PS3-probleem (voeding) afh. van huis/locatie

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds een tijdje vertoont mijn Playstation 3 Slim het probleem dat ie na ong. een kwartier helemaal uitvalt. Je hoort een klik en het power-lampje is ook uit. Aanzetten wil ook niet meer en lukt pas na een tijdje als je de stekker eruit haalt en weer in doet.

Ik dacht eerst aan oververhitting, maar het apparaat voelt niet echt warm aan en het gebeurt ook bij minder intensieve toepassingen. Na wat googlen is het ws. een probleem met de voeding. Dit is misschien op te lossen door de voeding open te schroeven en een soort potmetertje een klein beetje bij te stellen met een schroevendraaier.

Voor de zekerheid mijn PS3 nog op een ander stopcontact in mijn eigen huis geprobeerd, maar probleem bleef. Toen heb ik de PS3 eens meegenomen naar het huis van mijn ouders en wat blijkt: hier kan ik er gewoon uren mee spelen en lijkt er helemaal niks aan de hand. Ook als ik even terugkijk deden de problemen zich pas voor toen ik verhuisd was (ben paar maanden geleden verhuisd). Daarvoor geen problemen gehad.

Dus nu is mijn vraag aan de 'elektronica-experts': Hoe valt er te verklaren dat mijn PS3 in mijn eigen huis na een kwartier uitvalt op verschillende stopcontacten en in andere huizen niet? Ik heb met andere apparatuur geen problemen.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 21:16

fynrd1

Fooled by Randomness

hoe modern is je installatie?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Palomar
  • Niet online
Geen idee.. hoe kan ik dat checken? Ik heb nog wel stoppen (van die porseleinen dingen), dus zal niet al te nieuw zijn...

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Palomar schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:58:
[...]

Geen idee.. hoe kan ik dat checken? Ik heb nog wel stoppen (van die porseleinen dingen), dus zal niet al te nieuw zijn...
Nja, ik ben geen elektricien ofzo. Maar ouderwetse installaties kunnen wel schadelijk zijn voor moderne apparatuur. Het kan zijn dat je PS3 uitgaat door een te hoge/lage piekspanning?

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

en porselein is inderdaad heel ouderwets..

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Je zou een mannetje van je energie maatschappij kunnen laten komen, die meten dan alles door enzo. Ik denk dat je niet meer kan doen, en even je dure apparaten uitlaten thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 21:19
Zit er aan een PS3 een voedingsadapter of is het geheel ingebouwd?

Over het algemeen zijn voedingen nogal ruim voorzien van ingangsspanningsbereik. 85 - 265VAC is vrij standaard.
Heeft de stekker van de PS3 een aardingscontact (2 stekers van metaal en een metalen stripje aan de zijkant) of alleen maar 2 stekers op de netstekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
fynrd1 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 22:05:
[...]

Nja, ik ben geen elektricien ofzo. Maar ouderwetse installaties kunnen wel schadelijk zijn voor moderne apparatuur. Het kan zijn dat je PS3 uitgaat door een te hoge/lage piekspanning?
De installatie doet normaal gesproken niks met de spanning die jij krijgt uit je stopcontact. Het kan zijn als je een hoge belasting hebt dat de spanning inzakt, makkelijk te testen door PS3 aan te zetten en dan ook wat apparaten die hele hoop stroom verbruiken.

Maar zoals eerder gemeld, juist moderne apparatuur kan vaak een enorm spanningsbereik aan. Vroegah moest het vaak nog wel tussen 210V en 230V liggen, tegenwoordig kan het merendeel van de adapters ook direct in bijvoorbeeld de VS worden gebruik, oftewel 110V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Meet eens hoe hoog de spanning is op je installatie. Gewoon met een multimeter even de spanning meten dat uit het stopcontact komt. Het hoor ongeveer 230V te zijn, maar soms wordt bij hele lange kabels de transformator iets hoger gedraaid, zodat ze aan het eind van de kabel nog binnen de marge komen.
Heb zelf wel eens gezien dat er een spanning van 248V op een installatie stond. Het kan op zich geen kwaad, je apparaten werken gewoon iets harder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het kan op zich geen kwaad, je apparaten werken gewoon iets harder ;)
niet in de wereld van de SMPS.

maar ook met een hoger gezette trafo zou het niet mogen. je hebt een toleratie op je netspanning van zoveel %. daar moet de correctie ook binnen blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Storing van andere apparaten die het net vervuilen misschien. Zit er niet per ongeluk een 'plantage' in de buurt? :P Maar apparaten zoals magnetrons en PC's met slechte voedingen kunnen het net ook aanzienlijk vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik betwijfel of een SMPS daar nou zoveel last van heeft.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
timberleek schreef op zondag 11 september 2011 @ 12:51:
[...]

niet in de wereld van de SMPS.

maar ook met een hoger gezette trafo zou het niet mogen. je hebt een toleratie op je netspanning van zoveel %. daar moet de correctie ook binnen blijven
Juist een Switched powersupply zou hier tegen moeten kunnen! Die is geschikt voor 110V (100-120V) en voor 230V (220-245V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Frank__B schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:19:
Storing van andere apparaten die het net vervuilen misschien. Zit er niet per ongeluk een 'plantage' in de buurt? :P Maar apparaten zoals magnetrons en PC's met slechte voedingen kunnen het net ook aanzienlijk vervuilen.
Ik zal het nog eens proberen zonder andere apparaten aan (voor zover mogelijk). Alleen blijft het wel vreemd dat alleen mijn PS3 er last van heeft.

Althans, ik merk wel heel af en toe dat een bepaalde halogeen plafond lamp van Ikea (eentje met een bewegingsgevoelige dimmer, hij dimt als je het metaal aanraakt) soms uit het niets opeens heel vloeiend naar de allerfelste stand gaat en dan weer rustig terugdimt naar de oorspronkelijke stand. Maar ik weet niet of dit verband heeft met de PS3-problemen (kan ook gewoon een gaar systeem zijn, dat aanraakgevoelige ;)). Heb die lamp ook niet vaak aan, dus die stoort niet op de PS3, maar misschien dat die ook last heeft van storingen in het elektriciteitsnet?

Overigens ook al eens een multimeter op het stopcontact gehad, maar gaf gewoon iets rond de 230V weer. Ook een tijdje erin gehouden om spanningswisselingen te zien, maar vraag me af of een goedkoop multimetertje dat registreert. Ik zag iig niks bijzonders.

Twijfel zelf nog een beetje of er daadwerkelijk iets met mijn elektriciteitsvoorziening aan de hand is, of dat de voeding van die PS3 gewoon niet tolerant genoeg is.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 11-09-2011 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Dat die touchdimmer dimt terwijl je niets doet komt vaker voor... Vooral die goedkope dingen hebben er last van. Heb ooit van die lampen in een kapsalon moeten ophangen, maar die bleven knipperen, de hele dag door. Toen maar alle elektronica eruit geknipt en een standaard dimmer aangesloten...
Maar dit alles heeft niets te maken met jou ps3. Misschien is gewoon die voeding gaar of is er een component verkeerd/kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bartjezz schreef op zondag 11 september 2011 @ 16:34:
Dat die touchdimmer dimt terwijl je niets doet komt vaker voor... Vooral die goedkope dingen hebben er last van. Heb ooit van die lampen in een kapsalon moeten ophangen, maar die bleven knipperen, de hele dag door. Toen maar alle elektronica eruit geknipt en een standaard dimmer aangesloten...
Maar dit alles heeft niets te maken met jou ps3. Misschien is gewoon die voeding gaar of is er een component verkeerd/kapot...
Denk dat ik idd maar een nieuwe voeding ga kopen, of misschien eerst nog even aan die metertjes in de voeding ga draaien (zie dit youtube-filmpje, vanaf ong. 6:30 YouTube: Tutorial - How to fix your PS3 Slim shutting down automatically after few minutes of use. - YouTube )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sluit een gloeilamp aan op hetzelfde stopcontact als je PS3 en zet m aan en gebruik m.. als je de lamp ziet knipperen of van sterkte ziet verschillen (tip: doe het savonds met alleen die lamp aan) kun je er van uitgaan dat je spanning inzakt. Ik zie in dat filmpje dat men het heeft over een OCP (over current protection). Volgens de wet van Ohm stijgt de stroom als de spanning daalt bij een gelijk wattage. Ofwel, als die sensor te gevoelig staat en je netspanning zakt te ver in, schakelt die beveiliging in. Het kan dus inderdaad zin hebben die iets (!) te verstellen. Hoewel je daarmee dus zeer waarschijnlijk het nut van die beveiliging verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat met die gloeilamp kan ik idd wel even proberen (als ik nog een gloeilamp kan vinden :P). Er zitten nu 2 led-lampen op, maar ik vermoed dat je daar fluctuaties niet mee ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die zullen waarschijnlijk spanningsregelaars hebben, en dan merken inderdaad geen spanningsfluctuaties. Heb weleens gemerkt dat met een dimmer erbij het nog een stuk duidelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Erg vreemd. Vandaag weer geprobeerd in mn eigen huis. Eerst in een andere kamer op een andere groep. Ging prima, ong. een uur aangestaan. Daarna weer op de oude plek teruggezet en kon weer gewoon een uur achter elkaar spelen. Eerst ging ie na max. 15 minuten uit.

Ben nog niks wijzer nu. Hij lijkt het gewoon weer te doen :P

[update 21/9] Probleem heeft zich toch weer voorgedaan. Nog niet gefixt dus....

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 21-09-2011 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMones
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03-2022
Het verdraaien van de potmeters heb ik hier inmiddels bij 3 verschillende PS3's toegepast.

Alle 3 de PS3's draaien nu weer goed en zonder problemen! Wanneer je hem toch open schroeft, haal ook gelijk al het stof eruit. De fan mag nogal graag stof aanzuigen.
Pagina: 1