Moederbord word uitgeschakelt PSU blijft aan en meer

Pagina: 1
Acties:

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
Hallo,

Sinds een tijdje ervaar ik een nogal onstabiel systeem, computer valt soms spontaan uit maar de voeding blijft nogsteeds draaien, dus alle fans aangesloten op mijn psu via molex draaien nog zo ook de hardeschijven etc. maar het moederbord zelf schakelt zich uit inclussief de fans die erop draaien.

Soms gebeurd hetzelfde als ik hem wil opstarten, fans van psu gaan aan maar moederbord zelf niet.
Wat ik altijd deed om dit op te lossen was stekker eruit, power knop drukken voor leeg maken van alle capacitators etc. stekker van moederbord eruit en er weer in.

Na dit gedaan te hebben, vraagt bios om tijd opnieuw in te stellen (niet altijd) .
Vermoed niet dat batterij leeg is. dat verklaart niet het zomaar uitvallen.
Soms krijg ik ook BSOD met Kernel Inpage data error.
0x00000007A (0xfffff8A000144130, 0xFFFFFFFC0000185, 0x00000000A0DBD860

Op win32k.sys

tevens ook dit

Physical memory dump failed with status 0xc0000185

Sinds vandaag heb ik er ook Videokaart driver crashes bij.

Enigste wat wel is voor lock ups kan zorgen is mn ocz vertex 3 ssd die bekent staat erom, maar die kan niet ALLES veroorzaken wat hier gebeurd.

Ook heb ik tijdje gehad dat die ongeveer 2 minuten bleef hangen op detecten van hardeschijven. voor die verder wou opstarten.

Mijn systeem:

Asrock Extreme 3
Intel core i7 950 (had oc draaien 3.8 ghz maar al gerestored lostte niks op)
6x2gb corsair Vengeance
GTX480
Voeding: Corsair TX750
Hardeschijven op dit moment
SSD: Ocz Vertex 3
HDD: 1tb samsung F1

Dvdrom heb ik niet eens aangesloten.

Ik vermoed zelf het moederbord alleen zijn er nog andere mogelijkheden?
Zit nog garantie op wat dat betreft maar stel hun zeggen we vinden niks (aangezien het geen probleem is die zich constant voortdeed)

PS: Dit probleem is dus al langer dan een maand, het begon met 1x per week, daarna 2x per week en toen dagelijks en nu dus voor t eerst 2x per dag.

Graag hulp hierbij!

EDIT:

hmm ik zie dit bij asrock
With respect to the contents of this manual, ASRock does not provide warranty of
any kind, either expressed or implied

dit staat in handleiding van mijn moederbord, ook bij azerty waar ik hem gekocht hebt staat bij garantie niks, oftewel geen garantie, in zo`n geval hoe kan ik garantie claimen bij azerty? die zijn verplicht dat te geven toch?
Het is besteld op 13 Januari 2011.

9.9
Met betrekking tot producten van derden is Azerty tot geen verdere garantie gehouden dan die welke zij van haar leverancier heeft verkregen of welke de leverancier rechtstreeks aan de eindgebruiker verleent.

uit reglement van azerty, maar dat is volgensmij in strijd met eu regel geving.

[ Voor 13% gewijzigd door marco282 op 10-09-2011 23:06 ]

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
mij lijkt dat je natuurlijk garantie hebt als ie pas een half jaar oud is, maar begin eens met wat geheugentests en doe de hangen en opstarten troubleshooter om misschien de oorzaak te kunnen vinden

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Physical memory dump failed with status 0xc0000185

Komt volgens mij door het ram geheugen

Verwijderd

Het lijkt op een rotte pagefile of MBR

• marco282
@notehoutelade Ik heb zo`n beetje vanalles al geprobeert wat daar staat, enigste is de 12v en 5v lijn ingaten houden tijdens burntests en stress tests heb ik niet gedaan, dit ga ik dus nog even doen, maar aangezien dit probleem ook optreed tijdens bijna idle van systeem vermoed ik dat dat het niet is maar to be sure ga ik het toch testen

@tweakert, zou het? tijdens stresstests is alles gewoon stable. prime is wel gewoon 4 uur stable enzo.

@vdvu Pagefile is ingesteld op 16mb, te weinig? dit ivm 12gb werkgeheugen.
tevens over de mbr gesproken, raakt dit snel beschadigt op ssd? maar dat verklaart niet waarom het probleem ook voortdoet ZONDER hdd`s erin dat had ik namelijk ookal getest.

ps: http://oi53.tinypic.com/289isd3.jpg
weer crash videokaart driver tijdens typen.

Het vreemde is dat dit dus pas sinds vandaag voorkomt, die videokaart driver crashes. lijkt alsof er steeds meer errors komen.

EDIT:

Mijn 5 volt lijn is zowiezo stabiel, hangt rond de 4.96 en de 5.06
de 12 volt lijn is raar, in AIDA64 geeft die hem aan op 11.5v tijdens load laagste punt 11.35
in GPU-Z echter geeft die 12.05v aan en tijdens furmark op burn in test 11.96V

Welke nu te geloven
Verder is de 3.3 volt lijn 3.312 en de 5v standby 5.261volt

[ Voor 25% gewijzigd door marco282 op 10-09-2011 23:46 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Er zijn nog 2 dingen die je kan doen namelijk eens kijken bij Asrock of er een bios-update beschikbaar is en die dus sowieso uitvoeren. Daarna kijken of je Vertex 3 wel de laatste firmware heeft en zo niet dan die toch ook even erop zetten hetgeen een gedeelte van je problemen kan oplossen.

Uiteraard ook belangrijk dat je zorgt voor de laatste drivers van videokaart e.d. en desnoods toch eens proberen met een verse Windows installatie en kijken of je dan nog steeds dezelfde problemen blijft houden.

• marco282
Bios is up to date, SSD nog niet helemaal, geen usb stick binnen bereik om upgrade uit te voeren, maar die heb ik bewust op een sata 2 poort zitten omdat die daar niet op bugged, heb dat 2 maanden geleden gedaan en sinds dien draaide pc perfect tot kort geleden.
Fresh install zal ik idd kunnen doen icm secure erase van SSD. Maar dit verklaart niet waarom moederbord gewoon niet inschakelt als je hem opstart.

Maar voor jullie, ligt het probleem bij moederbord DENK je? of zou het nog andere mogelijkheid hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door marco282 op 11-09-2011 00:05 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:34
hmm ik zie dit bij asrock
With respect to the contents of this manual, ASRock does not provide warranty of
any kind, either expressed or implied
vrije vertaling:
Asrock geeft geen garantie dat de inhoud van de handleiding correct is

dus wel garantie op je mobo.

Als je bios (zo nu en dan) de tijd kwijt is nadat je de machine van het net gehaald hebt, zou ik toch als eerste maar even je batterijtje vervangen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• marco282
Tens schreef op zondag 11 september 2011 @ 11:10:
[...]

vrije vertaling:
Asrock geeft geen garantie dat de inhoud van de handleiding correct is

dus wel garantie op je mobo.

Als je bios (zo nu en dan) de tijd kwijt is nadat je de machine van het net gehaald hebt, zou ik toch als eerste maar even je batterijtje vervangen.
Over de garantie, dit staat namelijk bij azerty
http://i52.tinypic.com/mbhbls.png
beetje vreemd dus.

Maar idd batterij vervangen ga ik doen, maandag even een nieuwe aanschaffen. Waar zou je zoiets kunnen halen?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:06

Quad

Doof

Bij de meeste doe het zelf zaken, computer zaken hebben ze ook vaak wel ergens liggen..

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:52
marco282 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 23:20:
@vdvu Pagefile is ingesteld op 16mb, te weinig? dit ivm 12gb werkgeheugen.
tevens over de mbr gesproken, raakt dit snel beschadigt op ssd? maar dat verklaart niet waarom het probleem ook voortdoet ZONDER hdd`s erin dat had ik namelijk ookal getest.
Pagefile 16MB? Tuurlijk is dat te weinig.
Hoe verwacht je anders dat hij een memory dump gaat maken. Daar gebruikt hij ook je pagefile voor.
Daarom moet je Pagefile altijd minimaal 800MB zijn alleen al voor de memory dumps (in geval van Server OS).
Daarnaast is het ook een fabeltje dat je geen pagefile nodig hebt bij veel RAM.
Heb ooit eens een heel verhaal erover gepost op GOT Zie reactie van YellowOnline en mijzelf in: [Win7] Gigabites op mijn C: verdwijnen...

edit: link toegevoegd
edit2: Denk zelf echter niet dat die pagefile melding met je probleem te maken heeft. Ik zou eerder aan het moederbord denken, hier heb je na een half jaar nog gewoon garantie op.

[ Voor 17% gewijzigd door Meekoh op 12-09-2011 10:52 ]

Computer says no

• marco282
Pagefile staat op Begingrootte 16 mb en maximale grootte 600 mb.

Maar heb vandaag reactie gehad van azerty en die zeggen dat ik t rma moet opsturen alleen probleem is dat het probleem zich niet continu voordoet, en tevens weet ik niet 100% zeker of het wel echt mijn moederbord is al lijkt dit me wel zo.

Of zal ik met mn hele systeem die kant op moeten, dat gaat natuurlijk niet echt bepaald via de post, en van zuid limburg naar raalte is ook een dikke 3 uur reizen. Dus moet ik gewoon mijn moederbord opsturen of nog eerst wat dingen testen?

• marco282
Hallo,

Ik heb paar dagen geleden mijn moederbord + cpu + voeding die kant op gestuurd.
Hier hebben ze geconstateerd dat moederbord kapot is en word er een nieuwe opgestuurd.

Probleem opgelost dus.

Pagina: 1