Pentium 4 aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49
Mijn vader heeft binnenkort een pc-privé project via dell, en nu zit ik te kijken naar de Dimension 8100 serie. Hier zit een Intel Pentium 4 in. Nu heb ik al het een en ander aan slechte dingen gehoord over de P4, maar zijn deze ook waar en zo ja zijn deze nu al opgelost? Verder vroeg ik me nog af of de door de P4 ondersteunde mobo's alleen RDRAM slikken, want dat wordt dan voorlopig niet uitbreiden lijkt me :'(

Als iemand zijn/haar ervaringen hiermee ff wil neerzetten dan ben ik diegene zeer dankbaar!

p.s. Ik heb de search gebruikt, maar de onderwerpen die eruitkwamen waren toch meer specifieke problemen en niet over het wel of niet aanschaffen ervan.

Alvast bedankt, Jerry Holmes

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Het is wel leuk kan je leuk opscheppen ik heb een Pentium 4 tegen een leek maar
Iemand met wat meer hersens zou dan zeggen mijn AMD is toch wat sneller.

Maar dan zal ik persoonlijk voor zo'n systeem gaan als wat hier onder staat
Is lekker snel en ook wel in elkaar te zetten voor het maximum bedrag van een pc prive project en tevens zal die pentium 4 nog wel iets duurder zijn

Dus als ik jou was neem een goede videokaart (kyro 2, GTS) een berg geheugen en een AMD 1200 of 1100 MHZ
en een mooie monitor

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kort samengevat: Een p4 is nu even snel als een pIII-1000. Feit is ook dat er onder de motorkap dingen zitten die er nog moeten uitkomen, dus zal het systeem straks nog strakker presteren. (geheugen is nu al sneller dan de Athlon ooit kan halen).

De oorspronkelijke vraag is, geef wat info over de p4. Adviezen in de trend van AMD is beter worden niet op prijs gesteld (offtopic).

• EaS
  • Laatst online: 30-08 08:24

EaS

Ja.. alleem Rambus.
Nee.. niet upgraden, de socket verandert.
Ja... slechte prestaties 'nu al zo snel als een PIII- 1,0 Ghz' is in mischien 1% van de gevallen waar.
En 'de programma's moet geoptimaliseerd worden' -> SSE wordt nu al nauwelijks gebruikt, dus SSE-2 ineens wel ?? Nope.

Gewoon ff de benches checken, prijs checken..ff afwegen en..... geen PIV aanschaffen.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

SSE2 is in principe een alternatieve FPU. De huidige FPU is dus niet zo sterk om deze reden. Als iets SSE2 gaat gebruiken, dan blaast het programma werkelijk alle benches de pan uit. Kijk maar naar Q3, da's 50% sneler op een p4, dan welke Atlon dan ook :)

Verwijderd

Ehm maar ehm kijk is naar die nieuwe AMD's gaan stukke sneller en zijn goedkoper maar de PIIII doet het zeer goed in Q3 dat wel :)
Maar is te duur :)

• EaS
  • Laatst online: 30-08 08:24

EaS

Op dinsdag 20 maart 2001 17:52 schreef ecteinascidin het volgende:
Alsiets SSE2 gaat gebruiken
Je slaat de spijker op z'n kop, 'als' dachten we ook bij SSE.

Volledig afhankelijk van juiste compiler support, Intel heeft het wel in z'n compilers zitten (SSE-2 support), maar laten de grote software jongens nu juist de compilers van M$ gebruiken

• Sherlock
Ja ik was ook eerst aan het kijken naar een T-bird, maar die worden dus niet geleverd via Dell. Ik zit dus te twijfelen tussen een PIII 1000mhz en een PIV 1300mhz. Wat de keuze een beetje bemoeilijkt voor mij is het dure geheugen bij de PIV, tegenover het spotgoedkope geheugen bij de PIII.

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 19:53
Op dinsdag 20 maart 2001 18:01 schreef JerryH het volgende:
Wat de keuze een beetje bemoeilijkt voor mij is het dure geheugen bij de PIV, tegenover het spotgoedkope geheugen bij de PIII.
Je krijgt toch al 2 x 64MB bij een P4 of niet soms? Hier moet je voorlopig ruimschoots voldoende aan hebben lijkt me.

• Sherlock
ja dat klopter zit idd al 2x64 in. De pc gaat ook niet gebruikt worden voor extreme doeleinden, maar zelfs een spel als Championship Manager draait veel beter met minimaal 192 en liefst meer geheugen. Dus vandaar nog steeds een beetje het probleem. Of is de Rambus RAM echt zoveel sneller dan de "normale" SDRAM?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

p4 met rambus is een factor 3 sneller dan SDRAM (txs dual channel). RDRAM prijzen zullen dit jaar ook instorten. Maar dan is het mobo van de p4 tegen die tijd alweer outdated. (dus upgraden qua CPU kan je dan wel schudden)

• SG
  • Laatst online: 30-08 15:57

SG

SG surft naar info hardewaren

Op dinsdag 20 maart 2001 17:52 schreef ecteinascidin het volgende:
SSE2 is in principe een alternatieve FPU. De huidige FPU is dus niet zo sterk om deze reden. Als iets SSE2 gaat gebruiken, dan blaast het programma werkelijk alle benches de pan uit. Kijk maar naar Q3, da's 50% sneler op een p4, dan welke Atlon dan ook :)
Hoezo zal SSE2 een bv.100% verbeterering geven kan ook 25% of maar 10% maar dat zien we pas over een jaar of een half of twee.

De TB 1200 presteerd als een P4 1,5 over de meeste aps/games

Quake en Flask en photoshop zijn een paar uitzonderingen de meeste lopen beter op een TB

Dus als je veel bandbreedte zuigende aps gebruikt en geld te veel heb alleen quake flask(sse2) gebruikt en niet vaak upgrade(socket wijziging) dan P4 anders AMD TB

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:18
tb1200 00000wnz j0000z

echt! super gewoon >:)

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
dell leverd absoluut geen amd

vandaar dat je enkel uit p3 en p4 kan kiezen

ik zou daarom ook als ik jou was de duurste p3 nemen ipv een p4 (of je moet echt de allerduurste nemen)

want het staat namelijk bekent dat dell wel heel veel op andere (minstens even belangerijke) devices bespaart (videokaart, hd, weinig geheugen, ...)
(cfr tomshardwareguide)
Pagina: 1