Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, voor een of andere rede gaat mijn Intel i5 2500K in Turbo modus werken als deze... Idle is... Volgens Core Temp 1.0 althans. Ik heb de processor maximaal weten te belasten door even een filmpje te renderen in Sony Vegas Pro en toen ging hij niet verder dan 34x multiplier, en tijdens idle gaat hij gewoon naar 37x...

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Voor de zekerheid: Asus P8H67 mobo, Windows 7 x64 ultimate, de rest maakt denk ik niet uit maar zal het posten als het toch nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 18:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Klokt ie terug omdat ie het warm heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hij wordt niet warmer dan 45-48°C. :|

Edit: Zit een Scythe Mugen 2 Rev. B koeler op, vandaar dat hij niet zo heet wordt onder volle belasting.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:13
Waarschijnlijk heeft hij een te hoge TDP terwijl hij turbo'd op 4 cores tijdens het renderen, vandaar dat hij op 34 blijft steken.
Dat hij idle naar 37, betekend waarschijnlijk dat er een single thread applicatie op de achtergrond voor een beetje load zorgt. Check eens in taakbeheer als hij idle is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ook niet, moest even Googlen wat het inhoud en keek ook even in Core Temp, wattage is ongeveer 45 Watt als ik hem laat renderen in Sony Vegas. (Wanneer hij dus op 34x Multiplier werkt.)

Edit: Tikte een paar keer 52 Watt aan, maar dat is het hoogste dat ik hem kon laten halen.

Edit2: Kan geen kwaad op zich, hij wordt niet warmer dan 30°C wanneer hij idle't in Turbo Modus, en krijg hem ook nooit voluit belast tijdens spellen, maar vondt het gewoon vreemd. :X

Hoop ook dat ik het TDP verhaal goed begrijp, stom genoeg is het de eerste keer dat ik erover hoor. 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
Staat je Windows energiebeheer op prestatie? Bij mij klokte hij dan niet meer terug(i7 920).

Jij hebt een i5 2500k die dus in turbo blijft staan, kijk eens in je bios of alles op auto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Een 2500K draait op 3,3 Ghz en turbo't maximaal als volgt:
Dir gaat over het aantal cores in gebruik:

1 core, 4 multipliers erbij
2 core's, 3 multipliers erbij
3 core's, 2 multipliers erbij
4 core's, 1 multiplier erbij

Zie: Wikipedia: List of Intel Core i5 microprocessors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
White Feather: Als ik het dus goed begrijp functioneert mijn processor dus naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn i2500k staat eigenlijk vrij vlot te nixen op 1600 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 20:48:
White Feather: Als ik het dus goed begrijp functioneert mijn processor dus naar behoren?
Yep! en als hij niets te doen heeft gaat hij naar minder dan de normale snelheid, zie onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
ik heb hetzelfde als reepje, als hij niks staat te doen gaat hij naar 100.3x16, en als die wat doet gaat hij naar 100.3/100.5 x 34/35. dus idd even naar je bios kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door megadoom op 09-09-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Reepje schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 21:31:
Mijn i2500k staat eigenlijk vrij vlot te nixen op 1600 MHz.
Het... kan natuurlijk zo zijn dat er een single-threaded applicatie op de achtergrond loopt en (vrij) veel rekenkracht vraagt. Tijd om eens naar je resource monitor oid te kijken.

Zoniet, kijk ook eens naar je energiebeheer en je advanced bios (uefi?) settings. En of je biosversie je processor wel ondersteund, bijvoorbeeld.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Helixes schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:05:
[...]

Het... kan natuurlijk zo zijn dat er een single-threaded applicatie op de achtergrond loopt en (vrij) veel rekenkracht vraagt. Tijd om eens naar je resource monitor oid te kijken.

Zoniet, kijk ook eens naar je energiebeheer en je advanced bios (uefi?) settings. En of je biosversie je processor wel ondersteund, bijvoorbeeld.
Eh, wat is het probleem als je processor op 1600 MHz loopt als hij niet te doen heeft? Dat doet hij juist als er zeer weinig rekenkracht gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
nog iets, probeer cpu-z misschien geeft die wel wat anders aan.
nog een vraag, hoezo een k versie processor op een p8h67 mobo waar je niet eens mee kan overklokken?
(i5 2500 = i5 2500k op een h67 systeem.)

[ Voor 55% gewijzigd door megadoom op 09-09-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

megadoom schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:05:
Nietus, krachtigere GPU.

Dat vergeten tweakers nog wel eens omdat ze toch een quad-SLI GTX580-setup in hun systeem hebben hangen maar het is toch echt een verschil. :P

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 09-09-2011 23:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
ja maar kwa overklokken ga je toch eerder de cpu overklokken, en niet de gpu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee nee nee, dat zeg ik niet.

Een i5 2500K heeft een krachtigere GPU. Zonder overklokken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
Ik heb hetzelfde met een 2600k op Asrock H67M, idle 37x multiplier, streshed Prime 95 34x.

• megadoom
het ligt dus waarschijnlijk aan het h67 mobo...

Verwijderd

Topicstarter
megadoom schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 23:05:
nog een vraag, hoezo een k versie processor op een p8h67 mobo waar je niet eens mee kan overklokken?
Het prijs verschil was maar €2,- voor de K-Versie, en misschien in de toekomst koop ik een andere moederbord, deze heeft ook maar twee SATA3 aansluitingen...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Heb je in de bios al die Auto Overclock functied e.d. uit staan, en ook geen extra Asus apps in Windows draaien?

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Dit is helemaal geen probleem, maar heel vanzelfsprekend. Volgens mij begrijp je alleen de turbo boost niet.

Turbo boost is een techniek waarbij 1 core overgeclockt wordt, wanneer de andere cores passief zijn, zodat je single-threaded taken sneller kan uitvoeren zonder dat de processor daarbij heter wordt.

Bij het renderen in Sony Vegas Pro worden alle cores volledig gebruikt, dus zal de turbo boost zeker uitstaan. Vandaar de lage multiplier. Als je computer idle is, en toevallig met een singlethreaded taak bezig is (zoals onder andere een aantal antivirus programma's, synchronisatieprogramma's en hardwaremonitors), zal hij de turbo boost aanzetten zodat die ene taak sneller gaat, terwijl de andere cores idle zijn.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb eens even gekeken met Asus Al Suite II bij mijn systeem ( Asus P8Z68 DELUXE met een I7 2600K ) en idle zie ik hem ook regelmatig omhoog schieten tot 4.3 Ghz ( Multiplyer 100 x 43 ). Nu denk ik dat er een logische verklaring voor is namelijk je gebruikt Coretemp 1.0 en mij verbaasd het niet dat net Coretemp die single applicatie is die hiervoor zorgt.

Zelf heb ik ook verder alleen Tweakers open staan en voor de rest niets en toch dat ie af en toe dan omhoog schiet maar wel weer heel snel terug naar 1.6 Ghz gaat. Dus kan ik geen andere verklaring er voor bedenken dat het Al Suite II is en in jou geval Coretemp die voor die pieken telkens zorgt en op de een of andere manier de cpu triggert.
Pagina: 1