2 netwerken , 1 gateway

Pagina: 1
Acties:

• einreb73
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 19:06
Hallo,

Ik heb een kennis met een SBS domeintje met 2 pc's. Hij kan het internet "delen" met zijn buren, de kabel is doorgetrokken maar deze ruimte en kan ik aansluiten op de switch.
Mijn vraag is nu hoe ik dit het beste kan doen.
SBS domein is 192.168.10.x en heeft DHCP van de server hier kan ik de dns en gateways configureren.
De router van de buren heeft ook DHCP en heeft als reeks 192.168.178.X en .1 als router adres. en ik heb hier geen toegang toe. Ik heb al zitten freubelen net door een 2de gateway in de DHCP opties te zetten maar dat werkte niet.
Hoe kan ik dit netjes scheiden zodat ik niet problemen krijg met nameresolving van de server en shares en toch het internet krijg via de kabel en switch ?

p.s. als ik DHCP aan laat op de server stopt de service natuurlijk omdat er dan 2 dchp servers staan op 1 netwerk (server + router)

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:37
fysieke of virtueel gescheiden netwerken maken is volgens mij de enige oplossing, of alles op een hoop gooien.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

is het niet veel handiger door een simpel routertje zelf te plaatsen aan een van de 2 kanten, kabel naar de andere kant in de WAN aansluiting en voila alles gescheiden ?

of wil je juist dingen gaan delen met elkaar ? dan zul je een gedeelde dhcp pool moeten maken.. b.v. 172.10.0.0/16 voor jouw en 172.11.0.0/16 voor de buren.. dan kun je af met 1 infrastructuur. een router op 172.1.1.1/16 kan dan genoeg zijn

Please correct me if im wrong.

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 07:20
Zonder routering gaat dit nooit werken. Beide netwerken kunnen gerust infrastructuur delen en door middel van broadcasts gaat de communicatie goed. Maar als je vanaf 10 het internet op wil wat overigens achter 178.1 ligt kom je in de problemen. Je spreekt namelijk een specifiek adres aan dus heb je niets aan de broadcast.

Als je met route print kijkt (CMD) zul je zien dat op 10.x de def.g. voor 0.0.0.0 naar 10.x staat met metric 20. Maar die heeft geen uitgang naar buiten. Je kunt met route add 0.0.0.0 naar 178.1 sturen met een metric van 10.
En dan krijg je het volgende probleem, of eigenlijk twee... Hoe moet de 10.x machine bij de 192.168.178.1 aankomen!? Dat zou nog kunnen werken met een switch of hub. Test het eens zou ik zeggen.

Maar een probleem waar je niet omheen kunt, stel iemand op internet geeft antwoord. Dat antwoord wordt naar de router gestuurd met 178.1 (komt uiteraard binnen via WAN/Internetlink). Die router weet niet waar 192.168.10.x te vinden is. Je zou hier een route kunnen opnemen naar de 10.1 via 178.1. Maar als jij niet op die router kunt, gaat het gewoon NOOIT werken.

Ehm terwijl ik dit type bedenk ik me wat :)

Ga eens naar advanced TCP/IP instellingen en vul daar eens in als secondary IP 192.168.178.x (zoek een vrij adres en spreek dit af met de buren). Als secondary DNS ook die 192.168.178.1 en volgens mij moet het dan wel werken mits je de route add 0.0.0.0 via 192.168.178.1 metric 10 toevoegt.

Een tweede gateway toevoegen (hoeft volgens mij dan niet) heeft namelijk alleen nut als je dus ook de metric aanpast. De computer moet wel weten dat al het andere verkeer (0.0.0.0) via de "andere" gateway moet. Daarom werkte het waarschijnlijk niet. En natuurlijk ook nog de DNS toevoegen! Anders mag je alles op IP doen en dat werkt niet fijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Die Bruine op 08-09-2011 16:00 . Reden: Uitleg gateway ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:46
Ik neem aan dat het sbs netwerk nu geen internet verbinding heeft.
Ik zou het dan als volgt doen:
- 2e ip adres aan je sbs server toekennen in de 192.168.178.0 range.
- Op de sbs server de default gateway instellen naar de router.
- Op de sbs server in je dns server het ip van de router toevoegen als forwarder. Of een andere publieke dns (8.8.8.8 bijvoorbeeld)
- Testen of je kan internetten.
- Stel je sbs server in als router. Hoe je dit doet verschilt een beetje per versie. Welke versie heb je ?
- Test je internet of het nog werkt.
- De werkstations een statisch adres geven in je eigen 192.168.10.0 reeks
- De werkstations als dns server het ip adres van de sbs server meegeven.
- De werkstations als gateway het ip adres van de sbs server meegeven.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einreb73
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 19:06
Bedankt voor de goede suggesties , ik ga dit weekend eens verder experimenteren.
Pagina: 1