PC zonder geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 1.638 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1234
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04-2021
Beste Tweakers,

Ik wil jullie graag een vraag stellen. Binnenkort wil ik weer een desktop aanschaffen. Maar hij komt op mijn kamer, welke op zolder is. Hier is jammer genoeg geen geaard stopcontact. Vormt dit een risico, en zo ja: wat zou een simpele en snelle oplossing zijn? Kom aub niet met; zet hem dan niet op zolder, want dat is geen optie :P. Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord,

Master1234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee geen risico hoor. soms wat vervelende bijkomstigheden met brom in geluid met meerdere apparaten. afhankelijk van de situatie is daar vaak wel een mouw aan te passen.

Probeer in de eerste instantie wel alle geaarde apparaten in de zelfde geaarde stekkerdoos te stoppen waardoor ze een gezamelijke massa krijgen, dit voorkomt al de meeste problemen (die je vaak niet hebt)

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 09-09-2011 22:57 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Enige echt nadeel zou onweer kunnen zijn. Geaard is altijd wat veiliger. Als er een optie is om er een geaard stopcontact van te maken, bijvoorbeeld een doorlus te maken vanaf de verdieping onder de zolder, dan zou ik daarvoor kiezen.

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik heb al een paar maanden een pc zonder geaard stopcontact op me kamer staan, en een laptop. Op de laptop staat een paar volt (omdat het stopcontact niet geaard is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je het voelt is het echt wel meer dan een paar volt ;) meet het maar eens.

Probeer je stekker eens om te draaien soms is dat een wereld van verschil

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379085

het risico is dat bij een defect, spanning op je kast komt te staan. waarbij je kans heb op een opdonder.

http://books.google.nl/bo...behuizing%20aarde&f=false

http://www.energieveilig....ting/systemen_van_aarding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1234
Oke, dus voor zover ik hier kan lezen, maakt het niet super veel uit. Alleen met onweer even de pc uitzetten.
De stopcontacten aarden, is jammer genoeg geen optie. Dus heeft iemand verder nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hé, ook zonder defect heb je kans op een opdonder :Y

Als je een geleidend deel van je kast vastpakt. en iets wat ergens met aarde is verbonden (denk aan een ouwe radiator) en de halve voedings spanning staat op je kast. is niet erg fijn kan ik je vertellen, maar ook niet dodelijk voor zover ik heb ervaren :P

Kan ook voorkomen tussen 2 pc's die in tegenfase filteren zonder verbonden randaardes :9
altijd leuk als je onderling dingen aan het aansluiten bent :+

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 09-09-2011 23:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1234
Ja, er staat verder helemaal geen elektronisch apparaat in mijn kamer, dus puur en alleen de PC, monitor en speakers. Dus geen kans dat er iets op mijn moederbord doorbrand, of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Heb je op zolder ook zoiets als de centrale afzuiging of de CV-ketel staan?
Deze hebben geaarde wandcontactdozen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:23
Ik doe het al jaren, toch geen keuze.. Evenals TV, xbox, blurayspeler, speakers, monitor, home cinema set.

Had ooit wel een "surgemaster" achtig ding maar de knop van dat ding is gewoon ontploft (net als de meeste andere stekkerdozen mét knop die wij hebben gehad)

Heb soms wel ( geen idee, zou best kunnen, of dat met aarding te maken heeft) dat ik af en toe stroomstoten voel bij het aansluiten van beeld kabels (DVI bijvoorbeeld). Zie je ook soms vonkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

beascob schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:28:
Heb je op zolder ook zoiets als de centrale afzuiging of de CV-ketel staan?
Deze hebben geaarde wandcontactdozen.
idd

vaak heb je ook nog stieken wel eens een loze leiding naar zolder die je kan bedraden.
(niet dat ik het zou doen maar wtf)

Mischien zet er ergens op een muur op zolder een afdek plaat waarvan jedenkt wtf doet die daar nou :?
vooral in de buurt van je cv etc.

zoiets maar dan zit het platte eind met die 2 fliebers vast in de doos
Afbeeldingslocatie: http://www.installand.nl/SiteFiles/temp/65b992708e4314d74f26ee9a467703fb-500x500.jpeg

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 09-09-2011 23:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1234
Yep, er staat naast me kamer op zolder,nog een cv ketel, was machine en droger. Maar doorverbinden is geen optie, vanwege ouders en gezeur. Daarom wil ik gewoon even zeker zijn dat ik niet met een systeem zit die na 3 weken een doorgebrande moederbord of iets dergelijks heeft :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lol, nou klinkt niet alsof je keus hebt. maak je geen zorgen miljoenen zijn je voorgegegaan. het risico is minimaal

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Je huis uit gaan is ook een behoorlijk risico, toch doen gelukkig de meeste mensen dit wel.

Ik heb geen geaard stopcontact. In heel mijn computerleven heb ik maar een paar jaar gebruik van een geaard stopcontact kunnen maken. (omdat ik daar zelf de bekabeling van heb gelegd). In veel oude huizen zit buiten keuken en douche geen geaard stopcontact. Natuurlijk maakt aarde het veiliger, maar je moet ook niet overdrijven.

Anderzijds begrijp ik je ouders ook niet zo goed.
Een ongeaard stopcontact houdt een klein risico in. Dan is het toch veiliger om even een gaatje te boren naar het washok (of hoe je dit ook noemt), zodat je daar een geschikte verlenging naar toe kan maken.
Als het zo dichtbij is, dan zou ik er volgens mij wel gebruik van maken.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1234
Nou, ik heb echt geen keuze. Maar vroeger had ik een Fuijitsi geval, die was een beetje doorgebrand na paar uur gebruik. Ze vertelden ons dat het kwam door ongeaarde stopcontacten. En mijn ouders willen absoluut niet dat er iets wordt gewijzigd aan de stopcontacten of dergelijk. Daarom heb ik geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:41
Het nadeel van een niet geaard stopcontact is dat er dus bij kortsluiting naar de kast toe bijvoorbeeld spanning op de kast kan komen te staan. Normaal gesproken niet zo'n probleem gezien het allemaal DC onder de 24V wat je niet heel erg gaat voelen. Het kan wel voorkomen dat er korstluiting naar de kast zit in de voeding, en in de voeding zit natuurlijk gewoon hoogspanning. Als dit op de kast komt te staan dan heb je wel een probleem ;). Het is er natuurlijk niet voor niks, die aarde contactdozen ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master1234
Oke,

zal overleggen met mijn ouders... Maar verwacht niet veel :(. Verder bedankt voor jullie antwoorden, erg verhelderend, en vooral rust gevend:P.

Nogmaals bedankt,

Master1234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SanderPS3 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:55:
Het nadeel van een niet geaard stopcontact is dat er dus bij kortsluiting naar de kast toe bijvoorbeeld spanning op de kast kan komen te staan. Normaal gesproken niet zo'n probleem gezien het allemaal DC onder de 24V wat je niet heel erg gaat voelen. Het kan wel voorkomen dat er korstluiting naar de kast zit in de voeding, en in de voeding zit natuurlijk gewoon hoogspanning. Als dit op de kast komt te staan dan heb je wel een probleem ;). Het is er natuurlijk niet voor niks, die aarde contactdozen ;).
Nou ja meer laagspanning -> Wikipedia: Laagspanning

Iperf

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:22
Wat ik in mijn huidige huis heb gedaan (waar alleen aarde zit in de keuken) is als volgt:

2 overspanningsbeveiligers gekocht:
- 1x 4A, lange verlengsnoer naar boven waar ik mijn computer spullen op aansluit
- 1x 12A, keuken apparatuur op aangesloten.

Je kan natuurlijk je keuken apparatuur ook op 2x 6A aansluiten maar dan red je het vaak niet met bijv. een water koker.

Wanneer ik nu teveel apparatuur in de keuken gebruik, schiet alleen de overspanningsbeveiliger van de keuken eruit. Visa versa. Dus eigenlijk splits je je huidige aardlek weer in 2 aparte groepen.

Dus gewoon lekker lange verlengsnoer, wat nog altijd beter is dan ongeaard. Bij de bouwmarkt heb je genoeg snoeren die 1000W aankunnen uitgerold. Dat moet je makkelijk redden.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2011 00:03 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Master1234 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:54:
wat zou een simpele en snelle oplossing zijn? Master1234
Wat voor oplossingen zouden er kunnen zijn? Een stopcontact is geaard of niet. Als het niet geaard is en het moet dat wel zijn is de enige oplossing het wel te aarden. Behalve als je zelf achterlijk bent had je dat toch ook zelf wel kunnen verzinnen, lijkt me.
Does eens normaal

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:25 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Does eens normaal

[ Voor 93% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:25 ]

Iperf

• tinzarian
  • Niet online
*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:25 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Master1234 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:46:
Nou, ik heb echt geen keuze. Maar vroeger had ik een Fuijitsi geval, die was een beetje doorgebrand na paar uur gebruik. Ze vertelden ons dat het kwam door ongeaarde stopcontacten. En mijn ouders willen absoluut niet dat er iets wordt gewijzigd aan de stopcontacten of dergelijk. Daarom heb ik geen keuze.
drieaderige kabel van slaapkamer naar het stookhok. Aan die kant maak je er een stekker aan. (let op dat je bij wasmachine risico loopt op waterlekkage, dus ook de kabel en stekker moet geschikt zijn!). In je slaapkamer maak je een stopcontact aan de kabel en voila: je hebt een 100% geaard stopcontact.
De enige verandering aan het huis is een gaatje in de muur....

Het is dan misschien niet helemaal zoals het moet, maar het werkt wel :)
Maar goed: ik heb niet het gevoel dat jij of je ouders zelf een stekker aan een kabel kunnen maken, dus waarschijnlijk heb je dan ook weinig aan mijn oplossing.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Master1234
@Quacka:

Bedankt voor de uitleg. Moet opzich wel lukken, nogal handige mensen hier in de familie. Zal het er over hebben met mijn ouders.

*knip*

[ Voor 34% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:25 ]

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 12:30
*knip*

[ Voor 137% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:25 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• CurlyMo
Cyw00d schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 00:21:
Ik heb onderstaande als oplossing (google afbeelding) Je heb uiteraard ipv een stekker dan een stekkerdoos nodig en een normale stopcontact waar de bruine en blauwe draad vandaan komen. De groen/gele maak je vast aan je verwarming.
[afbeelding]
Daar gaan we weer met de levensgevaarlijke verwarming, andere buizen oplossing... 8)7 :X

• Master1234
Cywood:

Je bent een held :O. Dus kan ik de verwarming in mijn kamer gebruiken als aarde??? Alvast bedankt voor je antwoord.

Master1234

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CurlyMo schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 00:22:
[...]

Daar gaan we weer met de levensgevaarlijke verwarming, andere buizen oplossing... 8)7 :X
;( :'( ;( :'( ;( :'( ;( :'( ;( :'( ;( :'( ;( :'( ;( :'(

Nee alsjeblieft niet weer dat geknoei met de verwarming

[ Voor 2% gewijzigd door RobIII op 08-03-2013 22:53 ]

Iperf

• tinzarian
  • Niet online
Does eens normaal

[ Voor 98% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:26 ]

• Master1234
Does eens normaal

[ Voor 90% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:27 ]

• tinzarian
  • Niet online
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:27 ]

• CurlyMo
Does eens normaal

[ Voor 94% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:27 ]

• Master1234
Omdat ik naderhand inzag (weliswaar door een mede-tweakers) dat ik mischien mensen hiermee kan/kon kwetsen. Nu blij? Verder ken je me niet, dus jou aanname dat ik achterlijk zou zijn is ook ongegrond. ;)

Edit/ontopic:

Naja, iedereen bedankt voor bijdrage. (Ja, zelfs jij Tinnef ;) ) Ennuh, fijne avond nog verder.

[ Voor 22% gewijzigd door Master1234 op 10-09-2011 00:37 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Master1234 schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 00:22:
Dus kan ik de verwarming in mijn kamer gebruiken als aarde???
Aarden aan verwarming/waterleiding/trapleuning of ander groter metalen ding is gewoonweg niet verstandig, zie bv ook http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 10-09-2011 00:39 ]

• Cyw00d
  • Laatst online: 15-05 12:30
Daar was ik klaarblijkelijk niet van op de hoogte :-) Kreeg het als tip.. dom dat ik niet even zelf onderzoek heb gedaan uiteraard. *gaat binnenkort maar eens gaatjes boren*

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 16:07

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Mooi he, zo'n pagina vol met blauwe tekst?

Ik heb daar iig een mening over. Een hele rits trolls en flames is inmiddels verwijderd. De volgende die denkt in dit topic op de man te moeten spelen, krijgt ongeacht zijn of haar historie een weekban. Ik ben nu wel klaar met kleuterleider spelen.

[ Voor 92% gewijzigd door Edmin op 11-09-2011 00:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.