Voordat je denkt dat ik hier standaard import/export vragen ga stellen, lees even verder...
Ik ken ben van plan een auto the importeren uit Polen, een Chevrolet Astro bus.
Op het moment staat deze auto op naam van mijn vriendin, een Noors/Poolse. Om het verhaal kort te houden; zij wil van de auto af, want ze kan hem niet onderhouden, wij hebben genoeg plaats, en ik kan de auto altijd schorsen.
Nu zijn er een aantal stappen die ik natuurlijk moet doorlopen voor het importeren.
1. Vervoer naar Nederland.
2. Naar RDW.
3. Rest BPM afdragen bij belasting.
Mijn vragen gaan vooral over stap 1. Laat ik voorop stellen; ik wil geen autoambulance gebruiken.
Voor de duidelijkheid heb ik mijn vragen italic gemaakt
.
Ik had eerst het volgende plan bedacht.
PLAN 1.
Nu weet ik niet zeker of er Polen export platen beschikbaar zijn, maar ik ga er hier even van uit van niet.
PLAN 2.
Graag antwoord op mijn specifieke vragen, opmerkingen over het algemeen zijn ook welkom natuurlijk
.
Wat betreft vraag 1; Ik las ergens dat de RDW het buitenlandse kenteken evt kan afmelden in het land van herkomst maar ik heb hier verder niets over kunnen vinden?
Alvast bedankt voor de reacties;
Ik ken ben van plan een auto the importeren uit Polen, een Chevrolet Astro bus.
Op het moment staat deze auto op naam van mijn vriendin, een Noors/Poolse. Om het verhaal kort te houden; zij wil van de auto af, want ze kan hem niet onderhouden, wij hebben genoeg plaats, en ik kan de auto altijd schorsen.
Nu zijn er een aantal stappen die ik natuurlijk moet doorlopen voor het importeren.
1. Vervoer naar Nederland.
2. Naar RDW.
3. Rest BPM afdragen bij belasting.
Mijn vragen gaan vooral over stap 1. Laat ik voorop stellen; ik wil geen autoambulance gebruiken.
Voor de duidelijkheid heb ik mijn vragen italic gemaakt
Ik had eerst het volgende plan bedacht.
PLAN 1.
- Ik laat de auto staan op naam van mijn vriendin, deze is ook verzekerd 'op' haar naam. Overigens heeft zij geen rijbewijs, wat de zaak nog wat trickier maakt.
- Ik en mijn broer rijden de auto naar Nederlandse grens. Tot hier geen probleem.
- In Nederland: Natuurlijk mag van de belastingsdienst als in Nederland woonachtige niet zomaar in Nederland rijden met buitenlandse auto. Echter, ik kan wel vrijstelling aanvragen voor 2 weken voor een geleende/geleasde of gehuurde auto. Omdat de auto bij mijn vriendin is geleend kan ik die vrijstelling gewoon aanvragen.
- Auto is in Nederland, maar nog niet in mijn bezit. Terug naar Polen voor
- Overschrijven op mijn naam
- Evt uitschrijven kenteken in polen Vraag 1: Is dit echt nodig? of kan de RDW dit voor mij doen? (zie onder)
- In Nederland eendagskenteken en verzekering aanvragen en naar RDW voor import en belasting afdragen.
Nu weet ik niet zeker of er Polen export platen beschikbaar zijn, maar ik ga er hier even van uit van niet.
PLAN 2.
- In Polen koop ik de auto van haar, en laat die dus op mijn naam stellen, pools kenteken, en ook verzekeren. Ik vraag me trouwens af of dat uberhaubt mag in Polen als buitenlander.
- Ik en mijn broer rijden de auto naar Nederlandse grens. Tot hier geen probleem.
- In Nederland: Nu komt het; Ik bezit de auto dus ik mag die tijdelijke vrijstelling BPM niet aanvragen. Maar wat als mijn broer dat doet? Hij leent de auto dan bij mij... Vraag 2: Volgens mij is het dan strict genomen weer toegestaan toch?
- Auto is in Nederland, en in mijn bezit.
- In Nederland eendagskenteken en verzekering aanvragen en naar RDW voor import en belasting afdragen.
Graag antwoord op mijn specifieke vragen, opmerkingen over het algemeen zijn ook welkom natuurlijk
Wat betreft vraag 1; Ik las ergens dat de RDW het buitenlandse kenteken evt kan afmelden in het land van herkomst maar ik heb hier verder niets over kunnen vinden?
Alvast bedankt voor de reacties;
If good's on the left, then I'm sticking to the right.