Hoi,
Hoop dat wat mensen ervaring hebben of willen meedenken over een goede/beste keuze voor 'passieve' 3D tv. Als je voor 3D gaat met passieve brillen is de keus 'gelukkig' beperkt.
Allereerst een aantal uitgangspunten/afwegingen:
Hoop dat wat mensen ervaring hebben of willen meedenken over een goede/beste keuze voor 'passieve' 3D tv. Als je voor 3D gaat met passieve brillen is de keus 'gelukkig' beperkt.
Allereerst een aantal uitgangspunten/afwegingen:
- Afmeting ± 47 inch / 119 cm
- Moet films van NAS en bij voorkeur ook USB kunnen afspelen, incl. HD en 3D content. De tv zal dus bedraad op netwerk aangesloten worden.
- 3D prijsverschil niet meer zo groot, zeker niet voor passieve variant, dus heeft dan ook voorkeur om erbij te pakken.
- Waarom passief 3D?
Ik lees regelmatig dat actieve brillen beter zou zijn want:- Actief geeft in 3D staand ook Full HD resolutie, bij passief eigenlijk maar de helft van de beeldlijnen. Heb dat getest in praktijk en niet als vervelend ervaren, de 'halve' verticale resolutie vind ik nog prima.
- Ander nadeel van passief 3D zou zijn dat je redelijk recht voor het beeld moet zitten (ivm gepolariseerde glazen), hou je je hoofd te schuin dan blokkeert de bril het beeld, je kunt dus niet op je zij op de bank liggen tenzij je de tv ook zou kantelen
Vind ik niet belangrijk als ik een film kijk, daar ga ik lekker voor zitten/hangen.
- Verticale kijkhoek zou met passief kleiner zijn. De tv zal min of meer op ooghoogte staan, dus dit zie ik ook niet als bezwaar. Horizontaal vind ik belangrijker en daar maakt het niet uit.
- Nadeel van actief 3D is dat 10% van mensen flikkeringen ervaren, ik heb dat zelf ook als vervelend ervaren bij een test in de winkel, bij passief geen probleem
- De benodigde brillen voor actief 3D zijn een stuk lomper en benodigen batterijen die je moet vervangen. Voor brildragers (zoals mijn vriendin) blijken sommige zelfs zo goed als niet te gebruiken omdat ze niet goed voor een bestaande bril passen. Die van Samsung zaten het beste, maar zelfs die waren een stuk minder prettig in gebruik dan de passieve. Passieve brilletjes zijn niet duur, daarom krijg je bij de LG bijv. al 7 stuks meegeleverd, bij actief toch gauw 50 euro per stuk kwijt.
- Philips 47PFL7606H (in Pricewatch staat ook een 47PFL7606K, die zou zwart zijn, maar twijfel of die bestaat, kan hem niet vinden op philips site)
- LG 47LW650S
- De LG heeft 2D --> 3D conversie. Gezien, is aardig maar natuurlijk maar beperkt en zie ik me niet veel gebruiken.
- De Philips kun je met een iPhone App bedienen (iemand ervaring mee?), leuk, maar niet heel belangrijk.
- In de User Manual van de Philips lees ik (pagina 21) dat 'Opmerking: sommige 3D-weergaven worden niet ondersteund. 3D-invoer vanuit de USB-verbinding en Net TV worden niet ondersteund op de TV.' Dit zou echt minder zijn, zou zeer graag 3D vanaf USB stick en/of netwerk willen kunnen afspelen en dit werd mij volgens mij ook gedemonstreerd in de winkel met een mkv file vanaf usb stick op beide tvs, maar ga nu natuurlijk twijfelen. Heb hier ook nog een posting over gevonden: m4bus in "\[LCD/LED TV] Philips 2011 series". Als dit echt zo is, dan is dat een groot minpunt (zeg maar showstopper). In forum van Philips hier helaas ook nogal wat klachten over gelezen, dus ben bang dat het echt waar is.
- In de manual van de LG staat dat je een DivX-code moet registreren om deze te kunnen bekijken? Iemand praktijkervaring met de LG/Philips en of deze de standaard formaten van films (denk aan avi, mkv, mpg, etc) aankunnen? Dit zou een belangrijk argument voor/tegen kunnen zijn.
- De looks: de Philips is geborsteld rvs en de LG zwart kunstof. Puur persoonlijke smaak.
- De Philips heeft dan natuurlijk ook nog Ambilight, maar daar ben ik zelf niet zo kapot van (heeft een vriend), zou zelfs overwegen om het uit te zetten.
- Geintegreerde mediaplayer van Philips ondersteund geen subs.
- Volgens de verkoper in de winkel is de SmartTV functionaliteit van Philips beter ontwikkeld dan die van LG, maar hij kon niet echt uitleggen waar dat nou in zat. Weet iemand of dit inderdaad een significant verschil is?