Wat is de beste coax aansluiting ? Versterker nodig ?

Pagina: 1
Acties:

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
Hallo,

Dit is nu de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/95rcjq.png

Ik heb laatst alle oude coax kabels in huis vernieuwd naar Koka 799 kabels van Hirschmann. De splitter (goedkoop ding) zit nu op het opsteekfilter van Zeelandnet en van daar gaat 1 kabel naar de TV (digitaal) in de woonkamer (lengte 6,5 meter) en de andere kabel naar de eerste PC (analoog) boven (lengte 9,5 meter). Eerst zat de splitter op het wandcontactdoos kastje vlakbij de TV en werd vanaf daar doorgelust naar boven, maar dat heb ik ook gelijk veranderd.

Ik las op internet dat de lengte van de kabel niet langer dan 5 meter mag bedragen als men een splitter gebruikt, anders krijg je kwaliteitsverlies. De regelbare versterker (Soundex) met 2 uitgangen die ik nu heb staat boven vlak voor de 1e PC en is niet retourgeschikt. Nu wil ik binnenkort ook digitaal op mijn PC boven kunnen kijken, daarom de bekabeling alvast vernieuwd.

Wat raden jullie me aan, een nieuwe retourgeschikte versterker kopen en die beneden bij het begin zetten ? Welke versterker zal het dan moeten zijn .. een kant en klare versterker of een regelbare versterker ? Ik moet ook rekening houden met de aansluiting van mijn internet modem, die mag niet op de versterker neem ik aan ? Alle tips zijn welkom. ;)

Het beeld op de TV beneden is redelijk goed, al kan het nog iets beter volgens mij, voor boven moet het signaal echt versterkt worden. Alle kabels en pluggen zijn nu van goede kwaliteit (Hirschmann), alleen de versterker en splitter nog niet.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een regelbare verstereker is een pré als je op wisselende afstanden moet versterken. Anders krijg je (in meer of mindere mate) altijd last van overversterking of een te zwak signaal).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• KL1987
Inderdaad, nu je het zegt, dan ga ik toch maar een regelbare versterker kopen.

We hebben ook radio via de kabel, alleen zit de plug dan niet in het opsteekfilter van Zeelandnet (beginpunt) maar in het wandcontactdoosje bij de tv. Nu zat ik te denken, bij het AOP (abonnee overname punt) doosje worden tv en radio al gesplitst, is het niet beter om dat doosje te vervangen naar een 1-gats van Hirschmann (Tras 1000 b) zodat er maar 1 signaal uitkomt ? En dan dat zeelandnet filter weglaten. Want de radio uitgang wordt daar toch niet gebruikt en daardoor is de frequentie van de tv uitgang iets minder sterk toch, of zie ik dit verkeerd ?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je ziet het verkeerd. je moet het zien als een filter in een speaker, lage frequenties worden naar de woofer gestuurd en de hoge naar de tweeter. dus met praktisch nul demping (want er zijn altijd wel afwijkingen)

dus theoretisch gaar het er 0 op acheruit in praktijk ietsies.
maar who the fuck cares als vlak daarachte je versterker komt

wanneer je wel radio boven wil hebben kan het juist handig zijn om te doen wat je voor stelde. dan ga je met 1 kabel naar boven en zet je daar zo'n radio/tv doos

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 11-09-2011 01:20 ]

Iperf

Verwijderd

als het kan: vervang de wandcontactdoos met een die je kan doorlussen mocht deze die er nu zit dit niet kunnen. Vertrek van daar naar boven. Als dat dan de kortste afstand is? Indien niet, vervang zeker de splitter (goedkoop ding). Gebruik F-connectoren op de coaxen met eventueel dan een verloopstekker van f-connector naar coax. F-Connector Female naar
Coax Female en een Coax Male en voor splitter:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/t_fc-028.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/t_fc-025.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/t_fc-030.jpg
Deze combinaties bieden een betere afscherming en minder verlies
Als je het opsteekfilter gebruikt splits je wel radio en tv-signalen en krijgen de toestellen alleen TV of Radio naargelang welke coaxaansluiting je op dit filter gebruikt. Beter deze signalen te splitsen met een wandcontactdoos die dit doet.
het best is als met f-connector naar AOP (abonnee overname punt) en vandaar naar wandcontactdozen (inbouw/opbouw), die radio/tv splitten en 1ste 2 die door lussen de laatste niet. Kan je dat opsteekfilter weglaten. Als het meevalt heb je zelfs geen versterker nodig.

• KL1987
fish: Oke dan kan ik het beter zo laten wat dat AOP doosje betreft, radio boven hoef ik trouwens niet.

Jan Gruuthuse: De tv/radio wanddoos vlakbij de tv vervang ik liever niet, sterker nog .. ik heb hem net vervangen door een Hirschmann einddoos EDC 1000. Of als je de AOP doos bedoelt, dat is ook geen optie, want op die plek kan geen kabel naar boven getrokken worden (een nieuw gat in het plafond boren doe ik liever niet). In de buurt van de tv zit wel een gat naar boven, zie tekening.

De splitter ga ik zeker vervangen. Is dit dan de beste manier ?
AOP >> 2 poorts splitter, ene zijde met kort kabeltje naar modem (F connector), andere zijde met kort kabeltje naar versterker (F connector) >> vanaf versterker een kabel naar de tv en een kabel naar mijn pc

Bestaat er trouwens wel een regelbare versterker van Hirschmann ? Ik zie er op internet alleen maar staan met 4 poorten waarvan elke poort een andere waarde, maar die kun je dus niet instellen toch ? En zie ook gewoon enkele poorts staan.
Pagina: 1