DECT-installatie met meer dan 6 repeaters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Fuss!
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:40
Binnenkort gaan we van start met een revalidatiecentrum. In dit centrum is er telkens (dag en nacht) één hoofdverpleegster die een draadloze telefoon bij moet hebben waarop patiënten kunnen bellen via hun IP phone (SIP - dit is een gegeven).
Qua draadloze telefoon lijkt mij DECT het meest geschikt. WiFi phones vereisen een vrij dure installatie met WLCs om roaming te kunnen doen.

Aangezien we toch een IVR nodig hebben (om externe bellers door te laten verbinden naar de juiste afdeling, die eigen IP phones hebben) had ik gedacht aan een Asterisk IP-PBX waarop ook het DECT-systeem zou gekoppeld zijn.
Het is de bedoeling dat de verpleegster die de draadloze telefoon bijheeft ziet op het scherm (voor er opgenomen wordt) welke kamer er belt. Dit lijkt mogelijk via Caller ID.

Het centrum bestaat uit 4 verdiepen + een aanpalend bestaand gebouw van 3 verdiepen waar er ook DECT-dekking moet zijn. Helaas zijn de DECT-systemen die ik gevonden heb beperkt tot 6 repeaters, wat niet genoeg zal zijn.

Naast het afschuimen van verschillende sites die DECT-systemen aanprijzen (waarbij ik steeds stoot op het maximum van 6 repeaters) heb ik Panasonic Multi-DECT gevonden. Komt ongeveer overeen met hetgeen ik zoek, maar is vrij onbetaalbaar aangezien deze samenwerkt met een Panasonic PBX. Het centrum betreft een VZW.

Iemand raad? Alvast bedankt!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ten eerste, tof project :)

Je zal, hoe meer je je verdiept in Asterisk, merken dat het heel veel meer mogelijkheden bied dan een simpel IVR' tje. Heb je al gedacht hoe je de "uplink" naar je telecom provider wil doen? De opties zijn eigenlijk SIP (benodigd: een betrouwbaar, en bij voorkeur, redundante synchrone internet verbinding) of "ouderwets" ISDN (2/BRI, multi-BRI, of 30/PRI).

De keuze voor dect kan ik alleen maar toejuichen. Wifi is relatief onbetrouwbaar door de vele storing op de band, en dan kom je uit op heel erg dure oplossingen. Welke DECT systemen heb je al bekeken? Verder over hoeveel handsets praten we hier?

Ik heb zelf goede ervaringen met de Polycom KIRK reeksen. Deze werken prima samen met Asterisk, en zijn goed uitbreidbaar qua stations.

Noodzakelijk zal in ieder geval een site-survey met metingen zijn om te bekijken hoeveel, en waar, de DECT stations moeten hangen.

• Fuss!
Leuk project: thanks, vind ik ook :)

Ik had tot enkele weken geen enkele ervaring met Asterisk, maar heb over de mogelijkheden (en installatie/configuratie) al het een en ander kunnen lezen (onder andere in de O'Reilly-boek).
Qua uplink had ik in eerste instantie gedacht aan een aantal PSTN-verbindingen voor inkomende calls en 2 internetverbindingen (voor redundantie) via een SIP trunk voor uitgaande calls (telefoonnummer hoeft niet zichtbaar te zijn). De internetverbindingen zullen wel voldoende bandbreedte hebben maar niet synchroon zijn (kostprijs).
De verbindingen tussen PSTN en Asterisk zouden via bvb. (meerdere) Linksys SPA3102s gebeuren (ondersteunt FXO en FXS).

Het aantal handsets is erg beperkt. In principe volstaan 2 handsets, maar het zou leuk zijn mochten het er een 5-tal kunnen zijn (maar dit is niet noodzakelijk).
Polycom Kirk had ik reeds gevonden, maar ook daar stoot ik op het maximum van 6 repeaters.
Aangezien je zegt dat dit mogelijk moet zijn ben ik even verder gaan zoeken en inderdaad (bedankt!):

Volgende lijkt een optie: de KIRK Wireless Server 2500 aanschaffen, dan via (standaard 8, max. 16) Base Stations uitbreiden en verder vertakken naar Repeaters (als dit überhaupt kan?).
Helaas is het aantal repeaters per basisstation nu ineens gelimiteerd tot 3 in plaats van 6, wat uitkomt op een totaal van standaard (1+3)x8 = 32, max. 64 'access points'. Dit zou echter voldoende moeten zijn.

Stel dat er 20 'access points' (i.e. Base Station of Repeater) noodzakelijk zijn, kom ik toch gauw op een prijs van een goede € 6300 exclusief BTW en exclusief de VoIP-interfacekaart. Van deze laatste vermoed ik dat ze niet noodzakelijk is: kan dit niet gewoon via zo'n Linksys SPA3102 (FXS)? Voor die VoIP-kaart van Polycom wordt € 1150 gevraagd - benieuwd wat die juist méér doet.
*edit: meerdere telefoons ondersteunen natuurlijk 8)7 . Noodzakelijke component zo lijkt het, dus zitten we al aan € 7500!

Site survey: ik heb enige tijd geleden gekeken om dit eventueel zelf te doen, maar vond geen geschikte methode zonder het aanschaffen van dure hardware. Een extern bedrijf werd gecontacteerd die dit waarschijnlijk zal doen. Tenzij iemand een goedkope (< € 200) methode weet om dit toch zelf te proberen... :)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je alleen wil bellen en gebeld wil worden, dan is Kirk the way to go. Je kan hier een redelijk schaalbaar DECT netwerk mee bouwen. Kirk handsets zijn ook degelijk gebouwd speciaal gericht op de gezondheidszorg.

Wil je ook andere services uitrollen, dan is Wifi beter. Met Cisco CleanAir kan je storende invloeden ondervangen. ( Ook van niet Wifi zenders, zoals DECT zender, Bluetooth, Magnetrons, etc.)
Hier is een aardige demo.

Met services bedoel ik bijvoorbeeld wireless netwerk / internet access voor personeel, bewoners en gasten.
Je kan ook aan location tracking denken. Er zijn passieve Wifi tags verkrijgbaar. Door driepuntsmeting vanuit de access points kan je bepalen waar actieve (laptops, barcode scanners, smartphones) en passieve dingen ( Wifi tags geplakt op pallets, rolstoelen, bed liften, etc. ) zich bevinden. Personeel kan zij bijvoorbeeld checken waar een vrije rolstoel zich bevindt. De locatie van een pallet kan gekoppeld worden met een ERP pakket.

Met een vergrijzende bevolking wordt er komende tientallen jaren een steeds groter beroep gedaan op de gezondheidszorg. Terwijl er minder personeel te krijgen is. ( Er zijn minder werkende jongeren. Polen wordt ook steeds welvarender, dus daar hoeven we ook geen beroep op te doen om personeel te werven. ) Ik denk dat technologie één van de weinige manieren is waarmee we de personeelstekorten in de zorg kunnen oplossen. Een wifi netwerk is dan beter geschikt. Denk bijvoorbeeld ook dat PC's en laptops langzaam verdwijnen en vervangen worden door tablets.

De arts van morgen checkt de patiënten dossiers op een iPad4 :) Een tablet is erg mobiel, geschikt om gegevens op te vragen en handig als je maar een beperkte hoeveelheid informatie moet invoeren. ( En zelfs dan zijn er externe bluetooth toetsenborden. ) Cisco heeft dan wat oplossingen en validated designs die je zou kunnen bekijken.

Een DECT of Wifi netwerk, leg je voor een aantal jaren aan. Dus het is handig om nu na te denken welke ontwikkelingen je voor de komende jaren verwacht. ( Geld kan tenslotte maar 1 keer rollen. )
Fuss! schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:17:
Site survey: ik heb enige tijd geleden gekeken om dit eventueel zelf te doen, maar vond geen geschikte methode zonder het aanschaffen van dure hardware. Een extern bedrijf werd gecontacteerd die dit waarschijnlijk zal doen. Tenzij iemand een goedkope (< € 200) methode weet om dit toch zelf te proberen... :)
Ik zou een site survey ( Wifi of DECT ) altijd door een derde partij laten uitvoeren.
Belangrijkste reden is dat partijen die dit regelmatig doen, ervaring hebben.

Voor Voice over Wifi heb je per vierkante meter meer access points nodig. Voor location tracking moeten de access points in een ruitpatroon hangen. Voor DECT zullen er ook wel bepaalde best practices zijn.

Bij een bekabelt netwerk is het een kwestie van stekker inprikken en gaan. Wifi of DECT is een analoog iets wat goed ingeregeld moet worden. Een goede site survey is dan een vereiste en een goed beginpunt van de implementatie.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuss!
WiFi zou ik sowieso graag voorzien, maar dan een low-budget-oplossing: Linksys (of gelijkaardige consumer) WiFi-AP's (g/n) met pfsense als captive portal. Die tagging-mogelijkheden die je beschrijft zijn technisch wel erg mooi, maar we voorzien daar in de eerstkomende jaren (/decennium) geen echte noodzaak voor. Zeker gezien de kostprijs van de vele AP's, WLCs, ...
Een WiFi-survey lijkt gemakkelijker zelf uit te voeren dan een DECT-survey (door het plaatsen van wat AP's en met een laptop rondlopen) - ik denk dus dat ik dat zelf zal proberen.

Goed, nu even 'n weekje vakantie nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik heb in een bouwmarkt gewerkt en daar had iedere medewerker ook een eigen telefoon, en die waren ook van Panasonic. Dus het wordt zeker wel gebruikt in professionele omgevingen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:49
Ik zou als IP-PBX ook eens naar Gigaset Pro gaan kijken. (dus zonder het naampje siemens....) Deze centrale is vrij makkelijk te configureren en samen met een linksys Pap2T voor 2 analoge poorten (losse dect basis) of een Gigaset N500 IP (ip dect basis) kun je alle kanten op. Toestellen zijn allemaal voorzien van Gbit switch en ondersteunen POE.
Ben zelf gecertificeerd installateur ;) en ook als leek is het redelijk goed te doen. Database uitlezen bij ontbrekende(vergeten) wachtwoorden is als je weet hoe het moet en je hebt het root wachtwoord wel te doen. Alleen de documentatie over het vinden van het root wachtwoord is niet echt uitgebreid :P
De T300 en T500 van Gigaset Pro draaien ook op asterisk als ik het logboek zo ff na pluis ;)

Owja de N500 en de linksys zijn via autoprovisioning te configureren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 09-09-2011 20:11 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 09:37

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

De Gigaset centrale is inderdaad erg leuk en makkelijk te installeren . Alleen dect vind ik toch nog maar beperkt

Ik zou van mening zijn vooral omdat het een belangrijke functie in het systeem bedekt ( hoofdverpleger moet altijd bereikbaar zijn ) kiezen voor een goed dectsysteem

Ik ben zelf nogal fan van de ASCOM ip dect 800 zenders , met master zender eventueel een backup master en verder slave zenders.

maar ook Kirk heeft leuk spul al ben ik niet bekend met handover van ip zenders , wel met het oude dect 500 systeem

Netwerk Engineer

Pagina: 1