• MelodyDeluxe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-01 13:51
Beste medetweakers!

Een goedemorgen, normaal lees ik alleen maar forums, maar ik ga het ook eens proberen om wat te lanceren,

Ik zit met iets in m'n hoofd, en ik wil graag van jullie weten of het haalbare kaart is, ja of nee.

Dit artikel schrijf ik vanaf de 1e verdieping in mijn huis, op mijn "game-rig", dit is de pc die ik ook wil gaan gebruiken als mediacenter (als het lukt) beneden in de woonkamer op mn nieuwe TV door een 15m HDMI kabel te koppelen tussen deze 2.

in principe staan mn pc en tv bijna boven elkaar, nog even mn muis (Logitech Wireless Trackball M570) getest, als ik die in de woonkamer beweeg, dan gaat de aanwijzer op mn pc gewoon mee, nu nog even een toetsenbord zoeken die ook zo reageert (en misschien een muis erbij kopen, hoef je niet alsmaar te slepen.

waarom ik dit wil? om onder die 3 á 400 euro uit te komen van een mediacenter.
wat ik ermee wil? HD films en series kijken onderuitgezakt op de bank ipv (ook niet beroerde) bureaustoel,

even een overzicht van m'n materiaal (PC is nu bijna 2 jaar oud, en TV is net nieuw):

PC:

Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5
Samsung Syncmaster 2443BW
Logitech Wireless Trackball M570 - Muis
Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty)
Logitech G51
Sennheiser HD 595 (Grijs)
Samsung SH-S223B/BEBE
Thermaltake VH6000BWSD
Scythe Mugen 2
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB (komt spoedig meer bij)
OCZ Vertex Turbo SATA II 2,5" 60GB
Zalman ZM770-XT
OCZ Reaper HPC DDR3 PC3-12800
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Asus Crosshair III Formula

TV:

Samsung UE40D5003

nu is mijn vraag aan jullie: wat zijn de valkuilen? heeft iemand dit toevallig zelf ook? en waar moet ik op letten.

p.s. ik ga even proefdraaien met een korte HDMI kabel (voordat ik een dure 15m kabel koop) deze week, dan zet ik mn tv even bij mn pc, eerst eens kijken hoe dat beeld eruit komt te zien.

ik hoop op input waar ik mee verder kan! alvast bedankt.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Kettrick

Rantmeister!

persoonlijk zou ik de gok niet wagen, als je een 15 meter lange hdmi kabel moet kopen en een extra muis/toetsenbord ( dat naar boven lopen voor je muis ben je na een week zat, geloof me ;) ) ben je rond de 100 euro kwijt. Koop voor dat geld gewoon een simpele mediaspeler en je bent een stuk beter af :).

Boven heb je niets aan een lange kabel en extra muis/toetsenbord als het toch niet lekker werkt, zonde van je geld :)

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 21:34
Gaat gewoon werken. Ik heb heb bij mijn ouders ook aangelegd. Idd wel een beetje kwaliteit kabel gebruiken. Ik weet niet of er wel geluid uit je videokaart komt, anders moet je ook nog even een audiokabel erbij trekken.

• Chris_NL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-01 15:22

Chris_NL

Miauw

Cables

Although no maximum length for an HDMI cable is specified, signal attenuation (dependent on the cable's construction quality and conducting materials) limits usable lengths in practice.[58] HDMI 1.3 defines two cable categories: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (which would include resolutions such as 720p60 and 1080i60), and Category 2-certified cables, which have been tested at 340 MHz (which would include resolutions such as 1080p60 and 2160p30).[55][59][60] Category 1 HDMI cables are to be marketed as "Standard" and Category 2 HDMI cables as "High Speed".[1] This labeling guideline for HDMI cables went into effect on October 17, 2008.[61][62] Category 1 and 2 cables can either meet the required parameter specifications for interpair skew, far-end crosstalk, attenuation and differential impedance, or they can meet the required nonequalized/equalized eye diagram requirements.[59] A cable of about 5 meters (16 ft.) can be manufactured to Category 1 specifications easily and inexpensively by using 28 AWG (0.081 mm²) conductors.[58] With better quality construction and materials, including 24 AWG (0.205 mm²) conductors, a HDMI cable can reach lengths of up to 15 meters (49 ft.).[58] Many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as Category 2 cables, but only Category 2-tested cables are guaranteed to work.[63]

As of the HDMI 1.4 specification, there are the following cable types defined for HDMI in general:[64][65]
Standard HDMI Cable - up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable - 1080p, 4K, 3D and Deep Color
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Cable manufacturers officially are prohibited from marketing the cables by HDMI standard version (for instance "HDMI 1.4 cable") - the cables are distinguished in bitrate support only.
bron: Wikipedia: HDMI

Koop dus een kwalitatief zeer goede HDMI kabel. Verder kunnen muis en toetsenbord ook een probleem worden. Mijn muis werkt ook nog wel als ik aan de andere kant van mij deur staat maar lang niet zo precies. En waarschijnlijk zal dat betekenen dat je bij een toetsenbord toetsenaanslagen zult verliezen. Wat je kunt doen is USB-repeaters kopen. Kan zo gouw even geen voorbeeld geven kom ik nog op terug.
Let ook op je beeldscherm instellingen. Hoe wil je die instellen? Wil je hem uitbreiden? Kan vervelend zijn als je beneden bent en je muis nog op het andere scherm is, of als een programma op een ander scherm opent. Als je dupliceert kun je problemen krijgen met resolutie verschil.

Of je bestuurd hem zoals RolfLobker en Beatboxx met je telefoon.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Alleen een HDMI kabel heb je an sich voldoende aan als je een telefoon met Android of iPhone hebt. Qua kosten zit je dan rond de € 40,- voor een 15 meter HDMI kabel incl. verzendkosten. Als je als mediacenter gebruikmaakt van XBMC dan kan je die bedienen met de XBMC remote app voor Android/iPhone.
Een fatsoenlijke, afzonderlijke mediaplayer kost je zeker € 300,-. Dank heb ik wel een PC in gedachten welke te voorzien is van XBMC. De meeste mediaplayers die onder dat bedrag zitten zijn vaak te beperkt.

Verwijderd

Hmm, ik zou een mediaspelertje neerzetten. Een Dune, Popcorn.... Heb zelf ook een tijd zo zitten klooien maar werkt niet echt fijn. Maar goed, just my five cents :-)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou gewoon een goeie kwaliteit kabel trekken, boxee op je pc installeren, en dan via je iDevice/android apparaat boxee bedienen. Werkt prima!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 21:34
Qua software ben ik erg tevreden over XBMC trouwens

• epic_gram
  • Laatst online: 23:30

epic_gram

undercover moderator

Woudtwe schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:20:
Qua software ben ik erg tevreden over XBMC trouwens
Precies, koop gewoon een gebruikte Xbox voor 50 euro en installeer daar xbmc op. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
15m kabel kan. Het is alleen gevaarlijk. De kans is best aanwezig dat de lengte te groot is. Gevolg hiervan is beeldruis (ja dat kan ook bij digitaal), HDCP problemen, 720P materiaal werkt wel maar 1080P materiaal niet. Dit alles heb ik al meegemaakt thuis. Ook ik heb 16 meter in 3 stukken liggen vanaf mijn mediaspeler tot aan mijn projector
Dit kan de aan de kabel liggen, aan de TV of aan de videokaart. Het kan ook een combinatie van de 3 zijn.
Gevolg is dan dat je er een versterker tussen moet doen.

Alles bij elkaar is het waarschijnlijk goedkoper om voor een losse mediaspeler te gaan en deze laten streamen vanaf de PC boven. Het werkt waarschijnlijk ook prettiger

[ Voor 22% gewijzigd door Athome op 11-09-2011 12:32 ]

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
hier een 3870 en nu een 6770 amd en 20 meter hdmi en dat werkt goed .
kabel koste 35 euro

just my 10 cents

• epic_gram
  • Laatst online: 23:30

epic_gram

undercover moderator

Diamond_DogG schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:42:
hier een 3870 en nu een 6770 amd en 20 meter hdmi en dat werkt goed .
kabel koste 35 euro

just my 10 cents
Mijn ervaring met lange HDMI kabels is ook gewoon prima, alleen je vergeet dat je dan nog een extra tobo en muis nodig hebt.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 19:01
Of een telefoon met de XBMC remote :)

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
epic_gram schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:48:
[...]

Mijn ervaring met lange HDMI kabels is ook gewoon prima, alleen je vergeet dat je dan nog een extra tobo en muis nodig hebt.
niet vergeten maar was al meerder malen gemeld dus leek mij onnodige om weer te melden
wilde even de hele goede en versterkers verhaal een beetje ontkrachten .( maar kan wel nodig zijn als het signaal toch slecht overkomt )

*info*

ik heb tv en pc in 1 kamer dus zet de film aan en ga op de bank zitten

• MelodyDeluxe
omdat je tv dusdanig groot is, komt je videokaart dan niet onder druk te staan?

Is het gewoon een "passend" (fit to screen) formaat die je hebt dan?

Het beste is inderdaad een goeie hdmi kabel uit 1 stuk; ik had al een leuke gevonden:
http://www.mediahomeservi...550-15-hdmi-kabel-15m.php

ik heb me nu een week verdiept in alle mediacenters, en heb 2 leuke gezien: de Popcorn Hour 200 en de Dune max 3.0. maar jah, dan kun je niet even snel browsen tussendoor etc. daarom leek mij het wel interresant om mn eigen pc als totaal mediastation te laten fungeren, dan kun je alles doen en laten wat je wilt.

[ Voor 63% gewijzigd door MelodyDeluxe op 11-09-2011 16:36 ]

• Arjan321
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb zelf ook deze setup gehad, maar uiteindelijk overgestapt naar een echte media speler bij de TV.

Redenen:
1. De 15 meter aan HDMI kabel (okay, deze was 20 euro) kon alleen 720P, geen 1080 (zelfs met versterker)
2. Windows had erg veel moeite met het inschakelen van externe scherm (probeerde steeds op native resolutie die niet over de kabel ging), waardoor ik hem maar altijd extende (met als gevolg rare screenshots en soms de muis kwijt :p).
3. Ik had 15 meter usb kabel voor USB afstandsbediening en RS232-besturing van TV, alleen bleek dit Windows in de war te brengen (steeds nieuwe hardware vinden, hibernation problemen), maar dit geldt dus niet voor jou.
4. XBMC kan/kon alleen hardware versnelling krijgen als ik XBMC op "real fullscreen" zette, wat betekende dat als iemand op de computer ging, XBMC zich minimaliseerde
5. Geluid moet je specifiek over HDMI sturen (bij AMD tenminste), dus dat geeft ook weer een hoop geswitch (XBMC kan wel naar een default audio out sturen, maar flash/silverlight niet)

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan321 op 12-09-2011 14:25 . Reden: audio toegevoegd ]

Verwijderd

Koop, indien je er nog geen hebt, gewoon een Xbox 360 en stream de media dan gewoon via WMP11 of 12 vanaf PC naar de Xbox 360.

Goed, dan heb je eventueel problemen met bepaalde bestandsformaten/containers, zoals MKV. Maar, daar zijn workarounds voor te vinden.

Het voordeel van de aanpak via een 360 (of andere Extender voor Windows Media Sharing) is dat je dus gewoon de kabel waarvan we weten dat hij 15 m zonder problemen aankan (de LAN kabel) kan trekken en de kabel waarbij 15 m een groter punt is (de HDMI) gewoon lekker kort kan houden.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 21:28
Persoonlijk zou ik toch voor een andere oplossing kiezen,
Ik heb zelf deze;

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/nettop/photo/ION%20330.jpg
Intel® Dual Core Atom computer in een kleine behuizing, draait Windows 7 met XBMC.
Wordt zelfs een afstandsbediening bij meegeleverd, er is een blue-ray versie en een normale versie

Via een MySQL database kun je deze en eventueel jouw XBMC zelfs aan elkaar koppelen.

Inmiddels zullen er al waardige opvolgers zijn ;)

/dev/null

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 22:32
Ik heb mijn woonkamer PC gekoppeld via een 10m HDMI kabel aan mijn Philips TV. Aandachtpuntje is wel dat beide schermen (van de PC en TV) full HD resolutie hebben. De TV wordt nu als primary gezien ivm beeldfrequentie problemen. Op de monitor ziet nu het afspelen van bewegend beeld er minder goed uit. Je ziet dat er grote vlakken worden geupdate. Op de TV daarentegen ziet het er perfect uit.
Ik heb een paar weken geleden tijdelijk een goedkopere HD ready scherm gehad (Philips was stuk) maar deze gaf veel beeldruis (rode en blauwe pixelruis in zwarte vlakken). Dit zou kunnen komen door de goedkopere onderdelen in het HD ready scherm. Daarnaast waren er problemen met de resolutie. Verschillende resoluties op de monitor en TV vond mijn HD6870 videokaart in iedergeval niet fijn.
Voor het geluid maak ik connectie met mijn home cinemaset van Philips met een 10m coaxiaal kabel. Ook dit werkt goed. Als software gebruik ik XBMC icm apps for Android en de IPad. De apps werken redelijk goed.

Voordelen van de huidige setup is dat deze goedkoop is. De hardware stond er al. Alleen een tweetal kabels heb ik aangeschaft. Daarvoor gebruikte ik een PS3 icm PS3 mediaserver. Dit is absoluut geen vergelijking met XBMC. Mijn conclusie is nu dat PS3 mediaserver eigenlijk maar slecht werkt. Veel ellende met vooral HD materiaal icm ondertiteling. XBMC is echt een verademing. Geen geklooi meer met niet afspeelbaar materiaal. Het werk gewoon :)

Nadeel wil ik je niet onthouden. Bij gebruik kun je de PC niet meer gebruiken. Lijkt logisch totdat iemand een film wil kijken en jij achter je PC wilt gaan zitten :)

Daarom ben ik ook aan het kijken voor een dedicated oplossing obv XBMC. Wel zelfbouw omdat ik dit ook met een fatsoenlijke NAS functie wil gaan combineren.

• MelodyDeluxe
Beste mensen!

ik heb het dan sinds eergisteren voor elkaar!

een week terug heb ik jullie gevraagd voor tips en haalbaarheid, naar aanleiding daarvan heb ik een 15 m1 HDMI kabel gekocht, deze gekoppeld, wat gaten door de meterkast heen geboord en voila; een total media station op de 1e verdieping is een feit! ik ben zeer tevreden, zeker in combinatie met mn trackball gaat het heel vlot, en gisteren met zn allen even een goeie HD film bekeken.

Het wachten is alleen op het gister bestelde media toetsenbord: Logitech Wireless Touch Keyboard K400.

ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp, en ik kan het zeker aanraden!
Pagina: 1