Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SBS 2011] Licenties (Devices & Users)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de volgende situatie:

Een SBS 2011 server, met daarnaast een Premium AddOn.

Op dit moment heb ik 50 User Cals voor beide servers en heb nu ongeveer 47 users die aangemaakt zijn op het systeem. Totaal zijn er maximaal 40 pc's aangemeld in het SBS-domein.
De meeste users maken op hun mobiele telefoon gebruik van e-mail en dan zijn er ook nog wat laptops (niet in het domein) welke verbinding maken met Exchange en nog wat Ipads.

Nu is mijn vraag: is dit een probleem qua licenties. Ik heb dus nog geen 50 users in gebruik, maar wel heel wat apparaten (misschien wel 50 apparaten) welke verbinding maken met Exchange. Wordt dit ook gezien als een device of is dit alleen maar als het systeem daadwerkelijk in het domein 'hangt'?

Ik heb hier het e.e.a. over nagezocht op google, maar ik kan het niet vinden. Ik wil uiteraard voorkomen dat we meer dan de maximale 75 toegestane gaan gebruiken. Weet er overigens iemand wat er gebeurd als dit toch het geval is?

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als jij user CALS hebt , dan maakt het niet uit hoeveel Devices je hebt.

www.degroot-it.nl

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

degroot schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 15:21:
Als jij user CALS hebt , dan maakt het niet uit hoeveel Devices je hebt.
Q. How many users can use the SBS 2011 Standard software?
A. A SBS 2011 CAL Suite is required to access SBS 2011 Standard. You may have no more than 75 users and devices accessing a licensed instance of the SBS 2011 Standard software.

http://www.google.nl/url?...g2=DpelCYiQNcg8c_ona3WEPw

Vreemd hier http://www.microsoft.com/netherlands/sbs/versies.aspx staat weer wat anders
CAL Types
Met SBS 2011 kiest u hoe CAL's worden gebruikt, gebaseerd op hoe de server op reguliere basis wordt ontsloten. Er zijn twee typen CAL's waaruit u kunt kiezen: Device CAL's en User CAL's. Deze opties geven u de flexibiliteit om het CAL-type te kiezen dat het beste aansluit bij uw zakelijke behoeften.
Device CAL's - Met Device CAL's schaft u een CAL aan voor elk device waarmee u toegang wenst tot uw server, zoals laptops, desktopcomputers, Pocket PC's en smartphones. Met deze optie krijgt iedere gebruiker met het gelicentieerde device toegang tot de server. Device CAL's zijn economisch en administratief gezien de beste keuze voor een organisatie met meerdere gebruikers die van één device gebruikmaken, zoals medewerkers in ploegendienst. Als u voor Device CAL's kiest, dan gebruikt elk device met toegang tot de SBS 2011 server een CAL. U kunt die CAL heralloceren wanneer u een device niet meer gebruikt.
User CAL's - Met User CAL's schaft u een CAL aan voor individuen die ‘op naam' toegang krijgen tot uw server. Gelicientieerde gebruikers hebben met elk willekeurig device toegang tot de server. User CAL's zijn ideaal voor een organisatie die vele mobiele medewerkers heeft die toegang moeten krijgen tot het bedrijfsnetwerk met mobiele devices, of medewerkers die meerdere devices gebruiken om op het netwerk te komen. U kunt een User CAL heralloceren als een medewerker een andersoortige taak heeft gekregen. U kunt een User CAL ook tijdelijk aan iemand anders toewijzen als de gebruiker met verlof is of als het device buiten werking is.
Hier lijkt het dus ook aan te geven, dat 1 gebruiker met welk willekeurig device verbinding mag maken, geen limitatie.

[ Voor 54% gewijzigd door Oid op 10-09-2011 00:18 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, vraag me af in hoeverre dat ook daadwerkelijk gecontroleerd wordt. Als je in de Exchange management console kijkt zie je dat het bijhouden van CALs sowieso ontbreekt. De User CALs die je koopt stellen ook niks voor, zijn gewoon papiertjes voor in je administratie die je toont bij een evt controle.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Klopt wat je zegt , MS gaat er bij SBS gewoon vanuit dat jij je licenties netjes op orde hebt.
Maar probeer maar eens user nummer 76 aan te maken :)

www.degroot-it.nl

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
degroot schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 08:48:
Klopt wat je zegt , MS gaat er bij SBS gewoon vanuit dat jij je licenties netjes op orde hebt.
Maar probeer maar eens user nummer 76 aan te maken :)
Dat heeft niets met licenties te maken, meer met de 75 gebruiker limiet in SBS.
Met 5 user licenties, kun je prima draaien met 75 users..... natuurlijk niet goed.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Ok, prima dan heb ik dus geen probleem. De user-licenties zijn (zoals al gezegd) prima op orde hier :)
Pagina: 1