• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Ik ben bezig met een nieuwe pc met dit moederbord:

gigabyte ga-z68x-ud3h-b3

Ik gebruik twee Kingston Hyper X DDR3 (4Gb) modules.

Maar de pc start niet door met twee modules in Dual Channel mode via slot DDR3_1 en DDR3_2 (zoals in de manual staat beschreven). De pc start de fans beginnen te draaien en hij slaat weer uit om het weer opnieuw te proberen. Ook als ik de modules verwissel is het niet opgelost. De modules lijken goed want de pc start wel op als ik slechts 1 in het moederbord doe (ik heb beiden geprobeerd, ook beide slots geven los van elkaar geen probleem).

Mis ik iets??

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
kan je ze niet testen op fouten met memtest, booten vanaf usb en kijken of ze niet kapot zijn.
gebeurd best vaak met geheugen dat ze stuk zijn.

en weet je zeker dat je het geheugen niet in slot 1 en 3 moet steken voor dual channel?

• Cobb
In de manual staat het als volgt:

Channel A: 2 & 4
Channel B: 1 & 3

DDR3_4 --------------
DDR3_2 --------------

DDR3_3 --------------
DDR3_1 --------------

With 2 mem modules we recommend DDR3_1 and DDR3_2 sockets.

De modules zitten dus in 1 & 2

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Goofy1978
ok dan is het idd goed voor dual channel.
ik zou memtest laten draaien meerdere keren opnieuw laten beginnen, en memtest mag geen enkele fout vinden dan moeten ze rma.

http://www.memtest.org/

[ Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 10-09-2011 13:14 ]

• Cobb
Ik zal memtest ff erover heen gooien met telkens 1 module in de pc. Zouden het ook de mobo slots kunnen zijn, ondanks dat de modules het los van elkaar wel doen...?

[ Voor 10% gewijzigd door Cobb op 10-09-2011 13:17 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
De sloten zelf gaan praktisch niet kapot, of je moet de modules er met je voeten in drukken. Komt tegenwoordig vaker voor dat cpu niet altijd fijn contact maakt in de socket. Bij de nummering van de sloten heb je er rekening mee gehouden dat Slot1 het verste van de cpu socket af zit (andersom komt mi vaker voor)?

• Cobb
Slot 1 zit idd het verst van de CPU af. Het is voor mij alweer drie jaar geleden dat ik mijn laatste pc inelkaar gedraaid heb en ik moet zeggen dat de CPU er heel soepeltjes inging. Ook de stockcoller ging mij iets te makkelijk, maar het zit wel goed...

• Goofy1978
en de geheugen controler zit volgens mij in de cpu zelf anders zou die nog kapot kunnen zijn.
al gok ik op kapot geheugen, al is het vreemd dat ze los wel schijnen te werken :?

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 10-09-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Geen problemen gevonden met memtest, ook niet met de Windows geheugencontrole.
En twee modules lijken geen problemen meer te geven...voltages staan op 1,5
Probleem lijkt dus vanzelf opgelost...

Inmiddels heb ik wel W7 geïnstalleerd op de SSD drive (met 1 module), het installeren gaat prima, maar Windows 7 wil niet opstarten.

Dus of het mobo is gaar of de CPU (vanwege de geheugen controller), of kan iets anders deze problemen geven, bijv. de SSD?

[ Voor 51% gewijzigd door Cobb op 11-09-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:33

Quad

Doof

Dat weet ik niet, probeer eens Windows te installeren op de SSD in een andere pc, doet hij het daar wel, ligt het niet aan de SSD.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicboy391982
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat die nieuwe generatie Z68 chips niet goed door getest zijn. Ik lees hier ook al weer een geheugen probleem... Nu komt de volgende vraag wanneer doen die fabrikanten er iets aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Geheugen problemen zijn nou eenmaal vrij vaak voorkomende problemen, zie niet in waarom dit gelijk moet betekenen dat er problemen zijn met deze chipset :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicboy391982
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Uh antwoord van mijn leverancier.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Hele nacht nog eens memtest gedraaid in dual channel geen errors. Heb W7 nogmaals geinstalleerd op de SDD (en de Hdd losgekoppeld), na de installatie de Harddrive weer aangekoppeld.

Inmiddels niet meer tegen problemen aangelopen, lijkt vanzelf te zijn opgelost... 8)7

Pagina: 1