Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Om volledig van 3D en tegelijkertijd de lossless audio codecs te genieten moet ik mijn HDMI 1.3 receiver vervangen door een HDMI 1.4 receiver.

Nou viel mijn oog op de Yamaha RX-A810: http://nl.yamaha.com/nl/p...=model#tab=product_lineup

Na wat verder op internet gesnuffeld te hebben kan ik voor ongeveer hetzelfde geld de Yamaha RX-V1067 kopen. Deze wordt uitgefaseerd en is dus flink in prijs verlaagd.http://europe.yamaha.com/en/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-v1067__g/

Beide versterkers hebben HDMI 1.4, Android remote app, FLAC support en ondersteuning voor alle codecs die ik nodig heb. De RX-A810 wordt gepresenteerd als instapper voor de nieuwe Aventage lijn. Volgens de website het beste wat Yamaha op dit moment heeft te bieden. Maar ik krijg het idee dat het meer marketing is dan dat je de A810 als ultieme receiver moet gaan zien.

Hier wat cijfertjes van de Yamaha website voor de A810:

7-channel 1,050W = 160W x 7 (4 ohms, 1 kHz, 0.9% THD, 1ch driven); 700W = 100W x 7 (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, 0.09% THD, 2ch driven)

Rated Output Power (1kHz, 1ch driven) --------------------------------- 160W (4ohms, 0.9% THD)
Rated Output Power (20Hz-20kHz, 2ch driven) ----------------------- 100W (8ohms, 0.09% THD)
Maximum Effective Output Power (1kHz, 1ch driven) (JEITA) ---- 160 W (8 ohms, 10 % THD)
Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms) --------------------------- 140/180/210/250W
11,1 kg

En hier wat cijfertjes voor de V1067

7-channel 165W/ch (max); 7-channel 735W (105W x 7 RMS)

Rated Output Power (1kHz, 2ch driven) ---------------------------------- 120W (8ohms, 0.7% THD)
Rated Output Power (20Hz-20kHz, 2ch driven) ------------------------ 105W (8ohms, 0.06% THD)
Max Output Power for Europe (1 kHz, 1ch driven) -------------------- 165W (4ohms, 0.7% THD)
Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms) ---------------------------- 135/165/210/280W
14,7 kg

Nou heb ik me laten vertellen dat een zwaarder gewicht meestal een indicatie is voor betere componenten (zoals koellichamen). Qua wattage ontlopen ze elkaar niet veel, maar qua gewicht zit er 3,6 kg tussen.

Staar ik me nu te blind op de cijfertjes, of zou de A810 de naam Aventage eigenlijk niet mogen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Je staart je inderdaad te blind op cijfertjes. Wat trekt de A810 maximaal uit het stopcontact? Als deze het opgegeven vermogen echt wil halen moet hij dus meer dan 1050 Watt trekken. Dit in verband met het rendement van de interne versterker. Klasse A/B zit op zo'n 50% rendement, een Klasse D (Digitaal) kan tot wel 90% rendement hebben. Idem met de V1067.

In de praktijk zal er niet veel verschil zitten tussen deze twee receivers. Want de enige meting waar je wat aan hebt is de meting van de 20 - 20 kHz en dan op 2 kanalen. En dan zegt dat nog steeds niets over wat de receiver in 5.1 of 7.1 gaat doen. Twee kanalen aansturen is namelijk heel wat makkelijker dan vijf of zeven. Maar goed, het verschil tussen 100 en 105 Watt is echt niets, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Volgensmij heeft de V1067 geen iPod support via de gewone USB port. De opvolger, de V1071 weer wel.

Wat ik overigens wel lees op diverse review sites is dat het verschil in geluidskwaliteit tussen de x67 en de x71 serie significant is, terwijl er qua hardware weinig veranderd is. Men weet niet precies waar dat aan ligt, maar het schijnt een hoorbaar verschil te zijn. Dus ook iets om rekening mee te houden.

Tussen de V1067 en V1071 zit ongeveer 50 euro qua prijs op het Internet. De A810 is meer vergelijkbaar met de V771 qua features. Het begrepen dat het gewoon een meer gepimpte versie is van de V771. De 1067/1071 moet je meer vergelijken met de A1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
Geen iPod support vind ik juist een pluspunt. Maar laat ik daar maar niet verder op ingaan.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat ze grofweg hetzelfde vermogen kunnen leveren (op papier), maar de V1067 is wel 3,6 kg zwaarder. Dat betekent vaak dat er zwaardere koellichamen in zitten.

En als ik de A810 met zijn grote broers vergelijk heeft hij ook geen "rigid frame" en ook geen H-Frame. Dus ook binnen de Aventage lijn zijn er nog wat verschillen.

De V1067 heb ik het goedkoopst gezien voor 749 euro, maar weet niet zeker of die nog voor die prijs geleverd wordt. Anders 795 euro. De V1071 heb ik nog niet onder de 900 euro gezien. Wel via Google een oude aanbieding bij hificorner.nl , maar die prijs is ondertussen ook weer boven de 900 euro gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Supremo schreef op maandag 12 september 2011 @ 17:49:
Geen iPod support vind ik juist een pluspunt. Maar laat ik daar maar niet verder op ingaan.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat ze grofweg hetzelfde vermogen kunnen leveren (op papier), maar de V1067 is wel 3,6 kg zwaarder. Dat betekent vaak dat er zwaardere koellichamen in zitten.

En als ik de A810 met zijn grote broers vergelijk heeft hij ook geen "rigid frame" en ook geen H-Frame. Dus ook binnen de Aventage lijn zijn er nog wat verschillen.

De V1067 heb ik het goedkoopst gezien voor 749 euro, maar weet niet zeker of die nog voor die prijs geleverd wordt. Anders 795 euro. De V1071 heb ik nog niet onder de 900 euro gezien. Wel via Google een oude aanbieding bij hificorner.nl , maar die prijs is ondertussen ook weer boven de 900 euro gezet.
Tja, support voor een iPod is idd ook niet alles :+ Geluidskwaliteit des te belangrijker.

De A810 heeft idd geen rigid frame. Het schijnt gewoon een V771 met een andere badge te zijn en misschien hier een daar wat betere elektronica. Maar mijn inziens betaal je meer voor de Aventage lijn en heb je met de V771 meer 'bang for your buck'.

Als ik moest kiezen tussen de A810 of V1067 dan is voor mij de keuze gauw gemaakt: de V1067. Meer aansluitingen e.d. voor hetzelfde geld.

Ik raad je aan om ook op AVSForum.com te surfen en daar rond te neuzen, daar lopen nog een paar 'kenners' rond.

Ik zelf ben van plan binnenkort de V771 aan te schaffen, past binnen mijn budget en is prima voor mijn doeleinden (muziek luisteren in een niet al te grote ruimte, met daarnaast de mogelijkheid voor surround).

[ Voor 4% gewijzigd door Sakete op 13-09-2011 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:44

EraZor

Don't mention the war

Ik heb met 't zelfde probleem gezeten en uiteindelijk (met name vanwege de prijs) voor de 1067 gekozen. Overigens; idd een uitlopend model en niet meer onder de 799€ te vinden. De adressen waar ie goedkoper was, konden 'm niet meer leveren (alleen hier en daar het titanium model; zwart niet. ook niet meer leverbaar vanuit Yamaha). ik heb geluisterd naar beide modellen, en heb, eerlijk gezegd, klankmatig geen verschil kunnen ontdekken. Ik zou je keuze dus puur op features maken. Ook ga je, qua vermogen, nauwelijks verschillen opmerken tussen de door jou aangehaalde mdoellen.
Pagina: 1