Auto invoeren uit polen, een lastig geval..

Pagina: 1
Acties:

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:04
Voordat je denkt dat ik hier standaard import/export vragen ga stellen, lees even verder... :*)

Ik ken ben van plan een auto the importeren uit Polen, een Chevrolet Astro bus.
Op het moment staat deze auto op naam van mijn vriendin, een Noors/Poolse. Om het verhaal kort te houden; zij wil van de auto af, want ze kan hem niet onderhouden, wij hebben genoeg plaats, en ik kan de auto altijd schorsen.

Nu zijn er een aantal stappen die ik natuurlijk moet doorlopen voor het importeren.
1. Vervoer naar Nederland.
2. Naar RDW.
3. Rest BPM afdragen bij belasting.

Mijn vragen gaan vooral over stap 1. Laat ik voorop stellen; ik wil geen autoambulance gebruiken.

Voor de duidelijkheid heb ik mijn vragen italic gemaakt ;) .
Ik had eerst het volgende plan bedacht.

PLAN 1.
  1. Ik laat de auto staan op naam van mijn vriendin, deze is ook verzekerd 'op' haar naam. Overigens heeft zij geen rijbewijs, wat de zaak nog wat trickier maakt.
  2. Ik en mijn broer rijden de auto naar Nederlandse grens. Tot hier geen probleem. ;)
  3. In Nederland: Natuurlijk mag van de belastingsdienst als in Nederland woonachtige niet zomaar in Nederland rijden met buitenlandse auto. Echter, ik kan wel vrijstelling aanvragen voor 2 weken voor een geleende/geleasde of gehuurde auto. Omdat de auto bij mijn vriendin is geleend kan ik die vrijstelling gewoon aanvragen.
  4. Auto is in Nederland, maar nog niet in mijn bezit. Terug naar Polen voor
    • Overschrijven op mijn naam
    • Evt uitschrijven kenteken in polen Vraag 1: Is dit echt nodig? of kan de RDW dit voor mij doen? (zie onder)
  5. In Nederland eendagskenteken en verzekering aanvragen en naar RDW voor import en belasting afdragen.
Het lastige aan dit plan is stap 4, dit is wat extra werk. Dus ik vraag me af of het volgende mogelijk is;
Nu weet ik niet zeker of er Polen export platen beschikbaar zijn, maar ik ga er hier even van uit van niet.

PLAN 2.
  1. In Polen koop ik de auto van haar, en laat die dus op mijn naam stellen, pools kenteken, en ook verzekeren. Ik vraag me trouwens af of dat uberhaubt mag in Polen als buitenlander.
  2. Ik en mijn broer rijden de auto naar Nederlandse grens. Tot hier geen probleem.
  3. In Nederland: Nu komt het; Ik bezit de auto dus ik mag die tijdelijke vrijstelling BPM niet aanvragen. Maar wat als mijn broer dat doet? Hij leent de auto dan bij mij... Vraag 2: Volgens mij is het dan strict genomen weer toegestaan toch? :9
  4. Auto is in Nederland, en in mijn bezit.
  5. In Nederland eendagskenteken en verzekering aanvragen en naar RDW voor import en belasting afdragen.
Dan kan evt Plan 2 nog aangepast worden in het geval er in Polen een export kenteken bestaat.

Graag antwoord op mijn specifieke vragen, opmerkingen over het algemeen zijn ook welkom natuurlijk :) .

Wat betreft vraag 1; Ik las ergens dat de RDW het buitenlandse kenteken evt kan afmelden in het land van herkomst maar ik heb hier verder niets over kunnen vinden?

Alvast bedankt voor de reacties;

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
Hoe kom je aan een Poolse vriendin? :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je vriendin de wagen niet uitschrijven in Polen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent als je een autoambulance weet te regelen.

---RAWE CEEK!!!---

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45

orf

Ik heb vorig jaar een auto geïmporteerd vanuit Engeland. Nou is Engeland geen Polen, maar een aantal zaken komen overeen.

Ik heb de auto in Engeland gekocht, zonder de auto over te schrijven. Van te voren heb ik Duitse 5 daags kentekenplaten aangeschaft met een WA verzekering. Die heb ik hier gekocht.
Ik kreeg de auto niet verzekerd op chassisnummer en kon dus pas verzekeren als ik een Nederlands kenteken had.

Als je in Nederland wordt aangehouden als Nederlander, dan krijg je een aantekening en moet je binnen vijf dagen BPM afdragen. Aangezien je dat toch al van plan bent, is dat helemaal geen probleem.

De BPM moet je zelf uitrekenen en dat mag op de voor jou economisch voordeligste manier. Je kunt alvast het aangifteformulier downloaden en invullen. Bij de douane kun je dit dan direct inleveren. Ik heb de Nederlandse importeur opgebeld voor de cataloguswaarde. Er zijn ook betaalde diensten voor de cataloguswaarde, maar zo wist ik zeker een kloppend bedrag te hebben. De douane vraagt het namelijk bij twijfel ook op bij de importeur.

Tegenwoordig is de RDW en douane gecombineerd. Je kunt dan ook direct je auto laten keuren en de aangifte doen. Ik heb daarvoor geen afspraak gemaakt, maar vanwege wachttijden kan het verstandig zijn om dit wel te doen. Van de douane kreeg ik een e-mail met het BPM bedrag en heb toen een spoedoverboeking gedaan. Dan krijg je sneller je kentekenbewijs. Bij mij duurde het ongeveer een week. Tijdens deze week mag je auto niet op de openbare weg staan.

Succes. :)

• Speedsmile
Total offtopic maar goed ...Stages... ;) ze heeft trouwens officieel de Noorse nationaliteit, maar ze heeft Poolse ouders.
NoFearCreations schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:36:
Ik denk dat je uiteindelijk goedkoper uit bent als je een autoambulance weet te regelen.
Mwa, lijkt me niet, zeker niet in geval van plan 2, daar zitten verder geen kosten aan verbonden behalve benzine. En dan nog...zelf terug rijden is veel leuker!
orf schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:36:
Ik heb vorig jaar een auto geïmporteerd vanuit Engeland. Nou is Engeland geen Polen, maar een aantal zaken komen overeen.

Ik heb de auto in Engeland gekocht, zonder de auto over te schrijven. Van te voren heb ik Duitse 5 daags kentekenplaten aangeschaft met een WA verzekering. Die heb ik hier gekocht.
Ik kreeg de auto niet verzekerd op chassisnummer en kon dus pas verzekeren als ik een Nederlands kenteken had.

Als je in Nederland wordt aangehouden als Nederlander, dan krijg je een aantekening en moet je binnen vijf dagen BPM afdragen. Aangezien je dat toch al van plan bent, is dat helemaal geen probleem.

....
Interessant, ik wist niet dat je die tijdelijke duitse voor een auto uit een ander land mag voeren, apart, dat schept extra mogelijkheden. Verzekeren is verder nie zo'n probleem op chassisnummer, ik heb al minimaal 1 verzekeraar die het expliciet aanbied. De rest van het verhaal wat betreft BPM is me ook bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
De optie die orf biedt is veruit de eenvoudigste.

Je (jouw vriendin) moet alleen in Polen even uitzoeken hoe je het kenteken daar kan laten uitschrijven.
Vervolgens rijd je op het duitse kenteken naar Nederland. Daarna kan je bij de RDW (of alvast regelen) een afspraak maken voor de keuring.

Je zit dan niet met allerlei moeilijke omwegen zoals je bedacht hebt.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Harry schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:35:
De optie die orf biedt is veruit de eenvoudigste.

Je (jouw vriendin) moet alleen in Polen even uitzoeken hoe je het kenteken daar kan laten uitschrijven.
Vervolgens rijd je op het duitse kenteken naar Nederland. Daarna kan je bij de RDW (of alvast regelen) een afspraak maken voor de keuring.

Je zit dan niet met allerlei moeilijke omwegen zoals je bedacht hebt.
Inderdaad lijkt dit een vrij makkelijke weg. Ik ga eens kijken naar die duitse platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
orf schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:36:

Trouwens, wat koste dat 5 daags kenteken? En weet jij toevallig of met de bijbehorende verzekering ook een andere bestuurder dekking heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45

orf

Ik betaalde daar iets van € 175 voor. Als ik het me goed herinner mag een andere bestuurder er ook mee rijden. De verzekering is niet op naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
orf schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 12:22:
Ik betaalde daar iets van € 175 voor. Als ik het me goed herinner mag een andere bestuurder er ook mee rijden. De verzekering is niet op naam.
Oki, bedankt, ik heb ook het VDC nog even gemaild.

• Speedsmile
Ik heb inmiddels nog geen reactie van het VDC, maar ben er zelf wel achter dat die 5 daagse duitse platen een behoorlijk grijs gebied zijn qua erkenning. Je kunt er wel degelijk problemen mee krijgen...
Lees ook hier..http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8422206

Europees gezien is Nederland gewoon verplicht die platen te erkennen, maar er lopen altijd beampte rond die wellicht minder goed op de hoogte zijn.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Waarom rijd je die bus zelf niet gewoon met poolse kenteken platen naar Nederland? Scheeld gedoe met tijdelijke kentekenplaten etc.
Vervolgens moet je vriendin gewoon die bus qua papierwerk/kenteken exporteren, en jou de papieren geven die je nodig hebt om te importeren. Als zij de kenteken platen moet inleveren kun je die gewoon per post weer terug sturen.
En zolang je hem niet officieel geimporteerd hebt, kun je hem zonder te schorsen gewoon ergens stallen (niet op de openbare weg natuurlijk) zonder dat rdw of belastingdienst gaan lopen zeuren.

Of denk ik nu te simpel? :P

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Speedsmile
Specht schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 13:32:
Waarom rijd je die bus zelf niet gewoon met poolse kenteken platen naar Nederland? Scheeld gedoe met tijdelijke kentekenplaten etc.
Vervolgens moet je vriendin gewoon die bus qua papierwerk/kenteken exporteren, en jou de papieren geven die je nodig hebt om te importeren. Als zij de kenteken platen moet inleveren kun je die gewoon per post weer terug sturen.
En zolang je hem niet officieel geimporteerd hebt, kun je hem zonder te schorsen gewoon ergens stallen (niet op de openbare weg natuurlijk) zonder dat rdw of belastingdienst gaan lopen zeuren.

Of denk ik nu te simpel? :P
Dit is idd Plan 1, behalve dat we terug moeten naar polen omdat we er allebei niet wonen ;>, maar goed dat is dan gewoon een vakantie extra ;>...Na de gemengde verhalen over de duitse kentekens is dit in ieder geval de meest 'legale' optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:24

Mx. Alba

hen/die/zij

De meest legale methode is om bij de RDW een importkenteken aan te vragen, met dat importkenteken een importverzekering regelen, en dan met die kentekenplaten en groene verzekeringskaart naar Polen togen om het gebakje daar op te halen. Vervolgens in Nederland met het ding langs de Douane/RDW, BPM aftikken, permanent kenteken verkrijgen.

Duits tijdelijk kenteken moet overigens ook gewoon kunnen mits je van tevoren tijdelijke vrijstelling BPM aanvraagt... Die optie is waarschijnlijk goedkoper en als je vrijstelling hebt kan niemand je wat maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 13-09-2011 16:34 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:14
Weet wel dat een auto APK gekeurd dient te worden bij inschrijving (volgens mij), dus als je problemen verwacht met de keuring....

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 18:44

Zenyatta

Tsjakka!

Heb je al bij de RDW op de website gekeken? Daar staat een hoop informatie. Volgens mij heb je de auto bij de registratie in Nederland niet nodig, en kan je met alleen de kentekenbewijzen volstaan. Dan kan je dus de invoer rustig regelen, zorgen dat de APK in orde is, en dan zien hoe je de auto naar Nederland rijdt. Als de APK in orde is, en je hebt je Nederlandse kentekenplaten, dan kan je er voor zover ik weet gewoon mee rijden.

Heb je overigens niet ergens een trailer staan, waarmee je de auto kan rijden. Ik bedoel, met een aanhangerrijbewijs kan je dan gewoon met de auto achterop naar huis rijden. Kan je allemaal zelf doen...

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:33:
De meest legale methode is om bij de RDW een importkenteken aan te vragen, met dat importkenteken een importverzekering regelen, en dan met die kentekenplaten en groene verzekeringskaart naar Polen togen om het gebakje daar op te halen. Vervolgens in Nederland met het ding langs de Douane/RDW, BPM aftikken, permanent kenteken verkrijgen.

Duits tijdelijk kenteken moet overigens ook gewoon kunnen mits je van tevoren tijdelijke vrijstelling BPM aanvraagt... Die optie is waarschijnlijk goedkoper en als je vrijstelling hebt kan niemand je wat maken.
Een officieel import kenteken bestaat niet. Via het VDC worden de duitse daarvoor aangeboden, maar die zijn dus een beetje grijs gebied. :>

Tijdelijke vrijstelling BPM is in principe niet van toepassing als je de auto bezit! alhoewel veel mensen dit wel denken, er staat letterlijk geleant/gehuurd of geleased :X Overigens in realiteit niet zo'n probleem, je bent toch al van plan de BPM af te dragen.
Beerkeeper schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 16:50:
Weet wel dat een auto APK gekeurd dient te worden bij inschrijving (volgens mij), dus als je problemen verwacht met de keuring....
Als de auto al een geldige Europeese keuring hoeft dit niet, het kan wel voor een nette prijs. De auto heeft net een APK in polen gehad, dus ik ga hier niet nog eens voor betalen.

Al met al, nog steeds is plan 1 het meest legaal, en ook het minste regelwerk vooraf. Dat ik nog een keer terug moet boeit me eigenlijk niet zoveel.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Speedsmile schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 22:32:
Een officieel import kenteken bestaat niet. Via het VDC worden de duitse daarvoor aangeboden, maar die zijn dus een beetje grijs gebied. :>
Ik zie anders vaak genoeg auto's rijden met zgn "handelskentekens", van die witte "vreemde" kentekens die wel duidelijk herkenbaar Nederlands zijn (a.d.h.v. het lettertype).
Tijdelijke vrijstelling BPM is in principe niet van toepassing als je de auto bezit! alhoewel veel mensen dit wel denken, er staat letterlijk geleant/gehuurd of geleased :X Overigens in realiteit niet zo'n probleem, je bent toch al van plan de BPM af te dragen.
Precies, voor het importeren van een auto moet daar wel een uitzondering op zijn... Toch?
Als de auto al een geldige Europeese keuring hoeft dit niet, het kan wel voor een nette prijs. De auto heeft net een APK in polen gehad, dus ik ga hier niet nog eens voor betalen.
Daar kan je je nog wel eens in vergissen. De eisen in Polen zijn waarschijnlijk anders dan hier. Ik moest mijn Franse auto toen ik die importeerde ook hier laten keuren terwijl hij nog een geldige Franse APK had.
Al met al, nog steeds is plan 1 het meest legaal, en ook het minste regelwerk vooraf. Dat ik nog een keer terug moet boeit me eigenlijk niet zoveel.
Ik zou toch echt liever wat meer werk vooraf doen en niet 2x naar Polen hoeven...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Speedsmile
Mx. Alba schreef op woensdag 14 september 2011 @ 10:17:
[..]

Precies, voor het importeren van een auto moet daar wel een uitzondering op zijn... Toch?

[...]

Daar kan je je nog wel eens in vergissen. De eisen in Polen zijn waarschijnlijk anders dan hier. Ik moest mijn Franse auto toen ik die importeerde ook hier laten keuren terwijl hij nog een geldige Franse APK had.

[...]

Ik zou toch echt liever wat meer werk vooraf doen en niet 2x naar Polen hoeven...
Platen; dit zijn dan misschien handelsplaten voor tijdelijk in nl, of export platen vanuit nl.
Uitzondering bpm; Wellicht, maar ik ben op fora wel verhalen tegengekomen dat er boetes zijn uitgedeeld een tijd geleden.

APK: Dit is volgens mij in de afgelopen jaren ergens veranderd; het is nu zeker mogelijk ; http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/invoeren/Pages/BuitenlandseAPKgeaccepteerdbijinvoer.aspx
Wel orginele keuringsbewijs nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedsmile op 14-09-2011 12:16 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Interessant... Accepteren ze dan ook een Franse APK van 2 jaar terwijl voor dat voertuig in NL de APK maar een jaar geldig zou zijn? Maarja, dat is een andere vraag en dat is hier off topic. In ieder geval een interessante ontwikkeling.

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 11:41
Mx. Alba schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:20:
Interessant... Accepteren ze dan ook een Franse APK van 2 jaar terwijl voor dat voertuig in NL de APK maar een jaar geldig zou zijn? Maarja, dat is een andere vraag en dat is hier off topic. In ieder geval een interessante ontwikkeling.
zal vast wel met europese regels geregeld zijn. Of NL zich daar aan houdt is natuurlijk punt twee. Vaak is het bij zulke zaken een kwestie van een lange adem en een hoop juridisch gedoe.

• Speedsmile
Wceend schreef op woensdag 14 september 2011 @ 12:21:
[...]

zal vast wel met europese regels geregeld zijn. Of NL zich daar aan houdt is natuurlijk punt twee. Vaak is het bij zulke zaken een kwestie van een lange adem en een hoop juridisch gedoe.
Klopt, zie ook wat ik eerder schreef m.b.t de kenteken platen. Dit soort zaken zouden al lang netjes Europees geregeld moeten zijn. Er wordt wel vooruitgang geboekt, maar het gaat langzaam. Volgens mij zijn de voertuigeisen voor APK ook ongeveer hetzelfde, en is er wel een soort europeese baseline. Maar het zou gewoon zo moeten zijn dat je de apk ook in willekeurig elk ander land zou moeten uit kunnen voeren. Voor Nederlanders die bijv een tweede (NL'e) auto in buitenland hebben staan zou dit ook een stuk makkelijker zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedsmile op 14-09-2011 13:17 ]

Pagina: 1