Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit met een aantal vragen omtrent licenties maar ik kom eigenlijk vrijwel nergens aan een duidelijk antwoord bij het zoeken op Google of Tweakers, dit omdat vrijwel alle informatie over illegale software gaat en zakelijke laptops voor privé gebruik. Maar dat speelt hier niet.

In het geval van een zakelijke laptop die je ook privé mag gebruiken; hoe zit het dan precies met licenties? Ik ben me ervan bewust dat alles sowieso legaal moet zijn. Maar hoe zit het met bv software die je legaal kocht voor privé gebruik maar die je dus eigenlijk zakelijk niet mag gebruiken. Mag je die juridisch gezien wel gewoon op je zakelijke laptop geinstalleerd laten staan zolang je deze software dan maar niet tijdens je werk gebruikt?

En hoe zit het met zakelijke software die je legaal hebt gekocht op je eigen bedrijfje, is zakelijke software gewoonweg zakelijke software en mag ik die dus ook gebruiken bij een ander bedrijf? Of zijn dergelijke licenties over het algemeen ook echt specifiek gebonden aan dat ene bedrijf waarop de licentie is aangeschaft?

Als laatste vraagje vraag ik me nog af hoe het zit met legaal aangeschafte muziek bij iTunes, mag ik die met mijn koptelefoon wel gewoon luisteren op de zaak?

Ik hoop dat er iemand wat licht op de zaak kan schijnen :)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sjoerd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 19:01:
Maar hoe zit het met bv software die je legaal kocht voor privé gebruik maar die je dus eigenlijk zakelijk niet mag gebruiken.
Heb je daar voorbeelden van? Ik ken nl. geen licentievorm die onderscheid maakt in zakelijk/prive. De twee vormen die het meest gangbaar zijn is per (geinstalleerd) device of op userbasis. Daarbij maakt het dan niet uit of de software zakelijk of prive gebruikt wordt.

Of je werkgever er blij van wordt of je zakelijk aangeschafte software prive gaat gebruiken is een tweede, maar dat staat los van de licentievorm.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-11 19:52

Gerco

Professional Newbie

Ze zijn er wel degelijk, er zijn genoeg programma's beschikbaar onder een "Free for personal use" licentie. Avast (virusscanner) bijvoorbeeld en InfoRapid Search & Replace is ook alleen betaald voor business use:
InfoRapid Search & Replace is freeware and may be copied, distributed and used for private purposes without any limitations. Installing and using the freeware version on a commercially used computer is absolutely prohibited. In order to use the program commercially, you need one license
In dit geval zou je het dus niet mogen installeren op je zakelijke computer, ook niet wanneer je het alleen privé gebruikt.

[ Voor 55% gewijzigd door Gerco op 09-09-2011 19:39 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 20:55

job

Dit is wat ik zo snel vind over ms office home/student: The title bar displays "non-commercial use" when you start an Office Home and Student 2010 or 2007 program

[ Voor 55% gewijzigd door job op 09-09-2011 19:42 ]

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Bij ons intern is dit dan ook niet toegestaan. Je mag alleen volledig vrije software (denk GPL, BSD, etc.) installeren en gebruiken, maar niet dit soort beperkte software (free for personal use). Het hangt natuurlijk wel enigzins van de software af, maar in het algemeen is het ontzettend lastig aan te tonen dat je een programma op je zakelijke laptop alleen maar privé gebruikt hebt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dit is heel flauw, maar je moet daadwerkelijk de licentie lezen. Dat is flink wat werk, en soms staan er rare kleine lettertjes in. (lees vooral de quote van gerco hierboven)

Als je privesoftware op een werk-pc gebruikt is het van belang dat je over een poosje nog kunt aantonen dat je een licentie gekocht hebt. Want er zou een audit kunnen komen van software licenties, en als dan niet aantoonbaar is dat de licentie op een goede manier verkregen is mag de werkgeven deze alsnog een keer kopen.

Daarom gaat ook voor prive gebruik steeds meer mijn voorkeur naar open-source software, dan kun je de ervaring die je daarmee thuis opdoet gewoon op het werk gebruiken zonder een licentie aan te hoeven vragen via formulier xxxx die getekend moet worden door tig personen, die allemaal verantwoording willen hebben waarom dit nodig is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, ik denk dan inderdaad dat er niets anders op zit dan licentie per licentie te gaan lezen.

Opensource alternatieven ben ik niet altijd tevreden mee. Zo heb ik dus zelf een zakelijke licentie voor de Adobe suite gekocht op een eigen bedrijfje. Ik ga vanavond maar is na lezen of die zakelijke licentie dan ook gebruikt mag worden op mijn werk laptop (of in ieder geval erop geïnstalleerd mag staan) ook al is dat dus een ander bedrijf...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Bij Adobe is het simpel: geïnstalleerd is licentie benodigd. Mocht je bv. Acrobat geïnstalleerd hebben, en hier de CS DVD voor gebruikt hebben, dan dien je CS te licenseren (unbundeling is nl. niet toegestaan in de Adobe licentieovereenkomst).

Ook mag je een Adobe licentie maar aan 1 machine toekennen. Dus als jij op zowel je prive laptop alsook je zakelijke laptop Adobe geïnstalleerd hebt, dien je hiervoor 2 licenties te hebben.

Daarnaast mag je Adobe licenties niet overdragen aan een ander. Officieel is het dus als de laptop van A is, en de licentie van B, dat dit niet toestaan wordt door Adobe.

Living the American Dream

Pagina: 1