[V&A] Gedupeerden van verkoper Distort3d

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Dit topic is bestemd om te discussiëren over de advertenties van gebruiker [Verwijderde gebruiker] en voor diegenen die substantieel iets kunnen bijdragen. Dit topic is mede ook opgezet om discussies in andere fora te voorkomen.

Achtergrond:
Distrort3d heeft op 25 augustus 2011 een advertentie geplaatst voor 25 stuks XFX HD Radeon 6870 Black Edition kaarten. Diverse tweakers hebben hierop gereageeerd, geld overgemaakt en daarna niets meer van de verkoper vernomen.

Updates:
2 sept 2011 - Er is een topic over deze verkoper op OpgelichtopInternet.nl, zie hier

Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
  • De welbekende "ja ik ook"-reacties.
  • Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting de verkoper.
  • Gooien met 'modder'.
  • Het posten van privé NAW gegevens van de verkoper is niet toegestaan.
  • Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij wel graag zien:
  • Houd de discussie hier netjes.
  • Reageer beargumenteerd.
  • Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Mocht blijken dat men hiertoe niet in staat is, dan is ook dit topic zo weer dicht.

Kijk ook in het Help ik ben opgelicht!! topic voor tips wat je kan doen, en hoe je het risico op schade bij dit soort situaties kan voorkomen of minimaliseren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xant0r
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08 09:00
Bedankt voor het topic, hopelijk valt dit meer op onder de Tweakers, en melden zij zich als nog op ooi.nl, kan me namelijk niet voorstellen dat er maar 3 man was die op de advertentie heeft gereageerd :).

Als je een gedupeerde bent, meld je dan in het topic op opgelichtopinternet.nl en doe een melding/aangifte, inmiddels zijn de meeste gegevens al bekend van Distort3d en hebben 2 mensen, waaronder ik zelf al een deel van de betaling terug ontvangen. :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Mag ik vragen als dat toegestaan is in het topic:.
Modbreak:Nee dat mag je hier niet. Zie topicstart.

[ Voor 44% gewijzigd door Microkid op 08-09-2011 16:36 ]

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 15:01

jjwa

CZ3 tentmuis

Ik heb mij ook gemeld in het topic op Opgelicht op Internet.
(Gedupeerden die met hem gemailed hebben: zet zijn IP er ook even bij.)

Ik heb ook melding gedaan van internetoplichting via mijnpolitie.nl.
Mektheb schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:36:
Mag ik vragen als dat toegestaan is in het topic:.

*knip
Ik vind dat persoonlijk een nogal flauwe vraag. En weinig constructief.

Je kan stellen dat elke 'te' gunstige prijs niet te vertrouwen is, maar dan zou je eigenlijk nooit iets moeten kopen onder nieuwprijs.

Ik vond dit persoonlijk een aardig geloofwaardig verhaal: ik heb immers deze persoon 100 euro toegestuurd, terwijl ik nooit eerder in mijn leven in een oplichting getrapt ben. Stel dat een bedrijf failliet is gegaan, kan het best een tijdje duren voordat het afgehandeld word en mensen de spullen kunnen opkopen, dus de voorraad had kunnen komen van een moment dat de kaart nog niet schaars was. Etcetera... er is genoeg te bedenken.

Dus iedereen heeft zijn eigen reden wel gehad om deze persoon te geloven. Maar je opmerking klinkt meer of je op zoek bent naar de kortzichtige/zinloze/beledigende inkoppers, waarvan ik er meteen maar een paar zal benoemen: gierigheid, naïviteit, domheid, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, enzovoorts.

Misschien een wat venijnige reactie op een reply die mogelijk niet lullig bedoeld was, maar van mij mag je dit soort opmerkingen bij je houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 08-09-2011 16:36 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Dan zou ik het er niet meer over hebben, was totaal niet mijn bedoeling op deze manier op je of iemand anders ze tenen te trappen.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-09 15:01

jjwa

CZ3 tentmuis

Mektheb schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:49:
Dan zou ik het er niet meer over hebben, was totaal niet mijn bedoeling op deze manier op je of iemand anders ze tenen te trappen.
Ach ja, pissige bui hier... Maar dat heeft meer met Distort3d te maken dan met jou bericht :).

Ik hoop dat de politie achter deze zaak aan gaat. Dan zal ik zeker de moeite nemen om mijn melding om te zetten in een aangifte.

Ik had tot nu toe altijd de gevoelsmatige inschatting dat het betrouwbaarder handelen is op Tweakers.net dan op bijvoorbeeld eBay. Maar het valt me nu pas op dat los van een verschil in type gebruikers, Tweakers.net eigenlijk juist veel minder lijkt te hebben wat betreft iets als 'kopersbescherming' of andere dingen die in dit geval behulpzaam kunnen zijn. (Ik denk ook dat eBay er veel meer aan verdient dan T.net, dus het is geen verwijt aan T.net, maar wel een voor mij relevante constatering.)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:06
jjwa schreef op donderdag 08 september 2011 @ 15:37:
Ik hoop dat de politie achter deze zaak aan gaat. Dan zal ik zeker de moeite nemen om mijn melding om te zetten in een aangifte.
Kan het niet beter andersom? Dus dat je aangifte doet, en bij voldoende aangiftes zal de politie er achteraan gaan?

1 aangifte tegen die persoon, dat is een civiele kwestie; 20 aangiftes is oplichting op grote schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Gelukkig lijkt het aantal slachtoffers beperkt, zeker op tweakers. Zoals iemand al had gezegd: het is ook niet zo slim om hier in te trappen... En dat komt omdat je op tweakers de achtergrond van iemand kent. In dit geval was er geen achtergrond. Dat is al raar.

Anderzijds begrijp ik niet dat de politie niet meteen actie onderneemt.
Alles is al voorbereid:
- naam is bekend
- banknummer is bekend
- ipadres is bekend.
- adres is zelfs bekend (als ik het goed gelezen heb)

Waarom doet de politie dan niets? Het is toch de plicht van de politie om misdaad op te lossen?
Dat ze geen mankracht op de zaak kunnen zetten om zelf de informatie te gaan zoeken: heb ik begrip voor, maar deze zaak is zo simpel als wat.
Doordat de politie in dit soort zaken zo laks is, daardoor kunnen deze mensen keer op keer doorgaan.

Misschien zou de politie eens van Twitter afgehaald kunnen worden en weer gewoon aan het werk kunnen gaan :( Of ben ik nu te cynisch?

Hebben jullie er al aangedacht om wat tweets te plaatsen, waarin je de laksheid van de politie aan de kaart stelt? Ik denk dat je dan het snelst een reactie van de politie krijgt... En anders moet je maar een dreigement plaatsen ;)

In elk geval sterkte!!

Kan tweakers trouwens wat meer aandacht schenken aan hoe je het veiligst zaken kan doen via Vraag & Aanbod?
Tweakers is niet verantwoordelijk voor dit soort misdaden, maar kan wel meer doen aan het voorkomen van het maken van slachtoffers.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

Quacka schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:50:
Gelukkig lijkt het aantal slachtoffers beperkt, zeker op tweakers. Zoals iemand al had gezegd: het is ook niet zo slim om hier in te trappen... En dat komt omdat je op tweakers de achtergrond van iemand kent. In dit geval was er geen achtergrond. Dat is al raar.

Anderzijds begrijp ik niet dat de politie niet meteen actie onderneemt.
Alles is al voorbereid:
- naam is bekend
- banknummer is bekend
- ipadres is bekend.
- adres is zelfs bekend (als ik het goed gelezen heb)

Waarom doet de politie dan niets? Het is toch de plicht van de politie om misdaad op te lossen?
Dat ze geen mankracht op de zaak kunnen zetten om zelf de informatie te gaan zoeken: heb ik begrip voor, maar deze zaak is zo simpel als wat.
Doordat de politie in dit soort zaken zo laks is, daardoor kunnen deze mensen keer op keer doorgaan.

Misschien zou de politie eens van Twitter afgehaald kunnen worden en weer gewoon aan het werk kunnen gaan :( Of ben ik nu te cynisch?

Hebben jullie er al aangedacht om wat tweets te plaatsen, waarin je de laksheid van de politie aan de kaart stelt? Ik denk dat je dan het snelst een reactie van de politie krijgt... En anders moet je maar een dreigement plaatsen ;)

In elk geval sterkte!!

Kan tweakers trouwens wat meer aandacht schenken aan hoe je het veiligst zaken kan doen via Vraag & Aanbod?
Tweakers is niet verantwoordelijk voor dit soort misdaden, maar kan wel meer doen aan het voorkomen van het maken van slachtoffers.

Heel vervelend dit allemaal. Ik zit al langer met de gedachte te spelen eens te kijken of we toch niet wat dingen kunnen doen. Een echte oplossing kunnen we niet maken (het blijft een openbaar vraag en aanbod systeem) maar op zich zit ik te denken aan meer expliciete informatie te gaan tonen op meer plekken die de gebruiker attendeert op de mogelijke risico's.
Wat vaak wordt geopperd is om uberhaupt het mogen plaatsen van advertenties te koppelen aan bijv. karma of reg.datum. Ik persoonlijk ben daar geen voorstander van want dat zegt niet zo veel. Daarbij zorgen dat soort maatregelen voor nog meer gedoe en krijg je binnen de kortste keren daar weer gedoe over. Daarbij voel ik er weinig voor om te veel drempels op te werpen en geloof ik meer in de verplichting voor kopers om zelf goed onderzoek te doen. Het enige wat wij kunnen doen wat dat betreft is de tools bieden om daarbij te helpen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
bonzz.netninja schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:59:
[...]

Heel vervelend dit allemaal. Ik zit al langer met de gedachte te spelen eens te kijken of we toch niet wat dingen kunnen doen. Een echte oplossing kunnen we niet maken (het blijft een openbaar vraag en aanbod systeem) maar op zich zit ik te denken aan meer expliciete informatie te gaan tonen op meer plekken die de gebruiker attendeert op de mogelijke risico's.
Wat vaak wordt geopperd is om uberhaupt het mogen plaatsen van advertenties te koppelen aan bijv. karma of reg.datum. Ik persoonlijk ben daar geen voorstander van want dat zegt niet zo veel. Daarbij zorgen dat soort maatregelen voor nog meer gedoe en krijg je binnen de kortste keren daar weer gedoe over. Daarbij voel ik er weinig voor om te veel drempels op te werpen en geloof ik meer in de verplichting voor kopers om zelf goed onderzoek te doen. Het enige wat wij kunnen doen wat dat betreft is de tools bieden om daarbij te helpen
Oplossen kan je het inderdaad moeilijk. En teveel drempels is inderdaad niet goed. Ook nieuwe gebruikers moeten spullen kunnen verkopen

Wat wel kan is bijv:
- duidelijker maken hoe goed een verkoper bekend staat . De huidige plek is misschien niet zo zichtbaar.
Als iemand nieuw is, dan staat er 0. Maak dit duidelijker, bijv met een geel vraagteken. Iets wat opvalt.

- Iemands karma zichtbaar(der) maken. Karma zegt toch hoelang iemand al actief is en hoe serieus hij op tweakers is. Ik zou iemand met een hoog karma, maar zonder verkoopgeschiedenis meer vertrouwen dan een nieuwe gebruiker zonder verkoopgeschiedenis.

- Snelle actie bij misbruik. Ik weet niet hoe snel actie ondernomen wordt na een melding van misbruik?. Zijn er voldoende mensen die iets met deze meldingen kunnen doen? Ook in het weekend / 's avonds?

- blokkeren van gebruikers / controle ipadres: Hoe snel worden verkopers geblokkeerd / verwijderd? Wordt er bij nieuwe verkopers een ip-check gedaan of er eerder verdachte transacties zijn geweest op dit ipadres?
Zeker bij nieuwe gebruikers die voor het eerst gaan verkopen een interessante optie.
Dan hoeft het nog niets te betekenen, maar dan kan je wel meer uitleg vragen aan de gebruiker. Een ipadres verandert natuurlijk geregeld.

- Er staat een link naar 'Veilig handelen: lees de V&A FAQ'. Het valt me alleen op dat de informatie kopers weinig helpt bij het gaan kopen, het helpt ze pas als het echt is misgegaan. Begin eens met een stappenplan veilig kopen.
1. Kijk naar de koopbeoordelingen van de verkoper?
2. Kijk naar karma van een verkoper?
3. Is de aanbieding niet te goed om waar te zijn?
(zie ook http://statisch.marktplaats.nl/help/veilighandelen/ - kan je bijna 1 op 1 overnemen...)
(en er schijnt een forumdraadje te zijn waar ook genoeg in te vinden zal zijn)

Voor in de toekomst:
- betalen via tweakers. Koper betaalt aan Tweakers. Tweakers geeft een OK aan verkoper. Verkoper verstuurt de spullen. Koper ontvangt de spullen en geeft een OK aan tweakers, Tweakers stuurt geld -/- 10 % aan koper. Tweakers verdient wat geld, verkopers hebben zekerheid, kopers hebben zekerheid.
Dit kan deels volautomatisch via bijv ideal. Alleen als het misgaat heeft tweakers misschien wat rompslomp, maar dat moet toch in de praktijk wel meevallen...

Maar goed: ik ga nu een beetje offtopic, maar dat lijkt me niet zo erg daar de echte inhoudelijke discussie over Distort3d op het forum van Opgelichtopinternet gaat.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• TimTimX
  • Laatst online: 10-09 12:26
Heeft iemand recentelijk nog contact gehad met Robert/D3D? Ik krijg hem nergens meer te pakken.
Pagina: 1