Toon posts:

8600m dood, heeft fix zin? (en andere vragen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
't Is zo ver, de NVIDIA 8600m GPU in mijn Compal fl90 ACE is gestorven (geen beeld meer, ook niet via extern scherm, Windows start wel nog op). Op het net staan er veel verhalen over het over bakken van de GPU, maar ik vraag me af of dit wel werkt. Als het al lukt, komt het probleem dan niet terug na een paar maanden/weken?

Is het niet veel beter om een GPU reball te laten doen? Waar kan ik dat ergens in België laten doen (tegen een voordelige prijs)? Als ik er de brui aan geef en mijn laptop als losse onderdelen probeer te verpatsen, wat zou ik dan nog kunnen krijgen?

Ander probleem: ik wil de data van mijn schijf redden. Helaas kan ik niet remoten naar de laptop, want dat heb ik in der tijd dichtgetimmerd. zijn er ergens Linux Live CD's te vinden waar remote access (via ssh, VNC of één of andere share) automatisch opstart zonder dat er user interactie verijst is? (met Ubuntu gaat het niet, waat daar moet ik eerst ssh enabelen, en dat gaat nogal moeilijk als je geen beeldscherm hebt en dus niet kan zien wat je typt, ...), of koop ik beter een SATA naar USB doosje?

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
ik heb nog een 8600m mxm2 liggen mocht jeje laptop willen fixen :)

Ryzen cloud9

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 19:03:
Op het net staan er veel verhalen over het over bakken van de GPU, maar ik vraag me af of dit wel werkt.
Als je weet wat je doet, 90% kans dat die het hierna weer doet.
Als het al lukt, komt het probleem dan niet terug na een paar maanden/weken?
Ja, maar dat is niet vreemd je kocht immers een laptop die het probleem al had dus van het begin af aan was het al wachten op problemen.
Is het niet veel beter om een GPU reball te laten doen?
Zonde van het geld.
Als ik er de brui aan geef en mijn laptop als losse onderdelen probeer te verpatsen, wat zou ik dan nog kunnen krijgen?
Geld bijvoorbeeld.
of koop ik beter een SATA naar USB doosje?
Hang de HD gewoon in een PC, simpeler kan het niet.

Verwijderd

ff een subtiele kick; een laptop ontvangen met een dood scherm. Volgens klant zou het aan het TFT scherm liggen maar ik had ook geen DVI signaal, dus dat leek me al sterk. Kaartje is een MXM module, gewoon los eruit te halen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NS6GjDpYOLpgVgtK4SI3Ur1q/thumb.jpg

Na ongeveer 7 minuten in een heuse mister T Turboflave het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mvxhu9gfDPhbQnuyNeSAsGbo/thumb.jpg

Het is dus gelukt. Nu noodzaak de laptop weer in elkaar te zetten en langdurig te testen. Het probleem zit 'm in de temperatuur en slechte solderingen die zo'n kaart kent. Bakken kan ook geen absolute garantie zijn; sommige gaan 1 dag, andere gaan een leven lang mee. Heel moeilijk in te schatten, maar het bakken principe werkt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2012 07:05 ]

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:20

seninha

god's right foot

Ik heb thuis een HP liggen waar ook een Nvidia kaart in zit.Deze geeft dus ook geen beeld.

Nou dacht ik dat dit ook het bekend 8600 probleem was, maar als ik de alles aansluit via HDMI op mn monitor dan heb ik wel beeld.

Vraag me nu af of het echt een 8600 probleem is of dat de LCD scherm gewoon dood is?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Als je nog beeld hebt via een DVI of HDMI aansluiting lijkt het me wel duidelijk. Als de GPU dood was had je ook geen beeld :P Wat je kan doen is kijken of de backlight het nog doet; eventueel kijken of je een spare scherm voor weinig kopen kunt, en de gok maar nemen.

Laptop draait inmiddels furmark voor een 15 minuten. So far so good. :)

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
Mijn ervaringen hiermee:

laptop met 8600 chip:
In de oven geweest, krappe 3 maanden later wederom stuk.
Daarna door een bedrijf laten doen, 3 maanden later wederom stuk.
Resultaat, strippen en de rest in de container.

Playstation 3:
Laten doen door een bedrijf, 3 maanden later weer dood.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:20

seninha

god's right foot

TimothyW schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 08:41:
Mijn ervaringen hiermee:
Playstation 3:
Laten doen door een bedrijf, 3 maanden later weer dood.
Raar, die van mij draait zeker al 1 jaar zonder probleem. En niet eens laten doen maar zelf aan de gang gegaan.

iRacing Profile Flickr

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 15:35
Mijn ervaring:

8600m GT, geen beeld meer => gebakken in de oven. Na +/- 9 maanden dook hetzelfde probleem weer op. Daarna weer in de oven gedaan, maar nu wat langer. Nu, 6 maanden verder werkt alles nog prima. Even kijken hoe lang ie het deze keer vol houd. En anders gaat ie gewoon weer in de oven. :P.

Bakken dus die handel. ;)

Verwijderd

Het voordeel met mijn geval was dat het een MXM module was, vervangbaar en je hoeft niet het hele plankje in de oven te doen. Dat gaat in de praktijk ook wel eens mis: :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ilbZYOpdtqATu3cK1i7623Hk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b3Ln3cbP6c9tIo4NW2L7WPc0/full.jpg

Connectoren en andere toebehoren kunnen heel snel barsten of in dit geval krom gaan trekken van de hitte. Ik kwam erachter dat een Turboflave veel meer geconcentreerde warmte neerzet dan een oven

Afbeeldingslocatie: http://www.black-and-right.com/wp-content/uploads/Mr.-T.jpg

:P

Ik heb een Vaio hier nog liggen maar een compleet moederbord is vaak een ramp. Het had 5 minuten gewerkt en daarna was het voor goed stuk. Middels een nieuw plankje besteld, krengen zijn duur.

Verwijderd

Je kan ook altijd de verfstripper pakken kun je het mobo mooi inpakken in aluminiumfolie en de GPU of IGP uitsnijden. Of eventueel een aansteker. :p

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:24

Nemesizz

Untouchable

Ik heb 2 acer borden tot wel 4x gebakken in een oven. Bepaalde plastic dingen smolten wel, maar het bord werkte er verder wel weer om (ongeveer 2 a 3 maand at best en daarna weer bakken).
Na 4x bakken en 2x heatgun gaf de chip het op, ding wil helemaal niet meer starten.

Het bakken/reflowen is helaas maar een tijdelijk fix en resultaten zijn wisslend. M'n beste reflow (met een 6800GT gewone AGP kaart) was een jaar (weinig zwaar gebruik overigens), maar gemiddeld gaan ze maar 3 weken ofzo mee na een reflow voordat de boel weer kadoek gaat.

Laptops en console's is het extra zuur. Daar kun je vaak de kaart niet vervangen (bij gewone PC mik je er gewoon een nieuwe kaart in). MXM modules zijn nou ook niet bepaald makkelijk te vinden (met een Radeon ipv Geforce bijvoorbeeld) om nog maar niet spreken over de absurde prijzen.
Pagina: 1