cas latency wijziging; pc start niet meer

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey,

na installatie van mijn nieuwe geheugen kreeg ik wat blue screens tijdens het gamen, waardoor ik er achter kwam dat de Cas Latency van het geheugen niet goed stond. In het BIOS heb ik het geheugen gezet naar 5-5-5-15 (CL-tRCD-tRP-tRAS), met de instelling Both (TC-0 en TC-1). Gevolg: nu start de pc helemaal niet meer. Er wordt geen beeld gegeven en ook geen geluidscode dat er iets mis is met het geheugen. Vraag: hoe los ik dit op?

Het geheugen zou bovenstaande settings prima aan moeten kunnen, voor de geheugenupgrade stond het namelijk ook zo zonder problemen. Het viel me trouwens wel op dat het geheugen erg heet wordt. De processor blijft heerlijk koel maar de ram stickjes voelen toch wel op de rand.

Geheugen:
2x2 GB DDR2-1066 OCZ Reaper (5-5-5-15@2.1-2.3v)
2x2 GB DDR2-1066 Kingston HyperX (5-5-5-15@2.2-2.3v)

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

BIOS reset lijkt me hier de enige optie..?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Jeps, maar hoe krijg ik het geheugen dan wel op de goede manier draaiend? Dit is namelijk gewoon zoals het zou moeten kunnen volgens de specs, dus dat het niet werkt/erg warm wordt vind ik erg vreemd...

youtube.com/@hisrep

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Kan zijn dat je voltage gewoon te laag stond. Er staat niet voor niks @...v

Bios resetten inderdaad (stekker uit je pc, batterij uit je moederbord voor ~1 minuut, batterijtje terug en pc starten), en daarna goed instellen.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Denk dat dat het zou kunnen zijn ja... hmm eens even stoeien hoe ik dat voltage instel. Maar de warmte van het geheugen baart jullie geen zorgen?

youtube.com/@hisrep

• Boxman
Brand je je vinders eraan?

Heb hier zelf wel problemen mee gehad, met OCZ reapers als ik me niet vergis. Deze werden @ gegeven specs ook erg heet, en was ook instabiel. Downclocken naar 800MHz loste alle problemen op. Later toch teruggezet, was weer instabiel, en merkte toen dat het weer erg heet werd. Geheugenkoeler erboven (Dominator fan) heeft al mijn problemen opgelost.

Edit// waren geen OCZ reapers, maar anderen van OCZ. Nouja, als ze erg heet worden kan het in ieder geval mis gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Boxman op 10-09-2011 22:14 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
De reapers draaiden altijd zonder problemen; pas nu het hyperx geheugen er naast staat zijn er problemen. Het voelt niet fijn maar vingers verbranden is er nog niet bij. Op de reapers zit trouwens ook al een passieve geheugenkoeling meegeleverd.

youtube.com/@hisrep

• Boxman
Nouja, voordat we verder speculeren zou ik eerst even het geheugen op de juiste voltages zetten, kan goed zijn dat het dan is opgelost.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
ga ik mee aan de slag, thx. Maar mijn probleem zit erin dat het geheugen op een hoger voltage ook warmer wordt? Levert dat dan niet eerder problemen op?

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik ben nu memtest aan het draaien met de 4gb kingston @ 5-5-5-15 @ 2.2v. Het start in ieder geval op dus das alweer vooruitgang. Zou het kunnen dat het geheugen beide prima in orde is maar dat het elkaar in de weg zit?

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Het kan zijn dat de geheugencontroller meer volt's vereist als er 4 DIMM's in zitten dan met 2 DIMM's. Een andere verklaring weet ik zo niet. Een DIMM is een DIMM. Die horen gewoon volgens spec te werken. (overigens is 2.2v buiten spec.. maar dat terzijfe)

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Met 4 dimms@ 2.2 volt start de zaak dus niet op. Erg vreemd aangezien allebei het geheugen tot 2.3 volt ondersteunt.

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Dan probeer je 2.3v?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

En als dat niet werkt heb je gewoon garantie. Je hebt namelijk de garantie gekregen dat je geheugen op snelheid X draait, met CAS Y op voltage Z. Werkt het niet met de ingestelde waarden kun je er gewoon mee terug naar de winkel.

Overigens worden geheugenreepjes in een normaal systeem niet echt heet. "normale" geheugenreepjes hebben ook niets van koeling op de geheugenchips zitten. Als je dingen gaat overklokken komt extra koeling vaak wel weer van pas. Heatspreader en een airflowtje zou voldoende moeten zijn. Zeker met towerkoelers is airflow over geheugenreepjes vaak ver te zoeken. De traditionele intel koeler heeft niet voor niets een top down ontwerp. De luchtstroom die er vanaf komt zorgt voor het broodnodige beetje airflow over de rest van je moederbord. Er zijn meer onderdelen die warm kunnen worden :).

-_-

Verwijderd

Je vermeldt niet welk moederbord/processor je hebt.
Een AMD Phenom bijvoorbeeld ondersteund geen 4 DDR2 dimms op 1066, maximaal twee.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dat soort incompatibilies is vrij normaal met 2 verschillende RAM bankjes tegelijkertijd. Sommige chipsets en/of mobo merken zijn daar wat gevoeliger voor (b.v. Asus P5B met de Intel P965 chipset) dan anderen, vandaar ook vaak de HCL op de fabrikants website.

Tandje meer (0.1v) spanning wil nog wel eens helpen, of de timings handmatig afstellen. Soms wil ook de spanning van de NB 1 standje ophogen nog wel eens helpen, vooral met 4x 2GB ...

En het gaat ook niet alleen om de 1ste 5 timing-getalletjes alleen (b.v. 5-5-5-15 of 4-4-4-12), maar ook om de 'rest'.

Maar welk mobo en BIOS versie heb je ? Gebruik je wel de laatste BIOS versie ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Boxman
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2011 @ 00:55:
Je vermeldt niet welk moederbord/processor je hebt.
Een AMD Phenom bijvoorbeeld ondersteund geen 4 DDR2 dimms op 1066, maximaal twee.
Orly? Ik draai hier al een maand ofzo primestable 4x 1066MHz op een 1090T..

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Boxman schreef op zondag 11 september 2011 @ 01:05:
[...]

Orly? Ik draai hier al een maand ofzo primestable 4x 1066MHz op een 1090T..
Kijk dan zou het wel moeten lukken. Ik heb namelijk ook de Phenom II 1090T

Mijn moederbord is de MSI DKA790GX. Voordat ik de cas latency ging aanpassen liep de boel dus opzich goed, maar kreeg ik tijdens lange SC2 potjes toch ineens een BSOD. Kortom waarschijnlijk zat er al iets niet helemaal goed.

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Op dit moment start de computer op, maar krijg ik een blauw scherm zodra windows start met de volgende instellingen. Ook Memtest loopt na pakweg 20% vast:

CL 5
tRCD 5
tRP 5
tRAS 15
voltage: 2.2

DCT 0 / DCT 1: Both
1:2:66: 1066mhz

Ter info, dit zijn de specs van het geheugen:
OCZ Reaper 4gb DDR2
Kingston HyperX 4gb DDR2

Allebei het geheugen zou dus zonder problemen 5-5-5-15 moeten kunnen draaien met 2.2v volgens de specs. Wat doe ik fout? De overige voltages en bios instelingen staan momenteel nog op bios default. Misschien is hier iets niet goed aan?

Het is mij niet zozeer te doen om perfecte rates te halen (is toch niet merkbaar) maar ik wil graag dat het geheugen zonder problemen draait. In beide gevallen is het duur kwaliteitsgeheugen dus je verwacht er toch op zijn minst van dat het goed draait met de specificaties op de verpakking.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 12-09-2011 19:18 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Heb je nu al 2.3v geprobeerd?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het OCZ geheugen kan max 2.1 / 2.2 volt volgens de verpakking, dus denk dat dat sowieso niets wordt?

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

In je topicstart staat 2.3v.

Maar probeer het nu maar. Je geheugen gaat heus niet stuk van een armzalige voltageverhoging van 4%.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het start in ieder geval in windows, hoewel hij zelf de boel naar 8-5-5-15 heeft gezet (op 2.3volt). Ben nu memtest aan het draaien maar die 8 baart me al wat zorgen zo had ik hem namelijk niet ingesteld.

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Het wemelt van de foutmeldingen in Memtest binnen een kwartiertje draaien. Heeft het misschien te maken met de instellingen ónder de TRAS (15) settings? Er staan daar een hoop zaken onder die ik allemaal op auto heb laten staan omdat ik geen id heb wat het is...

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2011 @ 19:23:
In je topicstart staat 2.3v.

Maar probeer het nu maar. Je geheugen gaat heus niet stuk van een armzalige voltageverhoging van 4%.
Ik heb hem nu staan op 5-5-5-15 @ 2.3 volt, in Memtest wordt 8-5-5-15 gedetecteerd. Sinds ik de processor heb overklokt van 3.2ghz naar 3.6ghz draaien deze instellingen nu ineens wel al bijna 2 volledige memtest cycles foutloos. Benieuwd of in windows alle problemen nu weg zijn.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1