Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 19:29
Ik heb al een tijdje een oude harde schijf in dit type behuizing in gebruik als back-upschijf. Hij heeft een aansluitingen voor USB2 en eSata. Ik heb hem tot nu toe met USB gebruikt, omdat hij het met eSATA niet vanzelf ging doen. Nu ben ik die trage USB een beetje zat en wil hem toch echt graag met die andere verbinding gebruiken, maar ik heb geen idee hoe... Als ik hem met de eSATA-kabel in mijn moederbord prik, verschijnt de schijf nergens. Niet in disk management en niet in het BIOS. Ik heb helemaal nergens een reactie kunnen ontdekken op het inpluggen van de schijf, ook niet na herstarten (en heb ook eergisteren nog een verse Windowsinstallatie gedaan).

Ik heb gisteren uren gestoken in het lezen over mogelijke problemen met eSATA, maar word er niet wijs uit. Ik las iets over AHCI en Jmicron. In het BIOS testte ik de optie 'AHCI' even (IDE en RAID zijn de andere opties), maar daarmee werd geen enkele schijf meer herkend; alleen IDE werkte.

Ik gebruik:
- Windows 7 x64
- moederbord MSI KA790GX
- bovengenoemde IcyBox met een een harde schijf erin aangesloten met SATA

Weet iemand waar het probleem zit? Is de kans groot dat de kabel of controller in de behuizing stuk is, of ligt het aan een instelling in het BIOS? Ik heb helaas verder nog geen ervaring met eSATA en heb dan ook geen andere apperatuur of kabel om mee te testen.

[ Voor 2% gewijzigd door MarijnvdZaag op 09-09-2011 21:05 . Reden: moederbord was blijkbaar niet duidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Staat de eSATA poort wel geactiveerd? In de BIOS van mijn oude computer moest ik dat namelijk apart aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

eSATA prik je ove rhet algemeen niet in je mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Beatboxx schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:10:
eSATA prik je ove rhet algemeen niet in je mobo?
Wel als je mobo een eSATA poort achterop heeft zitten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Ik snap 'm =D Verder ook drivers goed geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Het moederbord heeft inderdaad zelf een eSATA-poort en het BIOS is ook geupdatet naar de nieuwste versie.

Ik heb geen enkele instelling gevonden voor eSATA specifiek (alleen voor SATA, die staat uiteraard gewoon aan).

Ik zou niet weten welke drivers ik nog zou moeten installeren, maar ik neem aan dat het niks gaat oplossen, aangezien het BIOS al geen schijf op eSATA detecteert.

[ Voor 27% gewijzigd door MarijnvdZaag op 09-09-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Werkt ie wel op een andere pc met esata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
In sommige gevallen heeft de eSATA-poort een eigen controller, zijn de drivers hiervan geïnstalleerd?
edit:
Welk moederbord heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-09-2011 18:32 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Beatboxx schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:27:
Werkt ie wel op een andere pc met esata?
Dat zou ik wel willen proberen, maar ik zou op het moment niet weten met welke pc. Ik kijk nog rond of ik dat ergens kan testen.
Puch-Maxi schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 18:31:
In sommige gevallen heeft de eSATA-poort een eigen controller, zijn de drivers hiervan geïnstalleerd?
edit:
Welk moederbord heb je?
De controller zit in de south bridge, gezien de specificaties op de MSI-site. Maar nog, als het BIOS up to date is en de schijf is daar niet zichtbaar ("eSATA -> NO DEVICE DETECTED"), dan hoef ik het niet in Windows 7 of drivers te zoeken, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Correct, als hij in de BIOS al niet zichtbaar is gaan drivers ook niet helpen. Klopt helemaal.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Op IDE kunnen maar vier BIOS apparaten, dus mapt de SB750 de SATA poorten zo:
sata0 => ide primary master
sata1 => ide primary slave
sata2 => ide secondary master
sata3 => ide secondary slave

Poorten 4 & 5 (waarbij de eSATA dus poort 5 is) werken dan niet, tenzij er een aparte setting voor in het BIOS zit ("SATA port 4&5 mode" ofzo).

Alleen met AHCI kan je 6 poorten direct aansturen, en "hotswappen" etc. Echter, zal je vast Windows al in IDE mode hebben geïnstalleerd, dus moet je eerst een fix uitvoeren:

Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Zorg ook dat je de AHCI driver zelf erop hebt staan; er zit er een standaard in Windows 7, maar een specifiekere AMD versie (amdahci.sys) komt ook met de standaard ATI / AMD Catalyst drivers mee.

Maak vooral ook backups, want het kan je Windows installatie geheel om zeep helpen.

Zet je PC uit, haal alle IDE / SATA / USB mass storage apparatuur, met uitzondering van je Windows schijf, eraf en zet h'm weer aan. Zet het BIOS in AHCI mode, en verder alles onder "standard CMOS features" op "auto" (o.i.d.). Geef de windows HDD de hoogste boot prioriteit, en kijk of ie Windows wil booten. Als dat lukt, dan zegt deze op een gegeven moment "nieuwe hardware gevonden", waarop je nog een keertje moet rebooten. Daarna werkt de eSATA als het goed is ook, en wordt de schijf gedetecteerd.

This can no longer be ignored.

• MarijnvdZaag
Aha! Makes sense.

Maar ik ga dit niet proberen als ik niet zeker weet dat het ook echt het probleem oplost. Ik heb reden om daaraan te twijfelen, omdat met de optie AHCI aan in het BIOS geen enkele harde schijf lijkt te worden gedetecteerd. Het vreemdste vind ik wel, dat het een moment lijkt alsof Windows toch gaat starten (te zien aan een Windowslogo), maar vervolgens herstart de pc.

Is het normaal dat het bios geen (e)SATA-apparaat detecteert in AHCI-modus?

(nog een klein hoopgevend puntje: de schijf begint, als hij met eSATA is aangesloten, wel met draaien op het moment dat ik de PC aanzet)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
..omdat met de optie AHCI aan in het BIOS geen enkele harde schijf lijkt te worden gedetecteerd.
Als je AHCI of RAID inschakelt krijg je na de gewone bios een aparte bios van de AHCI/RAID controller waarin de gedecteerde apparaten worden weergegeven.
..dat het een moment lijkt alsof Windows toch gaat starten (te zien aan een Windowslogo), maar vervolgens herstart de pc.
Dat komt dus door de BSOD waar Erik Jan naar verwijst doordat de driver die Windows laadt niet overeenkomt met de controller die op dat moment actief is.

/edit: Overigens dient de schijf naar mijn idee ook gewoon gevonden te worden in ide-mode. De usb-aansluiting heb je neem ik aan losgekoppeld op 't moment dat je 'm via e-sata aansluit?

[ Voor 14% gewijzigd door Nielson op 10-09-2011 16:16 ]

• MarijnvdZaag
Juist, ik begrijp het. Wat vreemd dat ik belangrijke informatie als dit niet zelf heb kunnen vinden :|

Ik heb de fix uitgevoerd en Windows boot nu met AHCI ingeschakeld en herkent na extra herstart weer alle interne SATA-drives... maar nog steeds de externe schijf niet :'(

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je t schakelaartje achterop de behuizing wel van USB naar eSATA gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Nee, maar wel van 'off' naar 'on'. Leuk geprobeerd, maar er zit maar één schakelaartje op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Wat gek. Nou ja, dan ben je in ieder geval overgeschakeld op het modernere AHCI :) Wat Nielson zegt is inderdaad ook belangrijk, het liefst de externe drive aanzetten met _alleen_ het eSATA kabeltje aangesloten: anders weet het controllertje niet in welke modus hij moet staan. Als dat niet werkt weet ik het ook niet meer.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik hem min of meer dezelfde icy box. Binnenin zit een kabeltje dat op 2 poorten gezet kan worden: usb of esara. Kijk dus eens binnenin of je een kabeltje in een ander poortje kan prikken?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ah, ik heb een Akasa en die heeft een klein schakelaartje achterop voor USB>eSATA, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Microkid schreef op zondag 11 september 2011 @ 07:20:
Ik hem min of meer dezelfde icy box. Binnenin zit een kabeltje dat op 2 poorten gezet kan worden: usb of esara. Kijk dus eens binnenin of je een kabeltje in een ander poortje kan prikken?
Mijn behuizinkje heeft geen enkele kabel. Zowel de poorten aan de buitenkant als die aan de binnenkant zitten direct op een printplaatje vast. En ik heb ook de USB-kabel niet voortdurend erin laten zitten.
Dus blijkbaar moet ik de conclusie trekken dat er iets stuk is ;(

Oh, en natuurlijk iedereen bedankt voor de reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door MarijnvdZaag op 18-09-2011 18:32 ]

Pagina: 1