Netwerk Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-02 09:15
Ik ben ondertussen een beetje moe van het opnieuw configureren van routers zonder succes, dus hopelijk kan hier iemand mij van antwoord voorzien... :)

Hoe mijn thuisnetwerk er momenteel uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/20101644/Huidige%20Situatie.jpg

Het probleem met deze configuratie is dat ik de NAS niet kan bereiken wanneer ik ben verbonden met 'Boven'. Omgekeerd is de draadloze printer, die met 'Boven' is verbonden, niet te bereiken wanneer ik ben verbonden met 'Beneden' (volgen jullie het nog?)...

In andere woorden, 'Boven' is nu nog gewoon een aparte router, terwijl deze eigenlijk zou moeten functioneren als extra hersenloos Accespoint (of Repeater?) en 'Beneden' alleen maar ondersteund in het voorzien van een fatsoenlijk draadloos netwerk door heel het huis.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/20101644/Gewenste%20situatie.jpg

Ik heb al heel wat 'how-to' guides gelezen, maar ik kom er zelf maar niet uit. Kan iemand mij misschien helpen door te zeggen waar ik wat moet configureren? Netwerken is duidelijk niet ding :'(

Bij voorbaat dank voor ieders hulp! :)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je mag maar 1 DHCP server aan hebben! Je modem moet puur als modem functioneren (geen routing functie aan!), boven zou ik puur als switch laten functioneren, dus ook DHCP uit.
Op router beneden zou ik de DHCP aan zetten en via die router alles laten routeren.
Die ip-ranges worden dan alleen door de router beneden uitgegeven en beheerd, de rest geeft dan alleen data door zonder te routeren.

Edit: Boven zou dan puur als AP werken en voor je bedrade apparaten als switch.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjezz op 09-09-2011 15:41 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45

D4NG3R

kiwi

:)

Stel de 2e router in als Bridge of vervang hem door een switch, probleem opgelost ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Bartjezz schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:40:
Je mag maar 1 DHCP server aan hebben!
offtopic:
Je kunt best meerdere dhcp servers hebben in hetzelfde netwerk.
Het is voor een thuissituatie alleen niet echt handig ;)

Je maakt het jezelf moeilijk door met twee routers te werken.
Daardoor krijg je ook twee netwerken. 10.0.0.0 en 11.0.0.0.
Het eerste is een private reeks, geen probleem, alleen 11.0.0.0 is geen private reeks en kan dus ergens op internet voorkomen. Zou ik niet gebruiken.

Ik zou je router beneden naar 192.168.x.254 instellen.
De router boven op 192.168.x.253, en dan het kabeltje niet in de wan poort stoppen, maar in een lan poort.
1e router geeft via dhcp de juiste settings door, en desnoods geef je je NAS een reservering voor een vast ip.

Er staat hier op GoT vast wel een goede howto over een twee router setup.
Pak die erbij, en geef aan waar je daar de mist in gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door aZuL2001 op 09-09-2011 15:52 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stel de tweede router in als dhcp relay

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 09-09-2011 15:47 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:40
router boven dhcp uit en 10.0.0.2 geven (als dat niet in de dhcp pool van beneden zit.)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan "Boven" beter in hetzelfde subnet houden, en alleen de AP functie aan laten staan, de rest uit.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Komt er op neer dat je de WAN poort van de router boven niet moet gebruiken.
Dus het draadje van router beneden naar router boven moet in beide routers in een LAN poort zitten.

Verder moet je de DHCP server op de router boven uitschakelen, en de router boven een IP-adres geven in de 10.0.0.0 range. Dan heb je een volledig transparant netwerk.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-02 09:15
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 16:08:
Komt er op neer dat je de WAN poort van de router boven niet moet gebruiken.
Dus het draadje van router beneden naar router boven moet in beide routers in een LAN poort zitten.

Verder moet je de DHCP server op de router boven uitschakelen, en de router boven een IP-adres geven in de 10.0.0.0 range. Dan heb je een volledig transparant netwerk.
Geweldig, het werkt! Allemaal bedankt voor het meedenken, much appreciated ;)
Pagina: 1