• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:23
Dit jaar wordt er i.p.v. een Zoom Experience een ZoomCampus gehouden met de nadruk op seminars en minder op een beurs en zelf fotografie. Ik heb de seminars bekeken en er lijken we wel een aantal interessante tussen te zitten, maar de namen van de sprekers zeggen me net iets te weinig.

Iemand die van plan is om ook te gaan?

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Ik ga kijken bij Canon ambassadeur Jeff Ascough die een workshop bruidsfotografie gaat geven.
http://cpn.canon-europe.c...bassadors/jeff_ascough.do
Zo wil ik wat meer te weten komen over zijn stijl van fotograferen.

Verder ben ik bang voor (weer) een soort van wie heeft de langste en wie gebruikt z'n bounce het meest...
Anyhow, ik geef het een kans.
Als de namen je weinig zeggen staan op deze pagina wat home pages van de sprekers:
http://zoomcampus.nl/activity/27-masterclasses.html

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 13:23
hahaha, inderdaad wie z'n flash gaat bouncen tegen het plafond wat 20m hoger is. ;)

De link op de ZoomCampus page had ik niet gezien, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
De opzet klinkt een stuk beter dan eerdere edities. Ben nooit geweest, dus baseer het puur op de info die ik gelezen heb btw ;). Redelijk geprijsd ook, dus misschien ga ik wel even naar een paar seminars kijken. Zie geen Nikon in de lijst met exposanten, die waren er bij voorgaande edities wel bij neem ik aan?
_matt_ schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 16:05:
Als de namen je weinig zeggen staan op deze pagina wat home pages van de sprekers:
http://zoomcampus.nl/activity/27-masterclasses.html
Btw, bij elk seminar in de lijst verschijnt een mouseover met een kleine bio van de spreker, evenals een link naar zijn of haar persoonlijke webpagina :).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Even een korte indruk van de zondag:
Rustig, ik kon me vrij bewegen door de ruimte.
Om de zoveel tijd stroomde het publiek uit de zalen naar de volgende lezing of workshop, net een soort spits.
Publiek; leuk mensen kijken, toch nog aardig wat omni-bounce (plafond 10 meter hoog) en telelens tegen de buik gezien... De vrouwelijke modellen hadden aan aandacht geen gebrek...
Resume is dat dit een leuke opzet is voor beginnende fotografen.

Dan de reden van het bezoek: Jeff Ascough, wat een relaxte gozer, rustig grapjes makend over zijn werk en ondertussen de meest briljante foto's voorbij laten komen. Door de uitleg over "the decisive moment" wordt het allemaal nog indrukwekkender. Hij regisseert niks maar wacht het moment met de compositie die hij in zijn hoofd heeft rustig af. One chance, one shot. Met deze manier van werken kan hij het af met 40 opdrachten per jaar. Zijn kijk op compositie, kadering en reflectie is echt interessant. Reproduceren van zijn lezing is onbegonnen en ik heb hem 2 keer gehoord. De tweede keer weer nieuwe dingen gehoord en gezien.
Als laatste sluit hij af met een complete reportage van een huwelijk (+-180 foto's) Op zo'n moment valt alles samen en zie je hem het verhaal vertellen van die dag.
Echt genoten van de composities, focus, kleur, licht en details. Met recht een Canon Ambassadeur.
(domme vragen uit het publiek:)
Flash!? Jeff: NEVER!
ISO!? Jeff: Not important/ don't care.
Wat is je EXIF bij deze foto!? Jeff: Can't tell. (duh)

http://cpn.canon-europe.c...bassadors/jeff_ascough.do
http://www.jeffascough.com/
http://twitter.com/#!/JeffAscough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hmm, jammer, bij die lezing had ik wel graag willen zijn. Bedankt voor je kijk op de dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Waarom is het een domme vraag als iemand vraagt of ie een flitser gebruikt?

Ik ken trouwfotografen wiens werk ik zeker zo mooi vind die heel veel indirect flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik vind het meer domme antwoorden van Jeff. Ben zelf geen fan van flash, en kennelijk jeff ook niet, maar dat betekend niet dat het geen plek heeft bij een huwelijksreportage. ISO misschien inderdaad de 'domste' vraag, hangt vooral af van de camera / software etc maar als je een seminar volgt kan je daar wel een iets beter antwoord opgeven dan 'dont care'. En de exif, mja voor de hand liggend dat je inderdaad daar geen antwoord op krijgt, maar wel de beste vraag imho.

Bedankt voor je samenvatting van het event. Ik ben zelf vorig jaar geweest maar was niet onder de indruk van het geheel. Ik denk dat de seminars wel interessant zijn, en de lezingen ook maar ik had geen zin om weer langs duizenden mensen te wurmen. Ik maak uit je verhaal op dat het dus relatief 'rustig' was? Vond je de opzet een verbetering t.o.v. hoe het eerst was?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

OK, even een nuance na aanleiding van bovenstaande 2 reacties. (Anders was het een lang verhaal geworden en ik wilde de focus bij meneer Ascough leggen.)

Stel je het volgende voor: een zaaltje vol mensen die net >100 foto's gezien hebben met natuurlijk licht, gloeilampen, kaarsen en lichtinval door ramen. Hij geeft apart aan dat hij niet eens een flitser heeft. Vervolgens komt er een foto voor van een donkere receptieruimte in de hal van een heel oud gebouw. Lichtinval door 1 raam met een effect alsof je naar een moderne Rembrandt zit te kijken. Nu de vraag: "Doe joe jouse flash?" ...No sh*t Sherlock. Vandaar de ietwat snelle uitgesproken reactie van Jeff.
Uitweidend hierover geeft hij aan dat de spontaniteit weg is na de eerste flits, mensen zijn zich bewust van de camera en gaan zich anders gedragen. Dat is niet wat hij wil/ zoekt.
Vraag over ISO: Hij verteld dat hij bij het printen soms expres een grain toevoegt om niet het super scherpe steriele beeld te krijgen. Over de instelling ISO maakt hij zich in het geheel niet druk en is dus voor hem niet belangrijk.
Vragen naar de gebruikte sluitertijd is vragen naar de bekende weg, geheim van de smid...
Nu schiet hij altijd handheld met (meestal) een 135L of een 24-70L dus geen IS... you do the math.

@rockhopper; rustig was dat je overal makkelijk bij kon komen kijken op de beursvloer, deze was dan ook wel (erg) ruim opgezet. Ook wel eens prettig. Vergeleken bij de jaarbeurs (in het begin 2x geweest) waren er minder winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ah dat is duidelijk. We hebben natuurlijk niet het verhaal gehoord van de meneer topfotograaf, maar ik snap nu goed wat je bedoelt met 'domme vragen' (het zijn eigenlijk meer ongepaste / misplaatste vragen) uit het publiek, en ik kan me voorstellen dat je inderdaad wel boeiendere vragen kan bedenken zoals: "wat is je inspiratie? wat is nog steeds een uitdaging voor je?" bijvoorbeeld.
Dat stukje over "spontaniteit weg na de flits" is wel heel erg herkenbaar ja. Heb zelf nog nooit een bruidsreportage gedaan, maar je ziet het eigenlijk altijd als er waar dan ook geflitst wordt, zelfs op besloten familie feestjes.

Ik denk dat de verplaatsing van de jaarbeurs naar een andere locatie erg slim is. Jaarbeurs is verschrikkelijk duur, en parkeren is ook een drama (als in duur). De missende winkels is wel een beetje jammer, altijd leuk om een koopje te doen, maar ik heb nog steeds het idee dat fotografie-land nog niet hersteld is van de Tsunami. Kun je eigenlijk zien hoe groot de impact is van Japan op de fotografie wereld.

Bedankt voor de toewijding! Denk dat ik volgend jaar eerst eens goed kijk of ik leuke 'sprekers' zie en/of leuke workshops en dan m'n beslissing maak. In 2010 vond ik de lezing van Joe McNally erg leuk, ondanks dat hij Nikon fotograaf is ;) (schiet zelf ook met de canon 7d)
Ik hou zelf nogal van natuurfotografie en hij is natuurlijk een legende op dat gebied. Het hoe en waarom / het denken van de fotografen interesseert me over het algemeen sowieso meer dan de echt technische workshops enzo.

[ Voor 1% gewijzigd door rockhopper op 04-10-2011 21:57 . Reden: spelfoutjes wegwerken, interpunctie ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1