Toon posts:

Koelkast: Vat het niet helemaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een koelkast weten te bemachtigen uit een minibar. Alleen zoals hij er uit ziet is het geen standaard koelkast. Er zit bijvoorbeeld geen compressor op. Toen ik op de site van electrolux keek vond ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.electrolux.nl/images/userimages/lf_absorptiondemo.gif

Dit stond eronder
De koelunit heeft geen bewegende onderdelen en is daarom onderhoudsvrij. Hij is bovendien volledig freon-vrij. Electrolux heeft de absorptiekoelkast meer dan 70 jaar geleden uitgevonden en produceert en verkoopt als echte deskundige op dit gebied meer apparaten dan wie dan ook.
Mijn vraag is nu: Kan ik deze koelkast gebruiken voor een installatie zoals MM_Zork dat heeft gedaan? >:)

En zo niet: zijn er nog andere manieren zodat ik toch nog wat aan dit ding heb?

Ik begrijp de constructie van dat ding ook niet helemaal; kan iemand die er verstand van heeft het iets verder toelichten?

Alvast bedankt en overclockze >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry voor het 2x posten alleen hij gaf bij mij de error dit topic is brak en ik kon er zelf ook niet onkomen dus ik denk laat ik er nog maar een posten

Dus nogmaals: Sorry

Verwijderd

Moet wel te gebruiken zijn maar hij zal niet zo sterk koelen als met een compressor denk ik want op de website hebben ze het over een peltier koeling. Dus in plaats van een compressor zit er ergens nog een peltier in om de boel te koelen.

Een losse peltier is misschien goedkoper?

Verwijderd

Deze koelkast werkt met een verwarmings element. Door het verwarmen ontstaat er een druk op het gas, dan gaat het gas door een heel klein gaatje. Dit zorgt voor de kou.

Het is dus belnagrijk dat je de warmte van het verwarming element absorbeert.

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 15:55 schreef 777bas777 het volgende:
Moet wel te gebruiken zijn maar hij zal niet zo sterk koelen als met een compressor denk ik want op de website hebben ze het over een peltier koeling. Dus in plaats van een compressor zit er ergens nog een peltier in om de boel te koelen.

Een losse peltier is misschien goedkoper?
Jou beredenering klopt niet helemaal :o

Verwijderd

het plaatje legt ook al een heleboel uit

Verwijderd

Topicstarter
Maar stel dat ik hem uit elkaar sloop om er een koelblok alleen voor cpu opbouw; moet ik hem dan ook opnieuw vullen ofzo? En kan ik er dan ook een andere vloeistof in stoppen?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

voorzichtig met uit elkaar slopen, er zit een hoop troep in, waterstof , ai ai, en ammonia

Verwijderd

neee stop!!!! je kan deze niet uit elkaar halen!!..

om dit systeem te gebruiken... zul je hem eerst uit moeten bouwen... en zoals je zelf ook al gezien hebt.. kan je dat niet ZONDER! hem ergens door te zagen...
en hier zit nou het grote probleem.
1 dit is zeer gevaarlijk.... (als je het toch doet is een gas masker geen gek idee)
2 het spul moet er ook weer in!!

vraagje... waar haal jij je waterstof???

Verwijderd

Op woensdag 21 maart 2001 16:34 schreef Generaal_Putlucht het volgende:

[..]

Jou beredenering klopt niet helemaal :o
Je hebt gelijk, ik heb nog even op de site gekeken en ik denk dat je gelijk hebt dat het met warmte gebeurd. Het stroomverbruik was ook erg laag dus ik had het kunnen weten! |:(

Ik herinner me nu ook weer dat er van die koelkastjes op gas waren.
Wel koel voor op een lanparty! Een flinke cylinder propaan naast je PC om hem koel te houden. Kan je er gelijk een barbeque op aansluiten :9....Koel bier, warme hap en een snelle PC....wat wil een tweaker nu nog meer :)

Verwijderd

uitleg over dit systeem (zoals ik denk dat het werkt)

1 dit is een gesloten systeem!
dus wat gebeurt er nou dan?
zoals je kunt zien zit er een boiler in.
hier word de vloeistof verwarmt.. daardoor onstaat er druk (denk aan een locomotief met de stoomketel). oke.. de druk hebben we nu.. mooi.
nu moeten we met die druk iets gaan doen :)
namelijk het samen drukken van het andere gas. er word gesproken over waterstof maar dat weet ik niet zeker... deze word dus samen gedrukt en bij de koelribben afgekoeld door lucht... hier door word het vloeibaar..
nu hebben we wat we hebben willen.. namelijk een vloeistof die onder 1bar onmiddelijk verdampd!.. dit doet het ook zodra het in de verdampkamer (koelblok) komt.. daar heerst immers een lage druk (1bar) als een vloeistof verdampd (hier heeft het energie(warmte) voor nodig om dit te kunnen, en aangezien de vloeistof dat zelf niet heeft ontrekt hij dat aan zijn omgeving) en dus in dit geval ontrek het warmte uit het koelblok en deze word dus kouder...

nha... hoop dat je er wat van snapt...

Verwijderd

Topicstarter
Das een duidelijke uitleg ja! Dank je.

Het is alleen jammer dat ik er nix aan heb.
Ach ja pech volgens mij had hij toch te weinig vermogen.

Ik heb hem al geprobeerd door er gewoon een mobo + CPU in te zetten en de voeding buiten de deur. Die had ik goed geisoleerd. Hij was toen ik de PC opstarte 0,8 C. Een half uur later was hij bijna 20 C binnen. Dus hij heeft niet eens genoeg vermogen om hem op zeg 10 C te houden want hij was nog aan het stijgen. Jammer dat dit (mini)projectje zo afloopt. :(
Pagina: 1