Deellevering uit China, wel BTW over gehele pakket?

Pagina: 1
Acties:

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Ik heb vorige week een pakket ontvangen via de PostNL met een waarde van 37 euro. Een tweede pakket twv. 40 euro had ik toen al een week binnen.

Van het eerste pakket heb ik een vraag gehad over wat er in het pakket zit en de waarde van het pakket. Dit heb ik ook netjes teruggestuurd binnen een dag. Ik heb hier ook een begeleidende brief bijgedaan met dat het twee deelleveringen zijn en de waarde van het losse pakket met hoe ik het heb berekend.

Ik moest alsnog het totale bedrag betalen over de waarde van 77 euro ipv. 37 euro. Ik heb gelijk nadat ik het pakket in ontvangst had genomen een bezwaar aangetekend naar PostNL toe omdat ik te veel betaald heb, naar mijn idee.

Vandaag kreeg ik een brief terug van PostNL met de mededeling dat het bezwaar is afgewezen omdat hun vinden dat ik op het eerste pakket de belasting over beide pakketten maar moet betalen. Als de twee pakketten samen waren tegengehouden, had ik toch ook niet dubbel hoeven te betalen?

Kan ik hier nog verder tegen in beroep gaan, want ik vind het lullig om te betalen voor 2 pakketten terwijl maar 1 pakket is tegengehouden door de Douane. Ik heb nu 7 euro ''te veel'' betaald. Het gaat mij niet meer om het geld, maar het is meer een principekwestie.

Alvast bedankt.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:48
Tuurlijk kan je hier niet tegen in beroep gaan (kan natuurlijk wel, maar in mijn ogen gewoon geen kans dat je dit wint), dit hoor je gewoon te betalen. Je had beter je mond dicht kunnen houden. Je had al geluk dat 1 pakket niet gecheckt was, en je hier niks over hoefte te betalen. Nu gaf je ze zelf je geimporteerde waarde aan, en tja, dan word je gewoon vol belast. Tis niet alsof ze gaan zeggen "omdat je zo eerlijk bent kijken we door de vingers" Dit hoort en moet gewoon betaald worden, simpel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenBatt op 08-09-2011 19:47 ]

Specs!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Ik wil ook niet het volledige bedrag terug, maar wel het 'te veel' betaalde geld. Het is natuurlijk raar dat ik over 2 pakketten moet betalen ipv over degene die is tegen gehouden door de douane. Ik ga ze morgen natuurlijk weer aanschrijven dat ik dit niet vind kunnen.

Tweakers Discord

Verwijderd

Je geeft zelf aan dat je 2 pakketten hebt ontvangen? Dan is het toch niet raar dat je over beide moet betalen? Als je daar niks over had gezegd dan had je enkel over het ene pakket BTW hoeven betalen. Al had je dan natuurlijk het risico gelopen om gepakt te worden.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Yorin schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:08:
Ik wil ook niet het volledige bedrag terug, maar wel het 'te veel' betaalde geld. Het is natuurlijk raar dat ik over 2 pakketten moet betalen ipv over degene die is tegen gehouden door de douane. Ik ga ze morgen natuurlijk weer aanschrijven dat ik dit niet vind kunnen.
Natuurlijk is het normaal dat je over de gehele waarde van de bestelling moet betalen. Ook als een pakket niet gecontroleerd word moet je het betalen. Je hebt dus niks teveel of dubbel betaald.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 20:33
Wij bestellen vaak muziekpartituren uit de VS bij sheetmusic plus. Van de 5 pakketten hebben we 2x taks moeten betalen op de totale waarde van het pakket (incl. verzendingskosten). Je moet gewoon wat geluk hebben of de douane je pakket controleert of niet.

En als je zelf hebt aangegeven dat je al een eerder pakket hebt ontvangen dan heb je er in een zekere zin zelf voor gezorgd dat je over een bedrag van 77 euro ipv 37 euro taks moet betalen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 22:06
Officieel hoef je overigens geen belasting of heffing te betalen over de verzendkosten, maar alleen over de waarde van het pakket. Echter heeft PostNL een service waarbij ze dit voor je voorschieten.... waardoor je ook nog eens een relatief hoog bedrag aan administratiekosten mag betalen.

Zelf zou ik ervoor zijn als het voorschieten van zulke bedragen verboden zou worden en de douane zelf contact met je opneemt over de gang van zaken. Dan kun je namelijk ook nog bezwaar aantekenen tegen de eventuele waarde van het pakket, waarbij je daar nu geen kans meer toe hebt.

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
alex3305 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:18:
Officieel hoef je overigens geen belasting of heffing te betalen over de verzendkosten, maar alleen over de waarde van het pakket. Echter heeft PostNL een service waarbij ze dit voor je voorschieten.... waardoor je ook nog eens een relatief hoog bedrag aan administratiekosten mag betalen.

Zelf zou ik ervoor zijn als het voorschieten van zulke bedragen verboden zou worden en de douane zelf contact met je opneemt over de gang van zaken. Dan kun je namelijk ook nog bezwaar aantekenen tegen de eventuele waarde van het pakket, waarbij je daar nu geen kans meer toe hebt.
Er mag dus officieel geen eens belasting worden gerekend over de verzendkosten? Het pakket was namelijk net geen 21 euro en de verzendkosten waren rond de 55 euro. Verder bezwaar aantekenen heeft dus wel zin nu?

Tweakers Discord

Verwijderd

paar tips:

-vermeld volgende keer de juiste waarde, pakketen van de toekomst moet je niet in acht nemen
-zorg dat de afzender de waarde vermeld op de zending (dit is de normale manier)
-op pakketten met een invoer waarde onder de 140 of 160 euro betaal je sinds de nieuwe regel (2/3jaar gelden) geen invoer rechten meer? (zie douane.nl)
-Meld PostNL (nooit van gehoor eigelijk maar goed) dat op deze manier geld afhandig maken in strijd is met de wet waren en dit onder de strafrechtelijke term "diefstal" valt (tenzei je info niet hebt vermeld wat van belang is) in andere woorden zeker bezwaar maken
-meld volgende keer dat het een gift is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2011 08:53 ]

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:18:
Officieel hoef je overigens geen belasting of heffing te betalen over de verzendkosten, maar alleen over de waarde van het pakket.
waar haal je dit vandaan?
over de verzendkosten moet je net zo goed btw betalen hoor. btw geld voor goederen EN diensten.
De invoerrechten worden geheven op de douanewaarde van de zending. Dit is de waarde van de zending, plus verzendkosten, plus verzekeringspremie tot aan de grens van Nederland.
...
De omzetbelasting wordt geheven over de waarde van de goederen (inclusief verzendkosten, verzekeringskosten tot de plaats van bestemming) en de douanerechten.
-----
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:52:
paar tips:
-op pakketten met een invoer waarde onder de 140 of 160 euro betaal je sinds de nieuwe regel (2/3jaar gelden) geen invoer rechten meer? (zie douane.nl)
geen invoerrechten, maar wel BTW. alleen met een totaalwaarde onder 22 euro hoef je niks te betalen.
-Meld PostNL (nooit van gehoor eigelijk maar goed) dat op deze manier geld afhandig maken in strijd is met de wet waren en dit onder de strafrechtelijke term "diefstal" valt (tenzei je info niet hebt vermeld wat van belang is) in andere woorden zeker bezwaar maken
Hoezo is dit in strijd met de wet?

[ Voor 64% gewijzigd door M a r c o op 09-09-2011 09:03 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:52:
paar tips:

-vermeld volgende keer de juiste waarde, pakketen van de toekomst moet je niet in acht nemen
-zorg dat de afzender de waarde vermeld op de zending (dit is de normale manier)
-meld volgende keer dat het een gift is ;)
Zendingen van buiten EU moeten _altijd_ een factuur bevatten anders mogen ze niet ingevoerd worden waardoor je dus automatisch de waarde hebt van het pakket. Over de verzendkosten betaal je ook belasting zie ook het volgende rekenvoorbeeld
http://www.douane.nl/part...ankopen-03.html#P140_8194

PostNL is de postdivisie van voorheen TNT

Als het product trouwens minder dan 22 euro waard is (dus exclusief verzendkosten) hoef je geen belasting en invoerrechten te betalen zie
http://www.douane.nl/part.../internetaankopen-02.html
Is het meer dan 22 euro betaal je wel belasting over de verzendkosten.

met als voetnoot nog

Meestal moet u ook nog inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.

[ Voor 15% gewijzigd door Napo op 09-09-2011 09:40 ]

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Napo schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 09:36:
[...]

Zendingen van buiten EU moeten _altijd_ een factuur bevatten anders mogen ze niet ingevoerd worden waardoor je dus automatisch de waarde hebt van het pakket. Over de verzendkosten betaal je ook belasting zie ook het volgende rekenvoorbeeld
http://www.douane.nl/part...ankopen-03.html#P140_8194

PostNL is de postdivisie van voorheen TNT

Als het product trouwens minder dan 22 euro waard is (dus exclusief verzendkosten) hoef je geen belasting en invoerrechten te betalen zie
http://www.douane.nl/part.../internetaankopen-02.html
Is het meer dan 22 euro betaal je wel belasting over de verzendkosten.

met als voetnoot nog

Meestal moet u ook nog inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.
Bedankt voor deze links, hier heb ik echt wat aan. Ik zal ze vanmiddag wel aanschrijven met jou link erbij. De waarde van het pakket ligt trouwens op €21,67 excl. verzendkosten.

Tweakers Discord

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

paQ

je had het zelf over 37 en 40?

met inklaren wordt de opgegeven waarde _in eerste instantie_ aangehouden.
Als van de deellevering de factuur dus niet gesplitst is naar de inhoud, dan betaal je inderdaad ook BTW (en evt invoer) over hetgeen wat niet in de doos zit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
De 37 euro en 40 euro zijn allebei incl. verzendkosten. Het totale pakket zonde verzendkosten is €21,67. Ze mogen hier dus officieel geen belasting over heffen, alleen maar inklaringskosten á €12,50?

Tweakers Discord

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

paQ

volgens mij intussen 14,50 (postNL) ....laaielichters

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 22:47:
volgens mij intussen 14,50 (postNL) ....laaielichters
Inklaringskosten zijn nog gewoon 12,50. Ik heb ze nu een mail gestuurd en ik zie wel wat eruit komt.

Tweakers Discord

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-01 18:01

alwinus

Tweaked

Inklaringskosten worden betaald aan de koerier ter vergoeding. De koeriersdienst verzorgt namelijk de douane-aangifte van de zending. Worden er geen extra kosten gerekend dan worden er natuurlijk ook geen inklaringskosten in rekening gebracht.

In dit geval dus ook geen inklaringskosten!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:12
Verzendkosten horen bij de waarde van het pakket en daar moet je dus ook BTW over betalen. Volgens de site van de douane: "De omzetbelasting berekent u over de waarde van de goederen (waarde inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de plaats van bestemming) plus de douanerechten."

Dat er belasting wordt berekend over de paketten gecombineerd is volgens mij niet incorrect. Ik heb gelezen (maar kan dit nu niet terugvinden) dat als je meerdere paketten in korte tijd ontvangt, dat ze dan ze dan over de waarde gecombineerd belasting/invoerrechten mogen berekenen. Dit is niet gek, want anders zou je een bestelling kunnen splitsen in pakketjes van €20 en niks hoeven te betalen.

• M a r c o
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:33:
Verzendkosten horen bij de waarde van het pakket en daar moet je dus ook BTW over betalen. Volgens de site van de douane: "De omzetbelasting berekent u over de waarde van de goederen (waarde inclusief vervoers- en verzekeringskosten tot de plaats van bestemming) plus de douanerechten."
Dat hadden we al vastgesteld, maar Napo toonde met zijn link aan dat de grenswaarde van 22 euro wel exclusief verzendkosten is.

Dus als het ene pakket van Yorin los gezien word, dan is de waarde daarvan volgens hem (excl verzendkosten) € 21,67 en dus minder dan 22 euro. En dus zou er geen sprake moeten zijn van btw of inklaringskosten.
Hoe het nu zit met de 2 pakketten samen daar durf ik niks over te zeggen.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ergens heb ik hier het idee dat je dan tegen een regel aanloopt dat als de verzendkosten niet helemaal lekker in verhouding staan tot de waarde van het gene dat verzonden is, er alsnog belasting geheven wordt. Misschien omdat het wordt aangemerkt als een soort van belastingontduiking. De waarde kunstmatig laag houden, maar stiekem via de verzendkosten toch het geld krijgen wat het product echt waard is.

Voor dit soort dingen zijn ze wel gevoelig bij de Belastingdienst, waar de Douane een onderdeel van is. Ik denk dan ook dat ze uitgaan van de marktwaarde van het verzonden product. Dit is overigens een idee van mij, geen echte gang van zaken. Dus als het product echt € 21,67 waard is, dan zou ik zeker eens gaan kijken wat je kunt doen.

Si vis pacem, para bellum

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
M a r c o schreef op maandag 12 september 2011 @ 20:49:
[...]

Dat hadden we al vastgesteld, maar Napo toonde met zijn link aan dat de grenswaarde van 22 euro wel exclusief verzendkosten is.

Dus als het ene pakket van Yorin los gezien word, dan is de waarde daarvan volgens hem (excl verzendkosten) € 21,67 en dus minder dan 22 euro. En dus zou er geen sprake moeten zijn van btw of inklaringskosten.
Hoe het nu zit met de 2 pakketten samen daar durf ik niks over te zeggen.
De waarde van het totale pakket .samen is €21,67. De waarde van het losse pakket is €10. De verzendkosten voor beide pakketten samen zijn €55,-. Er mag hier dus sowieso geen belasting op gerekend worden, ben ik nu achter. Ik wacht eerst af wat PostNL zegt en daarna laat ik de uitkomst hier wel weten.

Tweakers Discord

• M a r c o
  • Niet online
oke, dat was me niet helemaal duidelijk.
Was het pakket zo groot en/of zwaar dat de verzendkosten zo hoog waren?
Zo niet dan kan ik me wel voorstellen dat de douane achterdochtig word van deze scheve waarde verhouding.

Je ziet het op ebay ook. een product kost bij een aanbieder 20 euro en gratis verzenden, en bij een ander 5 euro met 15 euro verzendkosten. Terwijl de werkelijke waarde van het product natuurlijk meer dan 5 euro is.

Maar goed, dan nog is het aan de douane om aan te tonen dat de werkelijke waarde volgens hun hoger ligt.
Kunnen ze dit niet, dan geld inderaad de 21,67 en mogen ze je inderdaad niks in rekening brengen.

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Producten waren 3,5kg in totaal, hierdoor zijn de verzendkosten gewoon hoog. Ik heb gisteren een mailtje gestuurd en ik wacht nu op een antwoord.

Tweakers Discord

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Het gaat weer lekker bij PostNL. Maandag de e-mail verzonden, maar nu nog geen antwoord. Heb er al wel een herinnering achteraan gestuurd.

Tweakers Discord

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Ik heb nu (eindelijk) een mail terug, maar nu moet ik zelf naar de Belastingdienst een mail sturen. Zie ook de mail van hieronder.
Geachte de heer [naam],

Volgens de gegevens en de brief waarin ik mij conclusie heeft neergelegd, is er tot op heden geen reden tot restitutie van de Belastingen. Indien u hier niet mee eens bent, mag u zelf een verzoek indienen bij de Inspecteur der Belastingen. Dit is dan ook een normale procedure die dan ook moet worden opgestart.

Correspondentieadres

Belastingdienst Douane kantoor Eindhoven
postbus 3070
6401 DN Heerlen
t.a.v. van team teruggaaf/ terugbetaling
Edit:

Heb nog contact gehad met de afdeling Inklaring en zij hebben het nu doorgestuurd, zie ook onderstaande mail. Ik zie binnen 2 maanden !!!!!!!!!!!!111oneoneeleven wat eruit komt.
Geachte de heer [naam],

Wij gaan een verzoek indienen bij de Inspecteur dr Belastingen namens u. Deze gaat beslissen over uw verzoek. Over de uitslag hiervan nemen wij contact met u op. Deze procedure duurt ongeveer 2 maanden voordat wij antwoord krijgen van de Inspecteur.

[ Voor 28% gewijzigd door Yorinn op 26-09-2011 17:03 ]

Tweakers Discord

Pagina: 1