Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een schakelaar gemaakt waarmee ik mijn Corsair Dominator Airflow kan aan of uit zetten.
Alles lijkt perfect te werken maar één zaak baart mij zorgen. Als mijn Corsair ventilator aangesloten zit op de schakelaar lijkt hij veel trager te draaien dan als hij rechtstreeks op de voeding aangesloten zit. Dit doet mij vermoeden dat er ergens een weerstand gecreëerd wordt. Daarom heb ik hem een tijdje laten draaien, maar nergens kon ik enige warmte-ophoping waarnemen.

Mijn vraag is dus of ik mijn ventilator gerust kan laten draaien, of is hier iets aan de hans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Op welke draden heb je de schakelaar aangesloten? Heb je niet toevallig de 5V lijn gepakt ipv de 12V lijn o.i.d. ? Een foto of een schemaatje van hoe het er bij jou uitziet zou handig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beide keren (met en zonder schakelaar) heb ik hem op een gewone molex aangesloten, 12V dus, even vlug een schematje maken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
geel is +12 en rood is +5, zwart is de ground. je kan dus rood-zwart=5V geel-zwart=12V en geel-rood=7V erop hebben staan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dat verklaart veel, ik dacht dat molex altijd 12V was, probleem opgelost zou ik zeggen :).
Kan het trouwens kwaad dat een ventilator die voor 12V ontworpen is aan 5V draait? Ik denk persoonlijk van niet aangezien dit hetzelfde principe is als een regelweerstand (fan controller).