sensor al eens voorzichtig los gehaald?
Ik ben namelijk wel eens benieuwd of er dan wat aan veranderd.

Omdat je aangeeft dat hij verder niet inhoud verwacht ik niet dat het de lambda is.
En hij start dus ook normaal, dus zou de BDP sensor ook in orde moeten zijn. Die kun je eventueel schoonmaken en even inspecteren, zit aan de onderzijde en kijkt tegen de tanden van het vliegwiel aan.
Het kan ook een brandstofprobleem zijn. Bijvoorbeeld een benzinefilter die verstopt aan het raken is of je tank die vaccum trekt. Maar nu ga ik gooien met ideeën...

Bij mij heb ik ook een tijd rondgereden met een MAP sensor die het soms liet afweten. Ik ben uiteindelijk naar een garage gereden die zich met Italiaanse auto's bezig houd (geen FIAT dealer dus) en gevraagd of ze de ECU konden uitlezen. Die gaf toen een foutcode voor de luchtsensor, de MAP sensor dus.
Dat kost de kop niet, volgens mij 3 tientjes. Kun je altijd nog doen mocht je er niet uit komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 26-09-2011 12:36 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Nou aan de accu niets te merken na een half uur afgekoppeld te zijn.

Daarna heb ik eens een stekkertje eraf gehaald voor een paar min, met de tekst A M P erop. Met die gele rand. En daarna weer op gedaan. Kan nog niet checken of het nut heeft gehad, moet dan weer even uit hebben gestaan.

Afbeeldingslocatie: http://imageupload.org/thumb/thumb_111305.jpg

Ook zijn er nog meerdere stekkers daar, maar weet niet waar ze voor dienen.

Afbeeldingslocatie: http://imageupload.org/thumb/thumb_111306.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Christiano007 op 26-09-2011 13:10 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Het kan doorgaans een aantal oorzaken hebben. De meest waarschijnlijke zijn een vies gasklephuis, maak dat eerst eens schoon en wellicht het niet op tijd staan van de distributie. Is je distributie pas vervangen?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
De distributieriem is al een tijd erop, die mag binnen een jaar wel vervangen worden.

Heb net even de boel laten uitlezen, en dat was allemaal wel goed volgens de persoon in kwestie.

Het gasklephuis heb ik eens bekeken van boven, maar dat ziet er allemaal schoon uit, volgens de garage voor het uitlezen moet je gelijk zien of die vies is áls die vies is. Het kon meer zitten in een smerige sensor gaf hij aan.

Deze sensor die ergens onder die rode streep moet zitten. Ben benieuwd of ik die zometeen gemakkelijk kan vinden.

Afbeeldingslocatie: http://img6.uploadhouse.com/fileuploads/14737/147370960822387aa7a5866bebb324cff611a57f.jpg

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Da's de nokkenassensor. Ik weet niet hoe het bij de 1.2 zit, maar bij de 1.8 moet je om die te vervangen de distributie eraf halen. Heb je het gasklephuis ook van binnen bekeken? Reinigen met remmenreiniger doet wonderen. Een andere oorzaak is vaak de lambdasonde. Een universele sone kost 30-40€, moet je dan alleen zelf de stekker aan solderen. Wat ook nog wel eens onduidelijke pret wil veroorzaken, is een slechte akku. Zoek je je ongans, blijkt het dat te zijn.

Mocht je m trouwens tijdens het rijden willen kunnen uitlezen, www.fiatecuscan.net

Heb je alleen zo'n vagkom interface van 20€ voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 04-10-2011 14:54 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
SkiFan schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:52:
Da's de nokkenassensor. Ik weet niet hoe het bij de 1.2 zit, maar bij de 1.8 moet je om die te vervangen de distributie eraf halen. Heb je het gasklephuis ook van binnen bekeken? Reinigen met remmenreiniger doet wonderen. Een andere oorzaak is vaak de lambdasonde. Een universele sone kost 30-40€, moet je dan alleen zelf de stekker aan solderen. Wat ook nog wel eens onduidelijke pret wil veroorzaken, is een slechte akku. Zoek je je ongans, blijkt het dat te zijn.

Mocht je m trouwens tijdens het rijden willen kunnen uitlezen, www.fiatecuscan.net

Heb je alleen zo'n vagkom interface van 20€ voor nodig.
Heb er net met wat papier,wattenstaafjes en heel fijn schuurpapiertje tussen gezeten om die sensor schoon te maken. Of het beter is geworden merk ik pas bij een stuk rijden dus daar doe ik nog verslag van.

Gasklephuis heb ik er niet uit gehaald omdat ik bang was dat die kopping die erop zit kapot gaat. Maar hij zag er aardig blinkend schoon uit als ik gas gaf via de kabel. De stappenmotor heb ik nog wel geprobeerd om los te halen zonder alles te moeten monteren. Maar het 2e torx boutje was al erg rond, kon dus geen kracht zetten zonder de boel nog slechter te maken. Dus als ik een pakking heb kan ik hem eens góed los proberen te halen

De accu lijkt verder wel goed te zijn, is ook vrij recent (jaartje of anderhalf/2 geleden) vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Christiano007 op 04-10-2011 16:57 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

Ultraman schreef op maandag 26 september 2011 @ 12:32:
En hij start dus ook normaal, dus zou de BDP sensor ook in orde moeten zijn. Die kun je eventueel schoonmaken en even inspecteren, zit aan de onderzijde en kijkt tegen de tanden van het vliegwiel aan.
Het kan ook een brandstofprobleem zijn. Bijvoorbeeld een benzinefilter die verstopt aan het raken is of je tank die vaccum trekt. Maar nu ga ik gooien met ideeën...
Bij de oudere tipo's 1.4 was dit juist een kwaaltje als de motor warm was.
Afslaan bij gas los laten en koppeling in trappen, het liefste midden op een kruising.
Heel wat klanten aan de telefoon gehad toender tijd die not amused waren.
ff half uurtje laten afkoelen en hij liep weer. Sensor vervangen en probleem was op gelost.
Bij de 1.2 fire motoren (zoals die van de topic starter) heb ik nog nimmer een kapotte pdb sensor gezien die dit probleem gaf.

Overigens bij het los halen van de min pool gedurende een half uur reset de ECU zich niet.
Spannings loos tijd moet langer dan 30 seconden maar korter dan een minuut zijn.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Nou heb er net weer in gereden, hij sloeg niet af maar hij wou na het tanken niet gelijk meer aan. Moet ik weer 3 of 4 keer starten en hij deed het gelukkig weer. Normaal duurt het wel een minuut of 5/10 voordat hij weer aangaat.

• Korvaag
Bommes schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 19:47:
[...]

Overigens bij het los halen van de min pool gedurende een half uur reset de ECU zich niet.
Spannings loos tijd moet langer dan 30 seconden maar korter dan een minuut zijn.
Ehh.. die snap ik persoonlijk ff niet. Leg uit. Het ding verliest gewoon zijn spanning en daardoor zijn programmering? Voor zover ik weet is de inleercurve geen non-volatile geheugen. De chip met de basisprogrammering is dat natuurlijk wel.

Pagina: 1