• crazyturk187
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo

Ik heb een AsRock Extreme4 Z68 1155 moederbord gekocht en ik heb corsair ram geheugen gekocht die tripple channel was. Maar nu lees ik weer dat 1155 geen tripple channel is. Maar zal deze Corsair ram alsnog werken ?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34
Ja, maar niet als triple channel. Daarnaast maakt het geloof ik niet ontzettend veel uit met snel geheugen :). En anders een vierde latje erbij halen hè.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zal wel werken, maar dan wel in single channel als je alle reepjes er in prikt.
Als ik jou was zou ik het setje terugbrengen en ruilen voor een dual-channel set die je wat lijkt.
Of nog een enkel reepje bijhalen zodat je vier repen hebt, waardoor je weer dual-channel kunt draaien.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42
Ultraman schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 07:10:
Zal wel werken, maar dan wel in single channel als je alle reepjes er in prikt.
Als ik jou was zou ik het setje terugbrengen en ruilen voor een dual-channel set die je wat lijkt.
Of nog een enkel reepje bijhalen zodat je vier repen hebt, waardoor je weer dual-channel kunt draaien.
3 * 4GB 2000MHz 1.5v in mijn Z68 en Dual Channel is actief (in ieder geval voor DIM 1&2), tools en benchmarks confirmeren dit. Er is heel weinig tot geen documentatie te vinden over deze configuratie maar het werkt probleemloos.

Let wel op je geheugen voltage, 1.65v is de limiet en er zijn Triple-channel kits die hogere voltages vereisen

Zie below.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/sv00wi.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Zanac-ex op 13-09-2011 13:33 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dan kan ik je vertellen dat SiSoft Sandra het waarschijnlijk bij het foute eind heeft. Zulke tools zijn veels te generiek om maar iets aan configuratie data wat daar uit komt serieus te nemen. Zeer waarschijnlijk ziet Sandra dat de hardware een configuratie met 2 kanalen aan kan, in plaats van dat wordt gechecked of dit daadwerkelijk zo is.
CPU-Z is dan een applicatie die je dit met meer zekerheid kan vertellen, maar als je het echt zeker wilt weten kijk je naar wat het BIOS je vertelt tijdens de POST.

Ik ken maar één chipset die dual-channel wilde doen met drie repen, de nVidia nForce2 voor het Socket A platform. En of dat was een loterij om te laten werken of het BIOS loog tegen je, heel diep ben ik niet ingegaan op die materie toen. Maar het scheen te kunnen toen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42
[quote]Ultraman schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:29:
Dan kan ik je vertellen dat SiSoft Sandra het waarschijnlijk bij het foute eind heeft. Zulke tools zijn veels te generiek om maar iets aan configuratie data wat daar uit komt serieus te nemen. Zeer waarschijnlijk ziet Sandra dat de hardware een configuratie met 2 kanalen aan kan, in plaats van dat wordt gechecked of dit daadwerkelijk zo is.
CPU-Z is dan een applicatie die je dit met meer zekerheid kan vertellen, maar als je het echt zeker wilt weten kijk je naar wat het BIOS je vertelt tijdens de POST.

Ik ken maar één chipset die dual-channel wilde doen met drie repen, de nVidia nForce2 voor het Socket A platform. En of dat was een loterij om te laten werken of het BIOS loog tegen je, heel diep ben ik niet ingegaan op die materie toen. Maar het scheen te kunnen toen.
[/quote]

Hate to proof you wrong en nee, ik ben niet eigenwijs! ;)
Sandra/Everest ala Aida lezen misschien niet alle waardes correct maar de synthetishe benchmarks liegen normaal niet.

Intel ondersteund al een hele tijd "Flex mode" inclusief de Z68.
Desktop Boards
Single, dual, triple, and flex memory modes

http://www.intel.com/supp.../desktop/sb/CS-011965.htm

Memory configuration for dual channel mode

Dual channel mode can be achieved with two, three, or four DIMMs.
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/dual3.jpg

This applies to:
Intel® Desktop Board DZ68BC
Intel® Desktop Board DZ68DB
ect.

[ Voor 5% gewijzigd door Zanac-ex op 13-09-2011 14:01 ]

Pagina: 1